Dlhá púť hernej série Tomb Raider 1. časť

Dlhá púť hernej série Tomb Raider 1. časť

Populárna herná séria Tomb Raider je známa každému hráčovi a jej popularita stále rastie aj zásluhou posledných dvoch dielov s názvami Tomb Raider a Rise of the Tomb Raider. Tento mesiac sa hráči dočkajú aj tretieho pokračovania v tejto znovuzrodenej sérii s názvom Shadow of the Tomb Raider. Vitajte v prvej časti, kde si priblížime v ktorom roku táto herná séria začala a akými všetkými premenami si prešla pod herným štúdiom Core Design.

Úplne prvá Tomb Raider hra bola vydaná v roku 1996. Inými slovami sme svedkami 22 ročnej úspešnej hernej série. Lara Croft však okrem herného sveta zavítala aj do filmov, animovaného seriálu, komiksov a dokonca aj do zábavných parkov. V tomto článku vám primárne priblížime hernú sériu v dvoch častiach od úplne prvej hry, ktorá bola vydaná v novembri 1996 až po zatiaľ nevydaný Shadow of the Tomb Raider. Dôvodom, prečo je Lara Croft jedna z najpopulárnejších postáv, je určite aj jej bohatá herná história bez ktorej by sme Laru nevideli v dnešnej podobe.

Všetko to začalo legendárnym štúdiom Core Design v 90. rokoch

Technicky to všetko začalo v strede 90. rokov. V tejto dobe bolo veľmi dôležité, aby vývojárske herné štúdiá mali vlastného hrdinu. Vznik ikonickej postavy Lary Croft sa spája s menom Toby Guard - mladý dizajnér, ktorý mal víziu v tej dobe originálneho herného projektu. Áno, reč je o hre Tomb Raider, ktorá mala byť 3D akčná adventúra so ženskou hlavnou postavou. Pôvodne bola Lara Croft dobrodruh z Južnej Ameriky a nevolala sa Lara Croft, ale Lara Cruz. Samozrejme v prvej hre sme už stretli Laru Croft, britskú aristokratku.

Nápad ohľadom 3D akčnej adventúry bol obrovským rozdielom od predošlých projektov Core Design a samozrejme, že pre tím ľudí to bola obrovská výzva a navyše k tomu mali ešte aj limitovaný čas na vývoj. Napríklad Nathan McCree, ktorý pracoval so zvukom, mal len tri týždne na vývoj hudby k titulu Tomb Raider. Pod časovou tiesňou sa ocitol aj animátor Stuart Atkinson, ktorý pomáhal s vytváraním nepriateľov. Túto ponuku dostal 4 mesiace pred vydaním hry.

Tomb Raider (Dátum prvého vydania: 25. október 1996)

Táto herná klasika bola vyvíjaná 18 mesiacov šesťčlenným tímom v štúdiu Core Design. Vydavateľom bola spoločnosť Eidos Interactive. Zrod tejto legendy môžeme pripísať Británii, pretože štúdio Core Design malo v tom čase sídlo v Derby, v Anglicku. Hneď po vydaní bola táto herná klasika uznávaná a označovaná za prevratnú akčnú adventúru. Objavila sa na platformách Sega Saturn, PlayStation a MS-DOS.

Hra Tomb Raider bola nakoniec vydaná v októbri 1996 pre plarformu Sega Saturn, následne v novembri 1996 aj pre PlayStation a PC. Nový herný titul bol dôležitým herným ale aj komerčným úspechom. Toto však tím Core Design nevedel. Nikto z nich ani netušil, že vytvorili obrovský hit. Prišli na to až po tom, keď sa hra začala predávať vo veľkom. Predpoklad bol, že hra predá okolo 100.000 kusov.

Ich predpoklad bol veľmi ďaleko od reality pretože predaj bol fenomenálny. Predalo sa skoro 8 miliónov kópií. Ak by sme si to porovnali s ďalšou hernou klasikou ako je napríklad Resident Evil, ktorý bol tiež vydaný v roku 1996, tak by sme v predajoch nenašli až taký veľký rozdiel, pretože táto hra má na konte 8,5 milióna predaných kópií.

Zaujímavým faktom je, že herný titul Tomb Raider bol jedným z prvých, prostredníctvom, ktorého sa spojil akčný žáner s adventúrou. V hre sa hráč sústredí na bádanie a riešenie hádaniek, ale aj na boj s rôznymi nepriateľmi. Samozrejme po stránkach ovládania a grafiky je táto hra na dnešné pomery primitívna, no príbeh a hrateľnosť je stále na solídnej úrovni. Táto hra bežala na tzv. Tomb Raider engine, ktorý bol vyvinutý špeciálne pre túto sériu. Koniec koncov, ak by ste mali záujem, existuje aj remake na tento diel od štúdia Crystal Dynamics ku ktorému sa dostaneme v druhom dieli článku.

Príbeh sleduje postavu Lary Croft, ktorá bola najatá Jacueline Natlou, generálnou riaditeľkou Natla Technologies. Lara má za úlohu nájsť tajomný artefakt, ktorý sa vraj nachádza v peruánskej hrobke. Hlavná hrdinka sa artefaktu zmocní a príde na to, že tento artefakt je súčasťou mocnejšieho artefaktu s názvom „The Scion“ – artefakt z Atlantídy. Lara však nie je jediná, ktorá sa snaží tento artefakt získať a dokonca ani jej zamestnávateľ nie je tým, za koho sa vydáva. Lara Croft zistí vo vízii prostredníctvom artefaktu „The Scion“, že Jacueline Natla je treťou vládkyňou ríše Atlantis. Jej moc by mala pochádzať s genetických experimentov. V Larinej vízii chce pomocou artefaktu Natla získať armádu mutantov, no Lara ho nakoniec zničí a aj už v tejto chvíli zmutovanú Jacueline.

V marci 1998, teda po vydaní druhého dielu Tomb Raider, bol prvý diel vydaný znovu pre PC a prvýkrát vydaný na Mac v špeciálnej „Gold“ edícii. Táto edícia obsahovala okrem pôvodnej hry aj nové rozšírenia s názvami „Shadow of the Cat“ a „Unfinished Business“. V nich sa Lara vrátila do Egypta a Atlantisu. Rozšírenia boli zadarmo pre hráčov, ktorí už vlastnili kópiu Tomb Raider hry. Zaujímavosťou je, že tieto bonusové levely neboli nikdy vydané na PlayStation.

Tomb Raider 2 (Dátum prvého vydania: 31. október 1997)

Vývoja hry Tomb Raider 2 sa opäť ujalo štúdio Core Design a vydavateľom bola opäť spoločnosť Eidos Interactive. Vývoj tohto pokračovania trval 8 mesiacov, no tím pracoval na tejto hre ešte viac než na predchádzajúcom dieli. Nakoniec bola vydaná pre PlayStation a PC v roku 1997. Mac OS port hry bol hráčom dopriaty v roku 1998. Ani toto pokračovanie neupustilo od žánru akčnej adventúry.

Oproti prvému dielu pokračovanie obsahuje viac bojov a krvavých efektov. Tentokrát hra obsahuje 16 levelov plus dva kratšie levely na konci hry. V tomto dieli je určite znateľná aj lepšia grafika oproti prvému dielu. Hra bola do určitej miery ohodnotená pozitívne, no z tohto uhla pohľadu nemala taký úspech ako prvý diel. Čo sa týka predajov, hra predbehla prvý diel a bolo predaných niečo cez 8 miliónov kópií.

Na tomto pokračovaní sa bohužiaľ nepodieľal Toby Gard a to z dôvodu nezhôd s manažmentom v Core Design. Tým prešvihol obrovský úspech druhého dielu. Väčšina tímu však pri vývoji zostala a hneď sa vrhla na pokračovanie. Tomb Raider 2 dostal na vývoj menej než rok, čím bol určite uvalený na tím veľký tlak. V druhom dieli v Core Dynamics vylepšili Tomb Raider engine, čo im umožnilo zasadiť hru do väčších priestorov a dokonca Laru posadiť na motorku.

V druhom pokračovaní sa Lara vydá vyšetrovať legendu o dýke, ktorú vlastnil čínsky cisár Xian. Používal ju na ovládanie svojej armády. Podľa legendy tento artefakt dá tomu kto sa ho zmocní doslova silu draka. Lara však opäť nie je jediná, kto chce artefakt získať. Kult pod názvom „Black Flame“ alebo „The Fiamma Nera“ sa pod megalomanský lídrom Marcom Bartolim snaží získať dýku a nezastaví sa pred ničím. Ten sa nakoniec premení na draka, avšak Lara mu vytiahne dýku zo srdca, čímho zabije.

Zaujímavosťou je, že pokračovanie malo skončiť hneď po boji s drakom. Vývojárom sa to však nepáčilo a preto pridali epilóg. Pre nedostatok času si vybrali rezidenciu Croft, kde Lara obraňovala svoj domov pred nepriateľmi. Hneď po boji nasledovala scéna v sprche, v ktorej Lara odstrelila hráča so slovami „Don't you think you've seen enough?“ Bola to odozva na tzv. „Nude Cheat“, ktorý sa objavil v prvom dieli. Použitím tohto cheatu hráč mohol hrať za nahú Laru v celej hre.

V roku 1999 vyšla edícia Tomb Raider 2 „Special Gold Edition“. Obsahovala originálnu hru a 5 nových levelov, ktoré predstavovali menšie dobrodružstvo s názvom „The Golden mask“. Lara sa v ňom vydala do Aljašky hľadať artefakt s názvom „Mask of Tornarsuk“. Tak ako v predošlom rozšírení, hráči, ktorí už vlastnili originálnu hru, si rozšírenie mohli zadarmo stiahnuť a bolo vydané len pre PC a Mac.

Tomb Raider 3 (Dátum prvého vydania: 20. november 1998)

Oficiálny názov tretieho pokračovania je Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft. Vývojárom pokračovania nie je nikto iný než štúdio Core Design a vydavateľom opäť Eidos Interactive. Hra bola vydaná pre platformy PC a PlayStation. Nie je prekvapením, že ide opäť o akčnú adventúru a ďalšie dobrodružstvo ikonickej postavy Lary Croft.

Tretie pokračovanie je vo svojej podstate vylepšená verzia prvých dvoch dielov, ktorá bola vyvinutá pomocou Tomb Raider enginu. Samozrejme ponúklo hráčom lepšie grafické prvky ako farebné blesky a lepšie detaily. Hra je tentokrát zameraná viac na riešenie hádaniek, teda nesie sa v duchu prvého dielu. Bojov je tu menej než v druhom dieli.

Herný titul Tomb Raider 3 bol sprevádzaný rozsiahlou marketingovou kampaňou. Samozrejme sa hra stala komerčným úspechom, no týmto dielom začali predaje mierne upadať a definitívne sa tento trend potvrdil vo štvrtom pokračovaní. Tretí diel má na konte okolo 6 miliónov predaných kópií. Čo sa týka kritiky, hra získala prevažne pozitívne ohlasy, no nemožno hovoriť o takom úspechu aký mali prvé dva diely. Hre bola vytknutá obťažnosť, nekompromisná hrateľnosť voči hráčovi a opakujúce sa hracie prvky z prvých dvoch hier.

Lara sa v tomto dieli vydá opäť nájsť artefakty, tentokrát vo forme rozštiepeného meteoritu. V Indii sa snaži nájsť legendárny kameň s názvom „Infada Stone“. Stretne sa aj so škótskym vedcom Dr. Willardom, ktorý sa tiež snaží nájsť tento kameň. Ten informuje Laru, že kameň je len jedna časť zo štyroch, ktoré boli odštiepené zo starovekého meteoritu. Lara sa samozrejme vydá nájsť všetky štyri časti, ktoré ju zavedú do oblasti 51 v Nevade, na tropické ostrovy v južnom Pacifiku a aj do Anglicka.

Po nájdení všetkých častí Lara vycestuje do Antarktídy, kde sa príbeh začne komplikovať. Dr. Willard použije získané vedomosti z meteoritu na experimenty. Začne experimentovať na vlastných ľuďoch a premení ich na hrôzostrašné monštrá a jeho cieľom je aj celý svet. Lara nakoniec zabije na monštrum premeneného Dr. Willarda, získa artefakt a ujde na helikoptére.

V roku 2000 vyšlo aj krátke pokračovanie Tomb Raider 3 s názvom Tomb Raider: The Lost Artifact, ktoré hneď nadväzovalo na koniec tretieho dielu. Lara sa vydala hľadať aj piaty artefakt, ktorý ju zavedie k jazeru Loch Ness a do parížskych katakomb.

Tomb Raider: The Last Revelation (Dátum prvého vydania: 19. november 1999)

Vývoja hry Tomb Raider: The Last Revelation sa opäť ujalo štúdio Core Design a vydavateľom bola opäť spoločnosť Eidos Interactive. Ide o štvrté pokračovanie v tejto hernej sérii. Hra bola vydaná na platformy PlayStation, Microsoft Windows, Dreamcast a Mac OS. Zaujímavosťou sú odlišné dátumy vydania na platformách. Napríklad na PlayStation bola hra vydaná 19. novembra 1999, na PC 3. decembra 1999 a na Dreamcast 24. marca 2000. Dátumy vydania sú tiež rozdielne v Európe a Severnej Amerike.

Zmeny v grafike oproti Tomb Raider 3 sú do určitej miery radikálne. Hráč prejde rôznymi miestami, od mestských ulíc až po staroveké ruiny. Všeobecný vzhľad hry nie je odlišný, no veľkými zmenami sú detailne prepracované scenérie, dobré využitie svetla. Lara vyzerá hladšie a je vytvorená s lepšími textúrami. Štvrté pokračovanie má menej problémovú hrateľnosť, kratšie pasáže s načítaním a hladšie prechody medzi levelmi. Vývojári spravili aj zmeny v hrateľnosti. Napríklad hráči mohli kombinovať predmety alebo ak chcete tzv. „crafting system“. Boli pridané nové pohyby s lanom ako šplhanie, prehupovanie sa alebo chodenie po lane. Do hry sa vrátil aj kompas!

Hra Tomb Raider: The Last Revelation bola komerčným úspechom. Má na svojom konte 5 miliónov predaných kópií. V rámci recenzií a reakcií kritikov mala hra prevažne pozitívne reakcie. Videoherný magazín Edge dokonca označil túto časť za najlepšiu Tomb Raider hru od prvého dielu. Na druhej strane napríklad herný web Gamespot publikoval recenziu, v ktorej hru označil za prijateľnú, no vytkol jej, že smeruje proti vlastnému odkazu.

Lara tentokrát skúma egyptskú legendu o egyptskom bohu Horovi, ktorý zdolal zlého boha Setha a uväznil ho v tajnej hrobke. 5000 rokov od tejto udalosti Lara objaví stratenú hrobku a nedopatrením vypustí zlého Setha, čím sa naplní staré proroctvo o jeho znovuzrodení, ktoré stiahne ľudstvo do temnoty. Lara musí bojovať s časom a využiť všetky svoje schopnosti, aby znovu uväznila Setha a tým zabránila koncu sveta.

Toto pokračovanie je zaujímavé aj tým, že v tíme Core Design chceli Laru nechať zomrieť. Dôvodom bolo vyčerpanie témy a frustrácia tímu. V podstate sa im to aj podarilo, pretože hra končí tým, že Laru zasypala rúcajúca sa pyramída. Dramatický, no možno aj poetický koniec ikonickej postavy. Takýto koniec bol však pre „zlaté prasa“ spoločnosti neprijateľný. Jeremy Heath-Smith, generálny riaditeľ spoločnosti Core Design, s týmto rozhodnutím nebol vôbec spokojný. Keď prišiel na to, akým spôsobom sa skončila hra Tomb Raider: The Last Revelation, požadoval vývoj ďalšej hry v ktorej oživia Laru Croft. Táto hra dostala meno Tomb Raider Chronicles.

Tomb Raider: Chronicles (Dátum prvého vydania: 17. november 2000)

Vývoja hry Tomb Raider: Chronicles sa ujalo staré známe štúdio Core Design a vydavateľom bola opäť spoločnosť Eidos Interactive. Ide o piate pokračovanie v tejto hernej sérii. Hra bola vydaná na platformy PlayStation, PC, Dreamcast a Mac OS. Aj toto pokračovanie malo odlišné dátumy vydaní na rôzne platformy. Napríklad v Európe bola hra na PlayStation vydaná 17. novembra 2000 a na PC 24. novembra 2000. Odlišné boli aj dátumy vydania v Európe a v Severnej Amerike.

V tomto období vývojári dospeli k záveru, že Tomb Raider engine začína byť zastaralý a to hlavne kvôli času na vývoj hier, ktorý im nedovoľoval urobiť veľké zmeny v hre. Vývojársky tím chcel stále nechať Laru zomrieť a nebol vôbec spokojný so súčasnou situáciou. Samozrejme je to zreteľné aj na hre. Oproti predošlému dielu a napriek nechuti vývojárov a tomu istému enginu, aj toto pokračovanie malo v sebe určité vynovenia. Lara dostala nové oblečenia a v „Irish Adventure“ sa hráči vcítili do kože tínedžerky Lary. Boli pridané aj nové pohyby.

Po vydaní hry Tomb Raider Chronicles kritici túto frustráciu odhalili a hra dostala drasticky horšie hodnotenia než u predošlých dielov. V tomto prípade nie je možno hovoriť ani o komerčnom úspechu vzhľadom na to, že sa predalo niečo cez 1,5 milióna kópií. Behom 5 rokov bolo vydaných 5 Tomb Raider hier, určite niet pochýb o tom, že vývojársky tím vyčerpal svoj potenciál na maximum. Koniec koncov, bolo to viditeľné aj v recenziách a na reakciách samotných hráčov. V tomto čase však existovala spása a ňou boli nové technológie, konkrétnejšie PlayStation 2.

Príbeh v tejto časti začína tam kde skončil predošlý diel. Lara je vyhlásená za nezvestnú v Egypte a neskôr vyhlásená za mŕtvu. Rodina a blízki Lary Croft sa zhromaždili v rezidencii Croft, aby si uctili jej pamiatku. Po pohrebe si jej priatelia zaspomínali na Larine dobrodružstvá, ktoré hráči doteraz nemali možnosť vidieť. Na konci hry Von Croy prehľadáva zrúcanú hrobku a nakoniec nájde Larin batoh.

S novými technológiami a teda s príchodom PlayStation 2 v štúdiu Core Design vytvorili nový tím, ktorý bol doslova hladný po práci na novej hre s názvom Tomb Raider: The Angel of Darkness.

Tomb Raider: The Angel of Darkness (Dátum prvého vydania: 17. jún 2003)

O vývoj sa postaral nový tím v štúdiu Core Design a vydavateľom nebol nikto iný ako spoločnosť Eidos Interactive. Ide o šieste pokračovanie s revitalizovaným tímom, ktorý mal mnoho nápadov. Hra bola vydaná na platformy PC, PlayStation a Mac OS tiež s rozdielnymi dátumami vydania na rôzne platformy. Napríklad na Mac Os vyšla hra až 18. decembra 2003. Toto šieste pokračovanie bolo prvou Tomb Raider hrou na PlayStation 2.

Nový a veľký tím ľudí však nebol tým pravým orechovým a hra utrpela hlavne na prehnanej snaživosti v dizajne, veľkom tíme a zlom manažmente daných úloh. Krok vpred v podobe PlayStation 2 a hlavne komplexnosť hry nebola štúdiom dôsledne premyslená. Navyše v tom čase existoval veľký tlak, ktorý vznikol zo zmeny smeru a hrateľnosti hier Tomb Raider. Samozrejme tu existoval aj tlak od ostatných vývojárov v iných herných sériách. Nový tím v štúdiu Core Design cítil, že séria Tomb Raider sa rúti do záhuby a jednoducho mali zo svojej hry oprávnene zlý pocit.

Príbeh v tomto dieli pokračuje tam, kde Tomb Raider: The Last Revelation skončil – Lara je po udalostiach v predošlom dieli iná. Je tvrdšia, temnejšia, viac cynická a jej skúmanie hrobiek sa premenilo už len na spomienky. Zúfalý telefonát od je mentora Von Croya ju zavedie do Paríža. Von Croy prijal ponuku od neznámeho klienta získať jeden z piatich obrazov tzv. „Obscure Paintings“. Lara prichádza do Paríža, no stretne sa s totálnym chaosom. Von Croy je mŕtvy a Lara je hlavná podozrivá. Nezostáva jej teda nič iné, než sa dať na útek. Lara sa snaží nájsť odpovede a popritom narazí na spriaznenú dušu, Kurtisa Trenta, ktorý sa snaží polapiť zlovestného alchymistu Eckhardta. Lara sa zapletie do rôznych kriminálnych obchodov, groteskných vrážd, temnej alchýmie. Zažije aj zradu a pomstu. Príbeh skončí tak, že Lara nájde vraha, ktorého zabije výbuch a odchádza cez dvere do temnoty, kde hra končí.

Po mnohých odkladoch nové pokračovanie Tomb Raider: Angel Of Darkness bolo konečne vydané 17. júna 2003. Napriek tomu, že sa predalo 2,5 milióna kópií je táto časť označovaná za najhoršiu v celej Tomb Raider sérii. Nakoniec spoločnosť Eidos Interactive zobrala sériu Tomb Raider z rúk štúdia Core Design a hernej série sa chopili Crystal Dynamics. Tým sa skončila jedna éra hernej série Tomb Raider.

Zdroj: Core Design, PC Gamer, Square Enix, Tomb Raiders, Tomb Raider Wiki, YouTube, Digital Trends, Moby Games

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk