God of War - Recenzia

God of War - Recenzia

Priznám sa, že séria God of War na mňa, fanúšika značky PlayStation, nemala až taký dopad, ako v prípade iných ikonických titulov tejto platformy. Avšak reštart tejto série bohov, ktorý bol ohlásený ešte v roku 2016 na pompéznej Sony konferencii, na mňa urobil veľký dojem. Z traileru bolo priam cítiť zmeny a ja som si mohol konečne povedať že toto môže byť God of War, ktorý ma presvedčí o svojich kvalitách. A ako to nakoniec dopadlo? Prečítajte si v našej recenzii.

Je ťažké vám priblížiť hru, ktorá dbá na určité aspekty, ktoré by mali byť pre daný titul kľúčové. Jedným z takýchto dôležitých aspektov v tomto veľkolepom reštarte je práve príbeh. Povedzme si otvorene, prvé časti neoplývali žiadnym zásadným príbehovým pozadím a ich kvality boli úplne niekde inde.

Avšak nový God of War sústredí svoju silu práve na onen príbeh, pričom nejde len o dej samotný, ale aj spôsob jeho podania. Vývojári zo štúdia Santa Monica vsadili všetky karty na takmer filmové rozprávanie príbehu, pričom dôraz je kladený predovšetkým na vaše emócie.

Veľkolepé dielo

Samotný štart ma milo prekvapil, čakal som určité klišé, no ostal som zaskočený. Je dôležité zdôrazniť, že už v úvode na vás autori vyťahujú spomínané karty, takže nerád by som vám touto recenziou skazil chuť na toto monumentálne dielo.

Prezradiť vám môžem azda len toľko, že sa s Kratosom a jeho synom Atreusom vydáte na dlhú a nebezpečnú cestu k neznámej hore, ktorá je opradená mnohými historkami. Navyše vás na začiatku cesty poctí svojou návštevou nečakaný hosť a razom nad všetkým visí veľký otáznik.

A práve Kratosov syn hrá v tomto reštarte dôležitú rolu. Pokiaľ ste očakávali, že bude len akýmsi doplnkom, tak budete príjemne prekvapení. Atreusa si zamilujete a postupom času si poviete, že vývojári perfektne zladili úlohu otca a syna.

Atreus

Navyše veľkým prekvapením, aspoň teda pre mňa, bola možnosť Atreusa ovládať, respektíve dávať mu povely a vedzte, že aj keď to spočiatku tak nevyzerá, tak neskôr si svoju cestu bez neho nebudete vedieť predstaviť.

Kratosov syn je telom bojovník, avšak dušou stále mladý chlapec, ktorý je zvedavý a neopatrný, no po vzore otca aj veľmi odvážny. Tu len zdôrazním, že Atreus je len jednou z mála vedľajších postáv, ktoré vývojári zvládli na výbornú.

Cestou za svojím cieľom totiž narazíte hneď na niekoľko veľmi zaujímavých postáv, ktoré taktiež zásadne ovplyvňujú priebeh a celkový dojem z hry.

Veľké zmeny

Okrem Kratosovho syna je ďalšou veľkou zmenou v sérii aj samotná kamera. Už nečakajte, že sa bude kamera prispôsobovať scéne, a to veľa krát bez ohľadu na pohodlie ovládania. Na Kratosa budete pozerať spoza jeho chrbta a kamera ostane plne pod vašou kontrolou. Týmto vývojári jasne mierili na lepšie vžitie sa do samotnej hry, čo sa im určite podarilo.

Reštartom sa séria posunula aj svojím zasadením. Grécke báje strieda severská mytológia. A práve táto zmena, spoločne s príbehom a upravenou kamerou, mala na mňa zásadný vplyv. Pokiaľ ide o spomínanú severskú mytológiu, tak si nedovolím tvrdiť do akej miery sa autori držali skutočnej mytológie, no je mi jasné, že sa nenechali nijak obmedzovať, čo nakoniec aj sami potvrdili.

Všetko však vyberali opatrne a vás prakticky počas celej hernej doby nebude nič zásadne rušiť. Jednoducho všetko do seba dokonale zapadá.

