Čo spraviť v prípade, že sa dostanete k finančnému zabezpečeniu? Že môžete vytvoriť prakticky akúkoľvek hru, na ktorú pomyslíte? Je lepšie držať sa v ústraní a tlačiť na svoje silné stránky? Alebo je lepšie zahodiť to, čo vás zdobilo, v prospech niečoho veľkolepejšieho? Štúdio Ninja Theory nám odpovedalo, zvolilo si druhú cestu a urobilo dobre. A to aj napriek tomu, že sme na toto pokračovanie čakali veľmi dlho.
Senua’s Saga Hellblade II je priamym pokračovaním jednotky. A to nemyslíme iba v tom, že príbehovo nasleduje udalosti jednotky, ale aj v tom, že je pokračovaním jednotky prakticky vo všetkom – od hrateľnosti cez puzzle až po dôraz na komornejší, no o to viac strhujúci a hlboký príbeh.
Príbeh dvojky sa začína po tom, čo sa Senua rozhodne využiť svoju znalosti nadobudnuté v jednotke (sme zámerne vágni kvôli spojlerom). Po tom, čo zachránila seba, sa pokúsi zachrániť aj ostatných. Konkrétne ľudí, ktorí sú násilím odnášaní ako otroci na Island, pričom návratu sa zatiaľ nedočkal žiaden z nich. Preto sa, ako otrokyňa, Senua vydáva za nimi, aby zistila, čo sa s nimi deje a ako im môže pomôcť.
Situácia sa však razom zmení po tom, čo flotilu počas plavby zastihne búrka, ktorá rozmetá všetko, čo jej stojí v ceste. Senuin pobyt sa tak mení na púť za prežitím, odhalením, naplnením osudu a hlavne záchranou.
Island totiž sužujú Obri, pričom miestni obyvatelia k nim pristupujú rôznorodo. Niektorí sa ukrývajú, aby si zachránili holý život, iní zas s Obrami uzatvárajú zvrátené a zvláštne partnerstvá. Senua’s Saga sa tak primárne venuje témam manipulácie, zúfalstva, žiaľu, strachu, odvahy a vzdoru. To sú presne témy, ktoré si samotná hlavná postava prežila v prvej hre a teraz svoje zistenia pokúsi aplikovať do života ostatných okolo seba.
Napriek tomu, že hra má viacero postáv (aj keď tou hlavnou je, samozrejme, Senua), pokračovanie si zachováva umiernenosť jednotky, a to hlavne v rozprávaní príbehu. Hra sa nikdy nesnaží byť prehnane veľkolepá v snahe dostať k hráčom pointy svojho príbehu. To platí aj o scenériách, ktoré tu sú. Napriek tomu, že Hellblade 2 je vizuálne krásny a bez najmenších pochýb patrí k tomu najkrajšiemu, čo vaše oči v hrách uvidia, si udržiava umiernenosť. Nesnaží sa vás ohúriť šialenými scenériami a aj keď by som titul určite nenazval realistickým, určite by som skonštatoval, že sa drží pri zemi.
Jednotlivé vrstvy príbehu sa postupne odhaľujú a Senua ukazuje ostatným postavám, že vždy existuje iná cesta. Že život je o voľbe, no zakaždým je potrebné niesť aj následky svojich rozhodnutí. Tieto myšlienky sú na obrazovku prenášané veľmi účinne, a to nielen vďaka vizuálu. Prím opäť hrá excelentný výkon Meliny Juergens. A podobne ako pri jednotke vás prosím, aby ste aj dvojku hrali so slúchadlami na ušiach. Ani sa nedá opísať, aký rozdiel vo vnímaní príbehu v tomto prípade robí audio zložka.
Po stránke hrateľnosti ponúka Hellblade 2 rovnaký mix ako prvý diel. Veľa chodenia po úzkych a lineárnych cestičkách, ktoré však teraz tvoria aj rozhovory s inými postavami (čo tento strávený čas značne oživuje) pri kráčaní po vizuálne atraktívnych a fascinujúcich prostrediach, logické hádanky a bojové sekvencie.
Asi najkritizovanejšia časť jednotky sa týkala práve logických hádaniek. Tie totiž dookola opakovali ten istý princíp a po čase už začali byť doslova otravné. Zlou správou je, že tieto hádanky sa vrátili aj v pokračovaní, ale tou dobrou je, že boli utlmené v počte a značne rozšírené o nové a oveľa zaujímavejšie prvky. Tým, že sa vývojári na ne nespoliehajú do takej miery ako v jednotke, sú oveľa znesiteľnejšie a aj keď vám určite „neodpália dekel“, tentokrát ani nelezú na nervy.
Súbojový systém má jasné pravidlá a je obmedzený výlučne na boje 1v1. Čiže aj v sekvenciách, kde sa postavíte viacerým protivníkom, je choreografia vytvorená tak, že na konci ste vždy proti jednému protivníkovi. Primárne zlepšenia súbojového systému sa týkajú animácií a vizuálu. Na oko vyzerajú famózne (podobne ako celá hra) a fakt, že všetky pohyby prešli cez mo-cap, je jasne badateľný a dokonale to dotvára atmosféru, pričom na druhej strane to neubližuje hrateľnosti. Paleta nepriateľov je dostatočne široká na to, aby vás súboje nadchli až do samotného vyvrcholenia hry. A čo sa hrateľnosti pri súbojoch týka, očakávajte približne to isté čo v jednotke.
Druhé dobrodružstvo hlavnej postavy je veľmi umne vyskladané. Vývojári dobre vedeli, že súbojový systém nie je dostatočne hlboký a že logické hádanky by nedokázali udržať pozornosť hráča počas desiatok hodín. Preto je všetko dávkované s dostatočnou variabilitou a nikdy tak nedôjdete do momentu, keď máte niečoho plné zuby. Striedmosť Ninja Theory sa prejavuje aj pri dĺžke cutscén, čo dodáva veľkolepým momentom patričnú vážnosť.
Jediná oblasť, v ktorej sa Ninja Theory nedržalo striedmosti, je audiovizuál. Bez najmenších pochýb je Hellblade 2 jedným z najkrajšie vyzerajúcich kúskov na trhu. Ak nie tým úplne najkrajším. Zmysel pre detail je absolútne fascinujúci a hoci by sa dalo argumentovať, že vývojári mali značne zjednodušenú úlohu vďaka linearite prostredia a celkovej dĺžke hry, tak na tomto fakt to nič neuberá. Všetky postavy sú plné detailov rovnako ako samotné prostredia, ktoré sú rôznorodé a striedajú sa s dostatočnou pravidelnosťou. Kruté počasie na Islande vývojári doslova vypúšťajú na hráča.
O audio zložke asi ani nemá veľký zmysel básniť. Už jednotka v tomto ohľade búrala bariéry a dvojka posúva túto zložku ešte vyššie. Výkon hlavnej postavy som už spomínal, no pochváliť musím aj ostatné charaktery. Ich umiernenosť v rozprávaní príbehu dokonale vystihuje hru ako celok. Napäté momenty totiž viac vnímate v prípade, že na vás postavy celú hru nehulákajú. Soundtrack taktiež patrí k veľkým plusom.
Je tu však jeden aspekt, ktorý vás bude určite zaujímať – dĺžka hry. Jednotka nepatrila medzi najdlhšie tituly na trhu a dvojka je na tom podobne, keďže na koniec som sa dostal v priebehu deviatich hodín. V tomto prípade však dokonale platí, že kvalita víťazí nad kvantitou a opäť sa opriem do svojej pointy o striedmosti vývojárov. Tí presne vedeli, aký príbeh chcú vyrozprávať, aké silné sú jednotlivé aspekty hrateľnosti a keď došli do momentu, keď mali pocit, že stačí… tak hra jednoducho skončí. Bez toho, aby vás nutne museli lákať na prípadné ďalšie pokračovanie (ktoré ani nevieme, či príde). Dostávate kompletný zážitok s jasným začiatkom, stredom a koncom, kde sú všetky uzly príbehu pevne uviazané. A kde skončíte so skvelým pocitom po famóznom zážitku, ktorý si budete pamätať.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Senua's Saga: Hellblade II
- Vydavateľ hry: Ninja Theory, Xbox Game Studios
- Žáner: Akčné, Adventúrne, Bojové
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Xbox
Korekcia: Pavol Hirka