Hororová séria Resident Evil je tu s nami už dekády. Nepoznám človeka, ktorý by nepoznal či už hru, alebo film. Registrujem aj existenciu nejakého zrušeného seriálu, ten som však ešte nevidel. Vraj to ani nestojí za pozretie. Ale teraz sa poďme venovať videohrám, ktoré to celé rozbehli, konkrétne najnovšiemu DLC pre Resident Evil Village s názvom Winters‘ Expansion.
Návrat ku (skoro) koreňom
V rozšírení, o ktorom si povieme o malú chvíľu, prichádza jedna z najpodstatnejších zmien. Posledné dva diely sa niesli v duchu pohľadu z prvej osoby. Od počiatkov, keď sme sa so statickou kamerou v miestnosti snažili nájsť ten správny smer, kam sa máme otočiť, sme sa cez klasický pohľad z tretej osoby dostali až k FPV. Pre mňa ako dlhoročného fanúšika série to bolo spočiatku čudné, ale zvykol som si. Tak ako všetci.
Po prejdení Resident Evil 7 a aj Village som sa už so zmenou viac-menej zmieril a nejako som to viac nevnímal. No tu na scénu prichádza rozšírenie a s ním aj možnosť vrátiť sa do čias RE 4 a vyššie, teda do piateho dielu, Revelations, Revelations 2 a šestky. Dosť veľa, aby si človek zvykol, ba čo viac, zamiloval si to. Áno, svoje čaro majú aj originály, no toto je pohľad, ktorý je praktickejší a podľa mňa celej sérii najviac pristal.
Napriek tomu, že som Village prešiel, už keď vyšla, na zmenu som si zvykol asi za 4 nanosekundy. Hneď som sa vrátil do starých dobrých čias a nechcel som prestať hrať. Toto je presne tá vec, čo mi v podvedomí chýbala. Zároveň som si ale všimol, že hlavný protagonista Ethan stále skrýva svoju tvár. Kamera sa totiž nikdy nedala natočiť tak, aby som ju videl. Aj cut-scény ostali bez zmeny, plynule sa vrátia do pohľadu prvej osoby, preto je Ethan stále nejako bez tváre.
Všetko je ale urobené tak, aby to neotravovalo a kto nehral Village v origináli, vôbec si nič nevšimne, keďže je to spravené veľmi nevtieravo. Pre mňa teda veľmi vítaná zmena a pevne verím, že štúdio odteraz ostane verné tejto perspektíve, prípadne (to by som chcel asi veľa) dá vždy na výber, z ktorého pohľadu chcete hrať.
Winters‘ Expansion
Poďme sa pozrieť na hlavný dôvod, prečo sme tu, čiže na príbehové rozšírenie pre Village. Dlho som rozmýšľal, ako to podať, aby som neprezradil tú najdôležitejšiu udalosť, tak pokojne čítajte, bude to bez toho, hoci sa sám ukrátim o niektoré veci, ktoré som vám chcel povedať. Pozor však, ide o rozšírenie, takže niektoré súvislosti tu jednoducho budú vyzradené.
Ako všetci viete (kto nie, toto vedieť môžete), Ethan má dcéru Rose. Trápia ju zvláštne schopnosti, pre ktoré sa nevie zaradiť do spoločnosti. Jeden jej známy jej povie, že asi pozná spôsob, ako jej pomôcť – a tu sa znova rozbehne kolotoč Village, tentokrát však z pohľadu rodinného príslušníka.
Udalosti sa, samozrejme, dejú niekoľko rokov po Ethanovom dobrodružstve, pričom tu neostal každý kameň tam, kde by ste ho čakali. Hádanky sú nové, kľúče iné, čo je však najdôležitejšie, zmenili sa aj nepriatelia. Celé to na vás má pôsobiť trošku nechutne. Všade okolo sa na vás zo stien valí hmota pripomínajúca krv s podrvenými žilami, pričom z nej zas vyliezajú monštrá. Príbeh je rozdelený na tri dejstvá, z ktorých dve sú hlavné, kde sa najviac zabavíte, a to tretie slúži len na uvedenie hlavného záporáka na boss fight.
Prvé dejstvo sa odohráva v starom dobrom zámku. Tentokrát na vás nečaká na každom rohu veľká zlá pani, ale stále máte niečo za pätami. Pri väčšej obťažnosti nemáte veľa nábojov, takže často musíte zvoliť útek. Napriek všetkému na to nie ste úplne sami, celý čas vám totiž pomáha, usmerňuje vás, ba dokonca vám aj doplní zásoby váš strážny anjel Michael. Mišo sa vám prihovára prostredníctvom nápisov na stenách, ktoré tam kreslí zlatým písmom. Veľmi zaujímavý spôsob, ako písať príbeh, a musím priznať, že sa mi to celkom pozdávalo.
V druhom dejstve sa posunieme do domu hračiek, čo bolo podľa mňa najstrašidelnejšie miesto v pôvodnej hre. A viete čo? Nič sa na tom nezmenilo. Hoci tentokrát na vás čakajú iné monštrá a iné výzvy, opäť sa mi to páčilo zo všetkého najviac. Najskôr vás nevinné hľadačky postavičiek pekne navedú k príšere, čo vás bude najviac mátať, potom vám už nedá pokoj. Som naozaj rád, že som sa do tejto lokality mohol vrátiť aj v rozšírení a že ako aj predtým, aj tentoraz nesklamala.
Finále sa nesie hlavne v duchu rozuzlenia príbehu, rodinnej zápletky a, samozrejme, poriadneho boja s bossom. Ako som spomínal na začiatku, Rose má určité schopnosti, ktorých sa prišla zbaviť. Tie však počas svojej cesty upgradovala, aby mohla postupovať ďalej a čuduj sa svete, bude ich najviac potrebovať práve vo finále. Kto by to čakal, že? V každom prípade, po osvojení mechanizmov boja sa to dá zvládnuť pomerne ľahko a nastáva koniec príbehu.
Ak zároveň chodíte po všetkých miestnostiach, pretože hľadáte zásoby, tak vám to celé zaberie necelé štyri hodiny hrania. Nie je to veľa, no na príbehové rozšírenie to stačí. Je to polovica času, čo si vie niekto vypýtať za celú kampaň. Tu za ten čas navštívite najzaujímavejšie miesta z pôvodnej hry, stretnete zopár známych, no hlavne to doplní koniec Village, ktorý to síce nepotreboval, ale radi sme to privítali. Po Horizon: Frozen Wilds ide pre mňa o druhé najzaujímavejšie rozšírenie a prináša funkciu, ktorú som si zamiloval – pohľad z tretej osoby.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
RESIDENT EVIL VILLAGE – WINTERS‘ EXPANSION 2022
Vráťte sa späť na zlovestný zámok a do jeho priľahlej dediny, ktoré sú plné hrôz. Nové monštrá, noví bossovia, nové výzvy. Tomu všetkému budete čeliť, no tentokrát ako Ethanova dcéra Rose, ktorá sa chce zbaviť svojho prekliatia.
- Platforma: PlayStation 5
- Žáner: akčná adventúra
- Vývojár: Capcom
- Vydavateľ: Capcom
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega