Rok 2014 sa pre hráčov niesol v znamení skvelých nových titulov, úspechov indie hier, rozširovania hernej komunity a ďalších tisíc úžasných vecí. V našom nedokonalom svete ale nie sú veci vždy iba pozitívne a každá povestná karta ma dve strany. Rok už ale skončil, a to znamená, že sa môžeme pozrieť, čo dobrého alebo zlého pre hráčov priniesol. Od rasistických a sexuálnych kotroverzií, cez nečakané zmeny v hernom priemysle, až po skvelé nové hry a úžasné činy, za ktorými stojí herná komunita.
Pozývame vás na krátke zhrnutie roku 2014 formou rebríčka Top 10 toho najlepšieho a najhoršieho zo sveta hier.
Top 10 toho najlepšieho z herného sveta za rok 2014
Bez väčších okolkov teda pristúpme najprv k tomu najlepšiemu a najpamätihodnejšiemu, čo mohlo hráčov v roku 2014 potešiť, alebo čo sa tej-ktorej spoločnosti podarilo.
10. Skupovanie herných štúdií a spoločností previazaných na herný priemysel
Ak bol rok 2014 niečim významný, tak nečakaným odkupovaním herných štúdií a spoločností. O niektorých sme vedeli už dlhšiu dobu, iné nás úprimne prekvapili. Z tých najväčších a najprekvapivejších môžeme spomenúť odkúpenie nádejného priebojníka na poli virtuálnej reality Oculus VR Zuckerbergovým Facebookom, prechod štúdia Mojang (ktoré začalo ako malé indie štúdio) pod krídla Microsoftu, alebo úspešnú kúpu stremovacej služby Twitch spoločnosťou Amazon. Musíme sa priznať, že zo začiatku sme tento bod chceli umiestniť na desiate miesto listu toho zlého, čo sa udialo, ale dúfame, že prechod týchto štúdií a spoločností pod veľké korporácie bude znamenať dostatok prostriedkov na zlepšovanie a nie ich úpadok.
9. South Park: The Stick of Truth – obchádzanie cenzúry a záchvaty smiechu
Jedným z najlepších titulov minulého roku je bez debaty South Park: The Stick of Truth. Iba malé percento hráčov a recenzentov očakávalo, že toto kontroverzné spracovanie ešte kontroverznejšieho animovaného seriálu ponúkne kvalitnú zábav. A kto by sa im čudoval? Ak sa pozrieme na históriu hier z mestečka South Park, uvidíme zopár priemerných, ak nie rovno zlých hier. Čím viac sme sa ale o hre dozvedali, tým viac sme si mohli byť istí, že pošteklí tie správne svaly v oblasti hrudníka a smiechu bude naozaj dostatok. Do hry ale vstúpili zákony a snaha o ochranu hráčskej psychiky, a tak sa veľa rozhorčených hráčov dozvedelo, že isté scény budú v európskej a austrálslej verzii hry cenzurované. Prečo je cenzúra skvelého titulu na liste dobrého? Pretože štýl, akým sa nový South Park s cenzúrou vysporiadal, je možno vtipnejší ako samotné scénky. Posúdiť môžete sami na videu nižšie.
{embed_video }
8. Nárast popularity INDIE hier
Pred pár rokmi to ešte vyzeralo, že hernému priemyslu budú navždy dominovať drahé AAA tituly od obrovských herných štúdií. Stalo sa ale niečo nečakané. Mobilné hry získavajú na popularite, Apple App Store a Google Play sú čoraz jednoduchšie na používanie pre nadchádzajúce hviezdy herného priemyslu. Iné vydavateľské platformy, ako Steam so svojím programom Greenlight, ponúkajú komunite možnosť jednoduchého výberu toho, čo chcú v budúcnosti hrať. Tento rok sa niesol v znamení šialenosti s názvom Goat Simulator, hororu 5 nights at Freddy’s alebo krásne spracovaného výtvoru štúdia Double Fine s menom Broken Age. Stále viac a stále častejšie sa ukazuje, že skvelé hry môžu prísť z tých najneočakávanejších miest.
