Grim Fandango Remastered - Recenzia

Grim Fandango Remastered - Recenzia

„Milé deti, dnes si zopakujeme dejepis videohier. Viete, ktorá adventúra je považovaná za špičku svojho žánru? Je ich viac, tak vám dám pomôcku – ide o jeden z posledných titulov, ktorý vznikol v štúdiách LucasArts. Nemá kreslenú grafiku, ale 3D svet. Ovládanie je otrasné a túto hru si už dnes nekúpite. Teda, v pôvodnej verzii. Kúpiť si môžete remasterovanú edíciu, a práve preto sa o nej rozprávame.

Viete? Neviete? Je to Grim Fandango. Túto hru vývojári ohlásili minulý rok na E3 a všetci sme sa tešili. Pretože aj my, pedagógovia máme svoje resty a Grim Fandango sme nestihli vyskúšať. Bola som vtedy na materskej, milé deti." Povedala pani učiteľka.

Rôzne herné remaky sú čoraz populárnejšou formou, akou sa distribútori, resp. vývojári snažia zarobiť na značke, alebo priniesť naozaj unikátny herný zážitok zo sveta mŕtvych. Zatiaľ čo taká HD verzia HOMAM III je z pohľadu PC verzie celkom „prúser" a odporúčame kúpu originálu (ak chcete obsah a nie ostrejšiu grafiku), v prípade Grim Fandango sa remasterovanej edícii tešíme. Ako už spomenula pani učiteľka, táto hra sa dnes nepredáva a je teda problém zahrať si ju. Čo je škoda, pretože má unikátny humor, vtipné dialógy a v rámci žánru adventúr je naozajstným unikátom. Grafika, atmosféra, to všetko sa podpisuje pod to, že pri tejto adventúre sa budete cítiť inak ako pri hraní iných klasík – Broken Swordov alebo Monkey Islandov.

Grim Fandango je výletom do sveta mŕtvych. Možnože vás to prekvapí, ale ich svet sa dosť podobá tomu nášmu. Aj tu musíte riešiť problémy s nudnou prácou, nízkym platom a kolegom, ktorému nadržiava šéf a vyváža sa na Mercedese. Ako však zistíte hraním, poctivou prácou sa dá uspieť aj medzi (ne)mŕtvymi.

Hoci remasterovaná verzia prináša pohodlnejšie ovládanie – v prípade Vita verzie môžete používať aj dotykovú obrazovku, hrateľnosť je totožná s originálom, ktorý vyšiel pred sedemnástimi rokmi. Z pohľadu dnešných adventúr, ktoré v poslednej dobe vyvíja najmä štúdio Telltale, sa pripravte na kultúrny šok. Moderné adventúry odsýpajú pomerne plynulo, ale pri hraní Grim Fandango sa budete možnože pravidelne strácať v riešení puzzle. Buďto si nevšimnete nejaký aktívny predmet, alebo jednoducho nevymyslíte to, ako situáciu treba vyriešiť. V tomto smere je škoda, že vývojári do hry nezakomponovali nejakého pomocníka, ktorý by v prípade potreby nasmeroval hráča tým správnym smerom. Často teda budete hľadať pomoc na internete.

Novinkou remasterovanej edície je komentár vývojárov, už spomenutý nový spôsob ovládania a, samozrejme, vylepšená grafika. Nečakajte však výrazné rozdiely. Môžete sa prepínať medzi originálom a novou verziou, čo je výborné. Všimnete si však iba drobné zmeny – prostredie je prakticky nezmenené, postavy majú trochu kvalitnejšie textúry a najvýraznejším rozdielom je tieňovanie.

Grim Fandango Remastered je výborným spôsobom, ako sa vrátiť do minulosti. Táto adventúra patrí k tomu najlepšiemu, čo je na trhu dostupné. Platí to aj v roku 2015 – hrateľnosť je niekedy trochu ťažkopádna, sem-tam sa zaseknete a nebudete vedieť ako ďalej, ale kvôli humoru a celkovej atmosfére sa oplatí si Grim Fandango zahrať aj v dnešnej dobe. Chválime verziu pre Vitu. Ak od hry čakáte výrazne zmeny alebo modernú grafiku, potom nebudete spokojní. Ale popravde, jediná vec, ktorá nám chýba v Remastered verzii, je absencia rád. Pripomienky máme aj k spôsobu ukladania hernej pozície. Grim Fandango sa pri ukladaní hry snaží pripojiť do internetu, lebo tri zo štyroch slotov majú automaticky zapnutú funkciu cross-save. Ak hráte na Vite počas cestovania a nemáte internetové pripojenie, bude vás to otravovať. Sem-tam sme kvôli tomu museli deaktivovať aj Wi-Fi pripojenie.

Platforma: PlayStation 4
Žáner: Adventúra
Výrobca: Double Fine Productions