XCOM 2 netreba nikomu zvlášť predstavovať. Hra vyšla už pred nejakým časom, no boj proti mimozemskej invázii sa konečne dostáva aj na konzoly. Podarilo sa skvelú ťahovku preportovať na konzoly bez kompromisov?
XCOM sa dá v dnešnej dobe považovať za jednorožca ťahových RPG, ktorých je naozaj málo a ešte menej kvalitných. Aj preto XCOM s každou novou časťou vzbudzuje vo svojich fanúšikoch nemálo ohlasov a inak to nebolo ani pri dvojke, ktorá zobrala všetky prvky už aj tak skvelej jednotky a Enemy Within expanzie, zmiešala ich dokopy, vylepšila a výsledkom je nový XCOM, ktorý prekonáva aj skvelý Enemy Unknown. Recenziu na XCOM 2 sme vám už priniesli pri vydaní pôvodnej hry na PC, a preto sa v tejto recenzii sústredím skôr na samotný port hry na konzolové platformy, v mojom prípade PS4.
V prvom rade ma dosť prekvapilo, keď som zistil, že port XCOM 2 na konzoly nevyjde v nejakom druhu GOTY/Gold alebo v inej edícii, ktorá bude obsahovať aj dodatočný obsah, čo si myslím, že je od vývojárov dosť veľký podraz. Pýtať si za port rok starej hry plnú sumu a k tomu žiadať ešte aj plné sumy za všetok dodatočný obsah je trochu prehnané. XCOM 2 teda ponúka iba “vanilla” verziu hry bez akýchkoľvek prídavkov. Ak by ste si chceli DLC balíky dokúpiť, cez Playstation Store vás vyjdú v rámci celého balíka DLC okolo 18 eur, čo nie je malý peniaz, prihliadnuc na obsah, ktorý ponúkajú – dve nové misie, troch nových nepriateľov a niekoľko kúskov nových zbraní. DLC však nepatria k recenzii, len som chcel podotknúť, že vydanie verzie portu s celým obsahom by bolo oveľa zaujímavejšie.
Ako sa však darí samotnej hre na konzolách? Pokiaľ ste hrali port pôvodného XCOM-u na niektorej z konzol, veľa nového vás neprekvapí. Ide o veľmi podobný, nie úplne podarený port, pri ktorom sa nejednému hráčovi musí zastavovať rozum nad faktom, že si štúdio po internom testovaní hry dovolí hru aj tak vydať v stave, v akom ju vydalo. Nie je jednoducho možné, aby si viacerí prevádzatelia testov nevšimli neuveriteľne otravné framedropy, ktoré boli problémom aj pôvodného portu a nie sú nijako vzácne, skôr naopak. Framedropy by však boli ten najmenší problém celého portu, ak by bolo všetko ostatné v poriadku. Pokiaľ by totiž existoval nejaký oficiálny list hier s najdlhším časom loadingových obrazoviek, XCOM 2 na konzolách by jednoznačne zaberal popredné miesta. Také neuveriteľne dlhé časy načítania sme tu už dlho nemali, a to nehovorím len o načítavaní novej misie alebo o načítavaní po jej ukončení. Load uloženej misie po tom, čo vám zabijú niektorého z vojakov, si pri tej predstave radšej rozmyslíte. Ten jeden vojak vám za zízanie na loading screen niekoľko minút nebude stáť. Ako to vtipne opísal jeden z hráčov na Reddite: „Loading časy v XCOM 2 nie sú bug, ale zamýšľaný mechanizmus. Ďakujem vývojárom, že boli takí ohľaduplní a spravili loading časy také dlhé, že pri nich stihnem dať prať, upratať si izbu a niečo malé aj zjesť.” Najväčším vtipom na tom celom je, že naozaj nie je až tak ďaleko od pravdy. Aj keď je to počas prvej polovice až tri štvrtiny nadmieru dlhé, ale vydržateľné, ku koncu hry sú tieto časy v štýle niekoľkominútovej čiernej obrazovky, z ktorej sa to potom prepne na loading screen a potom ešte raz – čo je už pokojne na rýchlu sprchu, nejaký ten olovrant alebo kávu. Spojte si tento fakt s problémami framedropov a mrznutia s asi desiatimi padnutiami hry počas celej kampane a dostanete síce skvelú hru – o kvalite obsahu nemusí byť vôbec reč, – no technicky nie najlepšie zvládnutý port.
Ak ide o hrateľnosť, tej port a hranie na ovládači sedí úplne bezproblémovo až na dva problémové prvky: vývojári nejako zabudli do hry implementovať schopnosť vojakov určiť konkrétne body, po ktorých sa majú pohybovať, a druhým faktom je naozaj frustrujúca neschopnosť mierenia výbušnín z exteriérov do vnútorných priestorov, keď sa neviete počas mierenia prepínať medzi poschodiami budov.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
XCOM 2 2016
XCOM 2 ponúka skvelú kombináciu stratégie, RPG a ťahových hier, ktoré dnes len tak ľahko nenájdete. Spojte to s výborne navrhnutými mechanizmami, príbehom a dostanete do rúk neobyčajne výnimočnú hru, ktorú by nemal prehliadnuť žiaden fanúšik týchto žánrov.
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: ťahová stratégia
- Výrobca: Firaxis
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega