„Nechce sa mi tomu veriť.“ Asi takéto myšlienky ma sprevádzali čítaním tejto knihy. Kniha, ktorá vás prevedie svetom, kde osobné počítače pracovali v desiatkach kilobajtoch a všetky aplikácie, vrátanie hier, sa museli pohybovať v rámci týchto mantinelov. Je pozoruhodné, akí šikovní programátori a dizajnéri pracovali na hrách s takýmito obmedzenými možnosťami. Napriek limitujúcej technológii priniesli zážitky, na ktoré nejeden hráč spomína so slzičkou v oku.
Vráťme sa na zem. Do rúk sa mi dostala kniha, ktorej názov určite nie je stručný, ale za to výstižne opisuje, aký obsah môžete očakávať. Už na prvý pohľad pochopíte, že túto knihu neprelúskate za pár „letných večerov“. Kniha pôsobí masívne so 600 stranami plných informácií, ktoré ocení každý pamätník. Obsahovo ponúka rozšírené informácie a históriu o vzniku klasických point-and-click adventur. Vďaka nej pochopíte, prečo niektoré hry priniesli dané riešenia založené na konkrétnych technológiách.
Celý koncept je poskladaný hlavne z rozhovorov velikánov ako Tim Schafer, ktorý stál za kresleným štýlom série Monkey Island, alebo Al Lowe baviaci dospelejšími hrami Leisure Suit Larry a desiatkami ďalších. Milovníkov dobrej grafiky oslovia aj stovky obrázkov s ikonickými scénami z hier naprieč miléniom. Aj keď kniha pôvodne vyšla pre anglicky hovoriaci trh z produkcie uznávaného vydavateľstva Bitmap Books, český preklad nestráca na kvalite pôvodných myšlienok. České vydanie vyšlo od Xzone. V minulosti som od tejto značky dostal k sviatku „50 let videoher“, a preto som si bol istý kvalitným spracovaním. Najdôležitejšia časť v knihe pre mňa, a tipujem aj pre väčšinu našich čitateľov, sa nachádza práve na konci. Totižto české vydanie obsahuje cca 70 strán o československom videohernom priemysle počas rozkvetu tohto legendárneho žánru. Nájdete tu rozhovory s géniami ako Petr Svoboda (séria Polda) alebo Petr Vochozka, ktorý poskytol rozhovor práve pre účely knihy po takmer 20 rokoch.
Ako som už spomínal, informácií je tu veľa. Našťastie kapitoly na seba veľmi nenadväzujú, a tak si knihu môžete užívať v rozličnom tempe. Ak si prečítate jeden rozhovor a vrátite sa ku knihe o mesiac neskôr, nič vám nebráni, aby ste pokračovali tam, kde ste skončili. Pri čítaní som mal miestami dojem, že mám pred sebou časopis, ktorý ho rozložením textu s obrázkami pripomínal. Bohužiaľ, formát 21 x 26 cm v kombinácii so 600 stranami vo výsledku spôsobil, že je nielen celkom veľká, ale aj dosť ťažká. V nejakej point-and-click adventúre by ste ju určite mohli použiť na rozbitie nejakého predmetu alebo hlavy.
Spracovanie celého výtlačku musím hodnotiť pozitívne. Kniha pôsobí prémiovo s peknými lesklými prvkami a stranami z kvalitného papiera. V krátkosti, keby som aj túto knihu dostal ku sviatku, bol by som nadšený. Ako bonus ku knihe dostanete darček vo forme troch malých magnetiek s podobizňami slávnych hier. Jedna z toho je dokonca slovenská.
Ako herný recenzent je pre mňa dosť ťažké pochopiť, že neviem nájsť žiadne negatíva na recenzovanom produkte. Tu sa jednoducho dopyt stretne s ponukou. Iba by som pripomenul autorom, že v knihe som nenašiel zmienku o mojej srdcovke The Neverhood. Ale to je snáď všetko.
Naše hodnotenie
Informácie o produkte
Umění klasických adventur – Historie point-and-click her
- Vydavateľ hry: Bitmap Books, Xzone
- Žáner: Historické
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Xzone
Korekcia: Nikola Rusnačíková