• RECENZIA: Acer Predator Triton 900 - Lepší? Horší? Hlavne iný!

• Knižnica hier zdarma v službe Discord Nitro končí!

• Spisovateľ a vývojár Paweł Leśniak: Devil's Hunt je ako kniha, ale so sto stránkami navyše (rozhovor)

• Máte chuť na poriadne preteky? Tak to si potom pridajte do svojej knižnice úplne zadarmo DiRT Rally

• PS5 alebo Xbox Scarlett?

• Toto sú údajne prvé zábery z Grand Theft Auto 6. Sme však skeptickí

Metal Gear Solid 5 – The Phantom Pain - Recenzia

O Metal Gear sérii sa toho popísalo už veľmi veľa, no celý jej príbeh, lore a svet sa písaným slovom snáď ani nedajú opísať. Cenami ovenčená séria, ktorej sa po kvalitatívnej stránke dokáže vyrovnať máloktorá iná, sa po dlhých rokoch vracia v poslednom príbehu Big Bossa a pravdepodobne i v poslednom príbehu série.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain priamo nadväzuje na udalosti Ground Zeroes, ktorý je zas priamym pokračovaním Peace Walkera. Nejakým objasňovaním pozadia príbehu vás nejdem veľmi zaťažovať, lebo by ste pri jeho čítaní mohli prísť i o mladosť. Stačí len spomenúť, že po udalostiach Ground Zeroes sa Big Boss po mnohých rokoch prebúdza z kómy, a tak začína svoju cesta za pomstou. Pomsta, však nebude vôbec ľahká. Stojíte proti organizácii, ktorá z tieňov ovláda polovicu planéty, jej prostriedky sú skoro nekončiace a má vlastnú armádu. Preto nadišiel čas povstať z popola a vytvoriť si vlastnú!

Po úvodnej misii a prológu, ktorý vám vysvetlí základné herné mechaniky, vám starý známy Revolver Ocelot odovzdá váš najdôležitejší nástroj vo vašej ceste za pomstou – Fulton Recovery Device, alebo aj balónový systém, vďaka ktorému viete z bojiska poslať späť na vašu základňu prakticky všetko. Divé zvieratá, zebry, ovce, hady, škorpióny, vlky, či dokonca medvede. Na čo slúžia? Okrem toho, že za každé „zachránené“ zviera dostanete malú sumu GMP (herné peniaze), môžete si na vašej základni vytvoriť osobitnú platformu, na ktorej budú všetky zvieratá bývať. Nech sa páči – vaša vlastná ZOO. Táto stránka je ale skôr bonusom a Fulton má oveľa dôležitejšie využitie než vytvorenie vlastnej ZOO.

Ako postupne začnete plniť misie, natrafíte na nepriateľov a ich technológiu, mechaniku (autá, tanky, obrnené transportéry, roboty...) či surové materiály, ktoré ak ste dosť šikovní, môžete pomocou Fulton systému poslať na vašu základňu, kde ich personál spracuje, následne určitým spôsobom začlení a využije pri vylepšení základne. Suroviny poskytujú len surový materiál, ktorý sa musí spracovať, ale môže byť využitý aj na stavanie nových častí základne. Mechaniku ako tanky, džípy či obrnené transportéry si môžete zobrať so sebou alebo ich prenechať svojim vojakom, ktorých posielate na misie. V neposlednej, ale práve v najdôležitejšej rade sú to samotní vojaci, ktorých po omráčení alebo uspaní tak isto môžete „odbalónovať“ späť na základňu, kde sa po čase a určitom presviedčaní väčšinou pridajú k vašej organizácii či sa začlenia do personálu základne. Práve tieto prvky tvoria hlavnú myšlienku gradácie hry. Čím silnejšou sa vaša organizácia Diamond Dogs stáva, tým disponuje viacerými možnosťami, a tým lepšou výbavou, možnosťami a podporou disponujete aj vy sami v koži Big Bossa počas misií. Manažovanie Mother Base bude bežnou záležitosťou, ktorú ak zanedbáte, tak sa čoskoro ocitnete v silnej technologickej a strategickej nevýhode oproti nepriateľom, a tá sa len ťažko doháňa. Výskum nových zbraní, výbavy a získavanie zdrojov pre nich budú aj pri bežných úlohách misií tvoriť nepovinné bočné ciele.

MGS 5 ponúka hráčom neuveriteľné možnosti vývoja zbraní, výbavy a ich vylepšovania či kustomizácie, no nič nie je zadarmo. S tým neodmysliteľne ruka v ruke súvisia možnosti sveta, v ktorom ako Big Boss operujete. Začínate v Afganistane, čo je obrovská hornatá a púštna oblasť tvorená jedným celistvým svetom bez loadingov alebo iných rušivých elementov. Len čo ste na zemi, môžete ísť kamkoľvek chcete a robiť si, čo chcete. Druhou oblasťou, kam sa postupom času hráč dostane, je Afrika, ktorá oproti Afganistanu ponúka daždivú, rovinatú krajinu, kvôli čomu sa tu oveľa ťažšie naviguje a miest na skrytie je pramálo. Svet a jednotlivé nepriateľské základne ale stále poskytujú pre každého hráča veľa možností prístupu, stratégií a konečného útoku. Ak si zvolíte už priamočiary frontálny útok, musíte si byť istí, že sú vaše schopnosti a výbava na dostatočnej úrovni. Pokiaľ si zvolíte tichý útok, dôležitým je dokonalý prehľad o pozíciách nepriateľa, možnostiach pohybu v nepriateľskom prostredí a lokalizovaní vášho cieľa. Stratiť sa uprostred kempu po zuby ozbrojených nepriateľov znamená počas stealth prístupu, kde ste poväčšine naľahko vybavený nesmrtiacimi zbraňami, možnú smrť či v najlepšom prípade len isté odhalenie.

Phantom Pain vás vo vašich problémoch nenechá samých. Ponúka hneď niekoľko spoločníkov, z ktorých každý jeden ponúka veľmi špecifické možnosti, hodiace sa pre množstvo rôznych herných štýlov. Či už si zvolíte DD-ho – divého vlka vychovaného u vás na základni, ktorý dokáže pre vás všetko naokolo vyčuchať a označiť to, D horse – koňa, ktorý je pre navigáciu a pohyb v Afganistane či v Afrike na nezaplatenie a dokáže vytvoriť skvelú návnadu, Quiet – krásnu ostreľovačku s nadľudskými schopnosťami, ktorá vás podporí od priameho boja až po prieskum, alebo D Walker – robota, ktorého môžete vybaviť všetkým, od rakiet až po fultonový kanón. Všetci títo spoločníci pridávajú hrateľnosti úplne novú vrstvu. Každého spoločníka dokážete na diaľku ovládať a zadávať mu príkazy na základe vašich potrieb. V neposlednom rade im vyvíjate a upgradujete aj ich vlastnú výbavu.

Oproti predchádzajúcim dielom MGS je trochu škoda, že sa tu nenachádza veľa interiérových častí sveta. Základne sú poväčšine zložené zo stanov alebo z veľmi malých budov, do ktorých ani nemá zmysel vchádzať. Ak ste v sérii nováčikovia, určite vás poteší mechanika spomalenia času cez odhaľovanie (ak máte málo času ho odvrátiť) alebo mechanika samo mierenia, ktorú dokonca vylepšujete upgradovaním zbraní. Každý skúsený hráč, ktorý hľadá pravý Metal Gear, si ale tieto mechaniky vypne, a tak umelá inteligencia nepriateľov prichádza na kameň úrazu. Nepriatelia sa často správajú nelogicky, ich zorný uhol je absolútne nepochopiteľný a ich väčšou výhodou sú poväčšine abnormálne silné zbrane (brokovnice a guľomety), než ich taktika a správanie. Často sa stáva, že vás nepriatelia vidia na takých miestach, kde by ste si nikdy nemysleli, že môžu, a zase vás nevidia, ak prejdete rovno popri nich. Faktom ale je, že ako sa hra posúva v deji, nepriatelia získavajú lepšiu výbavu, a preto vy budete mať väčšie problémy. Vaše neusmrcujúce zbrane nebudú cez nepriestrelné vesty, helmy efektívne a aj smrtiace pušky budú mať miestami čo robiť.

Hoci AI na tom nie je práve úplne najlepšie, skvelo to vynahradzuje dizajn levelov a nepriateľských táborov. Dobre premyslené vniknutie poväčšine znamená polovicu úspechu. Zatiaľ čo afganské tábory sú poväčšine husto zaľudnené, tak isto ako aj budovy a infraštruktúra, v afrických táboroch je málo miest na úkryt a vojaci sú skôr ďalej od seba, čo ale znamená, že na vás majú lepší výhľad. Škoda len absencie už vyššie spomenutých interiérov.

S dizajnom levelov a sveta je neodmysliteľne spojený aj ich vizuál – teda grafické spracovanie. Tomu sa na dnešnú dobu nedá snáď nič vytknúť. Nielenže hra skvelo vyzerá, pri krásnych panorámach sa často pozastavíte, aby ste si ten okamih zdokumentovali screenshotom, ale ešte lepšie sa hrá. Dômyselne premyslené ovládanie a vyberanie z ponúk výbavy, technicky veľmi dobre zvládnutá streľba a ovládanie zbraní, pri ktorých cítite každú zmenu pri ich upgrade alebo najmenšiu zmenu niektorej súčiastky zbrane, to všetko funguje pri veľmi stabilnom framerate, ktorý klesá len vo veľmi výnimočných situáciách. Počas mojich 200 odohraných hodín som nenarazil na jediný technický problém, bug alebo glitch a hra ani raz nezamrzla alebo spadla. Jediný technický problém bol akurát na strane štúdia Konami, ktoré ani týždne po vydaní nebolo schopné dať dokopy svoje servery, a ktoré zabezpečujú multiplayerovú kompetitívnu funkciu hry – FOB infiltrácie.

Myšlienka FOB multiplayerovej časti Phantom Painu je, že okrem vašej singleplayerovej Mother Base vlastníte ešte jednu alebo viac základní, ktoré priamo ovplyvňujú aj vaše singleplayerové hranie. Zvyšujú počet personálu, ktorým môžete disponovať, poskytujú lepšiu podporu a všetko, čo sa týka základní. Je to vlastne taký multiplayerový prídavok pre singleplayer. Samozrejme, to by ale nebol multiplayer, ak by ste nemohli interagovať s ďalšími hráčmi. Práve na to slúži FOB základňa. Aj keď je vaša Mother Base multiplayerovo nedotknuteľná, FOB základňu môžu napádať ostatní hráči a ukradnúť vám z nej materiály i zbrane, ktoré tam máte uložené. Ak sa chcete proti votrelcom ochrániť, je potrebné vyvinúť čo najlepšie bezpečnostné prvky ako kamery, senzory či UAV. Pokiaľ napádajúci hráč počas svojho napadnutia nie je ani raz odhalený, odnáša si so sebou plnú korisť aj s bonusom. Ak ho ale vaše bezpečnostné prvky či vojaci odhalia, máte možnosť ísť svoju FOB brániť, alebo ak nie ste online, môžu ju brániť iní hráči, ktorí sa tak rozhodnú. Je nutné dodať, že za napádanie iných hráčov, ako aj pomáhanie iným, dostávate odmeny do singleplayeru, ktoré naozaj stoja za to. O to viac, ak ste perfekcionista a svoju Mother Base, zbrane, výbavu chcete mať vylepšenú na maximum. Na to budete potrebovať úctyhodné množstvo materiálov, surovín a eventuálne aj času. Ako singleplayer aj FOB multiplayerová stránka hry funguje, až na Konami servery, výborne a je veľkou výzvou pre hráčov, ktorí chcú prekonávať nepriateľské základne s maximálnou bezpečnosťou, za ktorou sa ale skrýva veľa materiálov a surovín.

Čo sa týka hernej doby, nedá sa porovnať s ničím, čo sa momentálne hrá. Po mesiaci naozaj poctivého hrania mi stále ostáva množstvo obsahu aj po prejdení hry, nehovoriac o neustálom napádaní a obraňovaní FOB, ktoré vám vždy oživí klasické singleplayerové hranie, a už vôbec nespomínam Metal Gear Online, ktorý vychádza 6.októbra a pridá ďalšie stovky a stovky herných hodín a obsahu.

Metal Gear Solid 5 – The Phantom Pain

Metal Gear Solid 5 – The Phantom Pain 2015

Metal Gears Solid 5 sa bude odohrávať v otvorenom svete. Snake sa prebúdza z kómy po deviatich rokoch v nemocnici. Zistí, že stratil množstvo svojich schopností a že veľké zlo sa dostalo na slobodu. A ešte horšie, má amputovanú ruku a jeho jedinou úlohou je dostať sa z nemocnice, na ktorú zaútočili vojaci.

• Žáner: Akčná/Stealth TPS
  • Výrobca: Kojima Productions
  • Distribútor v GB: Konami Digital Entertainment GmbH
  • Distribútor v SR: KON TIKI
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: KON TIKI

Ako každý jeden Metal Gear pred tým je aj Phantom Pain hra, ktorá definuje svoj žáner, hernú dobu a myslenie mimo bežnej hernej mechaniky. Nápady, herné mechaniky a hrateľnosť Hidea Kojimu opäť raz dokazuje, že je ďaleko pred ostatnými štúdiami a nebojí sa robiť niečo nové, na rozdiel od iných štúdií, ktoré len recyklujú svoje vlastné hry, herné mechaniky a boja sa spraviť niečo nové, a tak len zarábajú na starých otrepaných značkách. Hrateľnosť, prostredie, technická stránka, grafické a hudobné spracovanie, MGS V: TPP sa dá vytknúť snáď len neschopnosť Konami zabezpečiť stabilné servery, čo dúfajme nebude problém Metal Gear Online. Jediné skutočné mínus je snáď iba mierne prihlúpla AI a pre mňa ako fanúšika série veľká absencia legendárnych Boss súbojov, ktoré boli špecifické pre MGS sériu. Každý jeden z nich bol vždy jedinečným zážitkom a spomienkou. Noví hráči budú pravdepodobne zavalení množstvom informácií v hre, no skvelá hrateľnosť a zábava zabezpečia neopakovateľný herný zážitok aj úplným nováčikom Metal Gear Solid univerza.

• Herný dizajn
  • Abnormálne množstvo herných možností
  • FOB mód