Zmena prostredia logicky znamená aj zmenu vašich nepriateľov. Pripravte sa na veľkolepé boje, ktoré sa oproti predchádzajúcim častiam o niečo spomalili a predovšetkým vyžadujú aj trochu premýšľania.

Sekera bohov

Kratosove smrteľné reťaze strieda masívna sekera, ktorú si jednoducho zamilujete. Navyše máte možnosť túto sekeru nasmerovať na cieľ a hodiť. Táto zmena v hrateľnosti so sebou prináša obrovské pozitíva, pričom už hodenú sekeru môžete privolať naspäť, podobne ako Thorovo kladivo.

Týmto docielite, že môžete na nepriateľov rôzne útočiť, keďže aj vracajúca sa sekera vie uštedriť smrteľnú ranu a to kedy sa vráti, určujete vy stlačením príslušného tlačidla.

Na každého nepriateľa platí niečo iné, no keď to skombinujete so synovou pomocou, ktorý na oponentov strieľa svoje šípy, docielite skutočne smrteľné kombo.

Kratos však dokáže svoju silu pretaviť aj do pästných súbojov a niekoľkokrát ich aj naplno využijete. Napríklad v prípade, že je nepriateľ na vašu sekeru imúnny, vtedy vám pomôže len štít a ruky.

V neskorších fázach som si všimol určitú repetetívnosť súbojov, no nebolo to nič zásadné a išlo skôr o moju maličkosť. Niekomu to môže sadnúť perfektne a nič podobné si nevšimne.

Samotná umelá inteligencia síce neoplýva doktorandským diplomom, no vie vás potrápiť, hlavne ak medzi hŕstku nepriateľov zavíta aj niekto podstatne väčší a silnejší. Tu mi nedá nespomenúť prvé stretnutie sa s obrovským trollom, ktorý mi celkom rázne dal pocítiť svoju silu.

Na každú takúto väčšiu kreatúru platí niečo iné, takže najprv musíte zistiť ako na ňu a následne jej uštedriť správne rany. Efektné je predovšetkým finálne dorazenie. Nečakajte žiadne quick time eventy, takže za toto si autori zaslúžia určite veľké plus. Navyše všetko pôsobí efektne a oku lahodiaco.

Rôznorodosť lokácií

Putovanie vaším dobrodružstvom spríjemňuje rôznorodosť prostredí. Tešiť sa môžete na husté lesy, ale aj na severské prostredie plné snehu a ľadu. Práve táto rôznorodosť dáva hráčovi pocit voľnosti, hoci ide o pomerne koridorovú záležitosť. K pocitu otvorenosti prispieva aj fakt, že na potulkách svetom narazíte dokonca aj na obchodníkov, ktorí predznamenávajú ďalšiu veľkú novinku v sérii.

Áno, Kratosa môžete vylepšovať a do rúk dostanete pomerne mohutný RPG systém. Ten nemieri len na samotného Kratosa, ale aj jeho syna, čo je určite nečakané.

Aj samotní obchodníci nie sú len nejakými postavami niekde na mape. Ako som spomenul na začiatku, autori si dali záležať aj na vedľajších postavách. Práve jedného z obchodníkov si zamilujete, vďaka jeho svojskému vyjadrovaniu a určitou spojitosťou na ostatné vedľajšie postavy.

Masívny systém vylepšovania

Vráťme sa, ale k samotnému RPG systému. Je veľmi dôležité, aby ste preskúmavali navštívené lokácie dôsledne, pretože postupne zbierate rôzne predmety a striebro, ktoré pri obchodovaní či vylepšovaní Kratosa a Atreusa hrajú dôležitú rolu.
Je len na vás, čo začnete vylepšovať ako prvé. Zbrane, zbroj či schopnosti. Všetko má niekoľko svojich ďalších tried, ktoré umožňujú vylepšenie ďalších vlastností. Tak napríklad samotná sekera. Na nej môžete vylepšovať hneď niekoľko jej častí a zlepšiť tak jej silu a účinok.

Čo sa týka zbroje, okrem vizuálnych zmien na Kratosovi docielite vylepšeniami aj zvýšenú výdrž a ďalšie aspekty. Všetky zmeny vidíte v celkovom zhrnutí a všetko si viete dokonale porovnávať. Niekde pridáte na sile, inde uberiete na vitalite. Všetko je to vo vašich rukách.

To isté platí aj v prípade samotného Atreusa. V boji môže získať väčšiu sebaistotu a Kratosovi následne pomáhať fyzickým napadnutím nepriateľa, takže to nebude len o streľbe z luku. Aj tieto jeho schopnosti je možné následne vylepšovať.
Celý tento systém je skutočne rozsialy a na jeho začiatku sa trochu stratíte, no postupne zistíte, čo od vás autori chcú a dokonale si všetko osvojíte. Veľkým plusom je aj česká lokalizácia v podobe titulkov, takže na svoje si prídu aj menej zdatní angličtinári. V tomto ohľade je tak systém vylepšovania takmer dokonalý.

A dokonalým je bez akýchkoľvek okolkov aj samotné technické spracovanie. Predovšetkým majitelia PlayStation 4 Pro si vychutnajú podporu 4K rozlíšenia. Pokiaľ však nevlastníte 4K televízor, nemusíte byť sklamaní. V menu hry si totiž môžete nastaviť, či má systém sústrediť prostriedky na kvalitnejší obraz alebo výkon. Pri kvalitnejšom obraze sa hra sa vykresľuje v rozlíšení 2160p a prevedie supersampling na vaše rozlíšenie, ak teda nemáte 4K televízor.

Samotné prostredie a modely sú úchvatné. Hra tieňov a farieb je na špičkovej úrovni a bez akýchkoľvek debát môžem hru zaradiť bok po boku k Uncharted 4 a Horizon: Zero Dawn, čo sú absolútne špičky ak ide o technickú stránku.

Na kvalitný vizuál som si pri first party tituloch na PlayStation 4 už zvykol, takže to pre mňa nie je žiadnym prekvapením. Čo však musím vyzdvihnúť je samotná hudba v pozadí, ktorá je adaptívna a jedným slovom epická. Skutočne výborne sekunduje dianiu na obrazovke a vy si len vychutnávate jej úžasné tóny.

Latku drží vysoko aj samotný dabing postáv. Kratos má proste hlas bohov a vždy keď prehovorí, tak žasnete. Z jeho hlasu je cítiť silu, rozvahu a skúsenosti, ktoré za svoj život získal a o ktoré sa delí so svojím synom.

Tento hlas vás bude sprevádzať zhruba 18 hodín, pokiaľ teda nebudete plniť vedľajšie úlohy a preskúmavať každý jeden kút. Ak sa však rozhodnete plniť všetko na 100%, Kratosove múdrosti vás budú tešiť minimálne raz toľko, takže herná doba je na dnešné pomery pomerne rozsiahla.

Naše hodnotenie

Čo dodať na záver? Azda len toľko, že ak ste doteraz túto sériu minuli, prípadne vám v niečom nesedela, tak práve tento reštart môže byť pre vás najlepšou voľbou. Toto pokračovanie, respektíve nový začiatok, sa stal jednoznačne najlepšou časťou série a prirastie vám oveľa viac k srdcu, ako predchádzajúce príbehy Kratosa. Úprimne, tá hra môže stáť aj 100 EUR a ja vám ju aj tak odporučím.

Klady

  • severská mytológia a jej atmosféra
  • zmena kamery k lepšiemu
  • audiovizuálne spracovanie
  • príbeh a výborne napísané vedľajšie postavy

Zápory

  • súboje sa môžu neskôr zdať repetetívne
  • spočiatku neprehľadný systém vylepšovania

Informácie o hre

God of War

God of War 2018

Kratos sa vracia. Starší, múdrejší a zdanlivo bez svojho všadeprítomného hnevu. Séria God of War prejde na PS4 veľkou premenou. Pozrieme sa do sveta severskej mytológie a to z pohľadu tretej osoby, namiesto pevnej kamery. Kratos bude v hre putovať so svojím mladým synom.

  • Platforma: PlayStation 4
  • Žáner: akčná adventúra
  • Výrobca: Santa Monica Studio
  • Distribútor v GB: Sony Interactive Entertainment
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony

Trailer GameExpres.sk

Korekcia: Veronika Jankovičová

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk
Zoznam.sk