RECENZIA: Ghost Recon: Breakpoint opakuje chyby z minula a robí aj vlastné

RECENZIA: Ghost Recon: Breakpoint opakuje chyby z minula a robí aj vlastné

Ubisoft prináša dva roky od vydania predchádzajúceho dielu Wildlands pokračovanie pradávnej série Ghost Recon s podtitulom Breakpoint. Po veľmi priemernom, ba priam lajdáckom bolívijskom dobrodružstve tu tak máme nový diel. Ako dopadol najnovší prírastok do rodiny Toma Clancyho?

Ako sa z tímu stal osamelý zabijak...

Hra ma privítala nemilými technickými problémami a z dôvodu nefunkčných serverov som nebol schopný Ghost Recon: Breakpoint spočiatku vôbec spustiť. Je teda jasné, že využíva „always online“ systém a prvý „zlomový bod“ bol pre mňa jeho počiatočná nefunkčnosť. Ešte v ten deň vo večerných hodinách však už bolo všetko v poriadku a ja som sa mohol zahĺbiť do preskúmavania ostrova Auroa. Ako uvítanie môžete opäť očakávať vcelku rozsiahlu tvorbu postavy, ktorá nijako neprekvapí, ale ani neurazí. Pre tých netrpezlivejších je tu aj možnosť automatického generovania habitusu. Potom sa už vrhnete na krátke intro, v ktorom sa dozviete, že vaša jednotka duchov bola vyhladená a ako inak, so šťastím tento masaker prežila len vaša postava, resp. najskôr to tak aspoň vyzerá. Ďalší zlomový bod nastáva teda ihneď na začiatku príbehu – je ním zrada vo vlastnom tíme.

Pozviechate sa, oživíte zranenia a vydáte sa do neznámeho prostredia zistiť, čo sa vlastne stalo. Po krátkom prieskume je jasné, že väčšina členov rozviedky je mŕtva. Počas počiatočného prieskumu spadnutých vrtuľníkov vás hra plynule uvedie do spôsobu hrania a príjemnou formou sa tak zoznámite so všetkými časťami gameplaya. Dostanete sa k postupnému hľadaniu lepšieho vybavenia, zbierate loot pre budúce vylepšovanie zbraní a tichým, plazivým krokom sa predierate krajinou. Popritom, samozrejme, likvidujete nepriateľov na rôznych územiach. Čo si budeme klamať, typická Ubisoft schéma nezostane dlho v tieni a čoskoro sa odhaľuje aj v Ghost Recon: Breakpoint. Bol by som však nerád, keby sa tento text ihneď preklopil do skepticizmu. Nie je úplne fér bohapusto kritizovať tento zaužívaný model, keďže je funkčný a má úspech. Buď patríte do tábora Ubisoft, alebo Anti-Ubisoft.

Je však veľká škoda, že práve táto séria, ktorá patrila k prepracovaným taktickým titulom, sa uberá týmto tuctovým smerom plným grindu, nasilu natlačených RPG prvkov a v neposlednom rade mikrotransakcií. Už tu nenájdete taktické pozastavenie hry, kde si naplánujete útok na nepriateľov. Tento mechanizmus je sčasti nahradený moderným dronom. Nepoteší ani neprítomnosť vašich UI spoluhráčov. Ak človek nemá kamaráta alebo kamarátov na kooperáciu, bude odkázaný sám na seba. Implementovanie virtuálnych spoločníkov je naplánované niekedy do budúcna.

Staré známe poklesky...

Pomalá taktická hrateľnosť umocnená dobrým pocitom zo streľby je devízou hry už od jej počiatkov. Našťastie, tento základný element je poctivo zapracovaný aj do najnovšej časti a ani moderné prvky či „Ubisoft schéma“ do určitej miery nenarúšajú poctivú militaristickú akciu. Hoci treba povedať, že rozhodne nejde o vojenskú simuláciu. Ak v hre hľadáte akýsi „ARMA feeling“, tak vedzte, že ste veľmi ďaleko od tejto predstavy.

Keď už som zabŕdol do tej realistickosti, pocit zo streľby je naozaj dobrý a hoci Ghost Recon: Breakpoint nie je simuláciou, zbrane sa správajú veľmi uveriteľne. Napríklad pri streľbe z ostreľovačky na veľkú vzdialenosť si budete musieť dávať pozor na balistiku a podobne. Potešia tiež licencie zbraní, detailné prehliadanie a vylepšovanie. Pri jednotlivých zbraniach si viete prepínať rôzne funkcie – môžete nasadiť tlmič, zmeniť násobiteľ priblíženia na optike či typ streľby (automatika, polo-automatika a dávky). Najmä posledný typ nastavenia je viazaný na to, či ho daný model zbrane podporuje. Zvuky sú takisto na veľmi dobrej úrovni.

Na hre je najzaujímavejšou kooperácia. Putovanie rozsiahlym svetom s partiou kamarátov môže posunúť tento titul na úplne inú úroveň. Oveľa neskôr sa tak dostaví pocit stereotypu, pričom tímová spolupráca je dobrá aj pre lepšie zdolávanie veľkého množstva oponentov. Počet (nepríliš inteligentných) nepriateľov v jednotlivých stanoviskách je totiž naozaj solídny. Hluché miesta na mape, ktoré si pamätáte z bety, sú taktiež minulosťou. Počas prieskumu sa nebudete ani chvíľu nudiť.

Najväčšia škoda je tak nepríliš vycibrené správanie umelej inteligencie. Najviac je to badateľné pri hraní akčnejším štýlom. Nepriatelia v niektorých momentoch nemajú problém nabiehať stále na to isté miesto, občas vám tak stačí počkať za rohom a postupne ich „kosiť“. Tento efekt sa najčastejšie dostavuje v uzavretých priestoroch. Sila nepriateľov teda spočíva v množstve, keď vedia poriadne zavariť. Pokiaľ si chcete hru užiť naozaj na pokročilejšej úrovni, odporúčam povypínať HUD prvky a zvýšiť obťažnosť.

Arkádová hrateľnosť odbúrava prípadnú ťažkopádnosť a to je fajn. Breakpoint sa hrá dobre. Vaša postava je zobrazená z pohľadu tretej osoby, čo znamená, že máte dobrý prehľad o celkovom dianí. Kamera sa automaticky prepne do režimu pohľadu z očí pri zamierení. To prebieha veľmi plynule a prirodzene. Poteší aj automatické zbieranie materiálov po krajine (PS4 verzia) a aj ostatných drobností, ako sú napríklad náboje. Jediný čudný a pre mňa dosť nepochopiteľný mechanizmus bola nemožnosť manuálneho skákania postavy. Hra vám jednoducho pri nerovnostiach zobrazí možnosť vyliezť či vyskočiť, ale manuálne to neurobíte. Viem si predstaviť, že to nebolo myslené zle, no výsledok je naozaj kŕčovitý. Pri zdolávaní niektorých prekážok tak často budete mať nervy. Obzvlášť otravné je potom hľadať vhodné miesto, aby vám hra vyslovene dovolila vyskočiť na prekážku. Dobrý psychický stav vám nenavodí ani nepodarená fyzika vozidiel. Spackaný jazdný model poznáme už z Wildlands a Breakpoint na tom nie je ani o štipku lepšie. Bude si vyžadovať určitú námahu, kým si privyknete na čudesné správanie vozidiel. Z pohľadu ovládateľnosti sú na tom najlepšie vrtuľníky. Tým arkádovosť pristane, hoci do veľkej miery im pomáha, že vo vzduchu nemajú žiadne prekážky.

Zrúcam sýpky a postavím väčšie...

Mal som pripravených hneď niekoľko riadkov, v ktorých som bol pripravený skritizovať už len prítomnosť mikrotransakcií v hre, za ktorú vývojári pýtajú päťdesiatpäť eur a viac. Potom som sa pokúsil upokojiť technikou dýchania do brucha. Nepomohlo. Stále sa mi to nepáči. To, či využijete ponúkanú možnosť a do hry nalejete pokojne aj ďalšie stovky eur, je, samozrejme, len na vás. Doplnky sú najmä kozmetického charakteru a v obchode nájdete aj „šetriče času“.

Počas hrania sa stretnete s množstvom rôznych bugov a grafických glitchov. Som si istý, že postupne vymiznú, ale zatiaľ sa treba pripraviť, že drobné aj väčšie chyby v hre sú. Čo na to povedať, vývojári mali dva roky od posledného dielu a napriek tomu technická stránka rozhodne nie je obdivuhodná. Rozumiem, že titul je rozsiahly a pýši sa množstvom obsahu, vzhľadom na to, že pochádza z dielne nemalého štúdia, sa však ospravedlnenie hľadá len ťažko. Tobôž, ak beží na rovnakom engine ako jej predchodca.

Ubisoft dokonca už pred vydaním avizoval prítomnosť mikrotransakcií a zároveň to, že hra nebude úplne dokončená. Priority sú teda jasne stanovené. To sa mi tiež nepáči. Asi budem o chvíľu potrebovať ďalšie dychové cvičenie. Okej, nádych, výdych, ideme ďalej. Aby som vyvážil kritiku technickej stránky, musím povedať, že nech si už o Ubisofte myslíte hocičo, jedno sa mu uprieť nedá. O svoje tituly sa stará príkladne aj po vydaní. Dá sa teda očakávať, že väčšina nedokonalostí bude o nejaký čas odstránená. Preto by som odporúčal počkať s kúpou nejaký ten mesiac, kým sa hra nevyladí. Samozrejme, Breakpoint si zahráte aj ihneď, ale treba sa zmieriť s nie úplne dokonalou formou.

Okrem online kooperácie je možnosť spríjemniť si hranie aj PvP režimom. Ten prebieha na neveľkých územiach, ktoré sú vytrhnuté z obrovského sveta. Svoju postavu si prenesiete so všetkým vybavením a väčšinou skill pointov (niektoré sú pre MP nedostupné). V PvP sú k dispozícii kategórie „Likvidácia“ a „Sabotáž“. Zatiaľ si môžete zvoliť jednu zo šiestich máp. Vlastné nastavenie multiplayer hry ponúka relatívne širokú škálu možností od voľby mapy, dennej doby či počasia až po nastavenie streľby do vlastných či časového limitu kola. Nanešťastie, PvP sa od toho vo Wildlands svojou formou takmer neodlišuje a všetko to, čo už poznáte, nájdete aj tu. Nič viac, nič menej. Model je rovnaký, ale hra pre viacerých hráčov je aspoň oživená pridaním Battle Passu. Pridanou hodnotou môže byť tiež druhý režim Operations Raids, ktorý je dostupný od levelu vybavenia na úrovni 150. Sú to klasické nájazdy, aké poznáme z The Division. Prvá operácia sa volá Titan a Ubisoft sľuboval pridanie nových po vydaní hry.

Uf, to bola ale jazda. Pri hraní Ghost Recon: Breakpoint som zažíval pocity ako na hojdačke. Raz som si užíval už klasicky zábavný koncept otvoreného sveta, kde-tu ma nahneval bug či grafický glitch. Potom som pokrútil hlavou nad niekedy až do stupidity spadajúcimi dialógmi a trápnymi postavami. Príbeh ako taký nebol nijaká katastrofa, no ani neohúril. Na hre je však naozaj fascinujúci obrovský otvorený svet s rôznorodými územiami. V krajine narazíte na pralesné oblasti, bahenné močariská, prašné pláne, ale aj zasnežené vrcholky hôr. Celá krajina je navyše zahalená do pekného grafického kabáta. Toto Ubisoft naozaj vie a ide mu to dobre. Škoda, že na druhej strane má titul aj množstvo chýb, ktoré sú vzhľadom na veľkosť štúdia a budget neprípustné.

Naše hodnotenie

Z nového Ghost Recon: Breakpoint sála nedotiahnutosť a odfláknutý prístup. Hra nie je zlá, ale nijako sa nevymyká zo vžitého štandardu. Prináša málo nových prvkov a ťaží len z obohratých vynálezov svojich predchodcov. Ak ste už dlhšie nehrali žiadny titul od Ubi, tak je dosť možné, že sa pri Breakpoint slušne zabavíte. Vedzte však, že za posledné roky je toto najslabšia „ubisoftovka“.

Klady

  • rozmanitý otvorený svet a jeho rozloha
  • otrepaný, ale stále zábavný herný model
  • kooperácia
  • pekná grafika

Zápory

  • nedotiahnutý technický stav
  • minimum inovácií
  • mizerné postavy a nevýrazný príbeh
  • tupá UI
  • čudesný jazdný model

Informácie o hre

Ghost Recon: Breakpoint

Ghost Recon: Breakpoint 2019

Zranený, bez podpory a vydaný napospas bývalým členom jednotky Ghosts, budeš musieť bojovať o prežitie na fiktívnom ostrove Auroa. Vyber si múdro svojich spojencov a rozhodni, akým spôsobom zlikviduješ svojich nateraz najťažších protivníkov - Vlkov.

  • Platforma: PlayStation 4
  • Žáner: Taktická TPS
  • Výrobca: Ubisoft
  • Vydavateľ: Ubisoft
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

GALÉRIA

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk