• Novou hviezdou Twitchu je tento 65-ročný dedko, ktorý rozdáva no-scopy

• Apex Legends sa dočká viacerých noviniek a Battle Passu zdarma

• Poľský obchod rozdával Fallout 76 takmer zdarma

• Sony plánuje do budúcej generácie zlepšiť svoju slabinu: multiplayerové hry

Fallout 4 - Recenzia

Fallout 4 - Recenzia

Fallout 4 je jedna z hier, ktorej predstavenie vždy rozpúta chaos medzi davmi, a fanúšikovia sa nevedia dočkať, kedy vstúpia do nepreskúmanej pustatiny z nového Vaultu. Fallout 4 sľuboval od ohlásenia mnohé, no dodržal svoje sľuby?

Nestáva sa často, aby nejaké štúdio dokázalo v priebehu ani nie pol roka hru ohlásiť, odpromovať (i keď Fallout veľa proma nepotrebuje a promuje sa sám) a napokon aj vydať v obstojnom stave. Ten síce nie je dokonalý, no keď si porovnám, v akom stave dnes vychádzajú hry, ktoré sú veľkosťou a možnosťami so svetom Falloutu neporovnateľné, štúdio Bethesda môže byť spokojné.

Poďme k veci. Po tohtoročnej konferencii E3, na ktorej malo štúdio Bethesda vlastnú konferenciu, ostal herný svet netrpezlivý, kedy už príde jedenásty november a my si budeme môcť zahrať pokračovanie nášho milovaného Falloutu. Štúdio si však v novej časti pripravilo pre hráčov mnoho noviniek a zmien, ktoré ešte viac pridali k hypu okolo hry. Hráči z celého sveta hľadali a nasávali všemožné informácie zovšadiaľ, odkiaľ sa len dalo.

Nie je však všetko zlato, čo sa blyští. Nie všetky zmeny vedú vždy k lepšiemu. Bethesda síce nie je štúdio, ktoré by zvyklo meniť jadro a hlavné mechanizmy, na ktorých sú ich hry postavené, no asi cítili, že niektoré veci potrebujú spraviť inak. Na videách a prezentáciách vyzeralo všetko veľmi dobre, hra pôsobila dynamickejšie a živšie, no realita je trošku iná.

Kde sa podel Fallout?

Veľmi skoro zistíte, že jedna z najzákladnejších a najpodstatnejších častí Falloutu a každej kvalitnej RPG hry bola zredukovaná na minimum. Pamätáte si na dlhé konverzácie, pri ktorých ste od vašej postavy dostali množstvo odpovedí a aj ste ich videli? Pri týchto spomienkach môžete ostať. Z nepochopiteľného dôvodu sa štúdio Bethesda rozhodlo zredukovať dialógový systém legendárneho RPG na systém konverzácií porovnateľný skoro s akčnými hrami s pár možnosťami, ktoré aj tak poväčšine nemajú význam a vedú k rovnakému koncu. Z mnohých odpovedí, ktoré mali aspoň akú-takú hĺbku, a videli ste, čo presne odpoviete (to všetko aj pri nepodstatných NPC postavách), sme sa v roku 2015 „prepracovali“ tak nejako späť na stupídny systém štyroch odpovedí, pritom je každá priradená k jednému zo štyroch Dualshock gombíkov.

Aby som nezabudol, gombíkový krúžok je vždy spojený s odpoveďou, ktorou dialóg ukončíte. V konečnom dôsledku tak máte na výber z troch, zvyčajne jednoslovných odpovedí, z ktorých si akože máte vytvoriť adekvátny obraz o tom, čo asi poviete. Ak ste rovnako ako ja mali v obľube hrať za postavu, ktorá sa špecializovala na charizmu a ovplyvňovanie iných, budete v tomto smere z Fallout 4 dosť sklamaní. Kombináciou systému dialógov a nového S.P.E.C.I.A.L systému absolútne zabili ovplyvňovanie dialógov, ako sme ich poznali. Celý systém teraz funguje tak, že potrebujete plných desať bodov charizmy, aby ste vedeli efektívne ovplyvniť dialógy. Absurdné je to o to viac, že niektoré z pomerne hlavných questov sú výslovne postavené na použití „presviedčania“ prostredníctvom charizmy. To v praxi funguje takým spôsobom, že je z času na čas v niektorom z dialógov jedna z odpovedí žltá, oranžová alebo červená, čo reprezentuje náročnosť presviedčania. Vyberiete odpoveď a buď vyjde, alebo nie.

Nový S.P.E.C.I.A.L systém je priamo viazaný s novým systémom perkov. Klasicky, ako pri každom Falloute, si na začiatku vyberiete počiatočné S.P.E.C.I.A.L hodnoty vašej postavy. Tie boli miestami upravené samy o sebe. Inteligencia už napríklad žiadne skill pointy navyše nepridáva, keďže skill pointy vo Fallout 4 neexistujú a nahradili ich naplno perky. Perky boli vo všetkých Falloutoch vzácnosť, dostávali ste ich raz za niekoľko levelov a vždy ste si dvakrát rozmysleli, kým ste sa pre nejaký rozhodli. Často som si perk body nechával na neskôr, kým som si neodomkol nejaké lepšie. Rovnaké to bolo aj so S.P.E.C.I.A.L bodmi, ktorých pridanie bolo už počas hry veľmi vzácne a väčšinou sa dala nejaká vlastnosť zdvihnúť maximálne o bodík-dva. Fallout 4 celý tento systém zničil a nahradil ho dosť primitívnym systémom perk tabuľky, kde má každá S.P.E.C.I.A.L vlastnosť desať Tier kategórií, v ktorých máte na výber jeden perk, poväčšine s niekoľkými stupňami vylepšenia. V každom leveli dostanete jeden perk bod, ním si odomknete nový perk, vylepšíte už odomknutý, alebo si dokonca môžete zlepšiť jednu zo S.P.E.C.I.A.L vlastností. Skill pointy pre rôzne druhy zbraní, prvú pomoc, lockpicking a mnoho ďalších vlastností vymizli úplne a sú v zjednodušenej a malej miere zastúpené perkami. Celý systém je teraz povrchný a získané levely si skoro vôbec nevážite. Príliš rýchlo prejdete do levelu 30 a nepriatelia pre vás nepredstavujú skoro žiadne riziko. Momentálne som v leveli 43 a príbehové misie v podstate prechádzam bez výstrelu, lebo nepriatelia mi nič nerobia.

Ďalším absurdným faktorom hry je prístupnosť odmien. Zbrane ako plazmové pušky, laserové pušky, Minigun, Gatling laser, Fat Man či raketomety, ako aj Power Armor, boli vždy vo všetkých Falloutoch ťažko vydreté a zaslúžené odmeny, na ktoré ste museli nemálo šetriť, alebo sa k nim ťažko prebiť, či si ich zaslúžiť, čo im dodávalo exkluzivitu. Keď ste sa k nim prvýkrát dostali, cítili ste sa potom ako najväčší badass. Nenáročnosťou hry som bol dosť zaskočený, keď som behom hodiny v prvej misii takmer zadarmo dostal laserovú mušketu, Power Armor a Minigun. Cítil som sa nahnevane, že mi hra hneď na začiatku hodila takýto arzenál, po ktorom som si ďalšiu výbavu už skoro vôbec nevážil. A aby som nezabudol, v jednom z prvých questov, teda od samého začiatku, potom sa tiahnuc celou hrou, obyčajní raiders po vás bežne pália z Minigunu či laserových zbraní. Rovnako hnusne a nevďačne som sa cítil, aj keď som najlepší set z hry – Power Armor X-0 našiel v obyčajnej neoznačenej kancelárskej budove. Musel som sa prebojovať „až“ cez pár ghoulov a dvoch robotov. Vďaka tomu som získal najlepší set z hry zadarmo a nič lepšie ma už nečakalo. Tento set sa dá získať hneď na začiatku hry.

Problém so zbraňami nekončí len pri ich dostupnosti a že si ich vôbec nevážite a nič pre ne nemusíte spraviť. Power Armor je síce po prvýkrát naozajstný Exoskeleton, do ktorého vstupujete, a teda tvorí druhú vrstvu vášho brnenia, ktoré má vaša postava na sebe. Na jeho používanie musíte vlastniť Fusion Core, čo je zdroj energie. Na behanie v Power Armore zabudnite, žerie to nehorázne množstvo energie. Jeho používanie je teda mierne obmedzené, no je pravda, že po prvýkrát sa cítite, že ste naozaj v Power Armore. Ten absolútne ignoruje damage z pádov. Môžete skákať z mrakodrapov, unesiete oveľa viac, radiácia sa vás netýka a k tomu všetkému je každá jedna časť kustomizovateľná podľa vašich preferencií. Chcete si zalietať? Jet Pack je pre vás správna voľba. Chcete rýchlejšie behať alebo viac uniesť? Vylepšite si nohy Power Armoru. Nový systém modovania vám zaručí mnoho podobných upgradov. Je vidno, že štúdio Bethesda stavilo na systém modovania výbavy, čo však šlo na úkor výbavy samotnej. Nielenže je ľahko dostupná, no je jej na pomery Falloutu aj absurdne málo. Je tu na výber pipe, assault, combat laser, plasma, gauss a zopár jedinečných zbraní plus zopár možností ich obmien pomocou modovania, ktoré síce na prvý pohľad ponúka mnoho možností, no v skutočnosti aj tak vyklikáte tie najlepšie upgrady a s modovaním ste skončili. Rovnako, respektíve ešte horšie je na tom množstvo armorov dostupných pre vašu postavu, z ktorých je človeku na zaplakanie.

