Byť dizajnérom nejakej zabehnutej automobilky, aj keď to znie ako práca snov, určite nie je ľahký chlebíček. Na prvý pohľad máte totiž obrovskú tvorivú slobodu, avšak pravdou je, že vaše ruky sú taktiež zviazané tým, čo obsahoval predošlý model, keďže zákazník automaticky čaká komfort, kvôli ktorému sa vracia práve k vašej automobilke. Gran Turismo 6 má s týmto tvrdením, aj keď ide o hru (teda real drive simulator) a nie auto, veľa spoločného, a preto sme rozhodli odjazdiť poriadny počet kilometrov predtým, než vám prezradíme náš verdikt.
Pri prvom pohľade na nové Gran Turismo zbadáte kompletne prekopané menu, ktoré síce oproti svojmu predchodcovi ponúka prehľadnosť, ale na druhej strane nevyzerá ani zďaleka tak efektne, čím stráca účinok, pri ktorom by vám padla sánka už pri prvom spustení.
Sprievodný navigačný systém vás automaticky zavedie do ponuky dealerov, aby ste sa mohli pokochať, s čím všetkým budete mať možnosť sa preháňať po okruhoch. Ponuka áut sa od minula rozrástla o ďalších 200 mašín, čím sa celkové číslo zastavilo na prvý pohľad úctyhodných 1200 kúskov. Toto číslo sa, bohužiaľ, však stále delí na tzv. premium (HD textúry vrátane kompletného interiéru) a standard modely (PS2 modely upscalnuté do HD), pričom pomer je stále 2:3 v prospech standard modelov. Ešte smutnejšie je to, že sa tvorcovia rozhodli odignorovať náreky hráčov a standard od premium modelov nie sú opäť nijak pri kúpe odlíšené. V prípade, že nechcete kupovať mačku vo vreci, je pri každej kúpe potrebné vliezť do showroomu a obzrieť si vášho miláčika zblízka.
Po výbere vášho fára je konečne čas ho zobrať na jednu zo 100 tratí a predviesť, čo s ním dokážete. V prvých momentoch, keď zbadáte trať, budete podobne ako pri vyššie zmienených položkách mierne nemilo prekvapení tým, ako rozpačito pôsobí. Kým asfalt a autá (samozrejme v prípade premium modelov) na ňom vyzerajú nádherne, diváci a miestami aj okolie pôsobia až komicky nepodarene. V konečnom dôsledku platí po grafickej stránke presne to isté ako u predchodcu a hra na tomto poli neprináša okrem zmeny dňa a noci na zopár vybraných tratiach žiadnu novinku. Pričom WOW efekt z predošlých GT hier, ktoré vždy posúvali technické možnosti, sa akosi v tomto prípade vôbec nedostavuje.
V momente, keď však dostanete konečne volant do svojich rúk, si začnete všímať zmeny – ich je hneď niekoľko. Tou prvou a najvýraznejšou je kompletne nový fyzikálny model, vďaka ktorému sa každé auto správa inak. S tým je spojená aj nutnosť meniť svoj štýl jazdy podľa toho, v čom práve sedíte, na akých gumách to máte obuté, ako to máte nastavené a na akom povrchu sa práve nachádzate. Pocit z jazdy je v GT6 jedinečný a radosť, keď sa po x-tom pokuse konečne zžijete so svojím autom, je úžasná.
Bohužiaľ, na čo tvorcovia GT série dlhodobo zabúdajú, je to, že ich hra nie je len o jazdení, ale hlavne o pretekaní, kde sa okrem toho, že jazdia autá dokola po okruhu, dejú v reálnom svete ja iné veci, ktoré robia tento šport takým zaujímavým. Prvou obrovskou výčitkou voči GT6 je totálna absencia akéhokoľvek modelu poškodenia, čo je v porovnaní s GT5 veľký krok späť. Ďalším veľkým problémom je AI protivníkov, ktorí si v zásade jazdia po svojej preddefinovanej trase a totálne ignorujú vaše počínanie, takže počas preteku predstavujú prakticky len pohyblivé spomaľovače. Samotné pretekanie tak znamená v konečnom dôsledku boj medzi vami, vaším autom a traťou. To sa miestami vďaka absencii akejkoľvek penalizácie za skracovanie si dráhy preletením šikany na plný plyn, zmenšuje na to, nakoľko chcete hrať férovo alebo nie.
Svoj jazdecký um si okrem štandardných pretekov podobne ako v GT5 môžete zmerať aj v motokárach, nascare a offroad rally (v oboch prípadoch však v okresanej forme), pričom GT6 k týmto možnostiam pridáva ponuku jazdiť v lunárnom module po mesiaci a taktiež rôzne výzvy, v ktorých sa snažíte zhodiť čo najväčší počet kužeľov, prípadne prejsť s obmedzeným palivom najväčší úsek trate. Hra takisto ponúka možnosť cez GT Vision testovať reálne prototypy automobiliek, ktoré majú do hry, podobne ako rôzne sezónne eventy, pribúdať formou pravidelných updatov zdarma, takže o rozmanitosti obsahu sa hovoriť naozaj nedá. Jediné, čo oproti predchodcovi zamrzí, je chýbajúci editor tratí, B-spec mód, v ktorom ste mohli robiť manažéra AI ovládaným jazdcom a možnosť kupovať ojazdené autá.
V online multiplayeri si rovnako ako v predchodcovi môže zmerať sily až 16 hráčov, avšak vzhľadom na nulový matchmaking sa vám tak bude veľmi často stávať, že sa pripojíte do lobby, v ktorej protihráči ani zďaleka nezodpovedajú profilu pretekárskeho hráča podľa vašich predstáv. V prvej zákrute im nerobí problém vraziť do vás v snahe vytlačiť vás z trate. Hra síce ponúka oproti singleplayeru možnosť penalizovať tieto výtržnosti, avšak presné nastavenie lobby sa zobrazí až pri vstupe do nej, čo robí z hľadania hry, ktorá vyhovuje vašim predstavám, zdĺhavý proces.
V konečnom zhodnotení pôsobí GT6 uponáhľaným dojmom. Akoby sa tvorcovia chceli veľmi pochváliť novým fyzikálnym modelom a ani sa len nepokúsili vyladiť nekonzistentnosť, ktorá sa objavila už v GT5. Pokiaľ vás náhodou GT5 minulo, ide určite o veľmi dobrú voľbu, ako sa zoznámiť s ovládaním niekoľko stoviek rôznych štvorkolesových tátošov, no pokiaľ ste už majiteľmi GT5, môžete byť nemilo prekvapení tým, že vám Polyphony Digital servíruje ďalší prologue a tentoraz sa nehanbí si za to vypýtať plnú cenu.
Informácie o hre
Žáner: Preteky
Výrobca: Polyphony D.
Distribútor v GB: Sony Computer Entertainment Europe
Distribútor v SR: Sony
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk