Zipper Interactive vedia, ako spraviť poriadnu strieľačku. Už viackrát sa im to podarilo dokázať s hrami SOCOM a MAG. Pokračuje Unit 13 v nastolenom trende alebo sa pokúsi vybočiť zo zabehnutých koľají?
Na trhu je množstvo strieľačiek a od čias, čo prvý diel Gears of War spôsobil menšiu revolúciu v strieľaní z tretej osoby, rozmohol sa tento spôsob rozprávania do všemožných sérií. Mechanizmus krytia sa za rôzne objekty, postupná likvidácia rovnako opatrných nepriateľov a automatické liečenie sa zo zranení je dnes najrozšírenejším herným systémom v žánri strieľačiek – či už z prvej (Killzone, Halo) alebo z tretej osoby (Gears of War, Uncharted). Unit 13 je v tomto ohľade stávkou na istotu. Práve to je jedným z najväčších problémov hry.
Technické spracovanie
Čo sa týka vizuálnej stránky, vývojári sa rozhodli použiť fotorealistické textúry s jemne použitou cell-shade technológiou. Postavy a objekty teda majú zreteľné kontúry, pričom stále vyzerajú realisticky. Vyhladzovanie hrán je už samozrejmosťou, len dynamické tiene vrhané postavami na steny sú výrazne rozpixelované.
Zvukovej zložke dominuje atmosférický soundtrack kombinujúci tvrdé gitarové riffy s elektronikou. Keď pritvrdí muzika, viete, že ide do tuhého. Ostatné zložky zvuku sú rovnako kvalitne spracované, napríklad streľba z rozličných zbraní sa dá sluchom rozlíšiť. Poteší aj skutočnosť, že reč teroristov prebieha v ich rodnom jazyku, pričom ich repliky sú hráčom prekladané v titulkoch.
Gameplay a ovládanie
Schéma ovládania je veľmi podobná tej z PS3, len s malými zmenami, ktoré sú zatiaľ totožné so všetkými Vita strieľačkami. Ľavý analóg pre pohyb v priestore, pravý slúži na ovládanie kamery. Tlačidlo L slúži na priblíženie, R na strieľanie. Trojuholník mení zbrane (máte len dve), krúžkom sa skrývate za prekážky a na švorčeku nájdete meelee attack, teda populárnu dýku. Prebíjanie sa presunulo zo štvorčeka na D-Pad šípku nadol a šípka nahor slúži na priblíženie pohľadu cez hľadítko zbrane. Doplnkové ovládacie prvky sa objavujú na obrazovke – na pravej strane nájdete preskakovanie cez prekážky (normálne skákanie v tejto hre neexistuje), na ľavej sa objavuje tlačidlo na deaktiváciu mín, výbušnín a podobné činnosti. Hra našťastie prílišne nezneužíva dotykový displej ani zadnú plochu Vity, takže ani hardcore hráči nebudú mať prečo protestovať. Pohybový senzor ostáva taktiež nevyužitý.
V Unit 13 sa budete stretávať so štyrmi základnými typmi misií. Direct Action je bežná misia typu „One-Man-Commando“, v ktorej budete mať za úlohu likvidovať nepriateľov, infiltrovať základne, sabotovať rôzne stroje, umiestňovať bomby vo výrobniach zbraní a chemikálií, či zachraňovať rukojemníkov. Ďalej sú to misie na čas, pri ktorých plníte rozličné úlohy na čas – deadliny sú pritom nemilosrdné. Potom sú tu Covert Operations, v ktorých sa musíte infiltrovať na nepriateľské územie, získať nejaké materiály, prípadne položiť bombu a odplížiť sa nepozorovane von. Tiché zabíjanie je v poriadku, takže keď sa k niekomu priplížite odzadu a „šmyknete“ ho nožom, máte body navyše. Posledným, najťažším módom v kampani, sú Elite Missions. V nich sa vám neregeneruje život, takže postup je o to náročnejší.
V kampani nájdete 36 misií. Po ich prejdení sa však odomkne aj režim dynamic, čo v skratke znamená, že si znovu môžete prejsť tú istú misiu, len s inými cieľmi, ktoré sa náhodne generujú počas hrania. Na každú misiu je vhodný iný typ vojaka, preto máte na výber zo šiestich typov. Každý sa špecializuje na niečo iné: jeden je skvelý s odstreľovačkou, ďalší sa vie lepšie plížiť a infiltrovať, iný je macher na CQC a iný na ťažké zbrane. V hre sú zakomponované RPG elementy, jednotlivé postavy môžu počas misií zbierať skúsenostné body a potom ich zúročiť v levelovaní sa. Každý level prináša so sebou nové bonusy, napríklad zlepšovanie sa v určitom type zbraní, presnosť, silnejšie guľky, lepšiu ovládateľnosť nových zbraní a podobne. Celkovo si môžete každú zo šiestich postáv vylepšiť až na desiaty level.
Nie len kampaň
Komu by nestačila kampaň a všetky misie v dynamickom móde, môže siahnuť po špeciálnom režime High Value Target, čo je 10 komplexných misií, ktoré sa postupne otvárajú s prechádzaním hry za nazbierané hviezdičky. Vtip je v tom, že jedna z týchto misií sa otvorí len pomocou zlužby „near“, takže kto sa chce hrať, musí byť sociálny. Ďalej v hlavnom menu môžete absolvovať Daily Challenge, kde sa každodenne môžete zúčastňovať na vybranej misii. Cieľom je získať najlepšíe skóre zo všetkých hráčov, avšak máte na to len jeden pokus. Vždy však môžete vyskúšať šťastie ďalší deň.
Pre tých, čo nedajú dopustiť na multiplayer, ponúka hra kooperatívny online režim. Napriek tomu, že niekedy je dosť náročné sa pripojiť a niekedy počas hry vidíte trochu divné veci (napríklad spoluhráč šplhajúci sa po rebríku bez animácie šplhania sa po rebríku), je pocit z hrania vo dvojici veľmi osviežujúci a likvidácia nepriateľov je takto omnoho efektívnejšia. V tomto režime síce chýbajú checkpointy (pri všetkých typoch misií), ale tento nedostatok je vykompenzovaný možnosťou oživiť svojho spoluhráča.
Unit 13 je kvalitná military strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá ponúka slušnú dávku zábavy. Jednotlivé misie sú dosť náročné, ponúkajú pre každého niečo, a hra si vyslovene žiada hranie znovu a znovu. Kvalitné audiovizuálne spracovanie a skvelá ovládateľnosť robia z Unit 13 solídnu strieľačku, ktorej najväčšie problémy spočívajú v okovách žánru. Hra je totiž bez nosného príbehu, sterilná, chladná, ničím nevybočuje z radu. Práve preto časom upadne do zabudnutia, ale zatiaľ svedčí o tom, ako dobre môžu hry tohto typu vyzerať a vôbec fungovať na vreckovom zariadení. Ak patríte medzi fanúšikov tohto žánru, a ste ochotní preniesť sa miestami cez dosť nepochopiteľne sa správajúcu AI a zabehnuté klišé tohto typu hier, dostanete hru, na ktorej je vidieť poctivú prácu stojacu za jej vznikom a najmä hodiny a hodiny kvalitnej zábavy. Škoda len, že Zipper Interactive nechceli trochu experimentovať.
|
nutnosť taktického postupu pestrosť a množstvo misií online kooperatíva dĺžka a náročnosť technické spracovanie |
|
občas dementní protivníci náročnosť Elite misií absencia príbehu |
75% | |
ŽÁNER | third-person shooter |
VÝROBCA | Zipper Interactive |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
SCEE |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
|
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|
Korekcia: Zdenka Schwarzová