Nejaké tie pokusy o stratégie na konzolách sme už zažili, no poväčšine žiadna z nich nedopadla veľmi úspešne a boli prinajlepšom podpriemernými pokusmi so strašným ovládaním. Ako je teda na tom najnovší Sudden Strike 4?
RTS stratégie majú na konzolách pochmúrnu minulosť. Na jednej strane by ich hráči radi hrali, no na strane druhej nie sú vývojári veľmi naklonení k ich vývoju. Dôvod je veľmi jednoduchý – ovládanie. Limitujúcim prvkom akéhokoľvek konceptu stratégie na konzolách je a vždy bude ovládač, ktorý proste neponúka také možnosti presnosti a detailu, aké sú potrebné pri veľmi špecifickom ovládaní mnohých jednotiek v rovnakom čase. To si myslí väčšina ľudí a majú, samozrejme, pravdu, no v pozadí je oveľa viac než len to.
Takémuto konceptu musíte prispôsobiť nielen ovládanie, ale aj celú hru. Umelá inteligencia musí mať veľmi špecifické reakcie pre pohodlie a plynulosť, zatiaľ čo musí myslieť aj na to, že na situácie budete reagovať inak ako by ste reagovali na PC. Rovnako tomu musia byť prispôsobené aj mechaniky hry. Ovládanie jednotiek, samotné jednotky a ich možnosti (napríklad aj stavanie budov), alebo celková správa a ekonomika vašej armády. Čím hlbšie budete chcieť ísť, tým komplikovanejšie to bude. Už len ovládanie samotnej jednotky je veľká výzva, no dajte tejto jednotke ďalšie špeciálne schopnosti a máte na stole recept na katastrofu.
Sudden Strike 4 je prvá hra zo série, ktorú sa vývojári rozhodli dostať aj na pole konzol. Vzhľadom na pomerne hlboké a zložité mechaniky predošlých hier bolo už od začiatku jasné, že to nebude ľahké. V hre si zahráte počas 2. svetovej vojny za všetky tri strany: Nemcov, Rusov a Spojencov v troch rozdielnych kampaniach, v ktorých sa zúčastníte všetkých dôležitých častí vojny ako napríklad Operation Market Garden či Operation Overlord za Spojencov, Operation Barbarossa za Nemcov alebo skúsite prelomiť obliehanie Leningradu za Rusov. Každá armáda má dokonca dostupných troch veliteľov, ktorí majú rozdielne bonusy a vlastné skill stromy.
Je síce divné počúvať dabingového herca, ktorý vás v jednej misii oslovuje “Komrad” a v nasledujúcej vás ten istý osloví “Herr Commandant”, no išlo skôr o rozpočet hry, nič závažné to neovplyvňuje. Zvuky a celkové prevedenie hry počas toho, keď váš oddiel tankov prechádza a razí si cestu mestami, je viac než v poriadku. Nie je to síce nič extra, ale na druhej strane sa mu nedá ani nič vytknúť. Ako som už ale spomenul vyššie, kameňom úrazu pri RTS-kách je vždy ovládanie a inak to nie je ani tu.
Na problémy s ovládaním narážate v podstate na každom kroku. Jednotky viete označovať po jednej tlačidlom X, no ak ho podržíte, viete ich označiť vo väčšom množstve pomocou kruhu, ktorý sa vám objaví. Senzitivita tohto kruhu je ale katastrofálna a často sa do kruhu dostávajú aj jednotky, ktoré stoja niekde v blízkosti a vznikajú z toho všelijaké nepríjemné situácie. Peknou mechanikou je ale možnosť priradiť už vybraným jednotkám čísla a možnosť tieto označené jednotky rýchlo medzi sebou prepínať. Všetko to znie veľmi pekne, ale len do momentu, keď chcete označiť pechotu, ktorá stojí pri tankoch. Vtedy začína vaše herné peklo. Taktiež sa v hre vyskytuje problém so spätnou väzbou na vaše príkazy. Po zadaní nejakej akcie vás hra nijak neupovedomí, či bol príkaz prijatý a či sa vykoná, čo často vyústi v stojace jednotky, ktoré už dávno mali byť inde a robiť niečo celkom iné. Problémom je tiež fakt, že hra príliš často obmieňa funkcie niektorých tlačidiel, a tak kým niekedy je nutné svoj výber potvrdiť X-kom, v nasledujúcej chvíli je už nutné použiť na výber kruh (čo ste, samozrejme, nemohli vedieť), čím dochádza k zbytočným zmätkom v hre.
Nemenším problémom je aj celková prehľadnosť hry. Vo väčšine prípadov vyzerajú skoro všetci vojaci úplne rovnako a mnohokrát by ste ich mohli zachrániť pred istou smrťou, ak by ste včas dokázali v tej horde pechoty správne identifikovať medika. Rovnako sú na tom aj vojenské mechanizmy a zariadenia, pri ktorých často len hádate, či sú prázdne alebo v nich niekto reálne sedí. Hľadanie ciest pre umelú inteligenciu tiež predstavuje nemalú prekážku. Keďže držaním tlačidla pre pohyb viete celé jednotky poslať na určite miesto vo formácii, často sa stáva, že niekde na ceste sa mapka zužuje alebo sa inak mení a celý pohyb jednotiek je v úplnom chaose. Pri veľkých otvorených mapách to nie je problém, no napríklad pri úzkych uliciach Leningradu a častiach mapy, v ktorých sa vaše jednotky môžu prepadnúť pod ľad, je to doslova zamrznuté peklo.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Sudden Strike 4 2017
Hra Sudden Strike 4 vás vyšle do troch rozsiahlych kampaní zasadených na bojiská druhej svetovej vojny. Ujmite sa vedenia spojeneckých, nemeckých alebo sovietskych vojsk a povediete do boja vyše 100 rôznych jednotiek.
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: RTS
- Výrobca: Kite Games
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad