Metroidvania, ktorá nám sľubuje množstvo upgradov, pestré levely a bizarný humor? Poďme sa pozrieť, čo z toho v skutočnosti vzišlo.
Revenge of the Savage Planet prichádza po piatich rokoch ako voľné pokračovanie Journey to the Savage Planet, ktorú hodnotím ako nenáročnú akčnú hru z pohľadu prvej osoby. Bohužiaľ, hra sa s priemerným hodnotením dostala do úzadia v konkurencii s inými z roku 2020. Práve preto je aj prekvapením, že tvorcovia sa rozhodli prísť s pokračovaním. Na to, aby ste si užili ich nový počin, nemusíte vôbec poznať predlohu, tvorcovia z nej čerpajú minimum. Novinkou je pohľad z tretej osoby, naopak ponechali bizarný humor a prvky metroidvania s pokusom priniesť niečo lepšie.
Príbeh v Revenge of the Savage Planet je takmer rovnako bizarný, ako vtipy, ktorými nás hra zásobuje, tak sa poďme v krátkosti pozrieť na to, čo sa tvorcom prihodilo od roku 2020, keď vydali Journey to the Savage Planet. Za prvým dielom stálo štúdio Typhoon Studios, ktoré v roku 2019 odkúpil Google s cieľom vyvíjať hry pre svoju cloudovú platformu Stadia. Dnes už všetci vieme, ako to dopadlo a členovia Typhoon Studios zostali bez práce. Väčšina pôvodného tímu sa rozhodla založiť nové štúdio s názvom Raccoon Logic a zobrali so sebou aj značku Savage Planet, aby mohli pracovať na jej pokračovaní. Ak v hre nájdete neúmerne množstvo odkazov na to, že obrovské korporácie vyciciavajú z človeka dušu, šéfujú im chamtiví kapitalisti bez štipky ľudskosti, vnímajúci svojich zamestnancov len ako projekty a čísla, môžete si byť istí, že tvorcovia vychádzajú z vlastnej skúsenosti.
Posuňme sa k samotnej hre. V úvode nachádzame hlavného hrdinu v nezávideniahodnej situácii. Jeho loď, s ktorou cestoval vesmírom ako intergalaktický kolonizátor, postihli technické problémy, a tak sa zobudil zo storočného kryospánku. Medzitým jeho zamestnávateľa odkúpila obrovská korporácia (Google) Alta, ktorá sa rozhodla, že musí niekoľko zamestnancov prepustiť. Takže ste sa ocitli bez práce, v neznámom kúte vesmíru, prebrali ste sa po sto rokoch kryospánku ďaleko od všetkého, čo ste poznali – a aby toho nebolo málo, na všetkom vašom vybavení končí licencia, pretože už nemáte zamestnávateľa, ktorý by na vás dohliadal a dával vašej práci nejaký význam.
To všetko vám vysvetlí tutoriál spolu so základmi ovládania a možnosťami, ako získať nové vylepšenia vo vybavení. Od prvých momentov vás hrou sprevádza komunikačný robot, pri ktorom bola v anglickej verzii výborne odvedená hlasová práca. Mám však pocit, že tvorcovia sa miestami až priveľmi zamilovali do vlastných vtipov a očakávajú, že budete svojho sprievodcu počúvať ako nekonečný podcast.
Objavovanie neznámej galaxie
Hra je vo svojej podstate tou najtypickejšou 3D metroidvaniou, akú si viete predstaviť. Budete v nej skákať po plošinách, uhýbať sa projektilom a nepriateľom, avšak prináša aj množstvo sprievodných mechaník, ktoré vás pri hre dokážu udržať počas celého jej trvania. Základným ozvláštnením, ktoré ma ako nadšenca RPG hier veľmi potešilo, predstavuje rozsah vylepšení vo vybavení. Tie sú pomerne lineárne a nečakajte žiadnu hĺbku, no je fajn sa po úspešnom ťažení vrátiť na základňu, aby ste ručne získané suroviny premenili na viac životov alebo silnejšie zbrane. Navyše sa vďaka nim dostanete na inak nedostupné miesta. Napríklad vodné delo, ktoré vám pomôže vyčistiť slizké plochy, no zároveň dokáže nafúknuť určitý typ rastlín, z ktorých sa stanú dočasné platformy. Novozískané vylepšenia vás tak môžu presvedčiť, aby ste sa vrátili už na preskúmané časti mapy a našli nové, predtým nedostupné zóny. Týmto spôsobom hra naberá aj rovinu ľahkých logických úloh. To dopĺňa minihra „katalogizácie“, v ktorej pomocou skenera spoznávate okolitý svet. Každý preskenovaný predmet sa pridá do databázy s krátkym a (občas) aj vtipným textom, ktorý sa po chvíli naučíte úspešne ignorovať. Okrem toho máte možnosť uloviť väčšinu nájdených tvorov a umiestniť ich do svojej intergalaktickej ZOO. Tej chýba nejaký hlbší herný zmysel, ale zrejme jej cieľom má byť to, aby ste sa mohli prechádzať okolo svojich skrotených príšer.
Ak táto hra vytvorila niečo úžasné, tak sú nimi jednoznačne krásne, pestrofarebné prostredia jednotlivých planét. Na každú z nich sa budete tešiť, zvedaví, aká flóra a fauna ju obýva a akú novú mechaniku na nej objavíte. Niektoré planéty vám nemusia prísť dostatočne zaujímavé, pretože vás môže vytáčať nejaký nepriateľ alebo ich preskúmate iba do nevyhnutnej miery pre pokračovanie v hlavnej dejovej línii. Na niektorých z nich však budete chcieť zotrvať dlhšie, či už kvôli jedinečnému vizuálu, alebo zaujímavej mechanike, okolo ktorej sú vystavané.
Trochu menej kreativity venovali súbojom s bossmi. Ak vám mechanika bossa nebude zrejmá ihneď pri stretnutí, vysvetlí vám to váš počítač (ktorému sa ústa nikdy nechcú zavrieť), alebo sprievodný text po jeho naskenovaní. Súboje s bossmi sú napriek kreatívnemu využitiu vybavenia pomerne nezáživné. Očakával som, že výraznejšie narušia zaužívané pravidlá hry a jej sveta. Ich obťažnosť je nastavená práve tak, aby vás niektorí začali frustrovať, no nikdy sa neocitnete v situácii, kedy by ste sa pri nich zasekli na dlhší čas. Príjemným bonusom je Split Screen kooperatívny režim, ktorý vám umožní objavovanie planét zdieľať s kamarátom, a rovnako aj online kooperácia, ak je váš kamarát práve ďaleko. Hru to nijako nemodifikuje, len sa do nej vrhnete spolu.
Humor – soľ života
Revenge of the Savage Planet sa naozaj snaží, aby z každého herného momentu sršal humor, na čo nie sme pri videohrách zvyknutí. Samozrejme, máme tu niekoľko výnimiek, ako napríklad High on life. Humor predstavuje vo videohernom svete neprebádaný žáner a zvyčajne býva vedľajším produktom v podobe hlášok či vtipných dialógov. Začína to bizarným príbehom, pokračuje komickými opismi, avšak tu tvorcovia išli ešte ďalej. Animácie, ktoré postava predvádza, od behu po brodenie sa slizom, vyzerajú ako z animovanej rozprávky a mali by vás pobaviť. Vtipmi je preplnený všadeprítomný komentár vášho digitálneho spoločníka, ktorý vrcholí videami natočené s reálnymi ľuďmi. Či už ide o správy od vášho zamestnávateľa, alebo reklamy (pripomínajúce intergalaktickú televíziu z Rick and Morty), ide o živé skeče, ktoré vás buď rozosmejú, alebo budete znechutene krútiť hlavou. Najbližšie sa tento humor dá prirovnať k filmu Absurdistán (v origináli Idiocracy). Ak sa vám nepodarí naladiť na rovnakú „vlnovú dĺžku“ ako tvorcovia, budete tieto pasáže pravdepodobne preskakovať, pretože sa vám na ne nebude dať pozerať.
Rovnako ako pri prvom pokuse z roku 2020, výsledok je výsostne priemerný. Revenge of the Savage Planet určite nebude tým najlepším, čo si tento rok zahráte, no nemusí byť ani tým najhorším, keďže hra netrpí žiadnymi obrovskými problémami. Konzervatívnejších hráčov môže hra miestami aj uraziť, a od toho momentu je už ťažké zmeniť na ňu názor.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Revenge of the Savage Planet
- Vydavateľ hry: Raccoon Logic
- Žáner: Adventúrne, Strieľačky
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest
Korekcia: Nikola Rusnačíková