Battlefield 3 – Recenzia PS3

Každá generácia konzol nakoniec skončí pár rokov za počítačmi a vtedy si každý hráč začne všímať horšiu grafiku a výkon hier na konzolách. Generácia PS3 a Xbox 360 pomaličky končí a Battlefield 3 je jedna z prvých z hier, kde je jednoznačne vidno náskok PC nad konzolami. Pred týždňom sme vám ponúkli videorecenziu Battlefield 3. Ako dopadla konzolová verzia? To sa dozviete v tejto recenzii.

Séria Battlefield má veľmi bohatú históriu. Prvá Battlefield hra vyšla v roku 2002 na platforme Windows a neskôr aj na Mac OSX. Battlefield 1942 priniesol dovtedy neznámu voľnosť a slobodu vo forme súbojov na rozsiahlych bojiskách druhej svetovej vojny. Hráč mohol cestovať mapou peši alebo si vybrať džíp, tank, lietadlo. V tej dobe mala hra prekvapivo dobrú grafiku na to, akú voľnosť a rôznorodosť ponúkala hráčom. Dovtedy takéto niečo ponúkla iba hra Codename Eagle, pri ktorej vývojári neskôr pracovali na vývoji BF1942. Hra sa vtedy odlišovala hlavne módom Conquest, ktorý umožňoval na každej strane obsadzovať základne na mape a tým motivovala k spolupráci pri obsadzovaní nových základní, ale aj pri ich bránení.

Po BF1942 sa objavili rôzne datadisky z obdobia druhej svetovej. Neskôr vyšiel aj Battlefield Vietnam a Battlefield 2. Na konzolách sa následne objavilo prerobenie Battlefield 2: Modern Combat. V roku 2007 sa objavil ešte posledný plnohodnotný Windows exkluzívny Battlefield 2142 odohrávajúci sa v budúcnosti. V 2008 sa odštiepil príbehovo zameraný Battlefield: Bad Company (dovtedy boli BF hry prevažne alebo čisto multi-playerové hry), ktorý sa už neobjavil na Windows, ale iba na PS3 a Xbox 360 (nástupca BF: Bad Company 2 už bol aj na Windowse). Medzi časom vznikla komiksová multi-playerovka BF: Heroes a tento rok BF Play4Free, ktoré obe bežali cez plugin do prehliadača. Prečo takýto dlhý úvod? Battlefield 3 sa totiž snaží zapojiť „príbeh” (single-player kampaň) z odštiepeného Bad Company a zlepiť ho dohromady s tradičným multi-playerom Battlefield série. A to všetko v novom kabáte Frostbite engine 2, ktorý vo verzii 1 poháňal sériu Bad Company. Podarilo sa im? Ani moc nie. Preto rozdeľujem túto recenziu na 3 časti: Single-player, Multi-player a Frostbite engine 2.

Single-player - 60%

Jednou vetou sa dá single-player zhodnotiť asi takto. Príbeh a kampaň BF3 sú lacnou a krátkou kópiou Call of Duty: Black Ops odohrávajúci sa na iránsko-irackej hranici. Nielenže príbeh začína vo vyšetrovni (ako Black Ops), ale celý čas pôsobí veľmi známo a nepremyslene. Nechcem spomínať ani menšie detaily, lebo by som tu v pár vetách povedal aspoň polovicu príbehu. Hra končí po pár hodinách hrania a ukončenie je trápne klišé a výsmech hráčovi.

Na Battlefield hru je to silný príbeh, ale v kontexte iných hier a najväčšej konkurencie je BF3 veľmi slabý odvar. Počas celého hrania hry som pociťoval čudnú pachuť, ktorá sa mi naposledy objavila pri minuloročnej Medal of Honor. Tak isto ako MoH, BF3 nie je nezábavná ani nudná hra, ale počas hrania je všetko akési nedoleštené a nedokončené. Je ťažké identifikovať, či ide o príbeh alebo o prehnanú lineárnosť postupu (alebo grafické sklamanie). To sa ukazuje aj vo všetkých úrovniach s vozidlami, keďže pohyb je v nich nesmierne obmedzený priestorovo (nie je sa kam hýbať) alebo funkčné (neovládate stíhačku, ale ste iba strelec). I keď som veľmi dúfal, že BF3 bude konkurenciou pre Modern Warfare 3, nestalo sa tak.

Multi-player - 85%

Ako som spomenul v úvode, Battlefield séria je veľmi známa unikátnym multi-playerom s vozidlami a veľkými mapami. I keď by sa vývojári radi porovnávali s Call of Duty, ide o úplne iný trh hráčov. Samozrejme existujú aj fanúšikovia CoD aj BF, ale zameranie týchto dvoch hier je úplne odlišné. Battlefield 3 ponúka tri módy, z ktorých iba jeden sa objavuje v Call of Duty - deathmatch.

Deathmatch mód je klasická prestrelka, ktorá je asi v každom multi-playeri. V Battlefield 3 sú tu použiteľné aj vozidlá, takže ide veľakrát o väčšiu zábavku ako iba bežné behanie po mapke. V Conquest móde obsadzujete základne a body na mape, a tým zvýhodňujete vašich spoluhráčov a tím. Ide o klasický mód z minulých dielov série. Posledný mód je Rush, v ktorom hráte na strane obrancu alebo útočníka. Mód je akýsi zrýchlený Conquest mód s jasnejšími cieľmi. Samotná hrateľnosť je tradične skvelá pokiaľ hráte s dobrými spoluhráčmi. Naopak ak hráte s drzými a prehnane nadšenými deťmi, hra sa mení na totálny chaos. Ak hráte bez kamarátov a podarí sa vám dostať do dobrého tímu, užite si to. Lebo je dosť možné, že na ďalšom serveri to už nebude také ružové.

Ako sa odlišuje multi-player na konzolách od PC? Hlavne veľkosťou máp a počtom vozidiel. Keďže hra na konzolách podporuje iba 24 hráčov (oproti 64 na PC), väčšina súbojov prebieha na menších mapách s podstatne horšou grafikou...

Frostbite Engine 2 - 65%

Rozdiely medzi PC a konzolovou verziou nie sú iba v multi-playeri. Grafika je na podstatne nižšej úrovni. Neraz sa mi stalo, že mi vypadli textúry alebo zlyhalo renderovanie modelov na obrazovke (postavy a objekty v neprirodzených alebo fyzicky nemožných polohách). A to vôbec nehovorím o viacerých momentoch, kde som sa zasekol v stene alebo za zle postaveným spoluhráčom. Koho a čoho je to vina? Frostbite Engine 2 a reklamy naň.

Prvé screenshoty a videá z BF3 boli prekrásne. Animácie boli veľmi plynulé, textúry detailné a hra svetla očarujúca. Čo sa teda stalo? Išlo iba o PC verziu. Niektorí povedia, že je naivné si myslieť, že BF3 by vyzeralo rovnako na konzolách ako na PC. A naivné to aj naozaj je, ale je to veľmi veľké sklamanie zapnúť hru na PS3 a uvidieť grafiku na podstatne nižšej úrovni ako na všade prítomných screenshotoch a videách. Možno o tom vedeli aj EA, keďže do redakcií po celom svete poslali v predstihu PC verziu a až v čase vydania poskytli konzolovú verziu (ako keby chceli, aby prvé hodnotenia boli pozitívnejšie). Je jedno či išlo o úmyselný alebo nevinný krok. Jedna vec je istá - BF3 je podstatne slabšia hra na konzolách. Grafika je porovnateľná s konkurenciou, ale textúrové chyby a rôzne iné bugy určite nepomáhajú. [pozn. pre Xbox 360 existuje stiahnuteľný balíček s lepšími textúrami, ktoré troška pomáhajú mizernej grafike na tejto konzole]

Príbeh a single-player je krátky a nehanebne odkopírovaný z Black Ops. Grafika single-playera je neporovnateľná s PC verziou a vyniká iba vo veľmi tmavých scénach (zaujímavou hrou svetla). Multi-player je úplne z iného koryta ako väčšina ostatných konzolových hier (vozidlá a Conquest mód). Naraz môže hrať menej hráčov ako na PC, ale to už je skôr obmedzenie konzoly a nie neschopnosť vývojárov. Veľkým sklamaním je Frostbite Engine2, ktorý bol prezentovaný ako revolučný produkt, ktorý bude bežať aj na konzolách.

Aritmetický priemer hovorí, že si hra zaslúži 70%. Ak ste dlhoročným fanúšikom BF a nevadí vám slabšia grafika na konzolách, zopár bugov a menšie mapy, smelo do kúpy. Ak máte radšej hodnotnejší a premyslenejší príbeh a nebaví vás multi-player s vozidlami, asi nie ste na správnom mieste (možno o pár mesiacov, keď už nebude čo na hranie a hra sa objaví v dajakom bazáre).

Multi-player módy Conquest a Rush
Vozidlá

Lineárny príbeh single-playeru
Graficke bugy
Menšie mapky oproti PC
70%
ŽÁNER FPS
VÝROBCA Dice
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
Electronic Arts
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ

Zaujala vás táto hra?

Kúpte si ju na www.brloh.sk

 

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk