Lone Survivor: Director's Cut - Recenzia

Žáner survival hororov v poslednej dobe upadá. Situáciu nezlepšuje ani čoraz dokonalejšia 3D grafika, ktorá umožňuje vývojárom vytvoriť realistickejšie znázornenie hrôzy. Lone Survivor je dôkazom toho, že hry nie sú o grafike, ale o hrateľnosti. Tento nezávislý titul sa objavil minulý rok vo verzii pre PC a pred mesiacom obsadil aj konzoly značky Sony. 

Hoci Lone Survivora recenzujeme vo Vita sekcii, ak si hru kúpite, zadarmo si ju môžete stiahnuť aj na PS3. Rozdiely v grafike nepocítite, pixle budú na televízore väčšie ako na displeji prenosnej konzoly.

Lone Survivor je veľmi špecifická hra, ktorá si vás získa od prvých minút... Alebo až o niekoľko hodín. Musíme sa priznať, že recenzent nemá v obľube tiesnivú atmosféru, pocit strachu o život hlavného hrdinu a často sa objavujúcu obrazovku Game Over. Všetky tieto aspekty sú však základom Lone Survivora, testovanie si preto vyžiadalo dávku sebazaprenia. Žiadaný výsledok sa však dostavil a nám sa podarilo objaviť skrytú krásu dvojrozmerného post-apokalyptického hororu, a to aj napriek tomu, že úvodná zápletka príbehu veľa originality neponúka.

Koľkokrát ste sa už ocitli v svete, kde dominantnou skupinou obyvateľstva sú zombíci? Alebo inak zmutovaní ľudia, ktorí boli napadnutí nejakou chorobou/vírusom? Séria Resident Evil má na týchto základoch vybudovanú živnosť a z poslednej doby môžeme spomenúť The Last of Us. V dobrodružstve od Naughty Dog síce neboli príšeráci „značkovými zombíkmi“, pre zjednodušenie vyjadrovania sme ich tak nazývali. A budeme ich tak volať aj v Lone Survivor. Nie je jasné, prečo sa objavili ani kedy. Hlavný hrdina, označovaný „Vy“, si však svet zamorený zombíkmi obmedzil iba na vlastný byt. Pocit bezpečia je klamlivý a postupne sa začínajú ozývať aj ďalšie potreby. Hlad a smäd. Neexistuje lepšia motivácia, ktorá by prinútila jedinca opustiť svoje označkované miesto. Ak chce prežiť, musí konať. A možno sú aj iní, ktorí prežili...

Strih. Prechod do dvojrozmernej retro grafiky, ktorá vám svojím štýlom umožňuje spočítať, koľko polygónov tvorí panáka, okolité objekty aj príšery. Ak si túto grafiku porovnáte s The Last of Us, asi sa zasmejete. Lone Survivor však využíva základné pravidlo – nechaj pracovať hráčovu predstavivosť. Aj keď predstavivosť nemáte, rovnako ako recenzent, stále je tu základný inštinkt. Snaha prežiť. Je vám jedno, ako vyzerá to NIEČO, čo vás práve naháňa. Viete, že schytáte ešte jednu ranu a ste mŕtvy.

Lone Survivor však nehrá na prehnanú akciu. Pomôcky prežitia, náboje, svetlice, zhnité mäso, vám dávkuje sporadicky. Neustále tým vyvoláva pocit napätia. Vyhnúť sa príšere, minúť si na nej cennú muníciu alebo skúsiť inú cestu? Posledná možnosť je však iba dočasné riešenie.

Hráč okrem munície musí riešiť aj problémy hrdinu samého. Prežitie neznamená iba prestrieľať/vyhnúť sa príšerám. S prežitím súvisí aj uspokojenie niekoľkých základných potrieb. Spánok, hlad, smäd. Lone Survivor je v tomto smere pomerne realistický – samozrejme, v zrýchlenom virtuálnom čase. „Vy“ je preto každú chvíľu hladný a je iba na hráčovi, ako mu bude dávkovať jedlo. Strava je totižto lekárničkou, ktorá vylieči rôzne zranenia. Má však aj ostatné efekty. Okrem fyzického zdravia otvára Lone Survivor aj otázku psychického zdravia, ktoré môže dokonca ovplyvniť, aký koniec vám hra ponúkne. Pilulky sú lákavou pomôckou, ktorá vám doplní nedostatkovú výbavu, čo to však spraví s psychikou vášho herného ja?

Dvojrozmerná grafika má napriek výbornej atmosfére aj svoje obmedzenia a najmä v úvodných minútach hrania budete virtuálnym svetom doslova blúdiť. Prechod medzi jednotlivými miestnosťami je často chaotický a ak nemáte dobrú orientáciu, potom vám bude Lone Survivor piť krv. Pomôckou má byť mapa, avšak tá problém úplne neeliminuje. V tomto smere je trojrozmerná grafika jednoducho schodnejšia. Skúmanie herného sveta uľahčujú zrkadlá, ktoré fungujú ako checkpointy, resp. teleporty medzi vašou aktuálnom lokalitou a bytom hlavného hrdinu. Ten budete navštevovať často. Hra totižto uloží vašu pozíciu iba vtedy, keď sa hlavný hrdina vyspí.

Lone Survivor je survival horor, ktorý používa overené základy žánru – príšery, nedostatok pomôcok, ako si s nimi poradiť, pocit strachu a tiesnivú atmosféru. Až prekvapujúco dobre sa pod výslednú atmosféru podpísala jednoduchá 2D grafika s veľkými pixlami a soundtrack, ktorý je tvorený niekoľkými základnými tónmi. Okrem toho však pred hráča predkladá ďalšie problémy, ktorým sa hry príliš často nevenujú. Hlavného hrdinu sme naposledy museli kŕmiť v hardcore móde Falloutu New Vegas. Nespomíname si však, v akej hre by uvarenie mäsa alebo príprava kávy predstavovala taký problém ako práve v Lone Survivor. Aj taká je však tvár post-apokalyptického sveta.

Informácie o hre

Game Cover
Lone Survivor: Director's Cut
Platforma: PS Vita
Žáner: Survival horor
Výrobca: Superflat Games
Distribútor v SR: PSN
Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony

Naše hodnotenie

80%
 

Nečakaný strach

  Klady
  • atmosféra
  • otázka psychiky hlavného hrdinu
  • rôzne drobné detaily
  Zápory
  • chaotickosť 2D sveta
  • pre niekoho vyššia náročnosť
korekcia: Zdenka Schwarzová
 
 

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk