Je to však správny prístup?
To, že herní vydavatelia majú veľmi radi vysoké skóre na Metacritic vieme už veľmi dlho. Dokonca sa okolo dosiahnutia určitého skóre často točia milióny dolárov v bonusoch, pričom asi najznámejším prípadom je ten, kedy bolo štúdiu Obsidian odmietnuté vyplatenie bonusov za vývoj Fallout New Vegas a to iba preto, že minuli cieľové Metacritic hodnotenie o jeden bod (cieľ bol 85, hra dosiahla 84).
A zdá sa, že Sony v tomto nie je iné. V rozhovore s tvorcom God of War Davidom Jaffem to prezradil dnes už bývalý šéf vývoja štúdia Sony Bend (Days Gone) John Garvin. Podľa neho je pre Sony Metacritic skóre extrémne dôležitým aspektom: „Metactitic je všetkým. To je realitou Sony. Je to proste všetkým. Keď ste kreatívnym šéfom vývoja série a vaša hra príde na trh s priemerom hodnotení 70, tak už dlho tým kreatívnym šéfom vývoja nebudete.“
Garvin však jedným dychom dodal, že jeho odchod zo Sony Bend nebol kvôli výkonu, ale kvôli jeho osobnosti: „Bol to dlhý a ťažký vývojový cyklus – 6 rokov a celých 6 rokov som bol v crunchi. No pre mňa to nebolo niečo zlé, pretože taký štýl vývoja mám rád, no to neznamená, že taký štýl vývoja je dobrý pre mäa. Takže posledné dva roky, ktoré som bol preč od štúdia boli pre mňa požehnaním. Dokázal som napísať tri knihy a všetko je to iné.“
„Keď ste vo vývoji, tak tam existuje nonstop tlak na ciele, ziskovosť a manažmenť ľudí a ak mám byť úprimný, tak v poslednom roku vývoja som mal mnoho hádok s ostatnými vývojármi, kde som povedal niečo na štýl „len mi dajte môj balíček a poberiem sa odtiaľto do ri*i preč.“
„A keď sme mali malé štúdio, tak takýto štýl hádok nevadil, no keď máte v štúdiu 100 ľudí tak jeden zo šéfov vývoja nemôže stratiť temperament. A ja nie som veľmi dobrý človek čo sa týka správania k druhým a nie je to o tom, že som to neskúšal, dokonca som bol na tréningoch, no nedarilo sa mi v tom.“
Keď sa ho teda Jaffe spýtal či bol vyhodený kvôli tomu, že jeho osobnosť nezvládala prechod z malého štúdia na veľký projekt a pre Sony tak „nebol vhodnou osobnosťou“ odpovedal Garvin jednoducho – Určite.
First-party štúdiá Sony sú známe produkovaním hier, ktoré zbierajú veľmi vysoké priemery hodnotení, no Days Gone medzi ne nepatril. Hra si totiž vyslúžila „iba“ priemer 71/100 pričom najčastejšie výhrady smerovali k repetitívnym misiám, nezaujímavému svetu a príbehu a technickému stavu hry.
Redaktor Bloomberg Jason Schreier v článku, ktorý odštartoval celú Days Gone hystériu prezradil, že Sony odmietlo vývoj Days Gone 2 aj preto, že hra nebola dobre prijatá kritikmi, čím vlastne Garvin iba potvrdil to, čo sme vedeli. Tým pádom začína dávať zmysel aj to, prečo sme sa nikdy nedočkali pokračovania The Order 1886 a ďalších hier, ktoré si napriek chýbajúcim oceneniam našli svojich priaznivcov.
To však samozrejme nebráni tomu, aby prvý diel Days Gone prišiel na PC. Sony minulý týždeň potvrdilo, že hry sa dočkáme 18. mája 2021.
Prečítajte si tiež