- Embracer Group má za sebou veľmi bolestivé mesiace plné prepúšťania, rušenia projektov a odpredajov
- Vrcholom všetkého bolo rozdelenie spoločnosti na tri menšie celky
- Šéf Embracer Group v rozhovore pre GamesIndustry.biz reflektoval na udalosti
Mnohí herní vývojári poukazovali na nedávnej vývojárskej konferencii GDC 2024 na spoločnosť Embracer Group ako na stelesnené zlo. A keď je teda Embracer Group stelesnené zlo, tak jeho šéf Lars Wingefors by mal byť samotným diablom.
A samotný Wingefors v rozhovore pre GI.biz priznal, že kritika na jeho adresu je oprávnená. „Bolo to bolestivé,“ povedal. „Ale stále verím v to, čo robíme, verím vo svoje tímy a vo víziu, ktorú sme si stanovili. Verím tiež, že verejné trhy, ak to robíme správne, sú fantastickým miestom na financovanie vášho podniku a na vstup na trh investorov aj na trh s dlhmi.
„Musíte to však dobre vykonať. Ak sa vám to podarí, môže to byť fantastická platforma, ktorá umožní rast a skutočne získa konkurenčnú výhodu. Ako líder a majiteľ musíte niekedy prijať vinu a pokorne si uvedomiť, či ste urobili chyby a či ste mohli niečo urobiť inak.“
„Som si istý, že si zaslúžim veľa kritiky, ale nemyslím si, že môj tím alebo spoločnosti si zaslúžia všetku kritiku. Veľkú časť tejto viny by som mohol vziať na seba. Ale v konečnom dôsledku musím veriť v misiu, ktorú sme si stanovili a ktorá stále platí, a my to teraz umožňujeme tým, že robíme túto [novú] štruktúru.
„Stále cítim, že mám dôveru mnohých alebo všetkých mojich kľúčových podnikateľov a generálnych riaditeľov, ktorí sa pripojili ku skupine. Bolo to ťažké, ale myslím si, že všetci verili v poslanie spoločnosti Embracer. Chápu tiež, že svet sa zmenil, musíme sa zmeniť. Je to bolestivé. Nemôžeme robiť všetky hry, ktoré sme chceli robiť pred tromi rokmi, ale musíme sa tomu prispôsobiť. Stále budeme vyrábať hry, stále máme jednu z najväčších, ak nie najväčšiu zásobáreň hier v odvetví. A v najbližších rokoch alebo desaťročiach máme veľké plány.“
Retrospektívne sa to hodnotí ľahko
„V každom okamihu robíte rozhodnutia, ktoré považujete za správne,“ vysvetlil. „Keď sme boli na vrchole v rokoch 2020, 2021, urobili sme všetky tie rozhodnutia o akvizícii alebo organickom založení alebo investovaní… a všetci to podporovali. Pevne som tomu veril. Výsledok, pretože tvorba hier trvá niekoľko rokov, je iný a je bolestivý a musíme sa mu prispôsobiť.“
„Snažili sme sa zachovať čo najviac pracovných miest. Snažili sme sa nájsť nové domovy pre tímy a ľudí… Je ľahké pozrieť sa na veci spätne.“
Predvídateľná katastrofa?
Embracer Group vznikol v roku 2019 po tom, ako sa už nezmestil do škatuľky s názvom „THQ Nordic.“ Následné kroky boli v znamení skupovaní herných štúdií, herných značiek a divízií. Miliardy dolárov a niekoľko rokov neskôr a Embracer sa ocitol v problémoch.
Šéf Saber Interactive Matthew Karch (Saber bol jednou z divízii Embracer Group) prezradil, že Embracer sa prvýkrát dostal do dlhu po kúpe spoločnosti Asmondee za 2,75 miliardy dolárov. Plánom však bolo ďalej rásť a týmto rastom vyplácať narobené dlhy. Čo by možno aj vyšlo, ak by neprišlo spomalenie ekonomiky a hlavne nárast úrokových sadzieb.
„Je to podnikanie, ktoré ma naozaj baví a v ktorom by som chcel pôsobiť dlhodobo. Ale keď sa na to pozriem spätne, áno, zadlžili sme sa [pri kúpe spoločnosti Asmodee], a to bolo bolestivé,“ povedal Wingefors. „Myslím si, že je príliš skoro na to, aby sme mohli povedať, čo je v tomto prípade správne alebo nesprávne.“
Agresívna expanzia sa definitívne skončila v lete minulého roka. Vtedy totiž v hodine dvanástej padla investičná dohoda so saudskou spoločnosťou Savvy Games Group, ktorá mala Embraceru priniesť finančnú injekciu v hodnote 2 miliárd dolárov. A tak nastala horúčková snaha o zníženie dlhu prostredníctvom škrtov, rušení výdavkov a odpredajov. Embracer tak stratil veľké divízie ako Saber Interactive a Gearbox Software.
Nakoniec spoločnosť v pondelok ohlásila svoje rozdelenie na tri celky – Asmondee (spoločenské hry), Coffee Stain & Friends (AA hry a hry pre smartfóny) a Middle-earth Enterprise & Friends (veľké AAA hry).