Trendy sa v hernom biznise často menia. A rovnako ako je to aj v mnohých iných oblastiach, aj tu sa vždy vyvŕbi niekoľko hier, ktoré trendy určujú a potom je tu veľký zástup hier, ktoré sa tieto trendy snažia s menším alebo väčším úspechom napodobňovať. Ide to niekedy až do komických rozmerov, kedy sú tvorcovia určitej úspešnej značky ochotní obetovať jej identitu, len aby sa pridali na „hypetrain“. Teraz je zrejmým adeptom takéhoto „určovača trendov“ Fortnite a Battle Royale mód vo všeobecnosti.
Ale skúsme sa v mysli presunúť o viac ako dekádu dozadu. Do doby, kedy kráľom multiplayerových hier bola séria Halo, popri tom veľmi dobre fungoval Battlefield a zopár ďalších hier. A potom prišla hra s názvom Call of Duty 4: Modern Warfare. A zbúrala všetko. Síce nie úplne ale stala sa hrou, ktorá prekvapila nielen predajmi, ale aj vplyvom, ktorý priniesla do budúcnosti. Zrazu mali všetky hry pre viacerých hráčov systém rankov, postupného odomykania výbavy. Zrazu sa všade objavili killstreaky, AC130 misie v kampani, šialené a frenetické kampane a klasické 3 „lane“ mapy v multiplayeri, ktorých úlohou bolo priniesť jednoduchosť.
Zrazu chcel mať každý svoje Call of Duty, svojho trhača predajných rekordov. EA k tomu pristúpilo tak, že legendárnu sériu Medal of Honor zabila tým, že z nej chcela spraviť Call of Duty a do Battlefieldu zasa priniesla mapy alebo dizajnové prvky, ktoré mali presne prilákať fanúšikov tejto série. Operation Metro, Operation Locker, zjednodušenie a streamline herného dizajnu, to všetko sú prvky, ktoré boli do Battlefieldu prinesené nie preto, aby sa hra zapáčila fanúšikom Battlefieldu, ale fanúšikom Call of Duty. Iní zase vytvorili úplne nové IP s rovnakými dizajnovými prvkami, len aby si ukrojili kus koláča (Homefront od THQ). Ale stopy po popularite Call of Duty boli takmer vo všetkých žánroch a vo všetkých hrách.
Prečo je to tak? Prečo je to zacyklený problém? A kto za to môže?
Call of Duty so sebou prinieslo niekoľko zásadných prvkov. Tie sme si vysvetlili vyššie. Hra bola dizajnovaná okolo tých prvkov a preto všetko fungovalo. A hráči hru zbožňovali. Jednoduchá na to, aby ste sa do hry dostali. TTK tak nízke, že počas zápasu ste bez pochýb zopár zabití nazbierali. A potom sa to už nabaľovalo. Priznávam, tiež som bol veľkým fanúšikom Modern Warfare. Tam u mňa séria vyvrcholila a potom to už išlo z kopca. Pre verejnosť však nie. Modern Warfare 2 a Black Ops v predajnosti zničili predchodcov a presne vtedy bola séria na svojom vrchole.
Viete však, že pri dizajnovaní hier používajú veľké vydavateľské domy tzv. „focus test groups“? Ide o skupinku ľudí, ktorí dostanú možnosť vyskúšať si hru a následne dať na hru svoj feedback. A teraz si predstavte, že ľudia, ktorí sú fanúšikmi Call of Duty dizajnujú nový Battlefield. Svoje k tomu povedal tvorca série Red Orchestra, ktorý prezradil, že bolo neskutočné, na aké blbosti sa „focus testeri“ sťažovali s implikáciou „Keď sa mi darí v Call of Duty, musí sa mi dariť aj tu. A ak sa mi nedarí, je na vine hra, nie ja.“ Pritom si neuvedomujú, že to, že sú dobrí v Call of Duty z nich nerobí dobrých FPS hráčov. Je potom jasné, že keď práve títo ľudia boli v skupinkách ktoré testovali všetky konkurenčné FPS, tak práve oni so sebou priniesli prvky z Call of Duty do týchto hier.
Problém však je, že autori Battlefieldu, Homefrontu a ďalšej hromady hier si neuvedomili jedno. Ak raz máte radi Call of Duty a ste fanúšikom série, tak nepotrebujete Battlefield, ktorý sa hrá ako Call of Duty. Lebo hru ktorú máte radi, už máte. Preto mi príde smiešne, keď sa EA snaží zničiť konkurenta, namiesto toho, aby priniesli niečo lepšie a neboja sa obetovať Titanfall 2, len aby znížili zisk Activisionu.
Ako to súvisí s dneškom?
Za posledné obdobie sa trendy posunuli. Call of Duty už nie je tou hrou, ktorú má každý. Hra stratila nielen na popularite, ale aj na kvalite. Autori sa totiž dostali tam, kde bola ich konkurencia pred niekoľkými rokmi.
Battle Royale šialenstvo so sebou prinieslo dva dominantné tituly. PUBG a Fortnite. Jasné, existuje ich oveľa viac, ale pre zjednodušenie situácie som vybral dva najpopulárnejšie. A z čista-jasna bude mať Battle Royale mód aj Call of Duty. Prečo? Lebo Activision ho tam chce mať, aby mu neušiel vlak. Silne pochybujem, že autori z Treyarchu veľmi chcú tento mód v hre, no Call of Duty pripomína skôr pásový produkt, cynický a nadizajnovaný na to, aby vytiahol viac peňazí z vrecák zákazníkov, takže je asi úplne jedno, či sa autori chcú kreatívne prezentovať.
A osobne si myslím, že rovnako ako nevyšlo kopírovanie Call of Duty zo strany konkurencie, tak rovnako nevyjde ani kopírovanie Battle Royale módu zo strany Call of Duty. Lebo tí, ktorí Battle Royale hru chcú, ju už majú. A navyše v prípade Fortnite ju majú zdarma. Skutočne si myslíte, že si kúpia Call of Duty len kvôli tomu, aby hrali Battle Royale? Nemyslím si. No Activision ho tam chce mať. Presne preto, lebo rovnaké „focus test“ skupinky, ktoré tvorcom Battlefieldu hovorili, že majú zo série spraviť viac Call of Duty im teraz hovoria, že z Call of Duty chcú viac Fortnite. A rovnako ako to nevyšlo vtedy, to nevyjde ani teraz.
Ale pre Activision to každopádne vyšlo dobre. Battle Royale použili ako kamuflačný dôvod, aby sa konečne zbavili kampane pre jedného hráča. Tá totiž stojí veľa peňazí a času a až tak veľa neprináša. Navyše sa nedá dobre monetizovať, čo sa o Battle Royale povedať nedá. Takže teraz majú k dispozícii tri herné módy do ktorých vedia natrieskať mikrotransakcie a lootboxy, takže aj za predpokladu, že Blackout veľa nových hráčov neprinesie, bude môcť Activision žmýkať súčasných hráčov. A o to predsa ide. A Battlefield? Osobne si myslím, že základy hrateľnosti Battlefieldu sú na Royale mód vhodnejšie, no zároveň je cieľová skupina fanúšikov série niekde úplne inde ako fanúšikovia BR módu a pokiaľ tento mód nebude samostatne spustiteľnou verziou Battlefieldu V, ktorá bude zdarma, tak veľa šancí na úspech nevidím… Ale ktovie, možno to celé podceňujem.