Nebolo to tak dávno, čo Sony navštívilo kórejské štúdio Shift Up Corporation, aby si zblízka mohlo pozrieť Stellar Blade. Zapáčil sa im až tak, že sa japonský gigant rozhodol finančne prispieť, len aby tento titul patril do modrého tímu. Bolo toto rozhodnutie správne? Predsa len ide o štúdio, ktoré nemá za sebou žiadnu väčšiu hru. To ale nemusí vždy byť problém.
Priznám sa, že nepatrím k fanúšikom titulov z východu. V drvivej väčšine prípadov sú to veci, ktoré idú viac-menej len okolo mňa. Pred pár rokmi som sa však na odporúčanie známej dostal k Nier: Automata. Prečo to spomínam? Nuž, dôvodov je hneď niekoľko. Prvý je asi ten, že pán Keiichi Okabe, skladateľ hudby, sa podieľal na oboch tituloch, druhý je potom ten, že takmer polovica štúdia samotného sú fanúšikmi spomínanej hry.
Pokračovanie to nie je
A hoci sa novinka Nieru v mnohom podobá, v žiadnom prípade nejde o pokračovanie či prequel. Áno, aj tu prichádzate na zem z vesmíru, tiež hráte za ženskú bojovníčku (o tej si povieme neskôr), váš parťák je takisto muž a dokonca máte ako sprievodcu aj dron. A Zem je po apokalypse. Takto to síce znie, akoby ste ozaj hrali Nier, avšak na rozdiel od iných titulov, ktoré sa snažili ísť vlastnou cestou a nie úplne to vyšlo, Stellar Blade to zvládlo veľmi dobre.
Situácia je iná, ľudia sa nenachádzajú na Mesiaci, ale priamo na Zemi a treba ich zachrániť. Na to je tu naša hlavná hrdinka EVE, ktorá je vlastne bojový anjel, ktorý sa o to má postarať. Je z mäsa a kostí, ale keďže je rok 2200+, tak, samozrejme, má možnosť nejakých tých upgradov, čo sa agilít samotných týka (o tom tiež neskôr). Zem pustošia príšery – Naityba – a ľudstvo sa musí skrývať, aby prežilo. Vy ste tam prišli túto situáciu vyriešiť a poviem vám, že to nebude ľahká záležitosť.
Anjel smrti
Ako som písal už vyššie, hlavna protagonistka je Anjel. Jej meno je síce EVE, no takto ju volajú miestni. Zrejme je to spojené s tým, že doslova spadla z neba a nemá to nič s jej výzorom. Áno, vyzerá ako anjel a niekomu môže pripadať až príliš pekná, a to až do miery, keď sa začnete škrabať na hlave nad nerealistickosťou, avšak musím podotknúť, že tvorcovia si za model vybrali skutočného človeka, ktorým je Shin Jae-eun. Viem, že dnes sa vo videohrách krása nenosí, ale nemôžem povedať, že by mi to do príbehu nesedelo. Dôvod nepoviem, musíte si zahrať sami.
EVE sa na zem nedostala pre svoju krásu, ale pre bojové schopnosti. Jej hlavnou zbraňou je meč, ktorý vie zložiť do veľmi peknej ozdoby a pripína sa na sponu vlasov. Musím povedať, že je to elegantné a toto riešenie sa mi spomedzi všetkých podobných titulov páči asi najviac. Určite je lepšie ako levitujúce trojmetrové kladivo. Okrem samotného meča sa neskôr upgraduje aj dron, takže s ním budete môcť strieľať. Výborne riešené je aj to, že streľbu priamo ovládate vy a nie je automatická. Takto môžete rozosievať smrť príšerám, hoci také jednoduché to nie je…
Stellar Souls
Tento titul rozhodne nepatrí k ľahkým. Aj keď máte na výber z dvoch obťažností (normálna a príbehová), ani jedna nie je jednoduchá. Normálna vás, samozrejme, potrápi oveľa viac, ale nečakajte, že príbehová je prechádzkou ružovou záhradou. Monštier, ktorých je naozaj mnoho druhov aj tried, na vás bude číhať na každom rohu viac ako dosť. Pripravte sa teda na časté umieranie.
Celkovo musím súbojový systém pochváliť. Nepatrím k ľuďom, ktorí by „soulovky“ vedeli hrať, vždy som pohorel, ale tu som sa na mechanizmy dokázal rýchlo adaptovať a nepriateľov zabíjať. Veľakrát som zomrel, to áno, ale nikdy to nebolo tak, že by som potom nedokázal o chvíľu zvíťaziť. Prečo teda porovnávam Stellar Blade so soulovkami? Nuž, kam sa pohnete, tam sú príšery a bossmi, ktorých je tu tiež niekoľko tried, tiež nešetrili.
V boji je dôležité včas a správne blokovať a uhýbať sa. Keď zvládnete toto a pomedzi to ešte načasovať útoky, máte vyhraté. Každá Naytiba má svoj postup boja a prečítať ich nie je ťažké, len treba skúšať. Alfou a omega je perfektne načasovanie odrazenia útoku. Každý nepriateľ má tri ukazovatele – prvý je zdravie, druhý štít a tretí rovnováha. Práve každý perfektný blok uberie rovnováhu a keď ju súper stratí úplne, príde o štít a zároveň môžete zasadiť kritický úder. Kvitujem aj stealth možnosť zabitia základných Naytíb, stačí prísť nepozorovateľne za nepriateľa a jedným klikom je po boji.
Rozmanité, ale nie preplácané
Celkovo mám RPG prvky rád, pretože dokážu meniť dynamiku hry. Nie úplné RPG, keďže to robí hry príliš komplikovanými, ale rozumiem aj tým, ktorí čisté RPG preferujú. Tu ale nájdeme vylepšenia, v ktorých sa nestratíte. Meč, ktorý máte, vymeniť nemôžete, pričom ho upgradujete jedným kliknutím, ak na to máte materiál.
Strom schopností je pre zmenu mimoriadne rozmanitý a niektoré časti sú zamknuté, kým ich neotvoríte postupom v príbehu. Nefunguje tu klasické levelovanie, ale zbierate body skúseností, ktoré potom pretavíte do schopnosti, ktorá sa vám páči. Keďže tu nefungujú spomínané úrovne, zdravie si zväčšujete nájdením „duší“ – hra na toto nemá názov, v podstate nájdete dušu mŕtvej ženy v lokalite a absorbujete jej energiu. Potrebujete tri na zväčšenie zdravia a tri na zväčšenie Beta energie.
Čo sa jej týka, je to špeciálna energia, ktorú potrebujete na špeciálne útoky. Jednoduché, že? Ako postupujete v hre, odomykáte si ich a sú štyri, pričom sa viažu na krížik, krúžok, štvorec a trojuholník. Vylepšovať si ich môžete v strome schopností a ak sa ich naučíte používať, majú naozaj silný dopad na súboje, hlavne s bossmi. Nechválim však naviazanie na tlačidlo L1, pretože to slúži aj na blok a miliónkrát sa mi stalo, že som chcel po bloku uhnúť alebo skočiť a keďže som držal L1, urobil som špeciálny útok.
Prečítajte si tiež
Herný apríl zvoľní, no aj tak prinesie zaujímavé hry
Vrátim sa ešte k dronu. Ten si vylepšovať viete tiež a to aj muníciou – je tu hneď niekoľko tipov, ktoré si viete dokupovať v kempoch, ktoré sú rozmiestnené po celej Zemi. Okrem nákupu materiálu si tu aj doplníte zdravie, lekárničky alebo viete upgradnuť seba či zbrane, ak to daný kemp ponúka. Viete si tiež zmeniť vizáž, a to konkrétne oblečenie, doplnky ako náušnice a okuliare a podobne.
Mŕtva planéta
Taký pocit som mal, keď som sa prvé hodiny túlal prvou lokalitou. Išlo o ruiny mesta a bolo vidno, že najlepšie časy má niekoľko desiatok, možno aj stoviek rokov za sebou. Jediné živé veci boli príšery. Aj keď spočiatku to bol viac-menej koridor, neskôr sa otvorili ďalšie časti sveta do viac otvorených krajín, pričom príbeh sa presúval do koridorov, zrejme aby hráči počas plnenia hlavnej misie neodbiehali mimo. Nepovažujem to za zlé rozhodnutie, len konštatujem.
Diverzita lokalít je naozaj pestrá, hoci tie otvorené časti sú zväčša púšte. Rozumiem, že svet je v podstate mŕtvy, no život si vždy nájde cestu, takže trošku viac zelene tu mohlo byť. Nie je to ale ako cez kopirák, niektoré sú viac vertikálne rozložené, iné zas širšie a dlhšie. Čo je najdôležitejšie, iný kraj, iný mrav, čo platí aj pre Naytiby. Aj keď niektoré nájdeme naprieč celým svetom, každá krajina má svoje unikátne typy.
Posledné mesto
Našťastie, nemusíte celý čas tráviť v pustinách a ruinách, ale máte si kde oddýchnuť. Mesto Xion je posledná bašta pred Naytibami. Najskôr je pomerne tiché a nie vľúdne, avšak s vašou pomocou môže ožiť. Nachádza sa tu niekoľko zaujímavostí, no najviac asi tabuľa s misiami od miestnych ľudí, vďaka ktorej si viete privyrobiť nejakú tú korunku, ktorú potom môžete minúť v obchode s potrebami alebo u kaderníka.
Vedľajšie misie sú fajn, ale nečakajte nič premyslené. V drvivej väčšine len treba prísť na nejaké miesto, niečo zobrať a vrátiť to majiteľovi. Všetko je, navyše, okamžite dostupné na mape, ani nemusíte hľadať. Len si označíte misiu a behom chvíle, niekedy s bojom, niekedy bez, už máte, čo potrebujete. Sú ale aj také, ktoré sa zaujímavo rozvinú, takže odporúčam si nájsť čas aj na to.
Napriek inšpirácii unikát
Ako som písal vyššie, je rozdiel medzi zobrať si príklad a okopírovať. Taktiež je dôležité nájsť si vlastnú cestu a nestratiť identitu. Najhorší príklad, čo si pamätám, bol The Callisto Protocol, kde vývojári z Dead Space až príliš kopírovali zabehnutú značku a dopadlo to tak, že hra akoby nemala vlastnú identitu a bola to len napodobenina skvelej série. Stellar Blade ale týmto netrpí. Inšpiráciu tu vidieť, no to je všetko. Ide vlastnou cestou a neprekáža ani hudobný sprievod, ktorý vám Nier bude pripomínať na každom kroku.
Vie, čo chce povedať a ako to chce povedať. Perfektný súbojový systém, odľahčené RPG prvky zjednodušujú hranie, ale stále majú dopad na postup a hlavne boj. Sú tu unikátni nepriatelia, pričom každý má svoj špecifický spôsob boja. Je vidieť, na čom tvorcom najviac záležalo a nebola to detailná fyzika zadku a poprsia… Aj keď áno, však hra je z ďalekého východu.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Stellar Blade
- Vydavateľ hry: Shift Up Corporation, Sony Interactive Entertainment
- Žáner: Akčné, Adventúrne
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony
Korekcia: Pavol Hirka