Ak sa vo vás ukrýva chuť bojovať, určite zbystrite svoju pozornosť, pretože na trh prichádza Dragon Ball FighterZ. Ide o hru, ktorá prináša bojovníkov zo sveta Dragon Ball na moderné konzoly i PC. Bez ohľadu na to, či ste veterán alebo iba začiatočník v žánri bojových hier, Dragon Ball FighterZ vás určite zabaví.
Dragon Ball FighterZ nie je prvá bojová hra zo série Dragon Ball, Arc System Works sa totiž rozhodli pre návrat ku klasike. Výsledkom ich vývojárskej snahy je detailne vypracovaná 3D grafika zasadená do 2D perspektívy, typickej pre tento žáner.
Hra je po všetkých stránkach inšpirovaná anime seriálom Dragon Ball FighterZ, respektíve Dragon Ball Super, a ponecháva si všetko, čo na nej majú fanúšikovia radi. Úvodné obrazovky privítajú hráča dynamickou hudbou a ukážkou plnou akcie. Hráčovi teda už neostáva nič iné ako prevziať na seba rolu niektorého z bojovníkov, ktorí dokážu jedným útokom prevrátiť mestá hore nohami, a boj sa môže začať.
V Dragon Ball je všetko prehnané a táto expresivita nechýba ani tu. Hráči sa môžu tešiť na útoky plné výbuchov pohlcujúcich celú obrazovku, taktiež môžu nepriateľa poslať naprieč horami a rozbiť tak polovicu planéty. Nechýbajú ale ani šialení bojovníci, ktorí sa kvôli zdolaniu nepriateľa pokojne odpália, poprípade ho premenia na čokoládu, zjedia a absorbujú tým jeho silu. Jednoducho sa pred nami otvára uletený svet Dragon Ball v hernej podobe so všetkým, čo k nemu patrí.
Príbehový režim v bojovej hre prekvapí
Príbeh nebýva často dôvodom, kvôli ktorémi hráči siahajú po bojových hrách, napriek tomu ale Dragon Ball FighterZ ponúkne bezpochyby niekoľko hodín zábavy aj v príbehovom režime. Ten je rozdelený na tri časti, pričom každá ponúka iný pohľad na príbeh. V prvej časti na seba hráč prevezme úlohu známych hrdinov, v druhej sa pozrie na konflikt z pohľadu záporákov a tretia ukrýva zaujímavé prekvapenie.
Pravdou ostáva, že fanúšikovia Dragon Ball si príbeh hry užijú viac než ostatní hráči, keďže hra nestráca čas predstavovaním jednotlivých postáv a prechádza od jedného boja k druhému. Bojovníci počas toho kričia, nabíjajú svoju energiu, zomierajú, vtipkujú, spomínajú na staré stretnutia, trénujú a robia všetko preto, aby porazili svojich nepriateľov. Pritom všetkom stále ostávajú verní svojim osobnostiam zo seriálu.
Hráč v príbehu postupuje na mapách, ktoré pripomínajú hraciu plochu spoločenskej hry. Každá mapa má určený maximálny počet ťahov, je však na hráčovi, či sa rozhodne hneď si zmerať sily s finálnym nepriateľom alebo sa pokúsi získať viac spolubojovníkov, či bude trénovať alebo si iba zabojuje s inými protivníkmi, čím získa skúsenosti pre svoje obľúbené postavy a bojom si odomkne špeciálne schopnosti, ktoré mu pomôžu v náročnejších súbojoch. Treba si ale dávať pozor, pretože ak vyprší počet vašich ťahov, nastáva automatická prehra a celú mapu treba odohrať od začiatku.
Nie je prekvapením, že takýto formát funguje v bojovej hre, ktorej predloha je v podstate tiež iba o súbojoch medzi tými najsilnejšími. Je ale prekvapivé, koľko detailov boli vývojári schopní vložiť do časti hry, ktorá je v iných tituloch často zabudnuteľná. Príbehový režim zároveň nie je navrhovaný iba na jedno hranie a jednotlivé mapy je možné zopakovať si, či už len tak pre zábavu, tréning alebo pre odomknutie skrytých scén a postáv. Grafické spracovanie je natoľko detailné, že súboje plné akcie vyzerajú ako vystrihnuté z anime, respektíve v mnohých prípadoch vyzerajú aj omnoho lepšie než seriálová predloha.
