Keď v roku 2018 vyšiel prvý diel Frostpunku, málokto presne vedel, čo od neho očakávať. O pár dní neskôr sa však stal jednou z najlepších stratégií, aké sme doteraz mohli hrať. Hra spájala prvky budovateľskej stratégie, simulátora ekonomiky a survival žánru, ktoré vtedy dominovali hernému svetu. Navyše, na svedomí ju malo štúdio 11 Bit Studios, ktoré už predtým zaznamenalo úspech s fenoménom This War of Mine. Po šiestich rokoch sme sa teraz konečne druhého Frostpunku, ktorý má pred sebou veľkú výzvu, keďže latka bola nastavená mimoriadne vysoko – a očakávania sú ešte vyššie.
Ako to len vymyslieť…
Vo svete Frostpunku všetko zamrzlo. Extrémne mrazy zasiahli planétu a ľudstvo sa ocitlo na pokraji vyhynutia. Napriek tomu sme to nevzdali a bojovali o prežitie. Ľudia začali budovať mestá, uprostred ktorých postavili mohutné generátory tepla, čím si vytvorili šancu na záchranu. Takto začal prvý Frostpunk, budovateľská stratégia so silnými survival prvkami.
Druhý diel mal pred sebou obrovskú výzvu. Nestačilo iba nadviazať na úspech predchodcu, musel si zachovať jeho základnú esenciu a priniesť podobný herný zážitok, no zároveň pridať niečo nové. Samozrejme, s mierou, pretože prílišné inovácie by ľudia nemuseli prijať kladne. Veď to poznáte, my, hráči, sme na svoje obľúbené hry prísni, pokiaľ ide o pokračovania.
Stavba, zákony a technológie
Po novom je stavba okolo generátora o niečo voľnejšia. Vo Frostpunk 2 už napríklad nebudujete ulice a mapa mesta je rozdelená do mnohouholníkových políčok. Každé z nich obsahuje buď prázdny priestor na vyplnenie, alebo nejakú surovinu, ktorú môžete vyťažiť (jedlo, uhlie, ropa a mnohé iné). Ale predtým, ako tam „buchnete“ budovu na ťaženie, musíte dané políčko odmraziť a pripraviť si ho. Základné odmrazovanie na jeden šup môžete použiť osemkrát v jednom prístupe. To znamená, že svojim ľuďom dáte odmraziť osem políčok a čakáte. Následne postavíte danú budovu určenú pre dané políčko. Tie sa tiež líšia v množstve, takže musíte premýšľať trochu dopredu. Dané štvrte potom viete rozširovať a pridávať do nich externé budovy ako napríklad výskumnú budovu, radu (koncil) a podobne.
Vo výskumnom centre skúmate (prekvapivo, však) rôzne možnosti vylepšenia budov či technológií. Nájdete tu možnosti skúmania zamrznutej pustiny, jej zákonitostí, ťažby zdrojov, rozvoja tepelného systému, infraštruktúry mesta, spoločenského systému a dokonca aj hubov. Niektoré výskumy môžu priniesť rôzne voľby, pričom jedna z nich môže určité frakcie v hre buď potešiť, alebo nahnevať.
Prečítajte si tiež
Tvorcovia Frostpunk ukázali prvé zábery z hrania svojej novej hry The Alters
V rade zase prerokovávate rôzne zákony. Ľudia sú chorí a chodia medzi ostatných? Vo svete Frostpunku môže aj malá chrípka spôsobiť katastrofu. Zavediete karanténu, alebo začnete chorých označovať? Môžete prijímať zákony týkajúce sa prežitia, mesta, spoločnosti a pravidiel. Každý zákon vás nasmeruje k určitému typu vládnutia. Samozrejme, vaše rozhodnutia ovplyvňujú aj frakcie v meste. Môžete si napríklad upevniť svoju moc a viesť mesto až k totalitnému režimu. Na to však budete potrebovať priazeň frakcií, aby ste si takéto kroky mohli dovoliť.
Okrem mesta preskúmavate aj okolie, kde sa vyskytujú rôzne zaujímavosti. Nájdete napríklad dedinku, ktorá vám vie priniesť dostatok rýb, alebo sa vám možno podarí objaviť potrebné suroviny. Na preskúmavanie, samozrejme, potrebujete ďalšiu budovu, ktorú vylepšujete, skúmate nové vymoženosti a tak si rozširujete záber, kam viete výpravu poslať. Ale pozor! Niektoré časti zamrznutého sveta sú nebezpečné a vyslať tam skupinu pre ňu môže znamenať smrť. A áno, prieskum bol aj v jednotke, no tu je oveľa sofistikovanejší a hru prakticky rozširuje míľovými krokmi vpred.
Frakcie a politika
Tým, čím je Frostpunk 2 najzaujímavejší, sú práve frakcie a politika. Už príbehový režim obsahuje niekoľko prednastavených frakcií a pokiaľ sa rozhodnete hrať Utopia Builder, čo je vlastne taký nekonečný režim, pribudne ešte niekoľko ďalších. Každá má svoj vlastný politický názor a pohľad na svet. Niektoré sa chcú prispôsobiť nekonečnej zime, iné sa ju snažia poraziť. Ako asi tušíte, každá frakcia stojí na rôznych stranách spektra. Niektoré názory sa môžu prekrývať, iné sú úplne nezlučiteľné. Ak prijmete jeden zákon, môže to nahnevať jednu frakciu, zatiaľ čo druhú tým potešíte.
Celá vaša populácia sa skladá z určitého počtu ľudí a frakcie v nej majú zastúpenie. A hoci niektoré z nich sú malé a bezmocné, časom vedia narásť a narobiť šarapatu, ak ste ich ideu dlhodobo neuznávali. Keď ich potom poriadne nahneváte, začnú protestovať a robiť nepokoje v meste. Naopak, ak niektorú frakciu hýčkate a opatrujete, odvďačí sa vám organizovaním podporných zhromaždení.
Počas prijímania rôznych zákonov môžete frakcie ovplyvňovať. Nechcú hlasovať za daný zákon, ale sú ochotní hlasovanie za niečo vymeniť? Tak im postavíte budovu, ktorú chcú a oni vám ho odklepnú. Niektoré zákony sú bežné, inými si viete parádne upevniť moc, že nebude tak jednoduché vás zosadiť a dokážete si prijímať prakticky všetko, čo chcete. Napríklad potom môžete nerozhodným „poslancom“ prstom ukázať, ako majú voliť, čím však dokážete nahnevať frakciu, ktorá s týmto zákonom nesúhlasí, takže všetko s mierou.
Graficky hra vyzerá skvelo
Úmyselne som si taktiež znova pustil prvý Frostpunk, aby som si pripomenul, ako vyzeral. Už v tom čase bol vizuálne nádherný, no teraz tvorcovia nasadili korunku krásy. Okrem sledovania svojho mesta môžete teraz pozorovať aj iné (založené outposty), ktoré sú graficky spracované s rovnakou starostlivosťou ako vaše hlavné mesto. Celá hra sa tak rozrástla do podstatne väčšieho celku.
Zlepšením prešli aj používateľské rozhranie, animácie a mnoho ďalších detailov. Ak si Frostpunk 2 nastavíte na najvyššie grafické detaily, vaša grafická karta dostane naozaj zabrať. Testoval som ho na počítači s AMD Ryzen 5 3600 a Nvidia RTX 2070 na Ultra detailoch a fičala parádne. Seknutie som zaznamenal iba vtedy, keď som zoomoval preč z hlavného mesta a hra pravdepodobne načítavala iné časti.
Aj tu sa nájdu malé chybičky
Zo začiatku som si však všimol pár vizuálnych bugov, ktoré ma iritovali. Išlo o detaily, no vedeli pomerne nahnevať. Napríklad na nejaké políčko nešlo poriadne kliknúť, pri rozširovaní niektorých častí mi zvýrazňovalo inú časť a podobne. To všetko je možno už teraz opravené, ale počas recenzovania to nebolo príjemné.
Navyše, príbehový režim je vstupnou bránou a obrovským niekoľkohodinovým tutoriálom, ktorý je pomerne ťažký aj na nižšej obťažnosti. To však napokon neprekáža, metódou pokus-omyl na to prídete, hru viete neustále ukladať, vracať sa späť v čase a naprávať svoje chyby, pokiaľ viedli ku katastrofe.
Problém však je, že tutoriál, ktorý vás vedie tým, čo máte práve robiť, je veľmi neintuitívny a nemôžete sa naň spoľahnúť. Síce vám ukáže, že máte niečo urobiť, ale už vám nepovie, že predtým možno potrebujete postaviť ďalšiu budovu. Odkiaľ to teda mám vedieť? Dokonca som zažil komickú situáciu – po postavení koncilu je prvý zákon ten, že vás mesto zvolí za správcu. To je, samozrejme, v poriadku. No stalo sa mi, že ma neodhlasovali a hra sa mi skončila. Hoci tento prvok považujem za zaujímavý, udialo sa to hneď na začiatku, kde ma tutoriál mal učiť, ako Frostpunk 2 hrať. Tu by si tvorcovia mohli dať viac záležať a to prvé hlasovanie jednoducho naskriptovať.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Frostpunk 2
- Vydavateľ hry: 11 Bit Studios
- Žáner: Survival, Strategické
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: 11 Bit Studios
Korekcia: Pavol Hirka