This War of Mine: The Little Ones - Recenzia

Vojnové hry nie sú v dnešnej dobe žiadnym prelomom v hernom priemysle. Vojnová hra, ktorá však ukazuje vojnu z tej druhej strany, z pohľadu trpiacich civilistov, je niečo úplne iné a jedinečné. A to This War of Mine: The Little Ones od poľského štúdia určite je.

V poslednej dobe sa stáva zvykom, že nové a nápadité hry nevytvárajú veľké štúdia s dostatkom prostriedkov, ale malé, nenápadné Indie štúdiá, ktoré skúsia svoje šťastie a vytvoria niečo odvážne. Presne toto sa udialo aj v tomto prípade. Poľské štúdio 11bit sa rozhodlo spraviť klasické vojenské hry inak – z pohľadu, aký sme zatiaľ ešte nemali možnosť vidieť. Ide o pohľad zo strany civilistov.

Hry s takouto tematikou v podstate neexistujú. No civilisti nie sú o nič menej dôležitými aktérmi konfliktov ako samotní vojaci. Domnievame sa, že to majú ešte oveľa ťažšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Nie sú cvičení a na hrôzy vojny vôbec pripravení, zabiť iného človeka vnímajú ako niečo, čo ich bude ťažiť po celý život, aj keď sa to stalo možno v sebaobrane či v pudovej snahe ostať nažive.
A práve takéto každodenné trápenia a nástrahy opisuje hra This War of Mine: The Little Ones. A robí to sakramentsky dobre!

This War of Mine pôvodne vyšla v originálnom vydaní iba na PC, no teraz prichádza v rozšírení The Little Ones aj na konzoly. The Little Ones verzia pridáva do už aj tak pomerne komplikovanej hry detské postavy, ktoré ju robia ešte viac reálnejšou a emotívnejšou. Predstavte si, že musíte manažovať skupinu civilistov, ktorí nedisponujú žiadnymi špeciálnymi schopnosťami, ktoré by mohli mať reálny dopad na stav vojny. Jedla je málo, vody ešte menej, o materiáloch, liekoch a zbraniach nehovoriac. Zvládať toto všetko bolo pomerne ťažké už v pôvodnej hre, no keď si teraz predstavíte, že sa k tomu všetkému budete musieť starať o deti, s ktorými treba zaobchádzať ináč ako s dospelými, naberá This War of Mine úplne nový rozmer. Vaša taktika sa bude musieť rapídne zmeniť, a to tiež v oblasti prístupu k vašej skupine či zásobám.

Prítomnosťou detí ide hra kvalitatívne vyššie. Deti veľa veciam, ktoré prináša vojna, nerozumejú, sú smutné či pri vážnych situáciách doslova až zdrvené. Je nutné s nimi súcitiť, jemným spôsobom ich tíšiť, rozprávať sa s nimi, no keď je relatívne všetko v poriadku, treba ich, asi ako všetky deti, zabaviť a zamestnať. Na to slúžia novo pridané časti úkrytu, ktoré poskytnú deťom útechu a zábavu, odreagovanie sa od okolitého sveta. Takouto útechou je napríklad hojdačka či krabica s hračkami. No aj detské žalúdky sa vedia vyprázdniť a kŕmiť ich musíte rovnako ako ostatných členov vašej partie. Výhodou však je, že im stačí o niečo menej jedla. Nielenže vám deti budú spôsobovať starosti svojím správaním a udržiavaním ich hladných brušiek, koniec koncov vám veľmi nepomôžu. Okrem zvládnutia základných úkonov, ako je napríklad vybratie mäsa z pasce, sú deti v podstate starosťou navyše. Ich jediný prínos vo vašej skupine sa môže primárne zdať nepodstatný, no skúsenejší hráči ho veľmi rýchlo ocenia.

This War of Mine síce ponúka možnosť získavania potrebných surovín, jedla a napríklad aj zbraní či iných prostriedkov násilia, no civilistom je to proti srsti a často by radšej boli hladní, ako by mali niekoho okradnúť. Násilie a kradnutie od iných prináša naozaj veľké zisky, no do veľkej miery ovplyvňuje morálku vašej skupiny preživších. Ak v kradnutí a vraždení pokračujete aj naďalej, v konečnom dôsledku to môže viesť k depresiám, úplnému psychickému zrúteniu, čo môže spôsobiť až samovraždu alebo útek od skupiny. Je potrebné si uvedomiť, že títo ľudia sú proste len ľudia a aj keď ide o extrémnu situáciu, nie sú veľmi ochotní okrádať a vraždiť iných len preto, aby oni sami prežili. Samozrejme, vždy sa nájdu výnimky, no, bohužiaľ, vaše akcie neovplyvňujú iba postavu, s ktorou konkrétny čin vykonáte, ale celú skupinu. Práve tu poskytuje hra morálne voľby, ako hrou postupovať. Každý váš čin či rozhodnutie bude mať na skupinu drastický dopad. Aj keď sa vám môže zdať, že je váš úkryt skvelo zabezpečený a máte dostatok zásob, všetko sa môže zmeniť v priebehu noci. Osobne som v jednej z mojich hier mal snáď všetko, čo si človek počas prežívania vo vojnovom konflikte môže priať, no moji ľudia boli natoľko zdevastovaní vraždením, prepadmi môjho úkrytu a kradnutím, že nevideli cestu ďalej a spáchali samovraždu.

Grafika hry v podobe Art štýlu a jej doplnenie zvukovými efektmi je prevedená výborne a pocit z hry snáď ničí iba ovládanie, pri ktorom je cítiť, že bolo robené pôvodne pre PC, no určite by sa dalo oveľa lepšie prispôsobiť gamepadu. Posledným mínusom je fakt, že deti nemôžu zomrieť. Všetci ostatní členovia skupiny môžu umrznúť, zomrieť na hlad, byť zastrelení a tak ďalej, no ak sa nedokážete postarať o dieťa vo vašom úkryte, jednoducho odíde. Je to pomerne nelogické prevedie mechaniky, čo popiera princípy celej hry.

This War of Mine: The Little Ones je bez pochýb jedna z najemotívnejších hier a jednoznačne jedna z TOP Indie titulov, ktoré sú momentálne na trhu. Inovatívny a neobvyklý formát z pohľadu civilistov uväznených vo vojne a snažiacich sa prežiť je tematika nielen zaujímavá, ale hlavne odvážna na spracovanie. Poľské štúdio si na plecia zobralo ťažké bremeno, no doručilo hru, ktorá je skutočne jedinečná.

• Emocionálny zážitok
  • Náročnosť
  • Celkové prevedenie

• Kamera
  • Ovládanie
  • Mierne nelogické možnosti

This War of Mine: The Little Ones

This War of Mine: The Little Ones 2016

V This War of Mine nebudete hrať ako elitný vojak, ale ako skupina civilistov, ktorí sa snažia prežiť v obkľúčenom meste, zápasia s nedostatkom potravín, liekov a neustálym nebezpečenstvom od ostreľovačov a nepriateľských mrchožrútov.

• Žáner: Survival Adventúra
  • Výrobca: 11 Bit Studios
  • Distribútor v SR: CENEGA