Nioh je hra, na ktorej sa pracuje už vyše desaťročia. Vývoj začal v 2004, no bol zrušený v roku 2008. Druhý pokus taktiež nevyšiel a do tretice sa hra dostala do rúk vývojárov Team Ninja, ktorí pracujú pre Tecmo Koei a sú známi hlavne sériou Ninja Gaiden.
Počas dlhých rokov hra prechádzala od JRPG štýlu k viac akčnému štýlu hrania a naspäť. Čo sa ale nemenilo bol bielovlasý hlavný hrdina s modrými očami zo západu. Na prvý pohľad sa ponáša na starého známeho Geralta, no priveľa podobností so Zaklínačom, až na zabíjanie monštier, tu nenájdeme.
A aj tie monštrá budú nevšedné. V dobe, keď sa totiž japonskí vývojári snažia hľadať inšpiráciu v západnej kultúre, Team Ninja vsadil na svoje najsilnejšie stránky. Hru prešpikovali japonskou kultúrou. Pri jej tvore sa sa nenechali obmedzovať možnou Americkou alebo Európskou hráčkou základňou a tak nemuseli robiť veľa kompromisov. Inšpiráciu predstavoval príbeh o Williamovi Adamsovi, anglickom dobrodruhovi. Ten bol prvý z anglickým cestovateľov, ktorý navštívil dovtedy uzatvorené Japonsko, preskúmal jeho zákutia a stal sa radcom šóguna. Príbeh inšpiroval najprv knihu Šógun zo 70. rokov a teraz znova raz ožíva v podobe hry Nioh. Hlavnou postavou tu je menovec William, no jeho potulky Japonskom nebudú jednoduché. Na svojej ceste bude musieť zdolať nespočet Jókaj, svojské stvorenia japonskej kultúry, ktoré by sme si najjednoduchšie vysvetlili ako duchov a príšery.
Vývojári boli prekvapení popularitou demo verzie hry na západe a reakcie hráčov ich potešili. Terajšia podoba hry totiž vznikala ako taký nápad na ceste výťahom, kde si niekto pomyslel, ako by vyzerali Dark Souls hry v japonskom podaní. Inšpiráciu populárnou sériou nikto neskrýva a autori si ju podali svojsky a pokúsili sa priniesť hráčom niečo nové.
V Nioh nájdeme hernú menu fungujúcu podobne ako duše v Dark Souls. Pri smrti ju hráč stratí a bude sa musieť vrátiť na miesto svojej smrti, aby ju získal späť. Svätyne fungujú podobne ako ohniská a pomáhajú hráčom postupovať rovnakým spôsobom a navyše toho umožňujú zvyšovať úroveň hernej postavy. Okrem toho má ale Nioh aj silné prvky RPG, ktoré majú svoje korene v čase, keď mala byť hra vydaná ako JRPG. Hráči budú mať dostupný vývoj bojových schopností, ktorý sa bude viazať na typ zbraní a nebude nijakým spôsobom postihnutý smrťou. Zbraní a inej výbavy bude na výber, nakoľko z nepriateľov bude padať veľké množstvo predmetov v štýle akčných RPG ako Diablo. To bude doplnené 4 rôznymi bojovými postojmi, v ktorých bude možné bojovať a dokopy dávajú všetky prvky súbojovému systému veľkú hĺbku. Veľa možností ale nebude na škodu, nakoľko nepriatelia budu veľmi odolní a ich údery budú Williama bolieť. Pár zlých pohybov a bude nasledovať smrť, naopak dôkladná príprava a šikovnosť odmenia hráča dobrým pocitom zo zdolania výzvy.
Pre fanúšikov Dark Souls, Bloodborne a celkovo tohto žánru hier sa Nioh javí ako jasná voľba. Dáva nám ukážku toho, že japonskí vývojári stále vedia zapôsobiť na hráčov z celého sveta a popri tom si zachovať svoju svojskosť a jedinečnosť. Ak vás hra zaujala, netreba na ňu dlho čakať. Nioh u nás vychádza na PlayStation 4 8. februára.