15 hier, ktoré by mala obsahovať konzola konzola PlayStation Classic

15 hier, ktoré by mala obsahovať konzola konzola PlayStation Classic

Obsah článku

Toto sú hry, ktoré mini verzia originálneho PlayStationu musí mať!

Legendárna sivá krabička s názvom PlayStation, na ktorej vyrástla jedna celá generácia hráčov, sa navždy do histórie zapísala ako jedna z najúspešnejších a najobľúbenejších konzol všetkých čias. Na trh prišla v roku 1994 (u nás o rok neskôr), aby všetkým predovšetkým ukázala, čo znamená svižná moderná 3D grafika a priehrštie fantastických hier.

Po 24 rokoch od svojho vzniku sa tento malý zázrak opäť dostane do predaja a to vo forme mini konzoly PlayStation Classic, ktorá sa svojim štýlom celkom jasne nechala inšpirovať mini konzolami od Nintenda. Bude obsahovať celkovo 20 predinštalovaných titulov, z ktorých už poznáme 5 hier, t.j. Final Fantasy VII, Jumping Flash, Ridge Racer Type 4, Tekken 3 a Wild Arms, no zvyšných 15 ostáva stále zahalených rúškom tajomstva. Z toho dôvodu som sa rozhodol spísať moje tipy, aké z ďalších PS hier by sa do tohto zoznamu mohli, respektíve mali dostať. A vedzte, že to nebola ani náhodou jednoduchá úloha.

Pri zostavovaní tohto rebríčka som si uvedomil, že posledné, čo by som chcel, je, aby pôsobil príliš očividne. Čo hráčom pri predstave prvého PlayStation príde prvé na um? No predsa Crash, Spyro, Final Fantasy, Resident Evil alebo Syphon Filter. A takto som tento celý článok určite pojať nechcel. Táto konzola obsahovala tony úchvatných hier, ktoré boli z rôznych príčin zabudnuté alebo opomínané a práve teraz je tá najvhodnejšia príležitosť, aby sa o nich znova začalo hovoriť.

Netvrdím, že som sa úplne vyhol tým najznámejším hrám, to ani náhodou, len som sa jednoducho mnohokrát snažil pridať hry, ktoré nie sú až také známe, aj napriek tomu, že sú minimálne rovnako dobré, ako ich známejší príbuzní. Pokúšal som sa nájsť vhodný kompromis a vyvážiť zoznam hier tak, aby pôsobil sviežo, nečakane, a na druhej strane zase taktiež familiárne a s kvapôčkou príjemnej nostalgie.


The Adventures of Alundra

Prvá odpoveď Sony na Zeldu od Nintenda a okamžite trefa do čierneho. The Adventures of Alundra svojho času priniesla nápaditý mix 2D akčnej adventúry a mechaník starých NES/SNES arkádových hier, ktorú okorenila výborným príbehom, temnou atmosférou a znamenitými hernými nápadmi (napríklad vnikanie do snov postáv).

Aj keď Sony na svojej prvej konzole chcela stoj čo stoj 3D hry, nakoľko to bol predajný artikel konzoly, štúdio Matrix Software sa rozhodlo zachovať starý štýl a to sa im vyplatilo. 2D grafika hry vyzerá aj dnes úchvatne, ovládanie je stále veľmi precízne, čo sa o mnohých ranných 3D hrách na konzole dnes povedať určite nedá a herné mechaniky vďaka týmto plusom zostarli s gráciou a vyzeli priam do dokonalosti.

The Adventures of Alundra je hra, ktorá hráčov neustále odmeňuje za exploráciu, čo je aj mimochodom jedna z jej hlavných prvkov, a taktiež hra, ktorá v žiadnom prípade nevodí za ručičku, ale s radosťou hádže hráčom polená pod nohy v podobe náročných hlavolamov.


Colony Wars

Vesmírne simulátory boli síce doménou predovšetkým PC platformy, no veľa takýchto hier sa objavilo aj na PlayStatione, kde rovnako tak zaznamenali záujem medzi hráčmi. Prvý diel série Colony Wars patrí medzi to najlepšie, čo táto konzola z tejto strany ponúkla.

Medzi najlepšie prvky hry sa mimo ovládania, grafiky a príbehu dá rozhodne zaradiť aj fakt, že neúspech misie neznamenal automaticky obrazovku s nápisom GAME OVER, ale mohlo to znamenať, že sa hra ďalej odvíjala o niečo odlišne. Z toho dôvodu hra obsahuje niekoľko odlišných koncov. Hráči taktiež nemuseli plniť úlohy v danom poradí, ale mohli sa vo vesmírnom priestore pohybovať voľne, tak ako sa na poriadny vesmír aj patrí.

Hráči taktiež mali k dispozícii databázu detailne popísaných planét a lodí, o ktorých sa tam mohli dozvedieť plno rôznych zaujímavých informácií. Colony Wars by milovníci premyslených akčných hier určite nechceli minúť.


Quake 2

Štúdio Hammerhead sa v roku 1999 postaralo o veľký zázrak. Podarilo sa im na PlayStatione rozbehať Quake 2 a to vo výbornej grafike a vysokej rýchlosti. Bolo to také malé svetielko v tme, ktoré sa objavilo v dobe, kedy boli nedostatočná snaha a talent tvorcov maskované „hmlou“ zakrývajúcou vykresľované objekty v diaľke. V Quake 2 pre PlayStation žiadne takéto maskovanie nie je a navyše v hre môžete vidieť neuveriteľne ďaleko.

Quake 2 sa okamžite zaradil medzi tie najlepšie FPS hry na systéme. Nielenže hra dobe vyzerala, ona sa rovnako dobre aj ovládala, nakoľko ponúkla celú plejádu nastavení. Takto si každý mohol nájsť to svoje najlepšie, aby sa mu tým vysokooktánovým FPS peklom podarilo prejsť čo možno najpohodlnejšie. Posledné, čo totiž hráč v akejkoľvek hre chce robiť, je trápiť sa s ovládaním. Quake 2 dokonca podporoval aj PlayStation myš, čo býval raritný kúsok hardvéru pre túto konzolu.

S vynikajúco zvládnutým singleplayerom bol rovnako s bravúrou zvládnutý aj deathmatch a to až pre štyroch hráčov. Graficky vtedy hra síce šla o niečo dole, no úžasný zážitok z multiplayeru v splitscreene pre štyroch hráčov to bohate vyvážil. Quake 2 síce ponúkol na PlayStation menšie a orezanejšie levely, no aj napriek tomu išlo o fantastickú strieľačku, ktorá na systéme nemala obdobu.


Vandal Hearts II

Druhý diel taktickej stratégie Vandal Hearts od Konami pojal hrateľnosť omnoho inovatívnejšie než predchodca. Prítomný tu bol duálny systém ťahov, čiže postavy hráča a nepriatelia sa pohybovali naraz počas jedného ťahu, čo dodávalo súbojom na dynamickosti a napätí. Rovnako sa vylepšení dočkal aj RPG systém, predovšetkým čo sa classov týka.

Aj keď hráči mohli svojim postavám priradiť povolanie, Vandal Hearts II v tomto nekládlo žiadne obmedzenia. Dalo by sa povedať, že každá postava mohla byť všetkým. Ale aspoň teoreticky. Postavy sa učili schopnosti nie na základe svojho povolania, ale na základe vecí a zbraní, ktoré použivali, pričom po dosiahnutí určitej hranice mohli začať používať aj iné zbrane bez toho, aby zrazu nemali možnosť používať prechádzajúce schopnosti. Niečo obdobné sa objavilo aj napríklad vo Final Fantasy IX.

Vandal Hearts II je náročnou hrou, ktorá dostatočne preverí taktické premýšľanie hráčov. Na rozdiel od iných, žánrovo podobných hier, je tento titul aj omnoho nekompromisnejší v zobrazovaní násilia a krvi. Hra sa skátka na nič nehrá a prezentuje herný svet ako drsný, tvrdý a neľútostný, čo k celkovej atmosfére titulu pasuje vskutku dobre.


Firebugs

Tam, kde svojho času skončil Rollcage, tam svojho času začal Firebugs. Od rovnakých vývojárov, s rovnakou štruktúrou a podobnými mechanikami, s rovnako extrémnym jazdným modelom a s rovnako akčnou hrateľnosťou plnou výbuchov a zábavných zbraní. Zaujímavosťou hry je, že bola ako jedna z mála PlayStation hier vydaná len v Európe a nikde inde na svete.

Attention to Detail sa po spomínanej sérii Rollcage rozhodlo pre vývoj podobnej hry exkluzívne pre PlayStation. Trate boli vhodne navrhnuté tak, aby dokázala vyniknúť akčná podstata hrateľnosti a boli dostatočné široké, aby sa dalo pohybovať aj po stenách, či stropoch. Celkovo bolo pre hru navrhnutých 25 tratí, po ktorých sa autíčka pohybovali obrovitánskou rýchlosťou, rovnakou ako napríklad také vznášadlá v sérii Wipeout.

Vzhľadom na dátum vydania, 18. október 2002, sa Firebugs taktiež zaradil medzi jedny z posledných vydaných automobilových hier na prvý PlayStation vôbec. Je treba povedať, že z celej tej skupiny „posledných“ bol práve Firebugs tou najviac kvalitnou hrou. Skúsenosti s predchádzajúcou sériou sa tvorcom v prípade Firebugs vyplatili.


Ape Escape

Keď sa spoja slová plošinovka a PlayStation, každému sa automaticky vybaví buď Crash Bandicoot alebo fialový dráčik Spyro. Na PlayStation ale okrem nich existovali aj iné výborné plošinovky a jednou z tých najoriginálnejších bola Ape Escape, hra o chytaní opíc schovávajúcich sa na rôznych nedostupných miestach, kam sa hráči museli dostať na základe svojho dôvtipu a dostupných gadgetov.

Aj keď je hra považovaná predovšetkým za plošinovku, a to samozrejme právom, dalo by sa povedať, že každá úroveň v hre je jedno veľké enviromentálne puzzle. Opice totiž neboli len štatistami, ktoré len tak bezducho postávali, ale ak ste si nedali pozor, dokázali vaše plány odhaliť a už bolo zle nedobre. Hra bola svojho času prirovnávaná k legende Super Mario 64 a to nie je náhoda. Ape Escape rovnako tak oplývalo vynikajúcim level designom, zmyselne vystavanými svetmi a roztomilým nádychom.

Ape Escape bola okrem iného jedinečná hra v tom, že ste si ju bez Dual Shocku zahrať jednoducho nemohli. Hra totiž umne využívala všetky možné tlačidlá a možnosti, ktorými tento vylepšený pôvodný PlayStation ovládač oplýval, a bez nich ste boli v Ape Escape úplne stratení.


Metal Gear Solid

Unikát na poli videohier a hra, ktorá navždy zmenila optiku, prostredníctvom ktorej sme dovtedy hľadeli na akčné hry. Už to nebola len prachprostá strieľačka s celým ansáblom vyvraždených vojakov za našim chrbtom. Bola to už veľkodušná hra atakujúca filmový zážitok s príbehom a zvratmi tak prekvapujúcimi, že by aj Tarantino bledol závisťou.

Metal Gear Solid priniesol dovtedy nevídaný mix akcie, stealthu a na akčnú hru prekvapivo hlboko vykreslených postáv. Režisér Hideo Kodžima svoje nápady dotiahol až tak ďalej, že sa doslova hral s psychológiou hráčov (napríklad boj proti Psycho Mantisovi pravidelne prerušoval čiernou obrazovkou) a naťahoval ich nervy až takmer na hranicu únosnosti (napríklad scéna mučenia Snakea).

Každá scéna tu mala zmysel, každý okamih tu mal svoje miesto a každý z bossov mal svoju nezameniteľnú charizmu, až ich bolo hráčom ľúto zabiť. Mystika, sci-fi, ponurá temnota, celospoločenská kritika a mrazivý chlad večne hladnej Aljašsky spravili z Metal Gear Solid legendu.


Chrono Cross

Chrono Cross je prenádherné JRPG dobrodružstvo, ktoré môže vzniknúť len po rukami skutočných majstrov. Pokračovanie legendárneho Chrono Trigger prinieslo síce iné princípy, na ktorých bola hra oproti predchodcovi vystavaná, no samo o sebe to bola rovnako vysokokvalitná hra s rôznymi fantastickými detailami a mechanikami nemajúcich na platforme obdobu.

Hra ponúkol svet zložený z dvoch paralelných dimenzií, medzi ktorými hráč mohol prechádzať, až 80 rôznych postáv, ktoré mohli byť naverbované do partie, originálny systém Elementov, inovatívny ťahový súbojový systém, jednu z najlepších grafík na konzole a legendárny soundtrack od Jasunori Micudu. Chrono Cross priniesol na PlayStation jeden z najrobustnejších herných systémov vôbec.

Hra oplývala pohodovou vzdušnou atmosférou pripomínajúcou horúce leto, nakoľko sa celá odohrávala v tropickom zasadení. Svet hry bol pojatý skutočne pedantne, dokonca až tak, že postavy v rôznych kútoch sveta hovoria rôznymi nárečiami. Ak by sa hra objavila v PlayStation Classic, bolo by to prvýkrát, kedy by sa hra objavila v našich končinách, nakoľko pôvodná hra nikdy v Európe nevyšla.


Tombi! 2

Tombi je ružovovlasý domorodý bijec zlých prasiat, ktoré sa rozhodli spraviť šarapatu vo svete, kde si doteraz žili všetci v pokoji a harmónii a zároveň hlavným hrdinom tak trocha neprávom opomínanej plošinovkovej série Tombi!, ktorá svojho času vynikala úžasnými nápadmi vrcholiacimi práve v druhej časti.

Plošinovka Tombi! priniesla zaujímavý pohľad na daný žáner tým, že obsahovala systém hlavných a vedľajších questov, ktoré hráči mohli plniť v ľubovoľnom poradí. V hernom svete sa človek pohyboval ako v 2D plošinovke, no hra bola kompletne 3D a dosť často využívala perspektívu priestoru pre riešenie rôznych problémov. Bola to z časti aj klasická adventúra, nakoľko ste mali inventár a mnohokrát ste museli využívať získané predmety na daných miestach a z časti metroidvania umožňujúca vchod do predtým neprístupných oblastí na základe správnych vecí. Tento systém vylepšila a vypilovala práve druhá časť, ktorú práve z toho dôvodu zaradzujem do zoznamu.

Hra bola prepchaná rôznymi zábavnými minihrami (napr. jazda na veveričke), mechanikami (ako varenie si vlastného jedla) a funkciami (možnosť využívať rôzne schopnosti oblekov), a to z nej robí jedného z najoriginálnejších zástupcov svojho žánru na platforme. 


Crash Team Racing

Absolútne najlepší kart racing, ktorý môžete nájsť na prvom PlayStatione, je ten od Naughty Dog s Crash Bandicootom v hlavnej úlohe. Pôvodne som na toto miesto chcel umiestniť rovnako skvelý počin Speed Freaks od írskeho štúdia Funcom Dublin, no napokon to predsa len vyhral Crash Team Racing, a to z dôvodu nápaditejších a celkovo lepších levelov.

Crash Team Racing je neuveriteľne zábavná, okamžite chytľavá a dlhé veky trvácna akčná „racingovka“ ponúkajúca niekoľko herných módov, skvelú príbehovú kampaň a vynikajúce boss fighty. Prakticky každá z tratí vám utkvie v pamäti kvôli ich parádnemu dizajnu plnému originálnych momentov. Aj keď sa hra jasne inšpiruje sériou Mario Kart, robí to tak skvele a svojim vlastným spôsobom, že je hru nemožné nemilovať.

Hra nebodovala len výborne zvládnutou hrateľnosťou ale na špičkovej úrovni bola aj po technickej stránke, hlavne čo sa vizuálu týka. Graficky hra vyžmýkavala z konzoly aj tie jej posledné zbytky dovtedy nevyužitých síl, čo sa prejavilo v kryštalicky čistých textúrach a nádherne plynulých animáciách postáv.


Final Fantasy IX

Aj keď osobne najviac milujem predovšetkým ôsmy diel, ktorý je mimochodom moja najobľúbenejšia hra všetkých čias, tentokrát som sa pre zmenu rozhodol vybrať fantastickú deviatu časť, ktorá svojho času predstavovala nádhernú rozlúčku s konzolou PlayStation.

Namiesto futurizmu a alternatívneho pojatia reálií z predchádzajúcich častí sa sympaticky obzrela cez rameno späť na svoje fantasy korene a priniesla staromilský herný zážitok s množstvom odkazov na dovtedajšie tituly Final Fantasy.

Final Fantasy IX je ideálna hra pre všetkých. Noví hráči budú uchvátení nádherným dobrodružstvom s veľkým srdcom, aké ešte nezažili, a starí harcovníci série si zaspomínajú na tie staré dobré časy, kedy bol pre nich svet ešte gombičkou a keď celý ich svet znamenal malý čarodejník Vivi hľadajúci svoje miesto na svete a zbojník Zidane meniaci sa zo sukničkára a bezstarostného pohoďáka na vážneho hrdinu zachraňujúceho svet.


Soul Blade

Soul Blade je dnes už klasická bojovka na PlayStation, ktorá má svoj základ v automatovej bojovke zvanej Soul Edge. PlayStation verzia tejto hry priniesla viacero noviniek ako odlišné kostýmy, viac herných módov, príbehovú "RPG" kampaň Edge Master a nové zbrane. Inak si hra zachovala originálnu náplň, vrátane piatich odomykateľných postáv.

Táto bojovka skúsila pojať svoj žáner inak ako len prehliadku klasických bojových umení. Hlavnými hrdinami Soul Blade sú totiž rôzne zbrane a bojové štýly prispôsobené boju so zbraňami.

V čase vydania bola hra veľmi úspešná, no pre vývojárov to bol len začiatok. Bol to totiž práve úspech Soul Blade, respektíve Soul Edge, ktorý umožnil tvorcom začať vyvíjať novú hru menom SoulCalibur. Najlepšia bojovka všetkých čias, ako je ale aspoň SoulCalibur mnohými častokrát pasovaný, však na PlayStation nikdy nevyšla.


Parasite Eve

Vtedajší Squaresoft sa na PlayStation rozhodol, snáď aj pod vplyvom úspechu Resident Evil, pre experiment, v ktorom by spojil survival horor s prvkami RPG, ktoré vtedy tvorilo jadro väčšiny ich hier. A ten experiment sa podaril na jedničku s hviezdičkou. Parasite Eve sa stalo ďalšou klasikou v poradí od tejto spoločnosti.

Parasite Eve sa brala omnoho vážnejšie ako hry, ktorými sa inšpirovala a priniesla príbeh náročný na pochopenie, plný odkazov na rôzne vedecké analýzy a teórie. Mrazivému deju dodával ešte väčší chlad fakt, že sa hra odohrávala v zimnom období počas Vianoc. Počas nich má vždy všetko takú zvláštnu magickú atmosféru, a tú sa podarilo zdarne preniesť aj do tejto hry.

Spomínané RPG prvky tu boli pretavené do detailného craftingu zbraní a armoru hlavnej postavy. Nakoľko to bol taktiež survival horor tak tak ako upgradov tak nábojov tu bolo ako šafránu a hráč si musel poriadne premyslieť, do čoho investoval. Súbojový systém síce prebiehal v reálnom čase, no bol zároveň silne ovplyvnený ATB systémom známym z Final Fantasy, a celkovo, aj napriek očividným protikladom, fungoval skutočne parádne.


Vagrant Story

Tento dungeon crawler s detailným craftingom zbraní a vysokým faktorom náročnosti bol vydaný v roku 2000 na sklonku posledných dní konzoly. Pre Squaresoft to bola jedna z posledných exkluzívnych hier pre PlayStation vôbec a k tomu sa aj patrične dobre pripravilo. Vagrant Story je dychvyrážajúcim dobrodružstvom pre tých najodolnejších RPG hráčov.

Ak by mala byť hra definovaná jedným slovom, bolo by to slovo detail. Je až neuveriteľné ako sa tvorcovia dokazali popasovať s obmedzeným výkonom zariadenia a priniesť tak detailných textúr plných prasklín a verne vykreslených kamenných dlažieb. Detaily boli prenesené aj do hrateľnosti, kde umožnili hráčovi útočiť na rôzne časti tiel nepriateľov s percentuálnym zobrazením úspešnosti útoku. Každá z častí mala svoj vlastný HP ukazovateľ, po ktorom minutí sa nepriateľom napríklad znemožnil pohyb a podobne.

Na rozdiel od iných RPG od Squaresoftu si tu hráč nemohol kupovať zbrane, mohol si ich len dať vyrobiť. Tu prichádza asi ten najlepší príklad oddanosti vývojárov detailom. Zbraní a výzbroje je tu neuveriteľné množstvo, tony rôznych kombinácií materiálov dávajú tony rôznych výsledkov, a každá zbraň platí lepšie, či horšie na rôzne druhy nepriateľov.


Twisted Metal: World Tour

Ak existuje na PlayStation úchylnejšia akčná hra v hlavnej úlohe s vozidlami, prosím, kontaktujte ma. Inak potom stále platí, že Twisted Metal: World Tour, čiže druhá časť série Twiste Metal, je tou najbláznivejšou vôbec. Do tohto rebríčka by sa ale táto hra nemohla dostať, ak by bola jej podstata a kvality založené len na tom. To ani náhodou. Twisted Metal: World Tour je rovnako ako bláznivá taktiež neuveriteľne hrateľná, originálna a vyvážená akčná hra s výbornou kooperáciou.

Základ hry je systém demolition derby, čiže na bojovom poli sa ocitne niekoľko po zuby ozbrojených vozidiel a tie proti sebe súperia, až pokým neostane len jeden jediný živý. Námet je jednoduchý ako facka, no práve v tom tkvie najväčší klad hry. Tú hru môže hrať okamžite každý a okamžite každý s ňou zažije jazdu, na ktorú len tak nezabudne.

Každý z jazdcov má svoje príbehové pozadie a dôvod, prečo sa zúčastňujú takýchto bojov na život a na smrť, každé vozidlo má svoje špeciálne schopnosti, klady a zápory, s ktorými ste sa museli vžiť, aby ste mohli prežiť, pričom žiadne nie je výraznejšie lepšie než to druhé a každý z úžasných levelov má svoje vychytávky ako napríklad veľkú zničiteľnú Eifelovu vežu v parížskom leveli, ktoré dodávali hrateľnosti zaujímavé twisty.

Zdroj: Gamesite

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk