Od dnešného dňa sa už aj na Slovensku oficiálne predáva PlayStation 4. S takmer dvojtýždňovým náskokom pred Vianocami bude veľkým lákadlom na darček pod stromček. Konzola samotná je však hráčovi na dve veci. K novej konzole treba kúpiť aj nejakú hru a o pozornosť hráčov sa momentálne hlási takmer desiatka PS4 hier v obchodoch. Killzone je jednou z nich, ponúka punc exkluzivity.
Exkluzivita je dvojsečná zbraň. Na jednej strane je super, ak má platforma nejakú hru, ktorú si nikde inde nezahráte. Na druhej strane sú očakávania hráčov od takýchto titulov oveľa väčšie. Často čakajú revolučný zážitok a prípadné chyby kritizujú výraznejšie než v prípade bežných hier tretích strán. Ak exkluzivita sprevádza uvedenie konzoly na trh, situácia je ešte horšia. Všetci čakajú, že táto hra vás presvedčí, aby ste si konzolu kúpili hneď v prvý deň predaja.
Realita je však iná a ako ukazuje The Last of Us, to najlepšie často prichádza v dobe, kedy sa konzola pripravuje na prechod do dôchodku. Prvé hry síce dokážu prezentovať to, čo nová čierna škatuľka dokáže a grafický rozdiel v prípade Killzone: Shadow Fall a Killzone 3 je viditeľný na prvý pohľad, hrateľnostný skvost je v prípade launchovacích titulov veľkou raritou. Ak hra nemá v názve slová Mario alebo Zelda, väčšinou ide iba o nadpriemernú až dobrú hru.
Shadow Fall sa radí do druhej kategórie. Prvky FPS žánru mixuje v správnom pomere, niečo jej však chýba. Možno je to lepší dizajn, odstránenie niekoľkých problémov alebo lepší spád. Hráča síce zabaví na takmer 10 hodín a v niektorých momentoch ho aj poteší. O pár minút nato ho však vytočí nejakou zbytočnou chybou. Killzone je ako jazda na horskej dráhe – kladné momenty sa striedajú s tými slabšími.
Vizuálne divadlo odštartuje pomerne veľkolepo. Nielen z hľadiska grafickej prezentácie, ale aj čo sa týka herného dizajnu. Veľká mapa prvej kapitoly ponúka dostatok priestoru nato, aby mal hráč pocit slobody. Shadow Fall v jeden moment dokonca ponúkne aj možnosť voľby pri plnení úloh a viacero miest, ako sa dostať na potrebné miesto. Je to však iba kozmetický efekt, ktorý vyprchá veľmi rýchlo. Druhá kapitola je značne priamočiarejšia a stiesnenejšia a v tomto duchu sa odohráva aj zvyšok hry. Nedá sa pritom povedať, že by bol Killzone vyslovene „tuneloidný“. Priamočiarosť hre nemožno uprieť, avšak herné úrovne často ponúkajú viacero slepých uličiek, v ktorých hráč ľahko zablúdi. Opticky však vďaka tomu pôsobia členitejšie, než sú reálne.
Blúdenie je jedna z vecí, ktoré vám môže pri hraní vadiť. Zbytočne spomaľuje tempo hry. Ďalším problémom je umelá inteligencia, ktorá v niektorých momentoch absentuje. Sem-tam si to, popravde, v zápale boja ani nevšimnete, resp. nepôsobí až tak rušivo, keď je v kope nepriateľov jeden hlúpy. Ku koncu hry vás však bude Killzone jedovať základnými trikmi, ktoré sa v FPS-kách niekedy používajú. Nepriateľov v niektorých momentov zbytočne pribúda a keď sa vám zjavia pred očami – vyčarujú sa zo vzduchu, lebo sa nachádzate v mieste, kde by ste nemali byť – máte chuť ovládač hodiť do televízora.
Treba však povedať, že týmto slabším momentom sekundujú zábavnejšie časti. Počas hrania sa nájde niekoľko momentov, ktoré sa vryjú do pamäti. Tvorcov taktiež treba pochváliť za snahu oživiť hernú náplň. Nebudete stále iba strieľať po nepriateľoch, v niektorých častiach sa budete venovať inej hernej činnosti. Najmä ôsma kapitola je v tomto smere výborná, pretože hráčovi poskytuje dostatok priestoru, aby mohol obdivovať grafiku hry, ktorá je vo vonkajších priestranstvách naozaj krásna a popritom riešil jednoduché hádanky. Snahu tvorcov vytvoriť výborný herný zážitok im nemôžeme uprieť, avšak ich snaha je často marená už spomenutými nedostatkami. Aby sme to zhrnuli – Killzone: Shadow Fall nie je rambo strieľačka. Až na pár úletov je počet nepriateľov a ich rozmiestnenie logické. Pri hraní je potrebné využívať krytie a všetky dostupné možnosti, medzi ktoré môžeme zaradiť aj drona s názvom OWL.
Tento lietajúci robot sa ukáže v mnohých prípadoch ako výborný pomocník. Dokáže vytvoriť štít, vie zaútočiť na nepriateľa a takisto vytvoriť elektrický výboj, ktorý oceníte najmä v poslednej tretine hry. Takisto funguje ako transportný prostriedok – v niektorých momentoch ho použijete na vystrelenie lana, pomocou ktorého môžete prekonať inak nepriechodnú prekážku. Robota ocenia najmä hráči, ktorí preferujú opatrný a pomalší postup. OWL dokáže odlákať pozornosť protivníka a hráč si s ním bez problémov poradí.
Shadow Fall nadväzuje na koniec príbehu z hry Killzone 3. Odohráva sa o 30 rokov neskôr, avšak ak ste doteraz žiadnu hru z tejto série nehrali, nebudete mať pocit, že sa v zápletke strácate. Tá je pomerne priamočiara a rozhodne nepatrí medzi nosné vlastnosti titulu.
Tým hlavným dôvodom, prečo si Killzone kúpiť k PS4-ke, je grafika. Týmto tvrdením nikoho neprekvapíme, ale ak si chcete zahrať najkrajšiu hru, ktorú si nezahráte na žiadnej inej platforme, máte na výber v podstate iba Killzone. Knack je tiež pekný, Killzone je však krajší a z celkového hľadiska aj kvalitnejší.
Samozrejme, nechýba ani multiplayer. Na rozdiel od väčšiny dnešných hier však neponúka klasické „levelovanie“ postavy. Namiesto toho chce hráčov zabaviť výzvami. Tých je k dispozícii až 1595 a ak ich chcete všetky splniť, pravdepodobne máte na najbližšie mesiace o zábavu postarané. Hra pre viacerých hráčov je takisto asi jediný obsah, ktorý vám Killzone ponúkne po dokončení kampane – pre opätovné hranie príbehovej časti nie je dostatok dôvodov. V súvislosti s multiplayerom spomeňme, že okrem klasických režimov, ako je tímový deathmatch, ponúka mód Warzone, v rámci ktorého sa po čase menia úlohy oboch tímov. Multiplayer ponúka tri základné povolania so špecifickou výbavou a schopnosťami.
Killzone: Shadow Fall je svojím spôsobom klasický launchovací titul. Ukáže vám, čo konzola dokáže. Poteší vás audiovizuálnym spracovaním a zabaví vás. Hoci má niekoľko nedostatkov, tie sa dajú sem-tam ignorovať. Jediným výraznejším problémom hry je fakt, že neponúka nič, čo by hráča ohúrilo. V rámci večerného relaxu sa počas niekoľkých dní prestrieľate až na koniec príbehu a tam úlohy hry vo vašom hráčskom živote končia. O pár rokov si na ňu spomeniete možno z toho dôvodu, že to bola vaša prvá PS4 hra, avšak nie kvôli tomu, že by na vás nejako extrémne zapôsobila. Mimochodom, Shadow Fall využíva možnosti konzoly aj iným spôsobom, ako je grafika. Z DualShocku 4 na vás rozprávajú audio nahrávky, ktoré nachádzate po svete a svetielko svieti, resp. bliká podľa toho, koľko máte života. Drobný detail, avšak veľmi príjemný.
Informácie o hre
Žáner: FPS
Výrobca: Guerrilla Games
Distribútor v SR: SONY
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk