Keď som súhlasil s tým, že si vezmem tento titul na recenziu, tak som ešte nevedel, akú búdu si na seba šijem. Čo som vlastne čakal? Na webe máme už 2 recenzie, jedna na PS4, druhá na PC a teraz s veľkým updatom na PS5, to budú dohromady tri. Čo mám teda vlastne napísať, čo ešte neodznelo?
Hideo Kodžima sa rozhodol, že nám do tretice poskytne svoju hru, ktorá „bude iná, ako čokoľvek, čo sme hrali predtým“. Aby to nebol len bohapustý update na najnovšiu generáciu, rozhodol sa pridať niekoľko maličkostí, ktoré by mali byť hlavným dôvodom na update, poprípade kúpu. Názov Director´s cut sa nepáči ani samotnému Kodžimovi, tvrdí, že nič v pôvodnej hre vystrihnuté nebolo. Novinky, ako také, sú proste bonus, ktorý sa rozhodli dodatočne pridať.
Ak ste hrali pôvodnú hru, viete, o čo ide. Tí, ktorí ste nemali tú česť, pripravte sa na vyľudnený svet v krásnom Decima engine požičanom od Guirella games (Horizon: Zero Dawn, Killzone). To, čo sa Kodžimovi a jeho partii podarilo spraviť s danou technológiou je niečo nevídané. Svet nemá vizuálom ďaleko od reality a cut-scény môžu konkurovať hocktorému titulu na trhu. To je už ale všetkým dávno známe. Čo teda nie je?
Ťažko sa nanovo opisuje takýto titul a spomenúť len tých pár vylepšení nezaberie veľa času. To je asi ten problém. Nie je toho toľko, čo by stálo za sloh na tri strany. Nedávno bolo zverejnené deväť minútové video, kde nájdeme všetky zmeny – tam to vlastne aj končí. K jednej sa dostanete hneď na začiatku. Pamätáte? Vo videu bol ukázaný boj proti teroristom a zlodejom v interiéroch. V skutočnosti ide o tréning, ktorý simuluje počítač keď ste v bezpečí na nejakej základni. Zakaždým, keď získate nejakú zbraň, otvorí sa nová sekcia tréningov. Je to zábava, no nič, čo by stálo za to. Toto bol mechanizmus, na ktorý som sa najviac tešil a zostal som celkom sklamaný.
Zvyšok je viac-menej jednoduchý. Skokanské mostíky, preteky a hlavne katapult, to všetko sa otvorí až od polovice hry, niektoré vlastne až pred jej koncom. Mne sa kvôli chybe, o ktorej som dokonca nahnevaný musel napísať aj článok, nepreniesli uložené pozície mnohých hier z PS4. To znamená, že aj DS som musel začať odznova. Ide v podstave o totožnú hru, samozrejme s malými odchýlkami, ktorá tu už nejaký čas je. Musím povedať pravdu, pôvodný DS som hral skoro rok dozadu, takže si nemôžem pamätať úplne všetko a v tom zrýchlenom móde, v akom som sa to snažil prejsť teraz, je možné, že som čosi aj pozabudol. To ale nič nemení na veci, že aj keď bola hra upravená na PS5, ja som rozdiel medzi PS4 Pro a PS5 nevidel. Vizuálne určite nie a keďže nejde o nejakú ultra akčnú FPS, tak ani v snímkovaní. Ono pri tejto hre to je asi aj jedno. V tomto žánri málokedy záleží na tom, či ide hra 30 alebo 150 FPS.
Kvality tu sú vo všetkých smeroch. Tento titul mám rád. Príbeh je úžasný, mechanizmy sú zábavné, aj keď pre mnohých to bol „walking simulator“ – s týmto názorom sa ja rozhodne nestotožňujem. V každej hre idete z nejakého bodu A do bodu B, aby sa príbeh posunul (ak nie ste zarytý multiplayer hráč). Tu pri tom nesiete pár balíkov, inde zase plno zbraní. Každý preferuje niečo iné. To ale neznamená, že jedno alebo druhé je zlé. Záleží na tom, čo je vášmu srdcu bližšie. Ak by ste ale chceli skúsiť chvíľu nestrieľať, pripojiť sa do komunity, ktorá sa snaží zachrániť svet, prídete na to, že zrazu sa snažíte budovať cesty, aby po nich mohli chodiť aj iný, alebo staviate lanovku, ktorá pomôže zdolať hory aj ostatným hráčom.
To všetko v 4K s takmer fotorealistickou grafikou, úžasným príbehom, perfektným hereckým nasadením a dabingom. Cut-scény sú dlhé a zaujímavé, čím viac sa do hry ponoríte, tým viac jej budete rozumieť. Áno, začiatok bude strašne zvláštny, no to pomerne rýchlo pominie, len treba vydržať. Nemôžem povedať, že novinky, ktorých sme sa dočkali stoja za kúpu celého titulu. Ak by som ho mal na PS4, tak by som to určite nekúpil aj na PS5. Update áno, no samotný nový titul nie, to je škoda peňazí. Veľkým plusom je možnosť postaviť cestu cez zasnežené hory, takže ich nemusíte celé obchádzať (na to však potrebujete kopu materiálov).
Štúdio sa snažilo aj o adaptáciu haptickej odozvy či adaptívnych triggerov a musím povedať, že aj keď nejde o tak precíznu prácu ako v playroome alebo Returnal, je tam rozdiel citeľný a pôsobí to príjemne. Keď k tomu pridáte implementáciu rýchlosti SSD disku, zase raz získate hru bez loadingov (max 5s). Na tieto veci sa krásne a rýchlo zvyká.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Death Stranding Director´s cut 2021
Cesta medzi životom a smrťou Ľudia si vytvorili „Steny“ a prispôsobili sa žitiu v izolácii. Death Stranding je kompletne nový typ akčnej hry, kde cieľom hráča je prepojiť izolované mestá a roztrieštenú spoločnosť. Hra je vyrobená tak, že prvky, vrátane príbehu a gameplayu, sú zviazané spolu témou „Strandu“ alebo spojenia. Ako Sam Porter Bridges sa pokúsite spojiť rozdiely v spoločnosti tak, že vytvoríte nové väzby alebo „Strands“ s ostatnými hráčmi po celom svete. Zajtrajšok je vo vašich rukách Po kolapse civilizácie musí Sam Bridges cestovať naprieč spustošenou krajinou po ktorej lezú hrozby z druhého sveta, aby zachránil ľudstvo na pokraji vymretia. Od legendárneho tvorcu Hidea Kojimu prichádza nová, žáner definujúca skúsenosť pre systém PlayStation 5. Cesta na spojenie roztrieštenej spoločnosti S prízrakmi sužujúcimi krajinu, kde planéta je na pokraji masového vyhynutia, je na Samovi Bridgesovi aby putoval naprieč opustenou pustatinou a zachránil ľudstvo od blížiacej sa deštrukcie.
- Platforma: PlayStation 5
- Žáner: akcia
- Vývojár: Kojima Productions
- Vydavateľ: Kojima Productions
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony
Galéria