The Elders Scrolls Online: Tamriel Unlimited - Recenzia

Je tomu už viac ako rok, čo mal The Elders Scrolls Online – multiplayerová verzia legendárnej Elders Scrolls série, výjsť na konzoly. Dalo sa preto obávať, ako plánuje Bethesda po takomto dlhom čase nalákať masy hráčov do obrovského sveta MMO, ktoré vždy boli výsadou PC.

MMORPG žáner, bol jeden z dôvodov, prečo mnoho hráčov vždy preferovalo práve PC platformu pred konzolami. V podstate ale po prvýkrát sa na konzoly dostáva MMORGP veľkého mena ako TESO: TU, a to ešte k tomu po viac ako ročnom odklade. Po takejto dlhej dobe od odloženia hry sa pokojne dalo predpokladať, že nadšenie z hry je už dávno preč, a tak na kozolách len zapadne prachom. Ak nás ale niečo mohlo presvedčiť o opaku, boli to prvé dni vydania hry a spustenia serverov, ktoré ani omylom nezvládali nápor ľudí, ktorí sa hrnuli do sveta Tamrielu vydobiť si svoj kúsok slávy. Po pomerne hlbokom vytváraní postavy, vybratí rasy a frakcie, za ktorú plánujete bojovať, sa ocitnete vo väzení, kde vám bola urkadnutá duša a vašou úlohou je pomocou základného tutoriálu dostať sa späť do zeme živých. Tento mini prológ vás naučí základom boja, abilít a manažovania vašej výbavy, na čo sa konečne dostávate ku jadru hry. Vitajte v zemi Tamriel.

Na zákalde rasy a frakcie, ktorú ste si na začiatku zvolili, sa ocitnete na jednom z niekoľkých kútov Tamrielu, kde sa nachádzajú územia rás, za ktoré hráte. Hneď po vstupne do Tamrielu, vás zahltí neuveriteľné množstvo možností. Stovky ľudí pobehujúcich naokolo, desiatky NPC postáv, ktoré sa k vám prihovárajú a ďalšie desiatky, ktoré od vás niečo chcú a ponúkajú za to odmenu – teda questy. Tých je v hre neúrekom a doslova po pár minútach nebudete vedieť, kde vám stojí hlava a čo máte robiť skôr. Začiatky sú ťažké a aj keď hráte MMO, hrať od začiatku s niektorým z vašich priateľov nemusí byť tá nejlepšia voľba. Aj keď sa dáte do jednej party, questy sa počítajú každému osobitne a poväčšine teda nemá zmysel hrať niekoľko prvých levelov v parte. V podstate hráte starý dobrý Elders Scrolls, no s rozdielom stovky pobehajúcich ľudí naokolo. Nemyslite si ale, že MMO ako TESO:TU si pre vás nepripravilo nič viac ako solo questenie a preskúmavanie sveta. Tamriel je obrovský a ponúka mnoho spôsobov, ako sa zabaviť sám či s priateľmi, alebo guildou. Ako v každom správnom MMO ani tu nechýbajú inštancie pre 4 hráčov, kde musíte využiť taktiky, komunikáciu a zosúladenie vašej postavy s ostatnými na ceste k úspechu a porazenia konečného bossa.

Ak ste ale viac akčne a tímovo založený, Cyrodil je miesto, kde nájdete hru vo vnútri hry. Lokácia Cyrodil sa hráčom odomkne na leveli 10 a aj keď máte možnosť sa do bojov o trón zapojiť, neodporúčali by sme vám to. Predsa len budete zbytočne frustrovaný vymoženosťami hráčov s maximálnymi levelmi a ich výbavou a nemali by ste z toho veľký pôžitok. Možnosť ale máte. Cyrodil ponúka v Tamrieli unikátne miesto, kde sa spolu so stovkami hráčov z iných nepriateľských frakcií zapájate do bojov o trón Cyrodilu pre frakciu, ktorú reprezentujete. Od menších úloch pre pár hráčov, no ktoré vám pmôžu vo väčších bojoch, až po masívne bitky desiatok hráčov, si v tejto bojom zmietanej krajine každý nájde niečo pre seba. Každú frakciu zastupuje v Cyrodile 100 hráčov, teda spolu je naraz v Cyrodile 300 hráčov, z ktorých 200 vám chce na každom kroku zaseknúť sekeru do hlavy, alebo vás upáliť za živa. Možností, ktorými viete svojich nepriateľov poslať k zemi, je nespočet.

Nedá sa ale venovať všetkému, a tak si aj vy budete musieť vybrať cestu, ktorou sa vyberiete. Obojručné sekery a k tomu trocha ohnuivej magie a zručnosti vo vylepšovaní zbraní? Alebo si potrpíte radšej na pohybovanie sa v tieňoch, jedy a liečivú mágiu? Akýkoľvek štýl boja vám sedí, Bethesde sa MMORPG prvy podarilo skvelo preportovať na ovládanie pomocou Dualshocku, kde máte každý zo skillov namapovaný a tlačítku, ktorý si sami vyberiete. Nie všetko sa ale z PC verzie na konzoly prenieslo dobre. Najlepším príkladom je asi invenvtár a jeho manažovanie, ktoré je naozaj hrozné. Nesie sa v duchu Skyrimu (ktorého inventár bol rovnako veľmi kritizovaný), no Bethesda sa asi veľmi nepoučila a rovnako zle manažovateľný inventár je aj tu. Bohužiaľ je to ešte o to horšie, že v MMORPG hrách má človek podstatne menej času počas boja na hľadanie vecí v inventári a hra sa v inventári samozrejme nezastaví, ako tomu je pri singleplayerových Elders Scrolls. Veci si neviete nijak roztriediť a preklíkavanie sa medzi záložkami je katastrofa. Okrem zlého inventára je ale asi jediným ďalším problémom v hre frame rate. Ten je poväčšinu času v poriadku, no stáva sa, že hra v plus-mínus pravidelných intervaloch na chviľu framedropne, čo je dosť otravné, no pri väčších bojoch je na tom framerate ešte horšie.

The Elders Scrolls Online: Tamriel Unlimited

The Elders Scrolls Online: Tamriel Unlimited 2015

Po 20 rokoch, počas ktorých si získala renomé a zástupy fanúšikov, vstupuje RPG sága The Elder Scrolls na pole online hier. Nové dobrodružstvá tak môžete skúsiť spolu s priateľmi. Preskúmajte nebezpečné kobky a jaskyne, skúste početné dobrodružstvá kontinentu Tamriel a zvádzajte epické boje s ostatnými hráčmi Elder Scrolls Online.

• Žáner: MMORGP
  • Výrobca: Bethesda Softworks
  • Distribútor v GB: Bethesda Softworks
  • Distribútor v SR: CENEGA
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: CENEGA

The Elders Scrolls Online: Tamriel Unlimited po prvýkrát v histórii konzol dokazuje, že MMORPG žáner nie je doménou iba PC platformy a dá sa kvalitne pripraviť aj pre jednoduché ovládanie pomocou gamepadu. Ako pri každom MMORPG si ale aj pri TESO:TU pripravte more času a odhodlania, lebo stať sa legendou na bojisku, vás bude stáť nemálo úsilia a času. Mierne FPS problémy a manažovanie inventáru sú síce otravné, no plne ich zatieni more obsahu, ktoré hra ponúka na stovky a stovky hodín. Vidíme sa na bojiskách Cyrodilu.

• Prevedenie sveta
  • Cyrodil
  • Ovládanie