Veľký návrat strategickej legendy sa podaril na jednotku.
Časy, keď real-time stratégie patrili medzi dominantné žánre vo videohernom svete, sú, žiaľ, už dávno za nami, preto sú fanúšikovia radi, keď sa občas dočkajú nejakej tej novinky. V posledných rokoch môžu ďakovať napríklad Microsoftu. Technologický gigant vlastní niekoľko značiek, ktoré pred dvomi-tromi dekádami patrili medzi legendy žánru RTS a v súčasnosti im venuje slušnú pozornosť. Len prednedávnom nás potešili napríklad Age of Empires IV či definitívna edícia tretieho dielu. Teraz sa Microsoft pustil do oživenia ďalšieho kultového kúsku a my sa na zúbok pozrieme prerozprávanej verzii Age of Mythology.
Oznámenie remaku mýtickej odbočky série Age of Empires prišlo ešte pred dvomi rokmi a autori zo štúdií World’s Edge a Forgotten Empires sa dušovali, že nepôjde iba o obyčajný remake, kde sa dočkáme upravenej grafiky a opravy bugov. A my sme nemali dôvod neveriť, keďže jedným z producentov je Earnest Yuen, ktorý sa podieľal už na prvom Age of Empires ako tester a k potenciálnym úpravám hrateľnosti chcel pristupovať s citom vzhľadom na odkaz pôvodného Age of Mythology. Vývojári okrem obyčajného faceliftu sľubovali, že zmeny sa dotknú aj populačného limitu, mýtických jednotiek a božských síl. A ako to dopadlo v skutočnosti?
Zábavu rozhodne nepokazili
Jedným slovom? Dobre. Viacerými? Naozaj dobre a už takto v úvode môžem povedať, že Age of Mythology: Retold odporúčam ako fanúšikom série či milovníkom real-time stratégií, tak aj úplne novým hráčom, ktorých originál kedysi minul, prípadne boli príliš mladí na to, aby si ho vychutnali. Pokiaľ patríte do druhej skupiny, vedzte, že ide o klasickú RTS, ktorá ide podľa rokmi overeného scenára s malými zmenami oproti Age of Empires. Ak nejde o kampaň, na začiatku máte pár dedinčanov, ktorých pošlete ťažiť suroviny, budete stavať nové budovy, trénovať vojakov, skúmať mapu a posúvať sa do ďalších vekov, ktoré vám následne odomknú nové možnosti rozvoja vášho impéria. To zabezpečí, že k dispozícii dostanete komplexnejšie a silnejšie jednotky a budete si môcť vybrať nové božstvo, ktoré ponúka unikátne bonusy a jednotky. Váš cieľ je jednoduchý – vymazať nepriateľov z povrchu zemského pomocou vojenského ťaženia.
Na výber sú štyri národy (Grécko, Egypt, Severania a Atlantída), pričom každý ponúka troch bohov s rôznymi bonusmi. Odlišnosti v národoch nenájdete len po vizuálnej stránke, ale už pri základných dedinčanoch, rôznych vylepšeniach, spôsobe získavania priazne a aj v štýle hry. A hoci to neznamená, že keď si ako počiatočného boha vyberiete Poseidona a nie Zeusa, tak to bude kompletne iný zážitok, rozdiely vďaka rôznym kombináciám bonusov, božských síl, mýtických jednotiek a normálnych vojakov určite pocítite. Práve v tom tkvela najväčšia sila pôvodného Age of Mythology a som rád, že vývojárom sa to podarilo zachovať aj v Retold a malými zmenami to ešte vyšperkovali. Opäť to bude o vhodnej skladbe vášho vojska vzhľadom na nepriateľov a vďaka tomu, že tvorcovia množstvo jednotiek upravili nielen vizuálne, ale aj schopnosťami, možno objavíte nové stratégie, ktoré v origináli neboli použiteľné.
Poteší aj fakt, že obsahu je tu naozaj habadej. Najväčším lákadlom pre mnohých bude trojica kampaní, ktoré ponúkajú približne päťdesiatku misií a pútavo kombinujú historické udalosti s mýtmi. Veteráni si ich určite radi znovu zopakujú a naskočia na vlnu nostalgie, pre nováčikov je to zas výborný spôsob, ako sa oboznámiť so všetkými mechanizmami hry a vycibriť si svoje taktické schopnosti. Príbeh je rozprávaný prostredníctvom cutscén medzi jednotlivými misiami a musím povedať, že aj po rokoch majú svoje špecifické čaro, hoci fanúšikovia možno budú rozladení z nového dabingu. Nemusia však zúfať, prostredníctvom módov si môžu vrátiť pôvodné hlasy. Náplň misií samotných je rôznorodá a nudiť sa rozhodne nebudete, teda pokiaľ si nevyberiete niektorú z ľahších obťažností, ale o tom si povieme ešte trochu neskôr. A k dispozícii je, samozrejme, aj obyčajný skirmish, kde si môžete ponastavovať rôzne veci, takže vyberie si naozaj každý.
Noviny, novinky
Pamätníci originálu si po absolvovaní prekopaného tutoriálu (ktorý by mohol byť aj lepší, ale nie je to veľký problém) všimnú zásadnú zmenu. Božské sily, medzi ktoré patrí napríklad zemetrasenie, zoslanie blesku na súpera či prísun bonusových surovín, totiž po novom môžete použiť viackrát počas hry, nie iba raz, ako to bolo v pôvodnom titule. Prvé použitie je zadarmo, potom zaň musíte zaplatiť už spomínanou priazňou a trochu si počkať, aj tak to však prináša novú vrstvu taktiky. Zatiaľ čo predtým to mnohokrát bolo iba o tom, že ste si ich šetrili na záverečnú bitku, teraz vám môžu zadok zachrániť viackrát. A niektoré podporné božské schopnosti sú vďaka týmto zmenám omnoho použiteľnejšie. Zaujímavou novinkou je aj pridanie piateho veku, ktorý sa začína po postavení jedného z divov sveta. To predtým spustilo odpočítavanie, po ktorého uplynutí ste sa stali víťazom, tentokrát však po jeho kompletizácii prichádza niečo iné a musím povedať, že je to poriadna zábava. V piatom veku totiž na použitie božskej sily potrebujete omnoho menej priazne a zníži sa aj ich cooldown, takže na bojisku viete spôsobiť slušnú apokalypsu.
Vyššie som spomínal, že dôležitou taktickou zložkou je aj skladba vojska, ktorou sa musíte zmestiť do populačného limitu. Ten bol, našťastie, v Retold zvýšený zo 100 na 160, vďaka čomu sa dočkáte o čosi epickejších zápolení (bitky v meradle Total War, samozrejme, nečakajte). Do tohto limitu sa rátajú aj vaši dedinčania, ktorí sa starajú o zber surovín a stavanie budov. Ich prácu môžete po novom trochu automatizovať pomocou systému „Villager Priority“.

Prečítajte si tiež
Remake strategickej hry Age of Mythology: Retold slávi vysoké hodnotenia
V podstate im nastavíte, na ktoré zo surovín sa majú zamerať viac a umelá inteligencia to už za vás preberie. Viete si vybrať vyváženú stratégiu, keď traja osadníci pôjdu rúbať stromy, traja obhospodarovať farmu a traja ťažiť zlato, taktiež im však môžete rozkázať, aby sa na dve suroviny úplne vykašľali a na chvíľu sa zamerali iba na tú tretiu. Je to taká dvojsečná zbraň – nováčikom to môže pomôcť, keďže spočiatku toho na nich vie byť príliš veľa, ale ja som to radšej mikromanažoval. Viem si totiž predstaviť, že v zápale boja by som zabudol, ako som to pred pár minútami nastavil a potom by som sa spamätal až vtedy, keď by som mal mimoriadny nadbytok jednej zo surovín.
Chyby, chybičky
Čo sa týka nejakých nedostatkov, nájdeme ich tu niekoľko, ale až na výnimky nepatria medzi také, ktoré by mimoriadne kazili zážitok. Vylepšenie by si určite zaslúžila umelá inteligencia, resp. pathfinding, keďže vaše jednotky majú tendenciu občas sa trochu pomotať a vy tak máte pocit, že velíte bande škôlkarov a nie elitným mýtickým bojovníkom. To sa týka aj dedinčanov, ktorí po automatizovaní občas nerobia ideálne rozhodnutia. Námietky mám aj voči nevybalansovanej obťažnosti. Keď som si zvolil štandardnú, v podstate som sa ani nezapotil, po jej zvýšení však prichádza tak trochu šok, pretože umelá inteligencia súperov si zrazu uvedomí, že ako počítač má k dispozícii množstvo spôsobov, ako vám môže naozaj zatopiť. Akoby tam chýbal taký ten zlatý stred, ktorý by bežným hráčom poskytol akurátnu výzvu.
Po technickej stránke je to tak fifty-fifty. Hra mi bežala veľmi slušne a počas doby recenzovania som nenatrafil ani na žiadne bugy, takže z tohto hľadiska chválim. Len z tej grafiky som trošičku sklamaný. Aby ste ma nechápali zle, keď som si to porovnal s Extended Edition, videl som veľký rozdiel a rozhodne z toho neboleli oči, ale v roku 2024 by som čakal asi viac, najmä čo sa týka modelov jednotiek a občas aj prostredia. Všetko to zachraňuje samotný štýl, ktorý je skvelý – aj tie spomínané jednotky, prostredie a budovy tvoria celok, na ktorý sa v konečnom dôsledku dobre pozerá. A potešia aj detaily, keď napríklad vylepšíte jednotku a vďaka novému grafickému kabátiku naozaj vidíte, ako sa jej zmenilo brnenie a podobne.
Multiplayer a záverečné slovo
V hre sa, samozrejme, nachádza aj multiplayer, ktorý ponúka slušnú nálož obsahu. Môžete si zahrať rýchlu hru, pripojiť sa k nejakej inej, vytvoriť si svoju vlastnú či zmerať si sily v bodovanom zápase. Na výber máte z viacerých módov a podmienok víťazstva, takže zážitok si naozaj viete prispôsobiť podľa vášho vkusu. Žiaľ, počas doby môjho testovania sa mi podarilo pripojiť iba k jednej hre, z ktorej ma veľmi rýchlo vyhodilo, inak bol online priestor prázdny. Holt, to sú tie malé nedostatky toho, keď dostanete kľúč na recenzovanie o čosi skôr, ako sa do hry zapoja aj bežní hráči. Po oficiálnom vydaní je už situácia, našťastie, lepšia a aj vďaka prítomnosti v Game Passe, takže o online zápolenia nebudete mať v prípade záujmu núdzu.
Ako teda ohodnotiť Age of Mythology: Retold? Nuž, čaro tejto klasiky ostalo zachované a v jadre je to stále tá vynikajúca stratégia, do ktorej sa zamilovali státisíce hráčov a ktorá sa tak dočkala faceliftu s niekoľkými chvályhodnými zmenami. Len musím pripomenúť, že v konečnom dôsledku je to stále 22 rokov starý kúsok, od ktorého nemôžete očakávať prelomové zmeny. Ak však máte radi real-time stratégie, neokúňajte sa a vyskúšajte. Cena je nastavená na decentných 30 eur a táto prerobená legenda sa vyskytuje aj v Game Passe.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Age of Mythology: Retold
- Vydavateľ hry: World's Edge, Forgotten Empires
- Žáner: Strategické, Stratégie v reálnom čase (RTS)
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Microsoft
Korekcia: Pavol Hirka