V jednom pomerne starom rozhovore sa Jesper Kyd vyjadril, že najväčší rozdiel medzi hernou a filmovou hudbou spočíva v tom, že v hre nie je tempo pevne dané a treba myslieť na to, že každý hráč jednotlivé lokácie prechádza inou rýchlosťou. V prípade smrti či zákysu ich viackrát opakuje a je práve na skladateľovi, aby vytvoril hudbu, ktorá by nielen dopĺňala lokácie i dej, ale zároveň pôsobila neagresívne voči hráčovej trpezlivosti (nebola repetívna) a prípadným nezdarom v hre. A to je najväčšou výzvou skladateľaskladajúceho soundtracky k hrám.
Ak by sme chceli charakterizovať hernú hudbu Jespera Kyda jedným slovom, povedali by sme, že je pulzujúca. Inak tomu nie je ani v prípade Darksiders II. Elektronický "srdečný tep", obalený orientálnou inštrumentalizáciou a občasným beztextovým spevom sa v posledných rokoch stal autorovým trademarkom. Veľká časť soundtracku by pokojne pasovala aj do série Assassin's Creed, na ktorej sa Kyd pomerne vyhral (napríklad skladba „The Plains Await“ ako keby odtiaľ doslova "utiekla"). Hudba Darksiders II tak pôsobí ako nadstavba asasínskych dobrodružstiev, čo sa dá označiť len za logický vývoj autorovej tvorby. Jeho hudba sa opäť dá rozdeliť na tematické príbehové skladby, ktoré sú melodicky najvýraznejšie,ďalej na pomalšie, temnejšiea ambientné skladby, s dôrazom na rytmickú elektroniku, a tiež tu nájdeme rýchlejšiea dramatickéskladby, ktoré pôsobia z kompozičného hľadiska asi najodvážnejšie a najsviežejšie.
Je poznať, že vzhľadom na fantasy tematiku si Kyd dovolil využiť nielen o čosi pestrejšiu paletu exotických nátrojov, ale elektronika vystupuje viac do popredia a nesnaží sa hrať druhé husle, ako to bolo v prípade série Assassin's Creed, držiacich sa viac pri zemi. Atmosfére rozhodne pridáva mohutné používanie echa. Mnohým skladbám (napríklad „The Corruption“) to dodáva potrebné napätie a gradáciu, na ktorej sú inak zvyčajnevystavané minimalistické skladby. To v mnohých prípadoch funguje na výbornú, a práve touto pulzujúcou dramatickosťou, ktorá miestami siaha až k postrocku, sa Jesper Kyd odlišuje od väčšiny súčasných skladateľov hernej hudby. Jediné (okrem autorovej tvorby), k čomu by sa dal tento soundtrack s prižmúreným okom prirovnať, je hudba k hre Red Dead Redemption (napríklad krátka skladba „The Rod of Arafel“). Tá taktiež kombinuje výrazne rytmickú elektroniku so strunovými nástrojmi a všakovakými efektami.
Práveten rozdiel, že sa nejedná o ďalší genericky "epický" orchestrálny doprovod, akým sme (nielen) pri fantasy hrách neúprosne zaplavovaní, dokáže pôsobiť sviežo. Kyd je svojím štýlom v hernej brandži nezameniteľný a každý, kto počul od neho aspoň zopár skladieb, okamžite spozná jeho rukopis. To, samozrejme, neznamená, že jeho hudba musí sadnúť každému. Je celkom pochopiteľné, že tento soundtrack nie je pre každého na samostatné počúvanie, a to nielen pre určitú melanchóliu a ponurosť stanovenú premisou hry. Rozhodne to nie je album do auta a sotva si z neho človek vyberie pár skladieb do svojej výberovky. Samozrejme, každý soundtrack obsahuje jednu-dve melodicky veľmi silné skladby, ktoré fungujú aj samostatne, ale práve Darksiders II je typickým príkladom hudby, ktorej sila spočíva v neprerušovanom počúvaní. Ako celok totiž pôsobí veľmi organicky a ani zmena tempa a kolísavá úroveň gradácie nenarušuje celkovú atmosféru a nevytvára tak dojem hudobnej schizofrénie. Pre človeka, ktorý nehral hru, sú možno dve CD obsahujúce 26 skladieb priveľkým sústom na okamžité strávenie, no nik netvrdil, že táto hudba nie je pre náročnejších a trpezlivejších poslucháčov.
V konečnom dôsledku si treba povedať, že sa nejedná síce o takú sebainvenciu a prekvapenie,ako to bolo v prípade Assassin's Creed I a II, no i tak je hudba k Darksiders II veľminadpriemerná a možno ju považovať za ďalší logický krok v hudobnom vývoji Jespera Kyda. V prípade, že sa vám jeho doterajšia tvorba páčila, nemali by ste sa mu vyhnúť.
|
nezamenitelnosť Jesperovej tvorby odvážne poňatie, ktoré sa v fantasy hrách len tak nevidí skvele zvládnutá kombinácia nástrojov a elektroniky atmosferickosť skladieb |
|
skladby fungujú na jednotku v hre, ale pri samostatnom počúvaní sú na tom horšie |
90% | |
ŽÁNER | Fantasy |
SKLADATEĽ | Jesper Kyd |
SOUNDTRACK NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
|