• V slovenskom Pixel Federation minulý týždeň usporiadali vlastný hackathon na ktorom vzniklo viac ako desať nových mobilných hier

• RECENZIA: Need For Speed: Heat - Nástupca Undergroundu?

• Pokochajte sa novými zábermi na seriál Zaklínač od Netflixu

• Príbeh o Superman hrách, ktoré mali prísť, no nikdy neprišli – medzi nimi aj Superman na štýl minuloročného Spider-Mana

Until Dawn - Recenzia

Until Dawn - Recenzia

Until Dawn prináša exkluzívne na Playstation 4 ďalšiu zo série interaktívnych hier, no tento krát sme namiesto detektívky či mierne supernaturálnych javov, prešli do sveta hororu. Dokáže prežiť, ako aj názov prezrádsa – Do svitania?

Playstation platforma má bezkonkurenčne na poli exkluzivít navrch, a to nehovoriac o tom, že každá exkluzivita je výnimočná sama o sebe. Until Dawn v tomto trende pokračuje a nadväzuje na Playstation interaktívne hry ako cenami ovenčený a majstrovský Heavy Rain či o niečo menej úspešný, no stále výborný, Beyond Two Souls. Pre zmenu sa ale tento krát prenesieme do sveta hororu, osamotenej chaty v horách a divných vecí, ktoré sa tam začnú diať. Prológ vás uvedie do deja nešťastným vtípkom mladej partie na chate v horách, ktorý ale skončí neúmyselne zle a vyžiada si za obeť dve sestry. Po roku sa partia mladých ľudí vracia späť, aby si užila zimné prázdniny a spomenula si na svoje dve mŕtve kamarátky. To ešte ale nevedia, že namiesto zábavy a spomínania ich čaká boj o holý život. Kto to prežije do svitania?

Sam, Josh , Mike , Jessica , Emily, Matt , Ashley, Chris – toto sú mená ôsmich hlavných postáv, ktoré na začiatku hry postupne prichádzajú na Joshovu chatu, kde sa presne pred rokom stalo spomínané nešťastie. Úvodom je vás každá postava zľahka predstavená osobitne alebo v pároch a je vám popísaný ich charakter. K tomu hra využíva veľmi chaoticky tabuľkový systém asi pätnástich bežných vlastností, ktoré sa vám postupom hrou upravujú na základe vašich rozhodnutí. Celý tento systém ale nedáva absolútne žiadny zmysel a aj keď čistou náhodou má nejaký vplyv na hru, nedáva to o sebe vedieť. Celá táto mechanika tam je vlastne len na grafické zobrazenie, ako sa postava vyvíjala počas vašej hry. Ak ste urobili nejaké ťažké rozhodnutie, pri ktorom ste mysleli hlavne sa seba, zmenili sa vám vlastnosti ako egoizmus a podobne. Ak ste zas nejaký problém inteligentne vyriešili, dostali ste nejaký ten bod k inteligencii. V konečnom dôsledku je to ale úplne jedno.

Veľmi často budete mať podobný pocit aj z vašich rozhodnutí, ktoré by vlastne mali byť najsilnejšou mechanikou hry. Už len samotný fakt, že máte na výber vždy iba z dvoch rozhodnutí, je sám o sebe dosť rozporuplný. Aj keby bola pravda, že každé rozhodnutie nadväzuje na to predošlé a môže sa tak vytvoriť ohromná sieť vašich rozhodnutí, ktoré sa vždy budú líšiť, tieto rozhodnutia pripadajú veľakrát úplne patetické, zbytočné a často sa stáva, že rozhodnutie, ktoré si myslíte, že by malo byť správne, vyústi v niečo úplne iné. Ako bonus, popis rozhodnutí je často krát veľmi mätúci a veľakrát ani vlastne neviete, čo sa po vašom rozhodnutí stane. Nejaká logika týmto rozhodnutiam úplne chýba. Rozhodnutia ako Utekať alebo Schovať sa vyberáte úplne od brucha, lebo nemáte šajnu, kam budete utekať a či to má nejaký zmysel a pri jednom z rozhodnutí Schovať sa, sa mi stalo, že sa postava skryla za dosku 1x1 meter, kde ju našli asi tak do 0,0000001 sekundy. Veľká časť rozhodnutí zas tvorí iba rozdiel medzi bezpečnou a rýchlou cestou, kde rozdiel je, že ak si zvolíte rýchlu cestu, musíte pri jej prekonávaní správne a rýchlo zadávať znaky, aké sa vám objavia v hre.V princípe mi ale ani pri tých najťažších, alebo podstatných rozhonutiach neprišlo, že by sa toho mohlo veľa zmeniť.

Tak či onak, hra sa drží svojho hororového štýlu a atmosféry veľmi verne. Naozaj si pripadáte ako pri interaktívnom filme, ktorého rozhodnutia možno síce nie sú až také jasné, no stále dodáva pocit, že máte hru pod kontrolou. Horsie sú na tom scény, kde sa nič nedeje. Nudné a dlhé pasáže chodenia hore dole, kým dôjdete k nejakej akcii a rozhodnutiu sú postupom času naozaj otravné a ešte otravnejšími ich činia zberateľské predmety v hre a naozaj malý počet interakcií s prostredím, ktoré nemajú ABSOLÚTNE žiadny vplyv na hru. Vždy vlastne idete iba priamočiaro cez vpred určenú cestu ku vopred určeným udalostiam, ktoré na vás čakajú za dvermi či v inej izbe.

Atmosféra hry vás ale konšantne drží v napätí a aj keď sa drží klasických hororových klišé, ktoré ste už videli na stokrát, pôsobí strašidelne a temne. Ako v každom správnom horore ani tu nesmie chýbať Sanatórium, nejaké to pozdemie a niekoľko viac prostredí, ktoré činia prechádzanie hrou o to zaujímavejším a obživujú dianie okolo chaty a na hore. Postupne ale cítite, že nad hrou pomaly, ale isto strácate kontrolu, postavy začnu zomierať jedna za druhou a vy už ani pomaly neviete čo sa deje, kto alebo čo vás zabíja, treskúca zima a vietor vejú za oknom a svitanie je v nedohľadne. A o tom je Until Dawn.

Celý hororový koncept dopĺňa veľmi pekne spracovaná grafika, ktorej masívne dopomohli skvelé herecké výkony hlavných postáv zachytené motion technológiou, čo hre samotnej dodáva ozajstný filmový zážitok na úrovni. Doplnené o skvele zvukové efekty počas dôležitých scén a pomerne fajn hraciu dobu, ktorá vás neunudí, ale ani sa zbytočne nepreťahuje sa pomaly blížite k svitaniu, no stále nemáte šajnu, ako sa to celé skončí.

Until Dawn

Until Dawn 2015

Until Dawn je hororová filmová adventúra plná rozhodnutí, ktorá ovplyvňuje osudy 8 výletníkov. Čaká vás desivá noc, počas ktorej sa môže každý z ôsmich ľudí zachrániť, alebo môžu na mieste do jedného zomrieť.

• Žáner: Interaktívny horror
  • Výrobca: Supermassive Games
  • Distribútor v GB: SCEE
  • Distribútor v SR: Sony
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony

Until Dawn nie je práve nástupca skvostného Heavy Rain, no šiel tak trocha vlastným štýlom. Mierne nezmyselné voľby, ktoré vám nedávajú pocit veľkej kontroly nad hrou, sú vyvážené kvalitne spracovaným horrorovým prostredím a atmosférou, kde až do neskorších pasáží hry netúšíte, o čo vlastne ide. Postavy umierajú, vy s tým nemôžete skoro nič urobiť, no či chcete či nie, musíte to nejak preziť do svitania. Vhodne zvolená hracia doba vás udrží v napätí tak akurát a aj keď nie veľmi šťastne navrhnutá kamera a nudné prechádzanie sa práznym prostredím, v ktorom skoro nič nemôžete robiť na vás z času na čas doľahnú, Until Dawn je stále hra, ktorá svojim spracovaním vyčnieva z davu dobrými nápadmi a spracovaním a ktorá si aj napriek niekoľko chybám a nedostatkom aj tak zaslúží pozornosť každého fanúšika hororu a dobrého príbehu.

• Zasadenie prostredia
  • Zápletka
  • Atmosféra