Aby toho nebolo málo, ani svet Falloutu 4 – Commonwealth, nie je to, na čo sme zvyknutí. Samotný svet nie je navrhnutý zle a vyzerá celkom zaujímavo, no ide skôr o jeho prevedenie a prepojenie s questami. Behom sto dvadsiatich hodín hrania sa mi ani raz nestalo, aby som narazil na miesto alebo quest, ktorý by sa mi vryl do pamäti alebo vo mne zanechal skvelý zážitok, ako to bolo napríklad pri Oáze Falloutu 3, atmosférach starých Vaultov alebo v questoch, v ktorých som pomáhal ghoulom pri odlete v rakete zo zeme či som oživoval solárne elektrárne a slnečné pištole.

Osemdesiat percent questov je tvorených generickými „choď tam“, „zabi toho“, „prines niečo“... Takéto questy sú nekonečné a dáva ich abnormálne veľa postáv.

Ak ide o prežitie, neexistuje v podstate nič okrem nečakanej rakety z Fat Mana, čo ma môže zabiť, a to som sa ani nijako extra nesnažil byť nepremožiteľný. Čo je ešte smutnejšie, legendárni Deathclaws vo Fallout 4 nepredstavujú skoro žiadnu hrozbu, a keď ich stretnem, ani si ich nevšímam.

Všetko nie je také zlé...

Aj keď boli predchádzajúce riadky ladené skôr kriticky, nevidím to s Falloutom vyslovene čierno-bielo. Existujú aj veci, pri ktorých mi je skôr ľúto, že sú také, aké sú. Nedosahujú úroveň, na ktorú som pri takej hre, akou Fallout je, zvyknutý.
Modovanie výbavy napriek malej variácii naozaj pridalo ďalšiu zábavnú vrstvu do hrateľnosti a samotné mechanizmy týkajúce sa zbraní a hrania – streľba (gunplay), pohyby, V.A.T.S a iné – boli značne vylepšené. Pekným prídavkom je aj companion app pre tablety a mobily, na ktorej beží Pip Boy a je skvelým pomocníkom pri hraní. Dosť rýchlo ale vybíja vaše zariadenie.

Pozadie sveta, príbeh aj zaujímavá tematika syntetického života ponúkajú pomerne fajn zázemie pre svet Bostonu a Commonwealthu a, samozrejme, nesmú chýbať ani stálice ako Brotherhood of Steel, Children of Atom, a dokonca sa stretnete aj so zopár starými známymi.

Engine Falloutu sa o niečo málo zlepšil, grafika sa posunula o pár krôčikov, no v podstate sme zostali pri klasickom Fallout štýle. Veľkosť, hĺbka sveta a možnosti v ňom majú prednosť pred grafickým spracovaním, ktoré úplne stačí v takej miere, v akej je.

Pomerne časté framedropy znepríjemňujú boje a sťažujú mierenie pri rýchlych akciách. NPC, samozrejme, framedropy nemajú, a tak po vás veselo strieľajú. Quick save/load budú preto vašimi častými priateľmi. Hra inak beží stabilne, nespadla ani raz. Aj keď je to už pri Bethesda hrách skoro samozrejmosťou a iba sem-tam sa niekde zaseknete alebo sa vám niečo glitchne, musím povedať, že osobne som okrem zopár zaseknutí sa do textúr nemal po sto päťdesiatich hodinách hrania žiaden problém.

Myslím, že aj pri Falloute sa bude hodiť už raz použité prirovnanie: Nie je to až taká dobrá hra, akú sme chceli. Je to oveľa slabšie RPG, aké si Fallout zaslúži. Zminimalizovanie vlastností vašej postavy na trápnu perk tabuľku, malá variácia výbavy a absurdne ľahký prístup k tým najlepším zbraniam a Power Armoru kazia dosť veľkú časť zábavy. Štúdio Bethesda sa ich snažilo nahradiť systémom modovania a upgradovania výbavy, ako aj pridaním stavania vlastných „mestečiek“, no, bohužiaľ, ani tieto prídavky nestačili na to, aby pokryli všetky nedostatky. Aj napriek tomu je Fallout 4 výborná hra. Postará sa o hodiny a hodiny skúmania post-apokalyptického sveta, kde sa aj z tej najobyčajnejšej polostojacej predajne pečiva môže vykľuť tajná vojenská základňa. Výhrad bude mať určite každý fanúšik niekoľko, no zábava na desiatky hodín je nepopierateľným faktom a dôvodom na jednoznačnú kúpu.

• Commonwealth svet
  • Modovania a upgradovanie zbraní
  • Naozajstný pocit Power Armoru
  • Stavanie usadlostí

• Mala variácia výbavy
  • Absurdne ľahko dostupná výbava
  • Framedropy
  • Slabé RPG prvky (dialógy, vlastnosti postavy)

Fallout 4

Fallout 4 2015

Bethesda Game Studios predstavujú Fallout 4 – ich doposiaľ najambicióznejší projekt s otvoreným svetom. V rozsiahlom otvorenom svete obsahujúcom stovky lokalít, postáv a úloh, si môžete zvoliť svoju vlastnú cestu. Skúsite sa prebojovať sami, alebo sa pridáte k niektorej z frakcií súperiacich o moc?

• Žáner: Akčné RPG
  • Výrobca: Bethesda Softworks
  • Distribútor v SR: CENEGA