Nestáva sa často, aby som sa v poslednej dobe tešil na hry. Jedno chabé vydanie za druhým strieda biedny technický stav. Keď vývojári nemajú chuť počkať s vydaním až na dokončenie, nalepia na hru nálepku „early access“. Herný priemysel už zažíval svetlejšie rána, o tom si nemusíme klamať, a práve preto je fajn, keď niekde na konci temnej noci uvidíme záblesk jasného rána. Takým svetlom sa v tejto temnej dobe určite stane pokračovanie skvelej českej hry Kingdom Come: Deliverance. Preto sa usaďte do lavíc, milí veriaci, a prečítajte si dnešné kázanie.
Štúdio Warhorse pred siedmimi rokmi prišlo s niečím novým. Nutne nechcem napísať, že s prelomovým, ale skôr dobre nakombinovaným žánrom. Ide totiž o príbehové RPG z prvej osoby, ktoré nenesie žiadne prvky fantasy a skôr sa opiera o historické udalosti. Hra sa odohráva v otvorenom svete a ako správne RPG, neurčuje vám cestu, ktorej sa musíte držať a podľa ktorej máte konať. V mojom ponímaní to je to, čo definuje poriadnu hru, pretože na začiatku dostanem pravidlá, ktoré sú pre hru kľúčové a tvorcovia sa ma počas môjho zážitku nesnažia dotlačiť do žiadneho rozhodnutia a tobôž ma nedržia za ruku počas môjho hrania. S prvým dielom sme mali akýsi perverzný vzťah, pretože aj napriek kritike, hlavne k technickému stavu, som pri hre strávil menej času (200 – 300 hodín?) naprieč všetkými platformami, teda okrem Switchu. Práve preto som bol zvedavý, ako sa vyvinie pokračovanie a či sa tvorcovia poučili z vlastných chýb. Všetko zatiaľ nasvedčuje, že evolúcia prebehla správne.
Rozprávkový, no občas ponurý
S Jindrou v hlavnej úlohe sa vydávate po boku pána Ptáčka odniesť dôležitú správu na hrad Trosky. Ocitáte sa tak v jeho koži, len pár dní po udalostiach prvého dielu. Ste verným pobočníkom, dôverným priateľom, ale hlavne ochrancom Ptáčka. Vaše kroky hneď na začiatku pretne skupina ozbrojencov, ktorí sa vydali na lov lupičov po miestnom kraji. Tí vám odporučia utáboriť sa a prečkať do rána, beztak je hrad ešte ďaleko. Po utáborení prichádza na rad malá výuka súbojového systému, ktorý bol pre mňa v prvom dieli alfou a omegou. Ak ste skúsený šermiar z jednotky, v pokračovaní sa vám budú nadobudnuté skúsenosti náramne hodiť. Súbojový systém ostáva v podstate rovnaký, len z piatich smerov útoku zostali len štyri (aj keď pohľadovo sa ten spodný rozdvojuje, čo mi príde zvláštne). Máme tu útok na štyri strany, blok, úhyb a systém reťazových útokov, na konci ktorých je kombo. Po niekoľkých malých úlohách sa vydávate okúpať do blízkeho rybníka, na čo vás nahovorí Ptáček. A tu všetky udalosti začínajú naberať na tempe. Samozrejme, pre účely recenzie nebudem odhaľovať žiadne príbehové udalosti, ktoré by vám mohli skaziť zážitok ešte pred hraním.
Príbeh je skvele napísaný. Miestami som sa naozaj dobre pobavil, bez hanby som sa smial na dobre napísaných dialógoch. Musím pochváliť aj hercov Tom McKaya a Luke Dalea, ktorí zrejme už vďaka skúsenostiam z jednotky podali výborný výkon. Jedným dychom pri hercoch napíšem, že ma veľmi potešilo, keď som vo významných úlohách narazil na známych českých hercov, ktorých mená síce neviem naspamäť, ale tváre som si hneď vedel priradiť ku konkrétnym filmom, ktoré viackrát za rok bežia na našich komerčných televíznych kanáloch. Jediné meno, ktoré pre mňa nebolo problém priradiť, bolo Marek Vašut. Dabingový výkon pána Vašuta je skvelý a v neposlednom rade musím pochváliť aj grafikov za jeho vernú stredovekú kópiu s vlasmi. Po pravde, ani neviem, ako znie anglický dabing, pretože ten český som si užíval naozaj naplno. Jindrov dabingový herec svoju úlohu zvládol na výbornú a počas celého hrania ma jeho hlas nijak neotravoval. Jediný dabingový výkon, ktorý by som nehodnotil vysokou známkou, je ten Hanušov, ale to bude asi tým, že jeho predstaviteľ nie je herec, takže mu v tomto ohľade jeho výkon nebudem hodnotiť.
Poučený z chýb minulosti
Technický stav je niečo, z čoho som mal asi najväčší strach. Dodnes si pamätám na rotujúce NPC z prvého dielu, a tak som mal právo so sebou nosiť dáke obavy tohto typu. Od obdržania recenzentského kľúču som dúfal, že vývojári si dali záležať na optimalizácii a nenechajú hráčov opäť zápasiť s biednym technickým stavom. Musím teda napísať, že si dali záležať, a to poriadne. Ja totiž disponujem so stredne výkonným PC s AMD grafikou a hrávam sa na Linuxe cez protónovú vrstvu. To nie je jednoduchá cesta k hraniu hier, ale aj napriek tomuto nastaveniu som s hrou nemal žiadny problém. Všetko bežalo bez problémov a ani raz mi hra nespadla. Preto ma neprekvapilo, že hra už dnes nesie nálepku „Playable on Steam Deck“. Občas sa mi stalo, že kamera nesnímala v dialógu hovoriace NPC alebo NPC sedelo nad stolom, ale nijak to nebránilo v plnení questov. To sú maličkosti, ktoré sa opravia časom.
Práca s CryEnginom tiež nevyzerá ako jednoduchá úloha. Zrejme je oveľa jednoduchšie nájsť vývojárov, ktorí pracovali s Unrealom a aj komunita okolo toho enginu bude väčšia, a preto niektoré veci implementované do hry v Unreale už zrejme niekto vyriešil v inej hre. Preto musím pochváliť aj vývojárov, že aplikovali svoje skúsenosti v CryEngine a hranie spolu s cutscénami už pôsobí viac plynule. Zážitok tak zbytočne nerušia mŕtvolné animácie postáv. Grafika sa tiež posunula o krok dopredu. Zrejme to bude aj vďaka tomu, že sa tvorcovia rozhodli odstrihnúť minulú generáciu konzol (Pozn. red.: konečne!) a nevláčiť tak za sebou bremeno slabučkého hardvéru. Ja som na svojej zostave dokázal na ultra nastaveniach (s FSR upscalerom) dostať z hry tak 50 – 70 FPS pri naozaj peknom zážitku. Aj keď som po celý čas nemal, samozrejme, prístup ku konzolovým verziám a bol som lenivý čítať previews od iných autorov, dnes vyšiel na Digital Foundry rozbor, vďaka ktorému viem, že hra na konzolách ponúka dva režimy grafiky, teda okrem Xbox Series S (ten má len jeden). Prvý režim už klasicky s názvom Fidelity a s dosahom na upscalované 4K pri 30 FPS, alebo Performance s nižším rozlíšením, ale stabilnými 60 FPS.
Inovácie nie sú bolestivé
Čo by to bolo za pokračovanie bez inovácií, respektíve zmien? Našťastie môžem napísať, že hra neutrpela žiadnu traumu. Ak ste zarytým fanúšikom prvého dielu, tak vás pokračovanie nevystraší. Hra má z prerodu v sebe hlboko zakódované gény jednotky, a preto aj väčšina mechaník ako odomykanie zámkov alebo varenie čarovných nápojov neprekvapí. Drobné doplnky prišli do dialógov, ktoré budú ponúkať viac možností odpovedí o nové presvedčovacie smery či už po dobrom, alebo po zlom. Budete môcť odpovedať aj na rôzne frky od NPC a nebudete musieť kvôli tomu vojsť do takzvaného dialógového okna. Priznám sa, že zlodejina mi smrdela už v prvom dieli, a tak si nie som úplne istý, akou reformou prešlo toto odvetvie. Pribudli nové zbrane, pričom za zmienku stoja moje obľúbené kuše, ktoré sa síce dlho naťahujú, ale za to majú vysokú účinnosť.
Nie je žiadnym tajomstvom, že do hry sa dostali aj prvé prototypy strelných zbraní. Tie sú síce deštruktívne, no celkom aj nepresné. Vďaka tomu som ich využíval presne opačne, a teda na tesné súboje, keď som súperovi pomohol nahliadnuť do jeho útrob. A to doslova. Hráčov inventár a interface spojený s questami a postavou prešiel istou inováciou, pôsobí ako jednoliaty monolit a nepreskakuje z jednej obrazovky na druhú, keďže teraz sa len posúva zo strany na druhú. Mapa je opäť fascinujúca vďaka ručne maľovaným obrázkom. Nesmiem zabudnúť aj na hranie za inú postavu ako Jindra. Hra tak vlastne prekrýva čas, kedy chce hráčovi ukázať, čo sa dialo v kontexte udalostí inde, kým Jindra pracoval na svojej úlohe.
Jedna vec, ktorá ma ale trápi a mám pocit, že v prvom dieli nebola, je istá forma „disbalancu obtiažnosti“. Aby som bol konkrétnejší, spomeniem jednu misiu, kde je potreba hrať stealth formou. Naozaj nemám rád tento druh postupu, a tak som sa premohol. Na niektorých miestach mám pocit, že nerovnosť rozpoloženia strážnikov bola viditeľná. Pár miest bolo hluchých, pričom by som tam čakal aspoň jedného strážnika a na iných pre zmenu stáli traja potichu vedľa seba. Nakoniec som úlohu splnil, ale len vďaka rozpútaniu chaosu a možno s trochou šťastia. Ďalšie výčitky by som smeroval k súbojom, kde moja výdrž skôr pripomína zdravotný stav priemerného päťdesiatnika, ktorý vyfajčí krabičku denne, pričom nepriatelia vyzerajú, že majú natrénovaný maratón.
Občas len tak chodím…
Celkový vizuál pôsobí veľmi relaxačne. Nie je žiadny problém, ak sa pristihnete pri kochaní sa nad okolitou krajinou. Ak táto hra robí niečo naozaj dobre, tak je to pocit v prírode. Na zvečnenie týchto zážitkov nám do hry tvorcovia pridali foto režim. Pekný hudobný sprievod len umocňuje relaxačnú atmosféru z prechádzky a v spojení s majestátnymi kulisami sa nebudete stačiť diviť.
Samozrejme musím spomenúť aj Kutnú Horu, ktorá je vlajkovou loďou všetkých miest v hre a ktorá je naozaj veľká. Oproti mestám z prvého dielu ide o naozaj bezkonkurenčné miesto, pretože ponúka v sebe viac štvrtí. Reálne spracované historické budovy budú striedať majstrovské kostoly s priľahlými žobráckymi uličkami. To všetko bude ponúkať rôzne formy nástrah od okradnutí po zaujímavé stretnutia s opačným pohlavím.
Zhrnutie
Kingdom Come: Deliverance II nie je hra pre každého. Je to poctivé RPG, ktoré častokrát nie je jednoduché. Nič nerozdáva zadarmo, ale to sa mu nedá vyčítať, pretože to ani nesľubuje. Od svojho predchodcu sa zväčšilo, a to hneď na dve mapy, ktorými sú Trosecko a okolie Kutnej Hory. V grafike sa tvorcovia tiež nehanbili pridať, čo hneď nutne neznamená ranu pod pás, pretože optimalizácia prebehla správne, za čo im patrí veľké uznanie. KCD II ponúka priame pokračovanie príbehu, ktoré sa nesnaží nič fungujúce rozbiť.
Hra je vo svojom jadre rovnaká s predchodcom, čím odmení hlavne skalných fanúšikov jednotky, no na túto loď sa môžu bez problémov nalodiť aj nováčikovia. Titul ponúka skvelo napísaný príbeh, stvárnený kvalitnými hercami a hlavne za sprievodu domáceho jazyka, čo mňa ako veterána teší asi najviac. Navyše, ak hľadáte opäť spôsob, ako naplniť stovky hodín svojho voľného času, tak tu to nebude žiadny problém. Hlavný dej by ste pri tom mali dokončiť za menej ako sto hodín aj s dákymi vedľajšími questami.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Kingdom Come: Deliverance II
- Vydavateľ hry: Deep Silver, Warhorse Studios
- Žáner: Role-playing (RPG), Adventúrne, Bojové, Strieľačky
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: PLAION
Korekcia: Martina Bordáková