Každú časť príbehového režimu začína hráč iba s jednou postavou a postupne si odomkne viac bojovníkov. Súbojmi sa zvyšuje úroveň postáv, ich vlastnosti a body života. To je dôležité, pretože zranenia po skončení boja nemiznú a sú prítomné až kým neprídete na koniec danej mapy. To podporuje hranie za viac postáv a zároveň zvyšuje schopnosti samotného hráča. Pre každý súboj si totiž môže hráč vybrať jedného až troch bojovníkov, nakoľko väčšina súbojov prebieha vo formáte 3 vs 3. Popri posilnení jednotlivých postáv je možné odomknúť si špeciálne schopnosti pre celý tím, ktoré zvyšujú celkovú silu útokov, výdrž, počet získaných skúseností alebo poskytujú iné výhody v boji. Napriek tomu však prvá časť hry nepredstavuje takmer žiadnu výzvu a taktizovanie je postavené najmä na výbere schopností, čo môže byť zbytočnou stratou času, ak hráč dobre zvládne boj za jednu či dve postavy. Náročnosť sa ale postupne zvyšuje a najviac dá zabrať v závere hry, kde je zároveň aj limitovaný počet zvolených bojovníkov.
Jednoduché pre nováčikov, komplexné pre veteránov
Celkovo až 24 hrateľných postáv dáva priestor pre tvorbu veľkého množstva tímov. Bojovníkov je možné počas súboja striedať alebo ich privolať na vykonanie rýchleho útoku, a tak je výhodou poznať všetkých. Aj preto vyniká rozsiahly príbehový režim hry, ktorý hráča naučí ovládať väčšinu z postáv. Naučiť sa ovládať 24 postáv v bojovej hre môže na prvý pohľad vyzerať hrozivo, no tu sa prejavuje šikovnosť tvorcov. Príkazy pre základné útoky má každá postava rovnaké a aj pre vykonanie špeciálnych alebo super útokov je potrebné naučiť sa stláčať maximálne dve smerové tlačidlá, jedno tlačidlo pre útok a zapamätať si cenu energie daného útoku. Každá postava má navyše 3 automatické combo útoky, ktoré sa vykonajú iba zopakovaním základného útoku. Pre fascinujúce údery, pri ktorých všetko vybuchuje, sa tak netreba učiť naspamäť 20 rôznych príkazov pre každú postavu a prežívať kŕče v rukách pri ich zadávaní, čo podstatne znižuje náročnosť hry pre nováčikov v tomto bojovom žánri hier.
Hoci sa môže na prvý pohľad javiť, že hra je až príliš zjednodušená a väčšina postáv sa líši iba výzorom, opak je pravdou. I keď je vstup do hry nenáročný, platí tu pravidlo, že je jednoduché začať, no ťažké stať sa majstrom. Jednotlivé útoky je jednoduché vykonať, no majstrovstvo spočíva v tom, ako ich spojiť a načasovať. Pritom treba myslieť nielen na aktuálne ovládanú postavu, ale aj dvoch bojovníkov, ktorí čakajú v záskoku. Navyše v tomto žánri nie sú súboje tých najlepších o tom, kto si najlepšie zapamätá rôzne kombinácie pre taký a onaký útok, ale o tom, kto ich dokáže najlepšie využiť a predvídať svojho protivníka.
Príbehový režim pre jedného hráča je iba malá časť toho, čo Dragon Ball Z ponúka. Väčšinu času, počas ktorého hráč nebude bojovať, strávi pobehovaním v hernom lobby, čo je virtuálna miestnosť pre desiatky hráčov. Každý je tu prezentovaný hernou postavičkou, ktorú si vyberie a môže s ňou pobehovať medzi ostatnými. Lobby slúži ako náhrada klasického menu (ktoré je ale stále možné pomocou skratiek použiť) a zároveň vytvára sociálne prostredie pre hráčov. Je tu možné komunikovať pomocou predvolených správ a vstupovať do vzájomných súbojov. Pri voľbe režimu pre viacerých hráčov je možné bojovať proti hráčom z celého sveta alebo iba proti hráčom z daného lobby. Popri bežných súbojoch 3 vs 3 existuje aj ranked mód, v ktorom hráč získava body a umiestnenie podľa počtu výhier. Dokonca je možné vytvoriť skupinu hráčov, ktorí budú môcť proti sebe bojovať a ostatní budú sledovať, ako sa im darí, prípadne sa do bojov môžu aj zapojiť. Nechýba ani turnajový režim hrania, ktorý sa dá usporiadať aj lokálne a stavia proti sebe postupne hráčov, kým sa neurčí ten najlepší z nich.
Pre tých, ktorí sa radi zlepšujú, je prítomný rozsiahly tréningový Practice mód. Ten poskytuje možnosť plniť rôzne vopred definované úlohy alebo je možné iba voľne bojovať proti umelej inteligencii. Tí náročnejší tu však nájdu možnosť zadať umelej inteligencii príkazy, ktoré má opakovane vykonávať. To určite príde vhod, keď sa hráč bude snažiť zdolať nejakú nepriateľskú taktiku a funguje to hlavne v spojení s Replay módom. Ten ukladá 100 posledných zápasov hráča a popritom zverejňuje aj tie najlepšie zápasy medzi hráčmi vo svete, ktoré sú hodnotené na základe sledovanosti alebo ich zverejnia priamo vývojári či vydavateľ Dragon Ball FighterZ – spoločnosť Bandai Namco Entertainment. Replaye majú možnosť zobraziť input hráčov, teda tlačidlá, ktoré boli stlačené na vykonanie útokov a tie sa dajú preniesť a uložiť priamo do tréningového režimu hrania.
Kazia lootboxy a DLC super hru?
Dragon Ball FighterZ sa nevyhlo trendu moderných hier, a tak prichádzame k lootboxom a DLC. Lootboxy majú, našťastie, v Dragon Ball FighterZ iba kozmetický charakter. Hraním príbehu, súbojmi proti iným ľuďom a plnením špeciálnych úloh získava hráč hernú menu Zeni. Za ňu je možné kúpiť si jeden alebo 10 náhodných predmetov. V nich môže hráč nájsť postavičku, ktorú ovláda v hernom Lobby, farebnú schému pre bojovníka v hre, obrázky určené pre komunikáciu s inými hráčmi a iné maličkosti, ktoré priamo neovplyvňujú hrateľnosť. Získavaním duplikátov zbiera hráč špeciálnu menu, ktorú je možné vymeniť za špecifické predmety.
Pre Dragon Ball FighterZ je dostupný aj Season Pass, ktorý hráčom v budúcnosti odomkne až 8 postáv. Tie momentálne nie sú v hre dostupné a nie je ani jasné, o aké postavy presne pôjde. Zrejmé je však určite to, že tieto postavy dostanú iba hráči, ktorí si za ne zaplatia. Ak ale budú navrhnuté rovnako ako tie, ktoré už v hre sú, nebude nutné za hru priplácať. Momentálne sú si všetky postavy rovnocenné, aspoň teda v rámci možností hry. Niektorí bojovníci sú na prvý pohľad silnejší, je jednoduchšie za nich hrať a disponujú útokmi, ktoré je ťažšie prekaziť. No práve tréningový režim a možnosť naučiť sa útoky a ich slabiny vďaka nahrávkam zápasov tu zohrávajú veľkú rolu. Každý má totiž svoju slabinu a je iba otázkou skúseností, či ju hráč dokáže nájsť.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Dragon Ball FighterZ 2018
Po úspechu série Xenoverse je čas na klasické 2D súboje Dragon Ball na novej generácii konzol. Dragon Ball FighterZ je to, čo milióny ľudí na celom svete donútili zamilovať si sériu a urobilo ju jednou z najúspešnejších animovaných sérii na svete.
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: bojovka
- Výrobca: Arc Systems Work
- Distribútor v GB: Bandai Namco Entertainment
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega
Galéria