7. Skvelé pokračovania známych sérií
Pokračovanie v hernej sérii je pre developerov jednou z najjednoduchších a pritom najťažších vecí. Pokračovania v sérii, po anglicky sequels, majú často vďaka predošlým dielom predpripravenú úrodnú pôdu, na ktorej môžu rozkvitať. Fanúšikovia už viac-menej vedia, čo môžu očakávať a herné štúdiá sa často samé obracajú na svojich hráčov s otázkou, čo by chceli v pokračovaní vidieť. Tou druhou, nepríjemnejšou stránkou sú očakávania, ktoré voči nasledovníkom hráči majú. Pokračovania by mali ostať verné svojim predchodcom, ale musia ponúknuť aj niečo navyše, či už je to nový príbeh, lepšia grafika, nové herné mechaniky alebo najlepšie všetko vyššie spomenuté dokopy. Z tých najlepších za rok 2014 môžeme menovať päticu skvelých titulov, ktoré viac ako predstihli naše očakávania a sú to FPS Wolfenstein The New Order, pretekársky Mario Kart 8 a Grid Autosport, hardcore „mlátička“ Dark Souls 2 a hororový Alien Isolation.
6. Komunita funduje hry
Ako sme už spomínali vyššie, v roku 2014 sa len potvrdila, ak nie zväčšila, popularita Indie hier. Čo ale robiť, ak máte skvelý nápad na hru a poznáte aj šikovných ľudí, ktorí by vám s jej tvorbou dokázali pomôcť, ale nemáte dostatočné finančné prostriedky na to, aby ste sa jej mohli venovať naplno? Získať peniaze od veľkých investorov, pokiaľ v hernom segmente ešte nemáte vybudované isté meno, je často nemožné. Preto sme vďační za stránky ako Kickstarter.com alebo Indiegogo.com, ktoré vkladajú fundovanie do rúk samotnej komunity. A že sa v roku 2014 teda fundovalo. Je pravda, že veľa hráčov sa už párkrát popálilo a aj keď boli niektoré projekty úspešne fundované, ich tvorcovia z rozličných dôvodov neboli schopní dodať dokončenú verziu a nie vždy sa hráčom vrátili ich príspevky – toto ale spomenieme v druhej časti zoznamu. Na druhej strane sa stále zvyšuje popularita systému Early Access a Steam Greenlight, ktoré hráčom ponúkajú nielen myšlienku hry, ale už aj hrateľné diela.
5. Triumfálny návrat Nintendo Wii U
Mnoho hráčov si myslelo, že skorý príchod novej konzoly od spoločnosti Nintendo bude okamžite zatienený herným hardvérom od Sony a Microsoftu. Znova sa ale ukázalo, že Nintendo nemožno podceňovať. Predaj konzoly Wii U sa totiž oproti roku 2013 zvýšil, a to hlavne vďaka príchodu neskutočne dobrých hier, z ktorých musíme menovať minimálne Mario Kart 8, Bayonetta 2, Super Smash Bros., Donkey Kong Country: Tropical Freeze a novú hru zo série Legend of Zelda – Hyrule Warriors. Každý, kto tento článok číta, musí poznať aspoň jedno z týchto mien a my musíme povedať, že všetky tieto tituly ponúkajú vysokú kvalitu a skvelú zábavu. Palec hore, Nintendo.
4. Nástup virtuálnej reality
Hry sú skvelá vec. Ich nevýhodou ale vždy boli limitácie, ktorými ich spútava hardvér. Najnovšie super-realistické hry by sa na starých počítačoch a osem bitových konzolách nikdy nedali spustiť. Limitácia hardvéru sa ale viazala aj na sen mnohých, a to nielen hráčov. Tým snom je virtuálna realita. Môcť sa vžiť do postavy, za ktorú bojujete, cítiť sa ako pravý pretekár obklopený kovovou schránkou svojho závodného tátoša alebo lietať ako vták ponad oblaky. Toto sa pred monitorom alebo televíznou obrazovkou plne dosiahnuť nedá. Hardvér ale pokročil a v dnešnom svete, poháňanom trendom minimalizácie, konečne prichádzajú zariadenia, ktoré dokážu virtuálnu realitu sprostredkovať aj bežnému konzumentovi. Komunitou fundovaný Oculus Rift sa stále vyhrieva na výslní záujmu, ale ohlásenie spoločnosti Sony a ich projektu Morpheus nás veľmi potešilo, pretože konkurencia prináša inováciu a, čo je hlavné, znižuje ceny. V spojení s podložkou na chodenie Virtuix Omni a pohybovým ovládačom by zážitok nemal mať chybu.
3. GTA V – next gen vydanie a pohľad z prvej osoby
GTA V, dlho očakávaný nástupca v open-world sérii GTA, prišiel ešte v roku 2013 a za zvuku famfár, hráčskeho obdivu a šuštenia bankoviek, lámal jeden rekord v predajnosti za druhým. Prečo je teda na zozname roku 2014 a prečo sa možno objaví aj na zoznamoch najlepších hier roka 2015? Pretože pôvodne vyšiel iba na konzoly Xbox 360 a PlayStation 3, ale vďaka veľkému úspechu sa ho dočkali minulý rok aj majitelia next-gen konzol XOne a PS4 a tento rok príde konečne aj počítačová verzia. Kebyže išlo iba o prechod titulu na next-gen v pôvodnej forme, určite by sme ho nezaradili tak vysoko alebo by tu možno ani nefiguroval, ale štúdio Rockstar sa postaralo o veľké zlepšenie grafickej stránky oproti pôvodnému vydaniu a pridalo nové herné mechaniky, ako napríklad obľúbený mód pohľadu z prvej osoby. Za toto všetko si GTA a jej domovské štúdio zaslúžilo chválu fanúšikov a náš obdiv.
{embed_video }
2. Herná komunita je úžasná
Či už ide o charitatívne organizácie, herné portály, známych youtuberov alebo aj všetkých hráčov a hráčky, čo na svete sú, rok 2014 ukázal, aká je herná komunita úžasná. Portálu HumbleBundle.com, ktorý ponúka hry, knihy a komiksy za dobrovoľné príspevky, sa podarilo vyzbierať viac ako 50 miliónov dolárov, charitatívne organizácie s previazaním na hernú komunitu, ako Child’s Play alebo Extra Life, taktiež nelenili a pomáhali, kde sa dalo a youtuberi ako Markiplier sa nenechali zahanbiť a okrem svojich bežných herných videí sa zúčastňovali aj charitatívnych streamov. A to všetko preto, aby hráči ako ja alebo vy prispeli na pomoc nielen ľuďom, ktorí to potrebujú. Tento rok bol plný dobrých činov a herná komunita ukázala, že vie a chce pomôcť, napríklad aj akciou nášho portálu Gamesite.sk s kódovým označením Gamesite deťom. A za to si všetci zaslúžime jedno veľké TLESK.
1. Nové herné pecky
Je to tak, najlepším, čo v roku 2014 hráčov postihlo, sú nové herné svety, aké sme tu ešte nevideli. Je jedno, či prišli exkluzívne na tú-ktorú konzolu, či sú to milé indie hry od malých štúdií, alebo obrovské AAA tituly z pera tých najznámejších herných spoločností, ktorých vývoj stál desiatky miliónov. Šialené strielačky ako Sunset Overdrive, epické sci-fi pecky Titanfall a Destiny, krv zrážajúce horory ako The Evil Within, svety plné závodenia ako v The Crew alebo komedické tituly, pri ktorých si dávaju hráči pauzu nie kvôli potrebe spať, ale aby dali oddýchnuť namáhanej bránici, akým je South Park: The Stick of Truth. Vytvorenie novej IP, teda nového herného sveta, nie je pre štúdiá najjednoduchšie, hlavne preto, lebo hráči často nevedia, čo môžu očakávať a štúdiá samé robia takpovediac krok do neznáma. Na druhej strane majú nové hry výhodu v tom, že nie sú zväzované príbehom, kvalitou a očakávaniami vytvorenými ich predchodcami. Kvalitné tituly, ktorých sme sa tento rok dočkali, sa takmer určite dočkajú pokračovaní, ale čo je dôležitejšie, tieto hry nám ukázali, že čo sa týka budúcnosti, studňa inšpirácie nie je ani zďaleka vyschnutá a herný priemysel, aspoň čo sa nápadov týka, určite nebude v najbližších rokoch stagnovať.
Top 10 toho najhoršieho z herného sveta za rok 2014
Keď už máme to dobré za sebou, musíme sa venovať aj tomu nepríjemnému. Nečestné praktiky herných štúdií, kontroverzné aféry a všetko ostatné, čo mohlo hernú komunitu nahnevať.
10. Pokus herného štúdia West Games o zavádzanie hráčov
Herných žánrov je nespočetne veľa a možností, ako ich spracovať, ešte viac. To by malo logicky znamenať, že každá hra bude iná a prinesie iný príbeh, grafické spracovanie, myšlienku alebo pocit. Samozrejme, že rôzne hry si môžu byť podobné, či už spracovaním, hernými mechanikami alebo už spomínaným pocitom z hrania. Nanešťastie sa v hernom svete objavujú ľudia, alebo štúdiá, ktoré akoby nemali vlastné nápady a snažia sa svoje projekty prezentovať ako vlastné výtvory, pričom si po krátkom prezretí musí väčšina hráčov uvedomiť, že ide iba o obyčajné plagiátorstvo. Niektorým štúdiám tento prístup u hráčov prejde, či už kvôli nezáujmu alebo lepšiemu spracovaniu pôvodného diela. Tento rok sme ale zažili veľkú hanbu, o ktorú sa postaralo „herné štúdio“ West Games so svojím pokusom o hru Areal, keď sa snažilo od hráčov vyzbierať peniaze na fundovanie titulu cez portál Kicstarter. Hlavným problémom bolo, že sa prezentovali ako časť tímu bývalého štúdia GSC Game World, ktoré pracovalo na fanúšikmi milovanej sérii S.T.A.L.K.E.R. Tento fakt bol ale po krátkej dobe vyvrátený. Čo viac, prezentované obrázky a umenie z plánovanej hry takisto nepatrili štúdiu West Games, ale išlo o konceptové umenie starých S.T.A.L.K.E.R. hier, alebo pochádzalo z Unity development šablón. Trikrát hanba, zrušené fundovanie a vytriezvenie pre milovníkov post-apokalyptických hier.
9. Odstraňovanie hier a aplikácií z obchodov
Čo by ste urobili, kebyže si chcete zahrať hru, o ktorej ste počuli od všetkých svojich kamarátov, ale zrazu zistíte, že zmizla z obchodov? Niektoré z týchto titulov sa už zohnať nedajú, niektorým sa podarilo znova „obživnúť“ a iných sa to dotklo iba okrajovo. Hru, ktorú si už v originálnej podobe zoženiete iba ťažko, je napríklad fenomén tohoto roku s menom Flappy Bird. Po tom, ako získal tento lámač nervov a mobilov za záhadných okolností obrovskú popularitu, sa ho rozhodol jeho autor odstrániť z Google Play a Apple App Store. Klonov sa dá stále nájsť tona, ale originál je originál. Ďalšou hrou, ktorá rozvírila vody kontroverzie, bolo GTA V, ktoré po sťažnostiach množstva žien zmizlo z pultov austrálkych obchodov Target a K-Mart. Hlavným dôvodom vraj bolo propagovanie násilia voči ženám. A ďalším titulom, ktorý sa postaral o kontroverziu, je hra Hatred, ktorá sa dostala do programu Steam Greenlight. Potom, ako sa proti tejto hre začali ozývať ľudia, ktorým sa nepáčil jej obsah a úroveň agresivity, bola z Greenlight odstránená. Do tohoto rozhodnutia ale zasiahol sám veľký Gabe Newell a po odoslaní mailu s ospravedlnením sa už dá Hatred znovu nájsť na Steame a dá sa za ňu hlasovať.
8. Zrušené hry
Čo môže byť horšie ako odstránenie hry z obchodov? Situácia, keď sa tešíte na hru, ktorú štúdio ohlásilo rok alebo dva dozadu a zrazu sa dozviete, že bola zrušená. Nejde iba o malé tituly od neznámych štúdií, ale aj o hry, ktorých vývoj stál milióny dolárov, ale akosi nemali šancu dostať sa až ku dňu svojho dokončenia a vydania. Môžeme preto postaviť pomník hrám, ktoré to nikdy nedotiahli až na pulty obchodov, ako FPS od štúdia Ubisoft – Tom Clancy’s Rainbow Six: Patriots, pokus o pokračovanie legendárnej FPS série Prey – Prey 2, plánovaný nástupca najúspešnejšieho MMORPG titulu WoW od štúdia Blizzard – TITAN alebo cez Kickstarter úspešne fundovaný projekt Yogventures. R.I.P. – Rest In Pixels, naše drahé hry. Je nám ľúto, že nikdy nezistíme, ako dobré alebo zlé ste mohli byť.
7. Sexuálne a rasistické kontroverzie
Kebyže vám ešte nestačili problémy, aké vyvolali vyššie spomenuté tituly GTA V alebo Hatred, máme pre vás dobrú správu. Rok 2014 nebol na kontroverzné momenty v hernom segmente vôbec skúpy. V novom Metal Gear Solid mohli hráči vidieť mučenie a sexuálne násilie, Assassin’s Creed: Unity neponúkol hráčom možnosť hrať za ženskú postavu (s hlúpym vysvetlením, že ženské postavy sa ťažšie modelujú), z milej hry pre Nintendo 3DS Tomodachi Life sa vytratila možnosť mať vzťah s hernou postavou rovnakého pohlavia a ako zlatý klinec večera (roku) sme sa vďaka pseudo štúdii profesora z Ohio State University dozvedeli, že videohry z nás robia rasistov, ak sú ich hviezdy inej farby pleti ako bielej. Záver si môžete urobiť sami, nám už sa ale niekedy zdá, že celý svet, nielen ten herný, sa príliš bojí čokoľvek povedať, aby to náhodou niekoho neurazilo.
6. Microsoft a Xbox One bez Kinectu
Je už čo povedať, keď sa na zoznam toho najhoršieho z herného segmentu za posledný rok dostane samotná spoločnosť, a to dokonca nie je ani tou najhoršou. Tomu, ako hráči milujú nenávidieť spoločnosť Microsoft, sa vyrovná iba máločo a firma samotná tomu v poslednom čase veľmi nepomáha. Po zdvihnutí vlny odporu pri oznamovaní špecifikácií a kvalít konzoly Xbox One ešte v roku 2013 sa herná komunita stihla viac-menej upokojiť, ale Microsoft spravil veľmi neuváženú vec, keď tento rok povedal, že konzola Xbox One sa bude predávať za nižšiu cenu, ale bez doplnku Kinect. Toho istého doplnku, o ktorom vehementne vyhlasovali, že je od konzoly neodpojiteľný a doslova životne dôležitý pre jej správne fungovanie. Staré rany boli otvorené a dav nespokojných fanúšikov pred bránami Microsoftu sa rozrástol o ďalších pár tisícok ľudí s vidlami a zapálenými fakľami. Nehovoríme, že toto bol zo strany danej korporácie jediný tohtoročný prešľap, je ale ten najpamätihodnejší.
