To najlepšie a najhoršie z herného sveta za rok 2016

To najlepšie a najhoršie z herného sveta za rok 2016

Rok 2016 je už úspešne za nami a hoci pre mnohých hráčov aj nehráčov nebol tým najpozitívnejším, mal aj viacero svetlých okamihov. Úspechy a pády rozličných spoločností, aféry z herného sveta, ale aj napredovanie technológií. Rok 2016 bol na tieto okamihy naozaj bohatý.

Keďže je vždy dobré si predošlý rok uzatvoriť, bilancovať a možno si aj trochu zaspomínať, prinášame už tradičné zhrnutie toho najlepšieho a najhoršieho, čo v predošlom roku hýbalo hráčmi a herným segmentom. Bez väčších okolkov teda začneme, a radšej najprv s tými horšími momentmi, aby sme mohli skončiť na pozitívny nôtu.

5. Digital Homicide - Recenzie, žaloby a vyhodenie zo Steamu

Kto ešte nepočul o hernom štúdiu Digital Homicide, pre toho je tu krátka história. DH bolo (je?) malé štúdio, produkujúce a publikujúce hry na Steam. Pokiaľ sa človek na hry od tohto štúdia pozrel ako objektívne, tak aj subjektívne, veľmi rýchlo prišiel na to, že ide o nemastné-neslané klony hier so zastaranou grafikou, ktorá bola dokonca v mnohých prípadoch “požičaná” z projektov iných študií, alebo rovno z Google Images a hratelnosťou na úrovni "čo krok, to bug". Na tom by nebolo nič zlé, nie každý dokáže vytvárať herné pecky a pokiaľ si tieto hry niekto na Steame kupoval, dobre pre DH. Ibaže do hry vstúpil obľúbený youtuber Jim Sterling, ktorý si vo svojej dva roky starej video recenzii titulu The Slaughtering Grounds od DH naozaj nebral servítku pred ústa. Názor väčšiny hernej komunity je, že to bolo oprávnené. Také už ale recenzie sú. Pokiaľ nie je produkt kvalitný, tak to treba ľuďom povedať. Digital Homicide však dostalo skvelý nápad reagovať na videá Jima Sterlinga. To, čo nasledovalo, bola čistá fraška a návod, ako sa nesprávať, pokiaľ ste herné štúdio. Nielenže sa v DH rozhodli Sterlinga zažalovať, ale následne sa rozhodli ísť proti vlastným zákazníkom, ktorý si ich hry na Steame zakúpili a vytvorili na ne negatívne recenzie. Preto sa pokúsili od Valve získať osobné informácie o asi 200 používateľoch, ktorých chceli následne žalovať. Našťastie sa v tomto prípade ľudia vo Valve nezľakli a celý príbeh skončil odmietnutím žiadosti o osobné informácie a úplným odstránením všetkých titulov od DH z platformy Steam. Hoci sa celá táto sága začala ešte v roku 2014, konflikt vyvrcholil počas roka 2016. DH sa ešte bude pokúšať súdiť s Valve o “ušlý zisk” po odstránení zo Steamu, ale aj keby náhodou vyhrali, bude to pre Valve kvapka v mori (hlavne po veľmi úspešnom roku a množstve vianočných výpredajov). My sme iba radi, že je táto aféra uzatvorená a žiadny používateľ Steamu sa nateraz nemusí báť agresívnych developerov.

4. CoD 4: Modern Warfare Remaster bundle s Infinite Warfare

Rivalita medzi sériou Call of Duty a Battlefield sa ťahá už roky. V poslednom čase sa však stále viac ukazovali nedostatky systému vydávania nových dielov CoD každý rok. Pri hrách, ako je FIFA či NHL, je to ešte pochopiteľné, nakoľko ide o neustále obmieňanie ich protagonistov na základe reálneho sveta. Pri CoD ale veľa hráčov postupne nadobudlo dojem, že spoločnosti Activision ide v prvom rade o peniaze. Ktorej spoločnosti by o peniaze nešlo, to je druhá vec. Iní to však nerobia tak okato a chápu, že predaje sa odvíjajú hlavne od úspechu u fanúšikov. Predošlé dve hry zo sveta CoD boli stále viac a viac futuristické, Infinite Warfare nevynímajúc. Hlasy prosiace o návrat k slávnym dobám Modern Warfare sa pomaly menili na krik. Activision a Infinity Ward ale zostali hluchí a keď sa už zdalo, že sa hráči dočkajú aspoň remasteru CoD 4: Modern Warfare, prišla studená sprcha vo forme faktu, že MW remaster bude predávaný IBA a JEDINE v celku s Infinite Warfare, a to za celkom prémiovú cenu. Určite sme neboli jediní, ktorí sa chytali za hlavy. Hlavne keď Infinite Warfare svojou kvalitou neurobilo žiadnu dieru do sveta. Snáď to už niekomu na manažerských stoličkách konečne "dopne" a rozhodnú sa o budúcnosti série Call of Duty správne.

3. Overwatch “Butt-gate”

Blizzard to s hrami nepopierateľne vie. Narozdiel od štúdií spomenutých v predošlom bode si dáva Blizzard s vydávaním hier načas. Toto naťahovanie hráčov ide, našťastie, ruka v ruke s kvalitou. Podobný priebeh mal aj príchod titulu Overwatch, o ktorom hráči počuli už dlho pred jeho úplným vydaním, a ktorého fáza beta testovania tiež trvala pomerne dlho. Práve počas nej sa malá skupina hráčov začala sťažovať na už neslávne známu pózu postavy Tracer. Táto agilná hrdinka so zábavnou osobnosťou je pri jednej z víťazných póz ukázaná od chrbta a pozerá sa “do kamery” ponad plece. Problém vznikol kvôli príťažlivým tvarom tela, ktoré Tracer dostala od grafikov do vienka, a tak táto póza podľa viacerých vyznievala príliš sexuálne a k ľahkej osobnosti Tracerky sa nehodila. Blizzard zareagoval na tieto výčitky takmer okamžite (niektorí hráči a youtuberi dokonca zastávajú názor, že zareagovali až podozrivo rýchlo) a táto póza bola upravená. V ideálnom svete by to bol koniec celého problému, no keďže nežijeme v utópii a Overwatch je jedna z najlepších a najhrávanejších hier posledných rokov, hráči a iné osobnosti sa rozdelili na dva tábory. Prvý Blizzardu vyčítal, že dali Tracerke túto pózu v prvom rade, aj keď boli nakoniec vďační za jej odstránenie. Druhá skupina zase našla problém vo fakte, že sa na niečo také neškodné, ako je provokatívna póza, pozerá ako na koniec sveta a vyčítali Blizzardu, že sa podvolil tlaku ľudí, ktorých sa dotýka takmer všetko. V redakcii sme túto aféru veľmi nerozoberali, ale väčšinový názor je, že ide o robenie somára z komára v prípade oboch pohľadov na vec. Radšej si Overwatch spustíme a ideme sa pokúšať získať Play of the game.

2. 2016 - Rok sklamaní

K tomuto bodu sa asi najlepšie hodí anglická fráza “Oh, how the mighty have fallen.” (Niečo v zmysle “Oh, ako tí veľkí klesli”). Zase raz v hernom segmente zafungoval prehnaný hype, veľké sľuby, ich nedodržovanie, alebo rovno klamanie hráčov. Od pokračovania série Call of Duty, spomenutého na začiatku článku, ktorého majú hráči plné zuby, cez Street Fighter V, ktorý jednoducho nedodal to, na čo sú ľudia zvyknutí, až po ohavnosť a zločin spáchaný na hráčoch No Man’s Sky. Herné vydavateľstvá a štúdiá sú jednoducho nepoučiteľné a sľubujú už skoro tak, ako slovenskí politici. Vždy na to doplatia samotní hráči, ktorí sa v prípade problémov dostanú späť k svojim peniazom až po obrovskom nátlaku masívnej časti hernej komunity. Problémom stále zostáva schopnosť ľudí veriť a dúfať v dobrý výsledok, hoci sa už v minulosti popálili a ani redaktori Gamesite.sk nie sú neomylní. O to viac nás ale mrzí, keď v dobrej viere napíšeme informácie o pripravovaných tituloch a nakoniec by bolo v niektorých prípadoch lepšie, keby si hráč zohnal kus kravského lajna, a to nasúkal do DVD ROMky, konzoly, alebo počítača. Určite by to bolo lacnejšie. Takže novoročné predsavzatie nielen nás, ale aj hernej komunity, by malo obsahovať snahu prestať bezbreho dôverovať herným štúdiám a vydavateľstvám a na každú informáciu sa pozerať skepticky.  Keď sa na to pozrieme z druhej strany, vďaka No Man's Sky sme aspoň oveľa bohatší na poli počítačovo generovaných zvierat a predmetov, ktoré vyzerajú ako mužské prirodzenie. Juchú...

1. Škandál okolo CS: GO Lotto

Čo je horšie ako zavádzanie hráčov a fanúšikov? Ich priame klamanie a snaha obohatiť sa na ich úkor. To sa podarilo malej skupine youtuberov, na čele s (respektíve s najviac zviditeľneným) hráčom a youtuberom menom TmarTn. Možnosť zmeniť vzhľad svojej zbrane, či noža v titule CS: GO bola zakomponovaná už na konci roka 2012 a hráči ju prijali poväčšinou pozitívne (aj keď si stále myslíme, že Half Life 3 by bol lepší). Odvtedy sa našlo viacero dobrodruhov, ktorí sa takzvané “skiny” pokúsili využiť na obohatenie, hoci vo väčšine prípadov išlo o legálne spôsoby a hlavne o bežný predaj v komunitnom obchode. Tu ale prichádza do hry takzvané CS: GO Lotto. Viacero stránok, na ktorých môžu ľudia hrať o skiny a v prípade výhry sú im poslané do Steam inventára. Odhliadnuc od prvého problému, ktorým je fakt, že ide o hazardnú hru, ktorú mohli bez väčších problémov hrať aj maloleté osoby, sa v lete tohoto roka objavili správy, že prominentný youtuber s nickom TmarTn (ktorý má stále viac ako 3 milióny nasledovateľov na Youtube) robil tejto forme hazardu reklamu, zatiaľ čo je spoluvlastníkom stránky, ktorú vo svojich videách propagoval. Jedna vec je robiť reklamu zábavnej hre, alebo aj hazardu, ale propagovať vlastný projekt bez spomenutia dôležitých informácií, tak ako to robil TmarTn, nie je jednoducho prípustné. Hlavne, keď sa objavili správy, že vďaka tomu, že stál TmarTn vo vedení danej stránky, bol schopný na nej upravovať svoje šance na výhru a prinášať tak senzačné videá, kde zarába ťažké peniaze. Nejeden hráč bol týmito videami zvedený aby CS: GO Lotto vyskúšal aspoň raz a drvivá väčšina z nich odchádzala s prázdnymi vreckami. Táto aféra viedla k diskusii o nutnosti kontrolovať takéto formy hazardu a dokonca z nej vzišla aj žaloba našej obľúbenej hernej spoločnosti Valve. TmarTn a všetci, ktorí sa na tomto probleme podieľali, máme pre vás jediné slovo. HANBA.

Dosť bolo ale trápenia, rok 2016 priniesol našťastie aj pozitívne správy a okamihy. Tie sú spísané nižšie.

5. Svetlá budúcnosť pre Hidea Kojimu

O strastiach jedného z najväčšich mien v hernom šoubiznise sa povedalo minulý a ešte aj tento rok naozaj veľa. Hideo Kojima to v Konami nemal v posledných rokoch naozaj ľahké a už sme si takmer zvykli na správy, ako je osobe, ktorá nám priniesla sériu Metal Gear a iné tituly, neustále ubližované. Kojima sa však nakoniec spod vplyvu a dosahu spoločnosti Konami dostal a na E3 sme sa dozvedeli dve skvelé správy. Prvou je založenie vlastnej spoločnosti s názvom Kojima Productions a druhou je plánovaný titul Death Stranding. Hoci sme v prvej polovici článku varovali pred slepou dôverou, kvalita tohoto titulu je takmer zaručená. Hlavne kvôli ďalším menám, ktoré sa na tomto projekte podieľajú. Nateraz nám zostáva iba zaželať Hideovi veľa zdaru a trpezlivo čakať na ďalšie informácie, pretože ani jeden z trailerov toho zatiaľ veľa neprezradil.

4. Skvelé Indie hry

Kvalitné hry už dávno nemusíme čakať iba od mega štúdií zamestnávajúcich stovky programátorov, grafikov a manažérov. Aj samotný človek dokáže v dnešnej dobe vytvoriť skvost a publikovať ho na jednej z mnohých platforiem dostupných miliónom hráčov. Tento rok bol pre hry od malých štúdií naozaj úspešný. Dočkali sme sa tak herných peciek, ako je Thumper, psychedelicky rytmický zážitok inšpirovaný titulom Audiosurf, Stardew Valley, ktorý nám pripomenul vrodenú lásku k sadeniu a zbieraniu plodov z pohodlia gauča, alebo Darkest Dungeon, ktorý odpovedá na otázku, ktorú si už určite položilo veľa hráčov, a to, ako sú schopný hrdinovia v hrách prežívať toľko nebezpečných situácií bez toho, aby prišli o rozum. Zapracovanie stresu do Darkest Dungeon sa v genialite takmer vyrovná zakomponovaniu rytmických prvkov do dungeon rogue titulu Crypt of the Necrodancer, ktorý si tento rok získal srdcia množstva hráčov.

3. Nintendo sa vracia do hry

Nintendo malo po vydaní konzoly Wii U problémy zbavovať sa vyrobených kusov. Hlavne kvôli príliš malej zmene oproti pôvodnému Wii, ale aj nevedomosti ľudí, ktorí Wii U považovali za akési rozšírenie pre Wii. V súboji troch hráčov na poli konzolových vojen teda ostali iba dvaja silní hráči, z ktorých v poslednej konzolovej generácii vyšla víťazne spoločnosť Sony. Nintendo teraz prichádza s niečím úplne novým a presne to sme aj čakali. Možno si niektorí povedia, že Switch bude iba o niečo lepšie Nintendo DS a aj tak bude mať príliš nízky výkon, ale Nintendo na čistý výkon nikdy nestavilo. Pre konzoly a handheldy od Nintenda boli vždy oveľa dôležitejšie kvalitné tituly a samotný zážitok z hier. Najnovšie správy hovoria o konzole Switch ako dostatočne výkonnej na 1080p hranie a viacero zdrojov potvrdilo jednoduchosť, s akou sa dá na Switch vyvíjať hry, čo bolo u konzol od Nintenda vždy veľkým kameňom úrazu. Príchod Switchu budeme očakávať s prekríženými prstami, a dúfame, že sa od Nintenda dočkáme kvalitných hier ako Zelda, Pokemon či Mario, a takisto ďalších titulov od iných štúdií, ktoré si budeme môcť užiť rovnako v obývačke, ako v autobuse.

2. Výkonný PC hardvér a technológie sú stále lacnejšie

Stať sa počítačovým hráčom nebolo nikdy také jednoduché a finančne nenáročné, ako teraz. Mega výkonné grafické karty, ale aj modely od AMD a Nvidie určené pre hráčov s limitovaným rozpočtom, čoraz lacnejšie disky typu SSD, vďaka ktorým sú aj staršie počítače zrazu neporovnateľne rýchlejšie, a snaha množstva spoločností o ponúknutie kvality a výkonu za nízku cenu znamenajú skvelé herné zážitky za zlomok ceny oproti rokom minulým. Hráči sa takisto majú na čo tešiť v prichádzajúcom roku, vďaka uvedeniu nových procesorov od AMD s architektúrou ZEN a grafickým kartám schopným konkurovať GTX 1070 a 1080. Hlavným plusom minulého roka, ktorý priniesol zvýšený výkon za dostupnú cenu, je virtuálna realita aj pre bežných spotrebiteľov. Áno, zostáva pravdou, že VR headsety, ako HTC Vive a Oculus Rift stále stoja nemalý peniaz, ale počítače, ktoré sú na ich využitie nutné už zďaleka nepresahujú cenu 1000 eur. Čím viac ľudí sa do VR dostane, tým viac hier a technológii bude pre nich dostupných. Takže ak vás doteraz VR nepresvedčilo, ale máte bokom odložených pár stoviek eur, nie je už v praxi na čo čakať.

1. Skvelé AAA hry

Hoci sa niekedy po prečítaní viacerých portálov venujúcich sa hernému segmentu môže bežným čitateľom zdať, že každá jedna hra ktorá je vydaná má obrovské chyby, je zapojená do minimálne desiatich škandálov a afér a všetky veľké herné štúdiá chcú iba tony peňazí za odfláknuté produkty, nie je to pravda. Akokoľvek sa na hráčov tlačia zo všetkých strán negatívne správy, AAA tituly ktoré prišli v roku 2016 boli prevažne dobré. Skvelá správa je, že niektoré boli viac ako dobré, ba až výborné. Pri niektorých tituloch to bolo očakávané, ako napríklad pri Forza Horizon 3. No aj tento titul dokázal prekvapiť nielen nás, ale aj mnoho iných hráčov. Väčšina ľudí očakávala, že tretí diel tejto série bude na podobnej úrovni ako Horizon 2 a aj vtedy by to bola skvelá hra. Čo však ľudia nečakali bolo, že Horizon 3 predčí všetky očakávania a dodá toľko malých vylepšení a také kvalitné vyhotovenie, že jeho kvalitu bude len ťažké tromfnúť. Z iného súdka je tu originál inšpirovaný titulom Team Fortress 2. Samozrejme, že máme na mysli Overwatch, ktorý sa od svojho vydania stal kultovou hrou, ktorej obľuba po celom svete a najmä v Ázii, je porovnateľná iba s niekoľkými inými titulmi. Vďační sme aj za reboot série Doom, ktorý síce nebol po chuti všetkým milovníkom "rež-strieľaj-zabíjaj-démonov" hier, ale jeho grafika a síce mierne repetitívna, ale stále skvelá hratelnosť, sa zaslúžili o hodiny a hodiny, ktoré sme za ním boli schopní stráviť. V neposlednom rade musíme spomenúť Battlefield 1, ktorý je, s akokoľvek liberálnym prístupom ku skutočnej histórií, jednou z najlepších hier tohto roka.

Na rok 2016 sa teda netreba iba hnevať za všetky problémy a strasti, ktoré spôsobil, ani ho preklínať kvôli známym menám, ktoré už nie sú medzi nami. Treba byť vďačný za všetky pozitívne okamihy, správy a novinky, ktoré počas roka zazneli a dúfať, že tento rok bude ešte lepší.

V mene redakcie Gamesite.sk vám želáme šťastný nový rok plný skvelých hier, zážitkov a technologických vychytávok.

Korekcia: Peťo Vnuk

Zdroj: Gamesite.sk

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk
Zoznam.sk