Predvčerom vyšlo na PSN demo k niekoľkokrát odkladanej hre Quantum Theory. Tecmo Koei sú už s týmto science-fantasy 3th person titulom prakticky hotoví, v Japonsku vychádza 30. septembra, u nás si budeme musieť počkať do 16. novembra. Ako sa teda Quantum Theory hrá? Naplní naše očakávania, alebo zapadne prachom priemernosti v tieni úspešnejších titulov?
Hneď po zapnutí sa spustila krátka animácia, kde hlavný hrdina Syd (inak poriadne zjazvený typizovaný macho-vojak s postavou kulturistu a nesmierne drsniackym hlasom, ktorý ostáva stoicky chladný za každých okolností) v skratke zrhnie, čo robí a prečo to robí. Apokalypsa a po nej skupinka vojakov chodí likvidovať mutujúce sa veže, ktoré si stavajú nejaké chrobákoidné obludy (pôvod neznámy, možno nejaká mimozemská háveď). Od prvej minúty to začína smrdieť ako Gears of War, akurát že graficky to nie je zrovna najnovší titul. Syda si od chrbta ľahko zmýlite s Marcusom Fenixom, len v animáciách postrehnete isté atribúty typické pre anime a mangu.
Ale vráťme sa k téme. Po grafickej stránke vyzerá hra mierne zastaralo. Pohybujete sa vnútri jednej z organických veží, do ktorej ste sa prišli pomstiť za smrť všetkých svojich kamarátov s cieľom vystrielať všetky obludy osamote. Ibaže demo z tej organickosti neukázalo veľmi veľa – Prostredia napodobňujú výtvory H. R. Gigera, ale ani zďaleka nie sú také komplexné. Textúry vyzerajú zastaralo a nevýrazne, obludy sa podobajú jedna druhej ako vajce vajcu. Iste, niektoré sú väčšie, niektoré menšie a niektoré naozaj obrovské, ale vyzerajú podobne a potiahnuté zhruba rovnakou šedo/hnedo/neurčitou textúrou. Ale pocit veľkosti a obrovských priestorov je dobrý. Trochu ako v God of War 3 – malý človiečik bojujúci v obrovskom svete proti veľkým silám.
A ako sa to celé hrá? Najprv si treba trochu zvyknúť na ovládanie, ale po pár minútach už nerobí žiadny problém. Celé demo prebiehalo štýlom "schovaj sa a strieľaj spoza steny". Náročnosť bola zato celkom slušná, AI protivníkov celkom jednoduché, ale účelné. Ak bezcieľne nepobehovali po priestranstve, Schovávali sa kde sa len dalo a veľmi dobre triafali. Tu sa nedá nezastaviť pri nedávno vydanom deme hry Vanquish. Quantum Theory je oproti Vanquishu podstatne pomalší. A podstatne graficky menej pútavý a ani zďaleka nie tak "cool" – tí, ktorí si zahrali Vanquish iste vedia, na čo narážam.
Quantum Theory však ponúka niekoľko zaujímavých prvkov navyše. Prvým je rozhodne Fillena – dievčina, ktorá sa rovnako chce prestrieľať na vrchol a zabiť hlavného zloducha (nejakú arci kreatúru, len som sa stratil v príbehu a už neviem, či z frakcie Nosferatu, Diabolus alebo Gillskin – asi je to aj tak jedno, v hre stačí strieľať po všetkom, čo sa pohne). Syd spolu s Fillenou dokážu spraviť nejaké celkom zaujímavé kombá, Fillena aktívne pomáha pri likvídácií kreatúr a pri niektorých bossoch sú kombá s ňou kľúčové k prejdeniu do ďalšej úrovne. Nanešťastie, kampaň je čisto single-player a tak sa môžete prestať tešiť na kooperatívny mód podobný tomu z Resident Evil 5. Možno to však do istej miery dokáže vykompenzovať multiplayer, kde sa budete môcť zmocniť aj postavy Filleny v kooperatíve, prípadne v iných módoch.
Ďalšia vec, ktorou chcú vývojári prilákať hráčov, je pohyblivá veža. Prostredie, v ktorom sa pohybujete, je naskriptované tak, aby sa v určitých momentoch menilo. Vo vydanom deme to však veľmi nepostrehnete – okrem toho, že steny boli pokryté niečim neurčito organickým s podobnou textúrou, akú na sebe mali všetky obludy, vyzeralo všetko v podstate staticky. V druhej polke rozkúskovaného dema sa občas zo zeme vystrčila príhodná "doska", ktorá poslúžila ako šikovný úkryt aspoň do chvíle, keď sa pod náporom guliek rozbila.
Arzenál zbraní obsahuje klasické hračky ako samopal, pulzná puška, ostreľovačka, brokovnica a raketomet, ale aj granátomet a vrha cirkulárových diskov. Finálna verzia bude pravdepodobne obsahovať aj iné zbrane. Síce arzenál vyzerá rozmanito, jediným rozdielom v zbraniach je počet výstrelov potrebných na zabitie obludy – všetky opúšťajú svet rovnakým spôsobom a to rozprsknutím sa na všetky strany ako chrobák. Pri sebe môžete nosiť maximálne tri zbrane a ak sa aj spočiatku bojíte, že prídete o zbraň, ktorú by ste mohli neskôr potrebovať, obavy nie sú namieste – guľomety, raketomety, brokovnice a vrhače cirkulárov sa váľajú po zemi na každom kroku, rovnako ako debničky s nábojmi do všetkých zbraní.
Takže ako to bude s Quantum Theory? Pochybujem, že by presvedčila Xboxových hráčov zvyknutých na Gears of War. Najmä keď mesiac skôr vyjde na X360 aj PS3 Vanquish, ktorý je omnoho dynamickejší, rýchlejší, s lepšou grafikou, má štýlovejšieho hlavného hrdinu a celkovo je viac "cool". Možno, že plná verzia prinesie úplne iný zážitok ako demo a všetkým vyrazí dych, ale tomu veľmi neverím.