Next-gen DeepDive #2: PS5 nebude žiadny kváder a dizajn od Microsoftu je pri novom Xboxe zámer

Next-gen DeepDive #2: PS5 nebude žiadny kváder a dizajn od Microsoftu je pri novom Xboxe zámer

 

Ďalšia časť nášho miniseriálu, ktorý sa zameriava na novú generáciu konzol od Sony a Microsoftu.

Microsoft odhalením dizajnu nového Xboxu, ktorý spočiatku pobavil internet, opäť ukázal, že sa nie vždy pozerá na aktuálne trendy a v ich srdciach jednoducho vždy bilo vizionárske veštecké oko. Následne známe diskusné fóra zaplavili dôvody a nejasné výkriky všetkých "odborníkov" a konšpirátorov, ktorí zodpovedali všetky otázky týkajúce sa zvoleného "kvádrového" dizajnu XBox Series X.

Za mňa je to úplne jednoduché. Microsoft zvolil tento dizajn na základe dvoch jednoduchých vecí - cena a ich vízia. A hlavne ich vízia, a teda vytvorenie veľkého ekosystému, ktorý môžeme kľudne označiť ako jednotnú platformou - Xbox. Spojiť PC hranie a to konzolové v podobne najvýkonnejšej konzoly proste naznačuje, že nový Xbox je vlastne kombinácia PC a konzoly. K tomuto všetkému pribudne neskôr streamované hranie, ktoré celok uzatvorí, ale to je zas iná téma.

Teraz sa vráťme späť k chladeniu. Nie, Microsoft nevyberal dizajn "veže" pretože technologicky musel, ako si podaktorí myslia, ale pretože proste chcel. Neexistuje najmenší dôvod obávať sa, v súčasnom technologickom pokroku, že by bežný "ležiaci" dizajn mohol spôsobovať problémy s chladením. Už ich Xbox Series X devkity si držia dizajn podobný stroju Xbox One X, takže v tomto nevidím žiadny problém.

Teraz sa pozrime na patent od Sony, ktorý naznačuje akým spôsobom bude ich konzola PlayStation 5 chladená. V zásade ide o veľmi prešpekulovaný spôsob, no nie je to žiadny technologický zázrak. Predovšetkým je takmer isté (dám za to ruku do ohňa), že nový PlayStation 5 bude držať "ležatý" dizajn, a teda nebude to žiadna veža.

Patent hovorí, že hlavný APU čip (CPU+GPU) bude ležať bruchom priamo na heatsinku. Následne sa heatpipes, so svojou vlastnou tepelnou plochou, "prevŕtajú" cez hlavnú základnú dosku a tam narazia na chladič s rebrami. Celé toto môžeme kľudne nazvať ako duálny spôsob chladenia. A presne takýmto spôsobom sa uberá aj Microsoft. Keď sa pozrieme na hlavný železný korpus, ktorý spája obe základné dosky, tak vidíme, že je to v podstate prvý pasívny prvok chladenia, ktorému sekunduje obrovský Vapor chamber - druhý pasívny prvok.

Riešenie Microsoftu je celkom určite podobné tomu od Sony, ale má dopad na priestor a cenu. A keďže sme na začiatku povedali, že dizajn je zámerom, tak rozhodne nemali čo riešiť a čo je najdôležitejšie ušetrili pár drobných. Tým pádom sme sa dostali k druhej premennej, ktorou je cena.

Riešenie od Sony by som bral možno ako efektnejšie, ale má to svoje dôvody. Ide predovšetkým o takt GPU jednotky, ktorá môže tikať aj na hodnotách 2.2Ghz. Takže je jasné, že chladenie je dôležité. Navyše stále v rámci tohto celého vie Sony po stranách k pasívnym prvkom umiestniť ďalšie "horúce prvky" a to predovšetkým SSD. Odhadujem, že sa budú nachádzať v spodnej časti, kde bude rebrovanie.

Na záver je asi na mieste doplniť aktívny prvok, ktorým je v prípade Xbox Series X veľký nízkootáčkový ventilátor. Sony pravdepodobne zvolí niečo podobné, ale s ohľadom na prechodnosť a odvod tepla, kde môžeme očakávať "smelší" dizajn.

Je ale zrejmé, že s chladením nebudú mať obe konzoly žiadny problém. Výrobné procesy sa od počiatku minulej generácie pohli obrovskými krokmi, takže vyžarujú podstatne menej tepla. Ak sa zvolí kvalitný zdroj s vysokou efektivitou, tak je jasné, že aj tu sa vyžarované teplo stlačí ešte nižšie. A nie, nebudú hučať. Všetci sme si povzdychli, že PS4 Pro vie "povedať svoje", ale nezabudnime na katastrofu v podobe "tučných" revízií Xbox 360, kde to bolo absolútne peklo, ktoré dopĺňala hlučná mechanika...

Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.

 

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk