RECENZIA: Horizon Forbidden West: Burning Shores - Takto sa robí DLC, do Watcherovej matere

RECENZIA: Horizon Forbidden West: Burning Shores - Takto sa robí DLC, do Watcherovej matere

Štúdio Guerrilla Games pokračuje vo svojej (krátkej) tradícii a zhruba rok po vydaní pokračovania Horizon tu máme jeho príbehové rozšírenie. Presnejšie je to rok a dva mesiace. Normálne som sa nad týmto dátumom pozastavil, keďže som rozmýšľal, či som recenziu na hlavnú hru písal tento február, alebo minulý. Tak ten čas letí… poďme však späť k tomu, prečo sme tu – k recenzii na DLC Burning Shores.

Poznámka autora: táto recenzia prišla trošku neskôr z dôvodu technických problémov s inštaláciou. Po stiahnutí sa totiž DLC nechcelo aktivovať v hlavnej hre. Nepomohol reštart, nepomohol iný „save“ a nepomohla ani systémová aktualizácia, ktorá náhodou v ten istý moment dorazila. Musel som hru úplne vymazať a nanovo sťahovať 140 GB, ktoré má hlavná hra aj s DLC. Keďže chodím každý deň do práce, jeden večer som strávil opravovaním a druhý večer sťahovaním, pretože aj aplikácia PS začala trucovať a nechcela spustiť sťahovanie na diaľku, aj keď deň predtým som presne tak stiahol toto rozšírenie. Na tretí deň už všetko fungovalo. Do hodnotenia toto všetko rátať nebudem, keďže som na internete nenašiel nikoho s podobným problémom, čiže to nie je chyba DLC.

Vývojári nastavili latku veľmi vysoko. DLC pre pôvodný Horizon s názvom Frozen Wilds patrilo k mojim obľúbencom. Môžem povedať, že to bolo po dlhom čase rozšírenie, ktoré som odporučil kúpiť si a tiež to uvádzam ako obhajobu, prečo sú niektoré DLC platené. Pretože si to zaslúžia. Bodka. O tomto nedebatujem. Je to zábava na viac hodín, ako je v Call of Duty kampaň, takže tých pár eur za to rozhodne stálo. Čo ale „horiace pobrežia“?

Tak by sme mohli voľne preložiť tento názov. Ak vám to nedáva zmysel, nič sa nedeje, po vstúpení do apokalyptického Los Angeles pochopíte, prečo sa tak volá. Na prvý pohľad nevybočuje zo zabehnutých koľají, na ten druhý pochopíte, že tentokrát sa tvorcovia rozhodli pre zmenu.
Vizuál, ktorý berie dych

O kvalite Decima enginu netreba ani diskutovať. Patrí k absolútnej špičke a Guerrilla ho žmýka na maximum. Pôvodný Horizon mal čosi do seba, no až jeho pokračovaním vývojári akoby odomkli Pandorinu skrinku a vypustili jeho potenciál. Tu len zužitkovali novonadobudnuté schopnosti a výrazne sa nelíši od toho, čo sme zažili, aj keď pár pridaných mechanizmov by sa našlo. O tom ale neskôr.

Vo všeobecnosti platí, že holandské štúdio vytvorilo jeden z najkrajších post-apokalyptických svetov, ktoré na herné stroje prišli a DLC Burning Shores je taká čerešnička na torte. Krásna bodka za druhým dielom. V ňom sme si prešli všetky možné svety – džungľu, sneh, púšť, záhrady, pobrežie aj ostrovy. No a tu sa dostávame práve k tomu poslednému. Celá mapa je vlastne súostrovie okolo horiaceho pobrežia. Los Angeles sa nachádza cca 150 km od epicentra tektonického zlomu San Andreas a preto sa dá predpokladať jeho osud v ďalekej budúcnosti dosť podobne, aký je v sérii Horizon.

Láva zaplavujúca oblasť niekde tlie, miestami je úplne stvrdnutá a inde zas živá a aktívna. Súostrovia a plytčiny sú plné pozostatkov starej civilizácie a niektoré dominanty sa dokonca dajú preskúmať. Ostrovy sú členité, niektoré ploché s nízkym kopčekom, iné navrstvené s priepasťami a jaskyňami.

Zábava na celé hodiny

Obsahu je tu viac, ako by človek našiel v niektorých plných hrách za 60-80 eur. Dobre, nenachádzajú sa tu tucty misií, no ak začnete skúmať okolie, nájdete plno rôznych voľnočasových aktivít či hádaniek. Najväčšou zmenu je možnosť cestovať motorovým člnom. Vzhľadom na dizajn samotnej lokality to bolo logické vyústenie, no zmena poteší aj tak. Za mňa je stále najčastejším dopravným prostriedkom Sunwing. Ten mi pomáha k rýchlemu presunu z bodu A do bodu B a taktiež pri niektorých výškových hádankách.

Vývojári nezabudli ani na podmorský svet, dá sa tu slobodne plávať medzi ostrovmi a kde-tu nájdete aj čosi zaujímavé. Novinkou je tiež stopovanie signálu na Sunwingovi s konečným holografickým pohľadom na boj, ktorý spôsobil projekt Zero Dawn. Práve príbeh jednotky je podľa mňa tou najzaujímavejšou vecou tejto série a každé dáta spojené s minulým svetom, ktoré nájdem, s vervou čítam, počúvam, študujem. Odkazov je dosť aj tu a rozhodne nie málo.

Čo sa osadenstva týka, nájdete tu úplne nových ľudí, ktorí napriek tomu majú niečo spoločné aj s tými, s ktorými ste sa stretávali doteraz. Osobnosti konkrétne riešiť nechcem, to by bolo na niekoľko strán, len musím podotknúť, že logika niektorých jedincov mi úplne nesedela a bola trošku silená. No to si asi začnem zvykať, lebo to nie je prvýkrát. Chápem, že každá postava, s ktorou sa stretnem, musí mať nejakú dynamiku, ale pri niektorých som tomu proste neveril. Najmä vodcovskú pozíciu si predstavujem trošku viac striktnú a priamočiaru, nie otvorenú a vrúcnu k osobám, ktoré predtým nikdy nevidela a navyše porušovali zákony ríše, ktorú reprezentuje...

Okrem toho sa rozšírili aj stromy schopností a tým pádom sa môžete levelovať vyššie. Moja Aloy bola len level 50, takže za tento krok som rád. Inak sa tieto schopnosti odomkli hneď aj bez toho, aby ste vstúpili do Burning Shores.

Nič nie je dokonalé

V prvom rade, keď ma Sylens (odpočívaj v pokoji, Lance Reddick) poslal do Los Angeles, dôvod ma trošku sklamal. Priamo nadväzoval na koniec dvojky a tak trochu som dúfal v oživenie alebo odklon od príbehu. Nakoniec sa však ukázalo, že to je zaujímavé viac ako dosť a po hodine som nechcel prestať hrať. Musel som sa nútiť ísť skúmať svet a hrať postranné misie, a potom som sa zas nevedel odpútať od tohto. Jednoducho začarovaný kruh. No a tu som narazil na niekoľko nedostatkov.

Na vyskakujúce textúry sme si už zvykli a dúfam, že v Horizon 3 už nič také vidieť nebudeme. V každom prípade, občas (hoci veľmi zriedka) to bolo otravné, lebo zrazu vyskočila celá budova a to len kúsok predo mnou. Druhou vecou boli záchytné body. Keď som sa k ním pritiahol hákom, nedalo sa z nich nikde skočiť. Žiaden smer nefungoval. Musel som zoskočiť a skúsiť to znova alebo inou cestou.

Posledná vec, ktorá mi znepríjemňovala život, boli útoky veľkých strojov, ktoré ma zasiahli, aj keď som stál za budovou. Hovorím o fyzickom útoku, keď napríklad Stormbird zaútočil chvostom a zabil má, hoci fyzicky nemohol cez tú budovu preniknúť. Toto sa stalo viackrát, no zomrel som práve pri Stormbirdovi, tak mi to najviac utkvelo v pamäti.

Naše hodnotenie

Aloy sa v Burning Shores opäť vydala do neznáma naproti novým nebezpečenstvám. Jeden z najkrajších post-apokalyptických svetov otvára brány do novej lokality. V nej ako obvykle čakajú nové stroje, ľudia a, samozrejme, príbehy. Zlo nikdy nespí a Aloy… no, vlastne ani ona. Guerrilla zase raz vydala plnohodnotné rozšírenie, ktoré môžem vrelo odporučiť.

Klady

  • svet
  • robotické dinosaury
  • kopa obsahu
  • príbeh

Zápory

  • občasné vyskakovanie textúr
  • chyba v mechanizmoch mi nedovolila vždy postupovať

Informácie o hre

HORIZON FORBIDDEN WEST: BURNING SHORES

HORIZON FORBIDDEN WEST: BURNING SHORES 2023

V pokračovaní Aloyinho príbehu cestujte za hranice Zakázaného západu. Stretnite sa s novými strojmi a novým príbehom. Na juh od krajín klanu Tenakth tisícročia sopečných erupcií a prudkej seizmickej aktivity vyrezali ruiny Los Angeles do zradného súostrovia. Zažite ďalšiu kapitolu hry Horizon Forbidden West, v ktorej Aloy prenasleduje zlovestnú novú hrozbu pre planétu, ukrytú medzi týmito nebezpečnými, neskrotnými divočinami.

  • Platforma: PlayStation 5
  • Žáner: RPG adventúra
  • Vývojár: Guerrilla Games
  • Vydavateľ: Sony Interactive Entertainment
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk