Cesta k vzniku hier, ktorými zabíjame hodiny nášho voľného času je zdĺhavá a kľukatá. Nech ide o väčšiu či menšiu hru, jednotlivé prvky ostávajú rovnaké. Jedným z prvkov, bez ktorých by sme si hry nevedeli predstaviť je samotné ozvučenie hry. Hudba či zvukové efekty sú nevyhnutnou súčasťou každej hry. Dotvárajú samotnú atmosféru hry, a ruku na srdce – bez kvalitného ozvučenia by nás akákoľvek hra asi až tak veľmi nechytila.
Nižšie Vám prinášam zopár odpovedí na otázky k tvorbe jednotlivých zvukov a hudby do hier, ktoré mi zodpovedal Milan Malík, mladý no pomerne skúsený producent, zvukár, hudobník a vášnivý hráč zo Skalice, ktorý ozvučil už niekoľko hier. Všetky podrobnosti už nechávam na samotného Milana.
Ahoj Milan. Ako a kedy si začal s tvorbou hudby?
Ahoj. Začal som v období, kedy som navštevoval Základnú umeleckú školu, odbor klavír. Nahrával som si na kazeťák rôzne nápady cez syntetizátor a potom k tomu dohrával iné zvukové vrstvy. Neskôr ku klávesom pribudli bicie, časom aj gitara a bassgitara.
Ako si sa dostal k tvorbe hudby do hier?
Už od detstva zbožňujem počítačové hry. V osemdesiatych rokoch som dostal od rodičov moju prvú hernú TV konzolu, neskôr nasledoval legendárny Didaktik Gama, ktorý sa vo veľkom vyrábal v mojom rodnom meste Skalica. V tej dobe pre Didaktik existovali 2 hudobné prográmky, s ktorými sa dala tvoriť hudba. Časom som si dokúpil aj hardwarový interface, ktorý dokázal pôvodné 3 kanály rozšíriť na 8 kanálov, ale zvuková kvalita nebola žiadna hitparáda. V tej dobe sme s jedným kamarátom, ktorý sa venoval grafike, začali robiť na motorkárskej hre, ktorá však nikdy nevyšla 🙂
Neskôr, okolo roku 2000, som si kúpil časopis Level, v ktorom bol inzerát firmy Illusion Softworks, ktorú hráči nepochybne poznajú v súvislosti s hrou Mafia. Hľadali hudobníka, ktorý mal vytvoriť soundtrack k akčnej stealth hre Chameleon. Poslal som im CD s mojou hudbou a ozvali sa, že by mali záujem. Myslím, že sa o tu pozíciu vtedy zaujímalo 5 uchádzačov, tak som bol nadšený, že si vybrali práve mňa. Okrem hudby som potom do hry pripravil aj zvuky a Chameleon patrí dodnes k mojím srdcovkám. Počas vývoja hry som stretol veľa skvelých ľudí, s niektorými som sa potom opätovne stretol na projektoch iných firiem.
Okrem “zhudobnenia” hier si v niektorých prípadoch pripravoval aj iné audio prvky. Vedel by si našim čitateľom bližšie opísať čím všetkým si už ozvučil hry?
Počas 18 rokov, čo sa pohybujem v hernom biznise, som pracoval pomocou viacerých enginov, Chameleon napr. vznikol na rovnakom engine LS3D ako Mafia, neskôr som pracoval na projekte Elveon s Unreal Engine, ktorý bol v tej dobe naozaj skvelý, neskôr som naskočil na XACT od Microsoft, s ktorým som ozvučoval hru Aqua: Naval Warfare. V súčasnosti vzniká veľmi veľa herných projektov pomocou UNITY, s ktorým mám tiež skúsenosti.
Herné enginy kombinujem s DAW a editačným softwarom. V minulosti som používal Cakewalk, Acid, Fruity Loops, Reason a Sound Forge. Momentálne už veľa rokov robím s Cubase, Nuendo a Wavelab, kde mám všetko čo potrebujem.
{embed_video //youtube.com/watch?v=Y-Q2igk7VBc&feature=youtu.be}
Ako v skratke prebieha tvoja práca? Čím všetkým si tvoja hudba, resp. zvuky prejdú než skončia v hre? Dostávaš konkrétne zadania alebo mávaš skôr voľné ruky?
Na začiatku vždy prebieha diskusia s producentmi ohľadom ich predstáv a prianí. Zvukový design každej hry sa odlišuje podľa level designu a charakteru hry, na základe čoho treba hru ozvučiť tak, aby hudba a zvuky maximálne súladili s prostredím.
Chameleon mal napr. každú misiu v inej krajine, takže bolo treba vytvoriť soundtrack, ktorý by dokonale vystihoval atmosféru daného regiónu.
Do Elveonu bolo treba urobiť orchestrálnu hudbu bez elektronických elementov, naopak pre Galactic Junk League boli elektronické a sci-fi prvky nevyhnutné.
Každý projekt je špecifický niečim iným, preto sa snažím hudbou a zvukmi prehĺbiť atmosféru hry, aby bol zážitok z hrania čo najintenzívnejší.
Čo sa týka zadania, tak dostávam častokrát konkrétne požiadavky na typ hudby a zvukov, ale súčasne mi producenti nechávajú volné pole pôsobnosti, čo oceňujem, pretože každý zvukový designer má svoj vlastný ruko(zvuko)pis, ktorým môže hru obohatiť.
Samotný proces potom prebieha v mojom štúdiu M2 Recording Studio, kde mám hudobné nástroje, mikrofóny a pomerne obsiahlu knižnicu zvukov, ktorú využívam v kombinácii so zvukmi, ktoré v štúdiu podľa zadania priamo nahrávam.
Častokrát nahrávam aj dabing, pri ktorom býva vždy dosť zábavy 🙂
Ako dlho v priemere trvá ozvučenie hry?
Záleží od náročnosti projektu. Mobilnú hru Die in Style! sme komplet urobili za týždeň, náročnejšie projekty sa niekedy natiahnu aj na viacej rokov.
{embed_video //www.youtube.com/watch?v=iZuwCCw6Kko&feature=youtu.be}
Kde nachádzaš inšpiráciu?
Najčastejšie v prírode, pri dobrom filme, mám rád výtvarné umenie, koncerty, dj párty… Keď má človek otvorené oči a uši, všade naokolo je veľa inšpirácie.
Tvorba audia do hier je určite zaujímavý proces. Čo najzaujímavejšie si si zažil pri ozvučovaní hier?
Každý projekt je svojský, pri Elveone som napr. chodil po lese a mlátil mečom do kríkov, zhadzoval veľkú vázu zo schodov. Pre Sceál som nahrával zvuky ducha pomocou hodvábnych šatiek. Mľaskot rozseknutej a letiacej ryby som vyriešil pomocou surového mäsa v mise. Pre dabing jednej strategickej hry som musel vymyslieť neexistujúci jazyk s írským prízvukom. Zaujímavý bol aj sound design pre hru Vaporum, pretože som sa mohol vyžiť v hororových a atmosferických zvukoch.
Hry, ktoré si ozvučil si si pravdepodobne aj zahral, no hrávaš niečo momentálne?
Hrám momentálne The Elder Scroll Online, kde je skvelý soundtrack aj sound design. Celá séria Elder Scroll je podľa mňa úžasná. V Morrowinde je podľa môjho názoru jeden z najkrajších herných OST. Taktiež zbožňujem všetkých Zaklínačov, najviac pravdepodobne Witcher 3, ktorý má parádny atmosferický soundtrack, dej, aj hrateľnosť. Kedysi som drtil Counterstrike, mám tam nahraných tisíce hodín, ale momentálne si zahrám CSGO len veľmi sporadicky.
Mám rád taktiež akčné stealth hry typu Hitman, Thief, Metal Gear Solid.
Sem tam si zahrám GTA, no najradšej mám žáner RPG kvôli otvoreným svetom, z tých novších som si užil Kingdome Come.
Ktorá z hier, ktoré si hral ťa oslovila práve zvukom?
Pred nedávnom som čítal o hre Hellblade Senuas Sacrifice, ktorá zožala veľkú chválu vďaka skvelému audiu, preto som si ju zo zvedavosti zahral a musím uznať, že zvuky sú tam poriešené veľmi originálne.
Na čom momentálne pracuješ?
V týchto dňoch sa venujem viacerým projektom. Pripravujem ozvučenie pre jeden automobilový VR projekt. Nedávno som ozvučil trailery pre Pixel Federation (Galactic Junk League, Diggy´s Adventure, Seaport). Popritom strihám videoklip skupine Rebelent, s ktorou sme v mojom štúdiu natočili ich nový singel. Taktiež dokončujem mix a mastering viacerých nahrávok, na ktorých som sa podieľal ako producent alebo zvukár. Okrem iného dokončujem môj nový sólový projekt MLNMLK, ktorý je mixom viacerých hudobných žánrov.
Čo by si odporúčal mladým hudobníkom, ktorí by sa chceli venovať ozvučovaniu hier?
Makajte na sebe, rozširujte si obzor ohľadom hudobnej a zvukovej produkcie či už na youtube alebo v teréne, všímajte si ako funguje ozvučenie vo vašich obľúbených hrách a nebojte sa robiť aj na free alebo horšie platených projektoch, pretože vlastná skúsenosť je k nezaplateniu.
Na záver ti ponúkam priestor na tvoj prípadný odkaz pre našich čitateľov.
Hrajte kvalitné hry, počúvajte dobrú hudbu a nezabíjajte sa 🙂
Ďakujeme ti Milan za rozhovor a prajeme všetko dobré, nech sa darí a nech ti to hrá.
Ďakujem za prianie a fajn rozhovor.