Naughty Dog je jedno z mála vývojárskych štúdií na svete, ktoré má pomerne exkluzívne postavenie na trhu. Každú ich hru sprevádzajú veľké očakávania, mnohé inak nepoužívané PS3-ky v dobe vydania ožijú, aby si hráči mohli vychutnať herný zážitok, ktorý inde nenájdu. The Last of Us, hoci ide o novú značku, ponúka špecifický rukopis, ktorým sa Naughty Dog vyznačuje.
Naughty Dog po troch veľkých dobrodružstvách Nathana Draka prichádza s novým námetom, inými hernými hrdinami, diferentnou hrateľnosťou a atmosférou. Aj napriek tomu, že The Last of Us je na prvý pohľad protipól k sérii Uncharted, určité spoločné prvky v oboch hrách nájdeme. Jednoducho povedané, rukopis štúdia Naughty Dog je nezameniteľný a v nejakej forme sa prejaví v každom ich výtvore.
Zombie filmy/hry/seriály boli vždy ako sínusoida. Táto téma mala z času na čas obdobie popularity, ktoré následne vystriedali „suchoty“. Ak sa však pozrieme na obdobie posledných rokov, zombie vyvolali nový záujem. Do určitej miery je to dané aj sériou Left 4 Dead od Valve, ktorá predstavila survival horor v inom outfite, ako pomaly stagnujúca séria Resident Evil. Do toho si pripočítajme úspech seriálu The Walking Dead. The Last of Us prichádza v správny čas a Naughty Dog (aspoň dočasne) nahrádza príbehy virtuálneho Indiana Jonesa novým materiálom. Nemŕtvym.
Spomenuté spoločné prvky oboch hier a rukopis vývojárov je cítiť už od prvých sekúnd hrania. Atmosférický prológ výborne uvádza príbeh hry a predstavuje rozjazd vo veľkom štýle. Embargo zo strany Sony mi zakazuje rozoberať túto časť detailnejšie, rozhodnutie plne chápem. Aj keď by v princípe nešlo o nejaké výrazné prezradzovanie deja, prológ ponúka veľmi špecifickú atmosféru, ktorú netreba zbytočne kaziť.
Názov The Last of Us by mohol vzbudiť dojem, že samotná hra sa bude odohrávať v atmosfére podobnej filmu I Am Legend. Na rozdiel od Willa Smitha, protagonisti v The Last of Us však nie sú sami. Popravde, samotná hra sa odohráva dvadsať rokov po vypuknutí epidémie a svet sa už z prvotného zombie šoku spamätal. Ľudia si vytvorili vlastné oblasti, v ktorých sa usídlili a bývajú. Na celú situáciu dozerá nekompromisná armáda, ktorá nemá problém zastreliť každého, kto poruší jednoduché zákony – neopúšťať karanténu a nechodiť po nociach von. Za svoju poslušnosť sú obyvatelia odmenení prídelom jedla, ale život v takýchto podmienkach nie je v žiadnom prípade plnohodnotný. Tí poslušnejší sa novým zákonom prežívania riadia, hlavný hrdina, Joel, však s takýmto životom nie je spokojný. Aj v post-apokalyptickom zombie svete funguje jednoduchá ekonomika. Kto má peniaze, môže žiť trochu lepšie.
Práve honba za peniazmi spojí osudy Joela a ďalšieho herného hrdinu, 14-ročnej Ellie. Ak ste priebežne sledovali informácie o The Last of Us, s oboma hrdinami ste sa stretli či už vo forme screenshotov alebo trailerov. Ellie je výborná postava, ktorá oživuje atmosféru a celý príbeh hry. Naughty Dog sú majstrami remesla. Už v prípade Uncharted dokázali svoje kvality. Dialógy sú výborné, predelové scény dýchajú filmovou atmosférou. Mladá Ellie je originálna a ponúka iný pohľad na svet. Mladícka nerozvážnosť, mierna naivita, idealizmus, čiastočná bezstarostnosť života (dokonca aj z pohľadu žitia v zombie svete), to všetko výborne kontruje postave Joela, ktorý žije viac-menej už len z princípu. Tento kontrast, ktorý Naughty Dog vytvoril, je jednou zo silných stránok The Last of Us a do veľkej miery ovplyvňuje atmosféru hry. Nedá sa povedať, že by hra ponúkala tony dialógov, takmer každá konverzácia je však príjemným spestrením a často budete s napätím očakávať, akým správaním vás Ellie prekvapí.
The Last of Us ponúka zaujímavý mix hrateľnosti. Striedajú sa tu pokojnejšie herné pasáže s akčnými časťami. Akcia v The Last of Us je do veľkej miery limitovaná vašou aktuálnou zásobou nábojov a predmetov. V tomto smere je novinka verná žánru survival horor – nábojov je málo a hráč sa často musí rozhodovať, či bude riskovať otvorený stret s nepriateľom, alebo zvolí postupnú tichú likvidáciu, prípadne sa medzi nepriateľmi pokúsi nepozorovane prekĺznuť. V tejto súvislosti však dodajme, že v niektorých prípadoch sa boju úplne vyhnúť nedá.
Štýl hrania je do veľkej miery založený na improvizácii. V zombie svete sa stretnete s nakazenými nemŕtvymi, nebudú to však vaši jediní protivníci. Chaos post-apokyliptického sveta sa snažia využiť aj rôzne skupiny gangstrov, ktoré plienia a zabíjajú všetko, čo im príde pod ruku. Nemožno zabudnúť ani na armádu, ktorá popraví každého, kto sa neriadi pevne danými zákonmi. Z hľadiska hrateľnosti je rôznorodosť nepriateľov prínosom, nakoľko každá skupina vyžaduje špecifický prístup, čo oživuje hrateľnosť. Zombíci predstavujú protivníka, ktorý vám obvykle príliš problémov nenarobí (až na špeciálny druh tzv. klikerov), boje s nimi sa však často odohrávajú v atmosférickom prostredí, napr. v rozpadnutej budove v noci. Treba dodať, že vývojárom sa podarilo vyvolať pocit stiesnenosti alebo strachu, čo som v bežných survival hororoch už dlho nepociťoval.
Boje s armádou resp. gangstrami čiastočne pripomínajú sériu Uncharted, najmä z toho dôvodu, že budete často strieľať a schovávať sa za rôznymi prekážkami, ktoré vás ochránia. Na rozdiel od Nathana Draka, Joel trpí už spomínaným nedostatkom munície. Nestane sa tak, že by ste z pušky vystrieľali 200 nábojov počas jednej prestrelky. Munícia je obmedzená pomerne výrazne a hoci nové náboje budete nachádzať sporadicky, maximálna nosnosť v prípade pištole je dvadsať nábojov, štrnásť nábojov v prípade brokovnice atď. Je zrejmé, že keď budete plytvať nábojmi, veľmi rýchlo natrafíte na problémy.
Tento „nedostatok“ je vykompenzovaný ľudovou tvorivosťou. Post-apokalyptický svet je v hre výborne znázornený s množstvom rozpadnutých budov, „vybrakovaných“ obchodov alebo s kolónami prázdnych áut. V hernom svete však nájdete množstvo haraburdia, ktoré môžete dať dokopy a vytvoriť rôzne pomôcky, ako je lekárnička (vaše zdravie sa totižto automaticky nedopĺňa), nožík alebo podomácky vyrobené zápalné fľaše a výbušniny, ktoré vám často uľahčia boj. Tvorba predmetov je veľmi jednoduchá a v The Last of Us nájdete aj základné vylepšovanie postavy a predmetov.
Naughty Dog strieda bojové lokality s pokojnejšími pasážami, ktoré slúžia na posun príbehu alebo poskytujú priestor na dialógy medzi hlavnými postavami. Z času na čas sa objavia aj jednoduché puzzle, ktoré obvykle pozostávajú z presunu nejakej prekážky alebo rebríka. Treba však dodať, že postupom času zohráva boj dôležitejšiu úlohu – zatiaľ čo v prvých dvoch hodinách budete bojovať sporadicky resp. v menších bitkách, v polovici hry vás čakajú taktické boje proti mnohonásobnej presile. Opäť sa však odvolávame na nedostatok munície.
Na záver spomeňme multiplayer, ktorý môže niektorých hráčov prekvapiť. Vývojári ho však zvládli na výbornú. The Last of Us ponúka dva tímové režimy až pre ôsmich hráčov. Boj je taktický, vyžaduje tímovú spoluprácu a do veľkej miery pripomína štýl boja z príbehovej kampane. V praxi to znamená, že máte veľmi obmedzenú muníciu, ale to aj váš súper. Nie, The Last of Us nie je akčnou strieľačkou ani v multiplayeri. Práve naopak, hrateľnosť, ktorú tento titul ponúka v hre viacerých hráčov, je pomerne osviežujúca (v porovnaní so všetkými FPS a TPS) a má potenciál upútať. Ak si hru kúpite, multiplayer určite nevynechajte. Za skúšku stojí.
Vývojári z Naughty Dog využili svoje dlhoročné skúsenosti a vytvorili novú značku, ktorá ponúka kvality zrovnateľné s úspešnou sériou Uncharted. Medzi The Last of Us a Uncharted nájdete viacero spoločných prvkov. Ak by sme mali v skratke zhrnúť príbehovú kampaň pre jedného hráča, The Last of Us ponúka výborný herný obsah, lineárny dizajn a filmovú atmosféru. Naughty Dog svoj rukopis jednoducho nezaprie, obe hry však ponúkajú špecifickú hrateľnosť. Vyzdvihnúť musíme aj grafický engine, tváre a mimika sú nádherné.
Informácie o hre
Žáner: akcia / adventúra
Výrobca: Naughty DOG
Distribútor v SR: SONY