Iceborn je pre MHW tým, čím bolo rozšírenie Krv a víno pre Zaklínača 3.
Toto prirovnanie, samozrejme, treba brať s rezervou. Aj keď sa Zaklínač a MHW obsahovo v jednom bode krížia (Geralt sa ocitne v Astere, aby ulovil Leshena), typovo sú tieto dve hry úplne odlišné. Mojou pointou však je, že DLC Krv a víno pridalo do hry úplne novú lokalitu, ťažších a nových nepriateľov, nový príbeh a veľké množstvo obsahu.
Inak povedané, už tak skvelú hru nafúklo rovnako skvelé rozšírenie. V tomto zmysle je Iceborne podobný. Capcom nič zásadné nezmenil, no plynule nadviazal na koniec hlavnej hry a hráčom otvoril úplne nový svet, v ktorom sa dokážete stratiť minimálne na desiatky hodín. Čo do obsahu, Iceborne patrí k dnes už vyhynutému druhu skutočných expanzií, ktoré sa neuspokoja len s niekoľkými novými misiami, ale pomaly už hraničia s úplne novou hrou – pokračovaním, ďalším dielom.
Monster Hunter je, bez nejakých debát, o lovení príšer – to je asi také konštatovanie, ako keď niekto povie, že kniha je o čítaní. Stojí a padá na súbojovom systéme a na množstve druhov monštier, ich variabilite, vizuálnej stránke a animáciách. Ako ste už nepochybne čítali v našej recenzii na základnú hru, vývojári tento aspekt zvládli na jednotku s hviezdičkou a situácia je rovnaká aj v Iceborne. Pribudlo vysoké množstvo nových a staronových beštií, niektoré sa dokonca vrátili z predchádzajúcich dielov, čo poteší najmä dlhoročných fanúšikov série. Niektoré sú, pravda, len mierne upravené náprotivky monštier, ktoré poznáme zo základnej hry, no aj tu sa autori s expanziou „vyhrali“ a poddruhom, ako napríklad koralovému Pukei-Pukei, pridali nové útoky.
Výsledok je zjavný: obrovské prekvapenie na strane hráča, ktorý si myslí, že tohto prerasteného, opereného plaza pozná a nemá byť čím prekvapený. Iceborne je ultimátnym „end-game“ elementom a latku náročnosti zdvíha neraz poriadne, poriadne vysoko – čo môže byť pre nie veľmi zručných hráčov často až frustrujúce. Možno však nie až tak ako skutočnosť, že hodiny a hodiny „farmené“ brnenie môžete teraz zahodiť do koša, keďže Iceborne pridáva novú „Master rank“ obtiažnosť a s ňou aj spojenú novú úroveň vybavenia. Inými slovami, aj tých najskúsenejších z nás čakajú v Iceborne nové výzvy v podobe boja s novými, unikátnymi a náročnými príšerami, odmenou však je poväčšine originálne nové vybavenie, alebo aspoň oveľa vylepšená verzia toho starého. Ak ste teda zakúpili expanziu a hlavnú hru naraz, nemá veľký zmysel príliš sa zdržiavať finálnymi bossmi v základnom obsahu. V Iceborne a jeho novej majstrovskej obtiažnosti misí vám bude na dve veci.
Jednou z najpraktickejších noviniek bolo pri tejto expanzii pridanie predmetu „Clutch Claw“, ktorý vystrelíte na určité miesto na tele príšery a pritiahnete sa naň. Opakovanými údermi na to isté miesto oslabíte inak tvrdú kožu a značne si tým viete uľahčiť súboj. V podstate už ani neviem, ako sme mohli v minulosti fungovať bez tejto pomôcky. Ide o element hre taký prirodzený, že ak neviete, máte pocit, že Clutch Claw musel byť s vami od začiatku. Jeho strategická výhoda spočíva v nielen oslabení telesných partií, ktoré tým pádom oveľa ľahšie oddelíte od zvyšku tela, ako napríklad chvost, ale môžete napríklad ľahšie vyprázdniť zásobník svojho praku priamo do hlavy príšery, čím ju – v prípade správneho nasmerovania – pošlete bezhlavo utekajúc priamo do najbližšej steny. Chce to trochu praxe, ale, koniec koncov, čo v Monster Hunterovi nie?
Keď sme už pri skúsenostiach, pripravte sa na to, že všetko, čo ste sa kedy naučili v základnej hre, budete musieť v Iceborne využívať trojnásobne viac. Nepriatelia v snežnom bióme sú oveľa náročnejší a k zemi nepôjdu tak ľahko ako ich kolegovia z nižších loveckých kást. Ak ste prešli základnú hru, čo je vlastne podmienkou sprístupnenia expanzie, zabili všetko, čo sa zabiť dalo, určite budete mať to najlepšie možné vybavenie a skúseností na rozdávanie. Stačí sa však dostať do divočiny obklopujúcej Selianu, vaše nové stredisko v neprebádanom snežnom raji, a rýchlo zistíte, že ste svojím spôsobom späť v začiatkoch. Zopakujem to ešte raz: Iceborne je ultimátny end-game, ktorý si vychutnáte len tak, že si budete starostlivo strážiť herné mechaniky. V základnej hre vám možno sem-tam pomohlo šťastie, Iceborne je však očistcom pre všetkých, ktorí hru neberú naozaj vážne. Pripravte sa na to, že vlastnosti jednotlivých druhov brnení budú hrať odrazu prvé husle a vizuálna stránka bude vedľajšia. Inak povedané, ak ste predtým nepotrebovali prispôsobovať brnenia a výbavu celkovo jednotlivým nepriateľom, teraz budete musieť. Čím viac mechaník totiž budete ignorovať, tým viac vás bude Iceborne trestať. Chyby sa už neodpúšťajú.
Pokiaľ ide o nedostatky, nestretol som sa s ničím vážnejším. Iritovalo ma maximálne to, ako často mi súboj s konkrétnou príšerou krížili iné monštrá, ktoré ma nezaujímali. Tento prvok je, samozrejme, veľmi zaujímavý a môžete ho využiť vo svoj prospech, no často som si chcel vychutnať len súboj jeden na jedného a iní záujemcovia ma o tento pôžitok oberali. Z boja na život a na smrť sa odrazu stala menšia fraška, keď ma môj súper odkopol ako gaštan na ceste a radšej sa venoval novému oponentovi v ringu. Prvýkrát je to možno vzrušujúce, druhýkrát zábavné a tretíkrát to môže poslúžiť, ale štvrtý, piaty a neviemkoľkýkrát vás frekvencia takýchto návštev začne vytáčať. Na druhej strane, súvisí to s tým, že novopridaných príšer je naozaj hojne, je teda logické, že si často budú liezť do svojich revírov.
Príbeh, ktorý vás sprevádza Icebornom, je, rovnako ako pri základnej hre, len obligátny. Je to povinná jazda, niečo, čo vás prevedie cez jednotlivé súboje a dodá im kontext, no nejde o nič svetoborné. Do popredia sa konečne dostanú aj niektoré vedľajšie postavy, no inak v tomto smere veľký skok nečakajte. Niečo opäť naruší ekosystém a vy ste opäť v pozícii lovca, ktorý bude tieto problémy riešiť. Aj keď patrím k hráčom, ktorí sa na príbeh veľmi zameriavajú, plne akceptujem to, že MHW jednoducho nie je príbehovou hrou a je naivné čakať, že sa to pri expanzii radikálne zmení.
To, čo mal Iceborn spraviť, aj spravil. Pridal plejádu protivníkov, nové, nádherné brnenia, nový, očarujúco krutý a jedinečný svet a zhruba 40 hodín obsahu – avšak oveľa viac, ak sa sústredíte na potrebné grindovanie a nepatríte medzi borcov, ktorí každé nové monštrum zvládnu na prvý pokus. Jedinou vecou, ktorá mi v konečnom dôsledku trochu prekážala, bola až prílišná sústredenosť na absolútny koniec hry, kde majú priestor len tí najlepší. Aby ste sa totiž prehrýzli až k Icebornu, budete musieť do hry investovať naozaj obrovské množstvo času. Ale to už vypichujem niečo vskutku subjektívne. Veď, kto sa bojí, nech nechodí do lesa… alebo, ako v tomto prípade, to zasneženej divočiny.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Monster Hunter World: Iceborne 2019
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: Akčná adventúra, Hack and Slash
- Výrobca: Capcom
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega