• Cyberpuuuunk, Todd Howard a Epic Games. To najlepšie a najhoršie na E3 2019

  • RECENZIA: Starlink: Battle for Atlas je milé vesmírne dobrodružstvo, ktoré zabíja jednotvárnosť

  • KONFERENCIE NA E3 2019: To najlepšie a najhoršie od redaktorov Gamesite.sk

  • Na internet leakli zábery z hrania novej Avengers hry

  • GTA Online dostane konečne obrovské online kasíno

  • Detailne sme porovnali originál Final Fantasy VIII a Final Fantasy VIII Remastered

No Man's Sky - Recenzia

No Man's Sky - Recenzia

No Man's Sky netreba hráčom zvlášť predstavovať. Od jeho prvého odhalenia sa okolo hry nieslo také množstvo hypu, zlej informovanosti, sľubov a aj klamstiev o tom, že sa do vlastných vyjadrení a opojenia z hry zamotali aj samotní vývojári z Hello Games. Ako to však v poslednom čase pri hrách býva, sľuby sa sľubujú...

Nekonečný vesmír, nekonečné možnosti, všetko náhodne generované, unikátny vesmír pre každého hráča, vesmírne bitky, multiplayerový aspekt, nádherná grafika, krásne prostredia a obyvatelia nikde nekončiacej, nehostinnej čiernoty. Toto je len zlomok sľubov, vyjadrení a možností, ktorými mala hra disponovať. A práve to, čo malo urobiť hrou najviac pútavou, sa maličkému štúdiu, ktoré hru takýchto rozmerov doteraz ešte nevydalo, sa celé zamotalo a bol problém so samotným spracovaním.

Na nesplnené sľuby sú už v dnešnej dobe hráči viac-menej zvyknutí a vedia, že sebavedomé slová vývojárov treba brať s rezervou. Čo v prípade, keď sa štúdio ocitne v sieti klamstiev a poloprávd? Žiadne možnosti testovať hru do jej vydania totiž nepridávajú na dôveryhodnosti!

Fáza 1 – Prvotné uchvátenie

Aj napriek všetkému doteraz spomenutému, hra nevyzerá po prvom zapnutí až tak katastrofálne. Na prvý pohľad si každý hneď všimne, že nádherná grafika z prezentačných videí sa nekoná. Grafické spracovanie je hneď na prvý pohľad naozaj veľmi odlišné od toho, čo nám bolo prezentované, no je stále prijateľné a po čase si naň zvyknete. No vás čaká preskúmavanie vesmíru. Aspoň to si, predpokladám, vývojári priali, aby ste si mysleli.

Ocitáte sa na planéte nikoho, vaša loď havarovala, systémy podpory života zlyhávajú a začína sa boj o holý život. Čo skôr robiť? Loď horí, planéta je nehostinná a váš oblek zlyháva. Nablízku je strom, skúsim ho vyťažiť. Hurá, som zachránený! Vitajte v No Man's Sky! Práve ste mali možnosť okúsiť jednu pätinu hry, lebo na viac ako na ťaženie stromov a iných zdrojov z okolia sa v najbližších 50 hodinách nezmohnete.

Takže sa vám podarilo dať pomocou stromu dokopy oblek, gratulujem. Teraz je načase vydať sa na prieskum okolitého prostredia a čo najrýchlejšie dať dokopy loď. Planéta je obrovská, preskúmať ju celú by pravdepodobne trvalo niekoľko dní. A podobných, alebo aj väčších planét je na vašej ceste tisíce až milióny. Na ceste kam? No predsa do stredu vesmíru. To je, koniec koncov, váš cieľ a zmysel cesty. Urobíte prvých pár krôčikov od lode, pomaly ju už nevidíte a snažíte sa nájsť niečo, čo by vám mohlo na vašej ceste pomôcť. Nič sa nebojte, stromov je po ceste dosť a z ich pomocou opravíte celú loď. Trochu vám v tom pomôže aj pár rastlín a nejaký ten kov. Za každým kopcom sa naskytuje nový horizont na preskúmanie. Všade, kam sa obzriete, sa týči nejaký objekt, ktorý vás zaujme, a vy neviete, kam sa vydať skôr. No ste čím ďalej od lode. Pripadáte si ako skutočný dobrodruh a objaviteľ novej planéty, kde sa za každým rohom skrýva niečo nepoznané a každý kamenný útvar, strom či živočích je jedinečný. O tomto všetkom vás No Man's Sky naozaj presvedčí a bude vás v tomto krásnom opojení, o ktorom mala celá hra byť, držať niekoľko hodín...

Fáza 2 – Akceptovanie pravdy

... Až kým nedôjdete na tretiu planétu a pochopíte, že keď budete musieť vyťažiť asi miliónty strom, vyhodíte ovládač von oknom! Zasa vám došlo palivo a vy musíte ísť na ďalší ťažobný záťah na najbližšiu planétu? Absolútne sa vám do toho nechce, no veľmi nemáte na výber. V tomto momente ste už videli asi tak 95 percent z hry, pochopili ste, že náhodne generované prostredie je vlastne more planét, ktoré zatiaľ stále máte chuť objavovať a preskúmavať. Komu by sa ale chcelo objavovať tú istú základňu za každým kopcom? Planéty sú pritom často pusté, nič sa na nich nedeje a pripadáte si ako vo vesmíre duchov. Možno by to tak vo vesmíre malo vyzerať, ale určite nie v hre, ktorej princíp má byť založený práve na preskúmavaní. No čo ak nie je čo skúmať? Holé kopce, nudný mimozemšťania a sem-tam nejaký ten ohavný živočích nemajú absolútne nič spoločné s nádhernými obrazmi svetov, ktoré nám boli prezentované vývojármi. Skvelý pocit bádateľa pomaly, ale isto opadá. Zisťujete, že herné mechanizmy ste vyčerpali počas prvých pár hodín a rozmýšľate čo ďalej. Za sebou máte niečo vyše 30 hodín hrania. Peniaze v hre viete získavať nakupovaním u jedného obchodníka a predávaním rovnakej suroviny za drahšiu cenu u druhého, ktorý je o 20 metrov ďalej. Technológie, ktoré nachádzate vo svete a mali by vylepšovať vašu loď, ťažobnú pseudozbraň a oblek, máte nazbierané na najbližšie štyri životy, no nevyužívate ani jednu, lebo sú zbytočné. Načo by vám boli bojové vylepšenia pre boj, keď nie je s kým bojovať? S náhodným prepadom dvoch trápnych stíhačiek alebo prípadným bojom so sentinel sondami sa vyrovnáte aj so základnou výbavou. Alebo stačí zájsť za najbližší roh a dajú vám pokoj.

Ako ste na tom však s vašou cestou k cieľu, k stredu vesmíru? Palivo do hyperpriestorového pohonu by bolo. Otvárate teda mapu vesmíru, na jedenkrát viete skočiť 100 svetelných rokov, údaj o vzdialenosti do centra vesmíru obsahuje niekoľkonásobne viac núl, zatvárate mapu galaxie, poslednýkrát sa zahľadíte na vašu loď, na ktorej ste tak tvrdo makali. Uvedomujete si, že najbližších 50 hodín by ste nerobili nič len skákali z galaxie do galaxie a doplňovali palivo do hyperpohonu. A tak vypínate hru s pocitom skľúčenosti zo všetkých neobjavených svetov, ktoré ste v hre nechali. Na ich objavenie ste sa síce tešili, no vývojári k tomu neposkytli absolútne žiadnu inšpiráciu!

Naše hodnotenie

V celej kauze okolo No Man's Sky nie je najviac poľutovaniahodné to, ako hra dopadla, no to, ako k vývoju pristupovalo samotné indie štúdio, ktoré na svojom hernom konte nemá zatiaľ pripísané nič výnimočné. Klamstvá, polopravdy, zahováranie jasných otázok, poskytovanie recenzentských kópií tesne pred vydaním alebo v deň vydania a fakt, že žiadne herné médium nemalo šancu hru pred jej vydaním hrať, sú len potvrdením, že štúdio Hello Games už v priebehu vývoja zistilo pravdu o ich neschopnosti zvládnuť všetko, čo na seba zobrali. A odvtedy sa snažili celú hráčsku komunitu vrátane novinárov nechať v sladkom opojení a neznalosti, že sa dočkajú hry, na ktorú čakali od jej prvého odhalenia. Nie je divu, že predobjednávky na hru sa len tak sypali. No počnúc dňom vydania hry sa vracali v podobe refundov, kritiky, hnevu a nespokojnosti, no hlavne sklamania z hry, na ktorú sa všetci tak tešili. Chcelo to len trochu skromnosti, inú cenovú nálepku, menej sľubov a z No Man's Sky mohol byť príjemný, oddychový indie titul.

Klady

  • oddychová atmosféra
  • objavovanie svetov
  • zaujímavé svety a prostredia

Zápory

  • nenaplnené sľuby
  • mŕtvy vesmír
  • chabé mechanizmy
  • grafické spracovanie
  • dokola to isté
  • množstvo možností

Informácie o hre

No Man's Sky

No Man's Sky 2016

No Man's Sky je neobvyklá hra vyvíjaná nezávislým štúdiom Hello Games (Joe Danger). Hra ponúka predovšetkým neskutočne veľkú hernú oblasť, ktorá má mať cez 18 triliónov planét. Hráč začne na jednej z týchto planét a jeho cieľom bude preniknúť do samotného centra galaxie. Čím sa však k nemu bude blížiť, tým bude prostredie nepriateľskejšie.

  • Platforma: PlayStation 4
  • Žáner: sci-fi, simulátor
  • Výrobca: Hello Games
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony

Trailer GameExpres.sk

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk