Proteus - Recenzia

Proteus bol v gréckej mytológii jeden z bohov morí a oceánov. Predstavoval ich nepredvídateľné zmeny. Dokázal taktiež predpovedať budúcnosť, ale robil to nerád a často menil svoje formy, aby ho bolo ťažké nájsť a poslúžil by iba tým nadaným a trpezlivým šťastlivcom, ktorým by sa to podarilo. Proteus teda značí niečo s mnohými formami, náchylné na časté zmeny, a teda univerzálne a prispôsobivé. Perfektný názov pre hru, na ktorú sa teraz pozrieme.

Ide o jednoduchú, nezávislú záležitosť. Po spustení hry z menu sa okamžite, bez nejakého vysvetlenia či prológu, dostávate na pobrežie náhodne vygenerovaného ostrova. Po krátkej chôdzi prídete na pekne vyzerajúci (a znejúci) kus zeme uprostred oceánu, na ktorom zdanlivo nemáte čo robiť. A tento pocit môže posilniť fakt, že s ničím nemôžete priamo zaobchádzať. Iba sa prechádzať, prezerať si svoje okolie a kochať sa prípadnými pohľadmi bez toho, aby vás tlačil čas.

Rovnako ako grécky Proteus, aj samotná hra sa schováva v rôznych formách priamo pred očami hráčov, medzi ktorými to mnohí skrátka vzdajú. Po riadnom skúmaní môže hráč naraziť na rôzne stavby, ktoré v ten správny čas vytvárajú rozličné špeciálne vizuálne a hudobné efekty. Ďalej tam sú špeciálne totemy meniace podobu ostrova, pobehujúce a skákajúce zvieratá či fauna. Navyše vývojári neustále pracujú na niečom novom a hru pravidelne update-ujú. Vďaka tomu sa okolo hry vytvorila pevná komunita neustále hľadajúca nové tajomstvá.

Proteus ponúka aj úžasnú vychytávku v podobe zachytávania pohľadníc. Je to spôsob, ako si uložiť hru a zároveň urobiť screenshot. Pri ďalšom zapnutí hry si môžete svoje pohľadnice pozrieť a dostať sa priamo do nich, teda tam, kde ste boli, keď ste ten screenshot urobili. A nielen to, tieto pohľadnice môžu hráči medzi sebou zdieľať a dostávať sa tak presne na miesta, kde sa pri svojom putovaní ocitli iní hráči. Ak teda nájdete niečo, o čo sa chcete podeliť, stačí urobiť screenshot a ostatní si to môžu zahrať tiež, čo sa pri náhodne generovaných ostrovoch, kde nikdy nenarazíte na to isté, viac než hodí.

To však stále nepredstavuje žiaden cieľ, pokiaľ samotné skúmanie ostrova a nasávanie atmosféry nepovažujete za cieľ, ktorý by vás u titulu udržal. Našťastie, aj pre vás si vývojári niečo pripravili. Svojho Proteusa si však v hre budete musieť nájsť sami, prípadne použiť internetové návody, ktoré v čase starých Grékov nemali. Vývojári na seba zobrali veľký risk, keď sa rozhodli svoju hru skryť priamo pod lampu, ale napokon sa to vyplatilo. Trpezliví hráči budú odmenení. Problémom je len to, že ak pôjdete priamo za cieľom, bez nejakého rozptyľovania sa skúmaním ostrovov, tak vám prejdenie môže trvať len hodinu.

Čo sa týka grafického spracovania, čo vidíte na obrázkoch je presne to, čo dostanete. Tento minimalistický štýl dokáže dokonale pohltiť hráčov do svojho sveta. Striedanie dňa a noci, menlivé počasie a všetko ostatné vám stále poskytuje nové pohľady na svet Proteusu. Leví podiel si na tom nesie aj zvukový dizajn. Všetko, na čo narazíte má svoj vlastný zvuk. V lese vydávajú stromy zvláštnu kakofóniu, rovnako aj zvieratá či rastliny. Všetko vydáva unikátne zvuky a dohromady to ponúka príjemné hudobné pozadie. Navyše plne dynamické, a ak si budete chcieť oddýchnuť, stačí sa vyšplhať na vysokú horu, kde počuť len vietor.

Hry ako Proteus sa recenzujú ťažko. Mnoho ľudí by sa rado pustilo do debaty, či sa vôbec jedná o hru a radšej než hraniu by sa venovali definovaniu pojmov. Niekto v Proteusovi uvidí len pekný (a nudný) simulátor prechádzky snažiaci sa silou mocou pôsobiť umelecky. Iní zase ocenia inakosť titulu a strávia s ním mnoho relaxačných chvíľ. Faktom ale je, že Proteus je hrou, len sa vie dobre ukryť uprostred pekných obrázkov.
 

Informácie o hre

Game Cover
Proteus
Platforma: PS3
Žáner: Experimentálna adventúra
Výrobca: Curve Studios
Distribútor v GB: Sony Computer Entertainment Europe
Distribútor v SR: Sony
Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: SONY
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na PSN

Naše hodnotenie

85%
 
"Vydarený experiment"
Klady
  • originalita
  • štylizácia
  • zvukový dizajn
  • prieskum sveta
Zápory
  • dĺžka
korekcia: Petra Hladíková

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk