UNCHARTED: The Nathan Drake Collection - Recenzia

Ak by ste si pozreli zoznam recenzií hier pre konzoly PlayStation 4 a Xbox One, určite by ste si všimli veľké množstvo hier, ktorých názvy už poznáte. Pretože ste ich hrali v „minulej generácii“. Vydavatelia však tvrdia, že je na svete veľa hráčov, ktorí dané tituly nehrali, a predsa opakovanie je matka múdrosti, a preto nás opätovne zásobujú už raz vydaným obsahom. Niekedy to dopadne katastrofálnym spracovaním (Prototype Biohazard Bundle) a inokedy môžeme polemizovať, či má vôbec zmysel remake, remaster alebo kolekciu vydávať.

Ako sa to má robiť, ukázali v Microsofte vo svojom Rare Replay. Tridsať hier nielenže pokrývalo históriu vývojárskeho štúdia Rare, ale kolekcia obsahovala aj množstvo pridanej hodnoty vo forme dokumentov, obsahu a bonusov. Hry samotné boli iba minimálne modernizované, ale Rare Replay ako celok fungoval dobre. Druhý príklad toho, ako to robiť, je kolekcia dobrodružstiev Nathana Drakea. Titul Uncharted vo verzii pre PS3 prináša tri hlavné diely, ktoré sú prispôsobené pre potreby PS4-ky.

Pri pohľade na hry, ktoré vyšli na PS3, Uncharted kolekcia je to najlepšie, čo mohlo Sony vydať. Nič proti The Last of Us, tá hra je skvost, avšak išlo o jeden titul, ktorý bol prerobený rok po vydaní originálu. Počujeme tie pripomienky, že veľa majiteľov PS4 nevlastnilo PS3-ku, a teda si The Last of Us užili. To áno. Ale ak sa bavíme o hernej sérii, Uncharted je hlavná značka tretieho PlayStationu.

Rýchla rekapitulácia. Prvý diel vyšiel v roku 2007 a pri pohľade na grafiku pôvodnej verzie vidíme nevyužitý potenciál konzoly. Štúdio Naughty Dog si však domácu úlohu splnilo a už v roku 2009 ponúklo o poznanie krajší Uncharted 2. Trilógiu zavŕšil tretí diel v roku 2011. Grafika bola opäť o kúsok lepšia, ale taký razantný rozdiel ako medzi prvým a druhým dielom sa už nekonal.

Grafické skoky si pripomeniete aj pri hraní kolekcie. PS4 verzia sa nesie v duchu kozmetických úprav. Zlepšiť kvalitu textúr, mierne upraviť animácie a kde sa dá, tak vylepšiť aj efekty. A celé to prispôsobiť Full HD rozlíšeniu a 60fps. V tomto smere vývojárov z Bluepoint Games chválime. Odviedli výbornú prácu a hra Uncharted sa hrá tak príjemne, ako keby pôvodne vznikla pre PS4.

Faktom však je, že rozdiely v grafike si všimnete. Prvý diel bije do očí najviac. Tieňovanie je menej kvalitné a celkovo prostredie v niektorých momentoch pôsobí poslabšie. V džungli si to však nevšimnete. Dvojka a Uncharted 3 sú minimálne o stupeň vyššie. Remaster edícia ponúka vylepšenú grafiku všetkých troch hier, ale originál nezaprú. Schválne si pozrite video zamerané na porovnanie na YouTube. Rozdiely sú minimálne. PS4 kolekcia však beží v už spomenutom Full HD rozlíšení pri 60fps, a to pri sledovaní porovnania na YouTube až tak nepocítite.

Tri hry. Do dokonalosti už chýba iba odbočka menom Golden Abyss, ktorá vyšla vo verzii pre PS Vitu. Tú vývojári do kolekcie nezakomponovali, pretože údajne narušuje hlavnú príbehovú líniu. A práve tej je kolekcia venovaná. Aby vás pripravila na štvrtý diel. Budiš.
Absenciu hry pre viacerých hráčov však vývojárske štúdio už ničím nezahovorí. Tento režim jednoducho chýba. Môžeme polemizovať, či by ho niekto hral, avšak svojich fanúšikov by si našiel. Gro kolekcie teda tvorí príbehová kampaň pre jedného hráča. Tá dostala nové režimy a speedrun režim, aby ste mali motiváciu hru opätovne prejsť. Aj keď ste ju už dokončili asi miliónkrát na PS3.

Novinkou kolekcie je takisto fotografický režim. Určite ho poznáte z titulov Driveclub alebo inFamous. Je to fajn doplnok a Uncharted, ktorý ponúka množstvo krásnych scenérií, si takýto doplnok doslova žiadal. Opäť však platí, že ho využije iba určitá skupina hráčov.

Kolekciu si však nebudete kupovať kvôli photo režimu alebo kvôli kozmeticky vylepšenej grafike, ale kvôli atmosfére a hrateľnosti. Môžeme debatovať o tom, či je Uncharted rovnako zábavný ako pred pár rokmi. Jeho hrateľnosť nebola nikdy revolučná v pravom slova zmysle. Avšak atmosféra, dialógy, prezentácia postáv a cutscén, filmový nádych a prístupná hrateľnosť, ktorá kombinuje skákanie a strieľanie... Uncharted sa vždy príjemne hral, a to platí aj dnes. Možnože vám z jednotlivých hier nespadne sánka tak, ako v dobe ich vydania, ide však o skutočne kvalitný obsah. Hoci ide v prípade Uncharted kolekcie „iba“ o omladený starší obsah, má čo ponúknuť aj dnes a môže sa postaviť vedľa dnešných AAA hier.

Jeden z najlepších remasterov na trhu. V prospech Uncharted kolekcie hovorí kvalitný pôvodný obsah a remeselné omladenie jednotlivých hier. Ak ste hrali Uncharted na PS3, kolekcia vás neprekvapí výrazne lepšou grafikou. Áno, má Full HD rozlíšenie a 60fps, zopár efektov navyše a plynulejšie animácie, avšak výrazné zmeny nečakajte.

• Uncharted 1
  • Uncharted 2
  • Uncharted 3
  • Nathan Drake
  • Atmosféra a hrateľnosť
  • Kvalitné technické spracovanie remasteru

• Uncharted vás už neposadí na zadok ako kedysi
  • Iba kozmetické úpravy grafiky
  • Vyššia cena na pomery remasterov

Uncharted: The Nathan Drake Collection

Uncharted: The Nathan Drake Collection 2015

Prežite tri ságy života novodobého Indianu Jonesa, Nathana Draka, aj na PlayStation 4 vďaka remastrom dielov vydaných pôvodne na konzolu PlayStation 3. Dostupné sú taktiež nové trofeje špeciálne navrhnuté pre platformu PS4.

• Žáner: Akčná adventúra
  • Výrobca: Naughty Dog
  • Distribútor v SR: Sony