5. Vydávanie nedotiahnutých hier a first day DLC
Predostrieme vám situáciu – vaše obľúbené herné štúdio ohlási pokračovanie vašej obľúbenej hernej série. Rok a pol sa neviete dočkať jej vydania, máte presne naplánovanú brigádu alebo si dopredu odkladáte pár eur mesačne, aby ste mali v deň vydania našporenú plnú sumu na ultra zberateľskú edíciu a vystojíte si 4 hodiny v dlhom rade na polnočný predaj. Konečne sa dostanete domov, nainštalujete 30 GB súborov a ponoríte sa do hry… KTORÁ JE PLNÁ BUGOV. A GLITCHOV. A na to, aby ste si vychutnali jej pravý koniec, si musíte dokúpiť DLC balíček s pravým koncom. Zdá sa vám tento príbeh premrštený? Možno z časti, ale posledný rok sa akoby štúdiá prestali pozerať na kvalitu spracovania titulov a miesto toho sa iba z hráčov snažia vytiahnuť čo najviac peňazí pred tým, ako im dôjde, že niečo nie je v poriadku. Assasins Creed: Unity, pozeráme hlavne na teba!
4. Frame locking a grafika „zhoršovaná“ na úroveň konzol
Fanúšikovia herných konzol s týmto bodom nebudú musieť súhlasiť, ale, nanešťastie, je to smutná pravda. Takže nasledovné riadky sa budú venovať hlavne krivde páchanej na majiteľoch počítačov. Uvedomujeme si, že každý počítačový hráč má odlišnú zostavu, niektorý schopnejšiu, iným sa podarilo našporiť iba na lacnejšie, menej výkonné komponenty. Na to sú ale v hrách nastavenia. Aj niekto so starším počítačom si môže vychutnať príbeh a pocit z novej hry na nižších grafických nastaveniach. Ale tí hráči, ktorí do svojej mašiny vrazili stovky, až tisíce eur, aby si mohli vychutnať každý detail nových hier, sa tento rok cítili veľmi podvedení. Herné štúdiá totiž začali vydávať AAA tituly so zablokovanými nastaveniami, napevno stanovovali framerate hier a takmer nikto okrem konzolových hráčov nezískal pocit, že prišiel ten pravý next-gen. Čo je horšie, s výhovorkami akoby sa roztrhlo vrece, a tak sme sa dozvedeli, že framerate je v mnohých hrách napevno nastavený na 30 FPS iba kvôli tomu, aby si hráči užili „filmový zážitok“ a grafické nastavenia na počítačoch, ku ktorým sa dá dostať iba vďaka špáraniu sa v programátorskom kóde samotnej hry, sú zablokované kvôli tomu, aby si hráči všetkých platforiem užili uniformný vzhľad danej hry. Výhovorky, výhovorky. Skúste to ale vysvetliť niekomu, kto do stavby počítača vrazí viac ako 1000 eur a dozvie sa, že jeho hardvér nedostane šancu zobraziť hry lepšie ako konzoly za 400 eur.
{embed_video }
3. Teror menom hype a zavádzanie hráčov
Bronzovú medailu za iritáciu hráčov si u nás zaslúžila temná sila menom hype. Hype nám Google Translate najbližšie preložil ako humbuk a viac-menej presne o toto ide. Čím väčší hype, tým viac ľudí o danej hre hovorí a sem-tam od nej aj tým viac očakáva, a preto sa ten správny hype snaží dosiahnuť každé herné štúdio pred, ale aj po vydaní hry, a je to to, čo predáva hry. Herné štúdiá nám pred vydaním často vravia veci v zmysle, že na prejdenie ich hier budeme potrebovať 300 hodín herného času, že ich hru na maximálnych FullHD nastaveniach spustíme aj na starej 486-ke a že vždy, keď úspešne ukončíme misiu, z monitora vyskočí jednorožec a vyzvracia spolu s kusom dúhy 100 eur. A nakoniec sa nám pod ruky dostane priemerný titul, ktorý ničím nevyniká a po ktorého dokončení za 6 hodín máte iba pocit prázdnoty. Hype sa čoraz častejšie obracia proti samotným štúdiám. Predsa len, pohnevať si potenciálnych aj stálych fanúšikov asi žiadne štúdio nechce a my dúfame, že ako štúdia, tak aj hráči budú k hypu pristupovať obozretnejšie a s poriadnou dávkou skepsy.
2. Gamergate
Konečne sa takmer dostávame k tomu naozaj najhoršiemu, čo hráčov minulý rok postihlo. Striebro si vybojovalo celkom nedávna aféra s názvom Gamergate. To, čo začalo ako vyhrážanie sa a internetové obťažovanie úspešnej hernej developerky menom Zoe Quinn, sa zmenilo na nevkusnú, až takmer nechutnú snahu zdiskreditovať každého, kto nie je proti ženám v hernom svete. Prvé probĺémy vznikli, keď Zoe Quinn internetoví trollovia obvinili z využívania „ženských zbraní“ na redaktorov známeho portálu, s cieľom získať pozitívnu recenziu na svoju hru Depression Quest. Napriek vyvráteniu týchto tvrdení sa čoraz viac anonymných ľudí snažilo tejto developerke ztrpčovať život. Takmer každý známejší človek, ktorý jej prišiel na pomoc alebo sa ju aspoň snažil obhájiť, sa zakrátko stal terčom cyber šikany. Hacknuté účty na facebooku, mailových službách alebo bankových portáloch a vyhrážanie sa znásilnením alebo smrťou nie je ničím príjemným a my nedokážeme pochopiť, ako zašla táto „aféra“ až tak ďaleko. Našťastie sa ale zdá, že rozbúrené vody plné trollov sa pomaly upokojujú a my dúfame, že ľudia, hráči aj nehráči, ktorí boli týmto nezmyselným výbuchom agresivity postihnnutí, sa dokážu vrátiť späť do bežného života a nezanevrú na herný svet.
1. Ubisoft
Zlato, Ubisoft náš milovaný. Herná korporácia, ktorá nám priniesla milované herné série ako Rayman, Driver alebo Prince of Persia. Ako rýchlo a hlboko si klesla? Ako sa vlastne Ubisoftu podarilo získať horšiu povesť, akou sa doteraz pýšilo vydavateľstvo EA? Možno za to môže viacero vyššie spomenutých problémov, pretože pri písaní viacerých sme mali na mysli hry z pera Ubisoftu. Zrušené hry? Tom Clancy’s Rainbow Six: Patriots. Nedotiahnuté hry a nezmyselné DLC balíky? Assassin’s Creed: Unity. Zhoršovaná grafika? Watch Dogs. Prehnaný hype? Takmer všetky hry od Ubisoftu za tento rok. A do tohoto všetkého prišli iba trápne výhovorky a nekorekntý prístupo voči hráčom. Najviac nás zaskočila situácia, keď sa konečne ľudia z Ubisoftu odhodlali ospravedlniť hráčom a ponúkli sklamaným majiteľom najnovšieho Assassin’s Creed: Unity season pass DLC balíkov alebo hru zadarmo. Ibaže tam bol háčik. Pretože akonáhle by ste prijali daný Season Pass alebo hru zadarmo, v zmluve písanej maličkými písmenkami by ste sa vzdali práva žalovať spoločnosť Ubisoft za čokoľvek a kedykoľvek v budúcnosti. Ubisoft, tento rok si nám ponúkol veľa dobrých hier, ale oveľa viac si nás sklamal. Snáď sa novoročné predsavzatia zamestnancov Ubisoftu niesli v znamení – neklamať hráčom, pilne pracovať na skvelých hrách a vychytávať všetky bugy pred ich oficiálnym vydaním!
A to je koniec nášho zoznamu. Zabudli sme na niečo alebo si myslíte, že ten-ktorý bod by mal byť na inej priečke? Dajte nám vedieť v sekcii komentárov pod článkom.