My, hráči, sme vcelku divná sorta. Niektoré veci, ktoré by bežným ľuďom prekážali, nás nechávajú chladnými, zatiaľ čo nad inými situáciami či problémami, z ktorých nám pení krv v žilách, iní ľudia iba krútia hlavou. Naši starší rodinní príslušníci či kolegovia v práci asi ťažko pochopia strasti a útrapy, s ktorými sa stretáva takmer každý hráč, no to nám nebráni v pokusoch objasniť im naše problémy.
Preto sme si v spolupráci so spoločnosťou ESET, ktorá ponúka jedno z najkvalitnejších riešení ochrany proti malvéru a iným nástrahám internetu, pripravili zoznam desiatich vecí, ktoré hráčom maximálne lezú na nervy. Samozrejme, niektorých problémov sa len tak ľahko nezbavíme, no odpoveďou na niektoré ďalšie môžu byť práve riešenia od ESET-u.
10. Nemožnosť vysvetliť niektorým ľuďom, že online hra sa nedá zapauzovať
Začnem hneď pri jednom z najmenších a pritom najčastejších problémov dnešných hráčov. Myslím, že ani veľmi nemusím opisovať túto bežnú situáciu, ale pre účely článku vám predsa len načrtnem pomerne známu situáciu: Posledné dve hodiny svojho života ste spolu s partiou svojich známych strávili porážaním vlny za vlnou nepriateľov. Doposiaľ všetko vychádza podľa plánu, každý člen skupiny má dosť životov, nikoho ste zatiaľ nestratili a blíži sa chvíľa s veľkým CH. Hlavný boss, váš najväčší nepriateľ, je takmer na dosah. A zrazu vám do slúchadiel preniká do uší krik mamy/otca/súrodenca/spolubývajúceho: „Večera je hotová! Smeti treba vyniesť! Horí nám dom!“ Koho ale majú zaujímať také maličkosti? Hlavne, keď už vidíte, ako sa pomaly blíži koniec hlavného nepriateľa a už sa neviete dočkať všetkých legendárnych predmetov, ktoré vďaka tomu získate. Nuž, ostáva nám len snívať o svete, v ktorom budú všetci chápať, že online hra sa deje práve teraz a nemôže sa odohrávať o pol hodinu.
9. Konštantné klamstvá herných štúdií a developerov
Tešiť sa na nový titul z obľúbenej hernej série alebo na úplnú novinku, ktorá sľubuje revolúciu herného žánru, ktorý obľubujete, to je naozaj krásne. Ako sa ale vyvarovať obrovskému sklamaniu, keď aj herné štúdiá, ktoré si dlhé roky udržiavali nejaký štandard a starali sa o svojich fanúšikov, zrazu dodávajú hry, ktoré sú nedorobené, prípadne v nich chýba množstvo sľubovaného obsahu a možností? Pri niektorých menách už hráči získali akúsi hrošiu kožu a každú novú správu berú s nadhľadom. EA, Ubisoft, áno, pozerám sa priamo vaším smerom. No aj úplní nováčikovia na scéne, ako napríklad Hello Games s titulom No Man’s Sky, dokázali zlomiť množstvo hráčskych sŕdc. Samozrejme, drvivá väčšina developerov a štúdií dodáva produkt, ktorý bol sľúbený, no oveľa viac hráčov si do pamäti zapíše to obrovské sklamanie zo zníženej kvality grafiky, nedodanej funkcionality či konca hry, ktorý ide úplne proti logike a tradícii hernej série.
8. Hry s obrovským otvoreným svetom plné rutinných poslíčkovských misií
Kvalitu hry neurčuje rozľahlosť jej herného sveta, teda rovnako, ako je to aj v reálnom živote. Obrovská púšť, v ktorej sa nachádzajú dve zaujímavé miesta, bude vždy horšia a pre hráčov menej zaujímavá ako napríklad kompaktné mesto plné života, ľudí, možností objavovať a s množstvom kreatívnych úloh. Okamžite mi na um prichádza napríklad pretekárska hra Fuel, ktorá ponúka obrovské pláne, hory a lesy, no jej rutinná opakovanosť mi zabránila prejsť ju až do konca, hoci som vášnivým fanúšikom rýchlych áut a neobmedzených možností. Pri RPG hrách býva prázdny svet ešte väčším utrpením. Hlavne, keď sa v tretine herného príbehu akoby developeri vykašľali na originalitu a každá druhá misia pozostáva z jednoduchej schémy: Hráč A dostane predmet X. Hráč B je inštruovaný zaniesť predmet X osobe Y na opačnej strane herného sveta. Alebo druhá možnosť: Hráč A dostane inštrukcie, že na druhom konci sveta sa nachádza chcený predmet X. Hráč B sa musí terigať cez celú mapu a potom späť, aby mu o pár minút bola zadaná totožná úloha. Tieto misie takmer nikdy neposúvajú príbeh zaujímavým smerom a sú iba lenivou výhovorkou, ktorá naťahuje herný čas. Keď menej kvalitné herné štúdio o svojom titule s otvoreným svetom povie, že na stopercentné prejdenie budete potrebovať stovky hodín, v drvivej väčšine prípadov si môžete odčítať aspoň polovicu času, ktorá bude strávená behaním z bodu číslo jeden do bodu číslo dva.
{gifplayer}/33517/33517-anim1.gif{/gifplayer}
7. Hra sa spomalí, zasekne alebo minimalizuje práve v tom najakčnejšom okamihu
Zažil to už asi každý. Hra graduje, preteky sa blížia ku koncu, boss má už len pár percent života, vaša herná postava sa práve chystá odhaliť zásadný zvrat v hernom deji a zrazu, bum. Hra začne sekať, prinajhoršom úplne zamrzne. Možno sa len Windows rozhodne minimalizovať vašu hru, vytrhnúť vás z deja a oznámiť vám, že by sa rád o 5 minút vypol. Alebo sa na vašom počítači usídlil vírus a práve vám dáva na vedomie, že všetky dáta patria jemu. Spomalenie systému či zamrznutie hry môže mať ďalekosiahle následky, od jednoduchej straty chute pokračovať, cez porážku v dôležitom súboji, až po poškodenie uložených pozícií. Preto zase raz prichádza na rad správna ochrana a prevencia takýchto situácií. Jasné, vo Windowse treba nastaviť, že sa bude updatovať a vypínať jednoducho vtedy, keď mu to prikážem. Takisto aj množstvo programov ponúka možnosť uspania notifikácií či dopadu na systém. Ale treba myslieť aj na bezpečnosť a ochranu proti vírusom. Najlepšie s malým dopadom na výkon celého systému. Toto je jeden z prvých bodov, s ktorými dokáže pomôcť práve ESET vyznačujúci sa veľmi nízkou záťažou na systém pri zachovaní silnej detekcie. Softvér od tejto spoločnosti ponúka aj herný mód, ktorý sa automaticky zapína pri akejkoľvek aplikácii so zobrazením na celú obrazovku, či už pri hre alebo filme. Vtedy okamžite odloží všetky plánované úlohy, ako sťahovanie aktualizácií či kontrolu súborov, vypne svoje notifikácie a zníži svoj dopad na procesor a RAM. Schopnosti tejto funkcie som mal možnosť otestovať ešte minulý rok, keď sa zníženie dopadu na výkon naozaj príjemne prejavilo a odvtedy sa podľa ESET-u herný mód iba zlepšil.
6. Hlúpo nastavené AI a NPC
Pre toho, kto by náhodou nevedel, čo znamenajú skratky AI a NPC, zdôrazním, že o Artificial Inteligence, teda umelú inteligenciu za protivníkmi, neživými spoluhráčmi či osadenstvom herného sveta a Non-Player Character, teda osobu v hre neovládanú reálnym človekom. Problém s týmito dvoma pojmami tkvie v náročnosti správneho nastavenia. Príliš vysoká inteligencia môže inak zábavnú hru spraviť nehrateľnou pre bežných smrteľníkov a naopak, stupídne AI a NPC bude hráčom liezť na nervy. Jeden z najjednoduchších a pritom najčastejších problémov, v ktorom sa zlé nastavenie prejavuje, je synchronizácia rýchlosti pohybu NPC-čiek s hráčom. V množstve hier treba sprevádzať postavu dôležitú pre dej z jedného miesta na druhé a je neskutočne iritujúce, keď sa NPC pohybuje rýchlejšie než bežným krokom, no pomalšie ako beh. Nehovoriac o misiách, v ktorých treba NPC odprevadiť a ochraňovať, pričom mu umelá inteligencia prikazuje vrhať sa do striel všetkých viditeľných protivníkov. Potom sú tu ešte pretekárske hry, v ktorých AI riadi čatu samovrahov snažiacich sa vytlačiť vás na každej zákrute nehľadiac na fakt, že sú za volantom miliónových hyper áut. A nakoniec NPC spoluhráči v akčných hrách, ktorí sa síce naučili strieľať na nepriateľov, ale očividne od Stormtrooperov zo Star Wars. Prestrelky sú vďaka nim efektné, a to najmä vtedy, keď vzduchom lietajú tony olova či laserov, no zasiahnuť nepriateľov, ktorí vás držia v obkľúčení, to nie.
5. Pomalý internet
Stabilný a rýchly internet je jednou z najdôležitejších služieb dnešného prepojeného sveta. Pokiaľ internet funguje, niet dôvodu sťažovať sa. Na druhej strane, ak úplne vypadne, stále sa to dá predýchať. Zahrám si single player hru, prečítam si knihu alebo nebodaj vybehnem na prechádzku do sveta. Keď je však internet iba spomalený, oh, ten horor. Keď sa internetové stránky načítavajú viac než päť minút, keď je ping nad hodnotou 200, keď čas stiahnutia updatu na hru, ktorú chcem hrať, ukazuje nie minúty či hodiny, ale dni a týždne. Brrr, normálne ma z toho striasa! Príčinou však nemusí byť vždy len poskytovateľ internetu. Windows si náhodou môže zmyslieť, že práve teraz potrebuje sťahovať 20 GB súborov alebo sa kdesi na pozadí antivírus rozhodol skontrolovať svoje aktualizácie a popri tom ešte preskenovať všetky disky. Samotný Windows už ponúka aké-také možnosti preferovania hráčov a ich potrieb, no antivírusové programy sú na tom ešte často zle. Pokiaľ tušíte, že opäť spomeniem ESET s herným módom, tušíte správne. Síce to môže znieť ako opakovaná pesnička, ale keď niečo jednoducho funguje, nie je dôvod nespomínať to stále dokola. Dostatočná ochrana bez iritujúcich vyskakujúcich okien a s naozaj malým znížením výkonu je niečo, čo by si mohli osvojiť aj iní developeri softvéru.
4. Strata uložených hier
Zažilo to už asi veľa hráčov a možno aj vy. Do svojej obľúbenej hry ste investovali stovky hodín, či už ide o chytenie všetkých Pokémonov, vybudovanie toho najlepšieho mesta v SimCity a podobných hrách alebo odomknutie každého tajomstva v RPG hrách. Zrazu zistíte, že váš GameBoy má v rukách váš 5-ročný bratranec a všetkých 150 Pokémonov, ktorých ste horko-ťažko pochytali, povymieňali a vytrénovali, je vďaka malému nezbedníkovi stratených naveky v priepasti nenávratna. Možno váš počítač napadol vírus, ktorý zakryptoval všetky dáta a pýta si nehoráznu sumu za ich potenciálne odomknutie. Alebo váš harddisk jednoducho prestane fungovať a z miest, na ktorých je v počítači uložený, sa ozývajú hrôzostrašné cvakavé zvuky. Proti niektorým stratám sa dá obrániť zálohovaním, iné hry si držia dáta v cloude. No prísť o desiatky či stovky hodín snahy len tak, je neskutočne veľká tragédia. Nanešťastie som ju zažil aj ja a niekoľkokrát až v takom epickom štýle, až som zanevrel na samotnú hru a prestal som ju hrávať.
{gifplayer}/33517/33517-anim2.gif{/gifplayer}
3. CD/DVD/médium s vašou obľúbenou hrou zrazu prestalo fungovať alebo zmizlo
Tento problém sa v dnešnom svete internetu, cloudu a sťahovania pomaly vytráca, no niektoré tituly je jednoducho skvelé vlastniť na fyzickom médiu. Či už ako obranu proti potenciálnemu zmiznutiu z internetového obchodu alebo strate prístupu k online účtu. Držať v ruke CD, DVD, či cartride do starej hernej konzoly jednoducho má čosi do seba. Preto je veľmi nepríjemné, keď sa s ním náhodou niečo stane. Domáci maznáčikovia, ktorí sa rozhodnú vybrúsiť si pazúriky na lesklom povrchu DVD-čiek, prípadne si myslia, že im bude chutiť šedý kváder predstavujúci vašu obľúbenú retro strieľačku alebo mladší súrodenci, ktorí majú pocit, že disky sú vďaka svojmu tvaru určené na hádzanie. Prípadne diskové mechaniky, ktoré nadobudnú dojem, že nemajú zaznamenávať odrážaný laser, ale začnú pracovať ako gramofón a na povrchu disku vyryjú hlboké drážky. Hlúpe je, ak ide o jeden disk z kolekcie, najlepšie napríklad o štvrtý disk zo siedmich. Samozrejme, je často možné stiahnuť si tieto súbory z internetu a napáliť. Dokonca, pokiaľ hru vlastníte, je sťahovanie takýchto dát z internetu považované za legálne. No problémom je, že hry bývajú často pirátené nie práve slušnými ľuďmi, a tak sa medzi bežnými súbormi neraz ukrývajú nebezpečné hrozby brúsiace si zuby na vaše dáta, súkromie či bankový účet. Ja osobne nehovorím, že sťahovať hry z internetu sa nemá, no treba pri tom myslieť aj na bezpečnosť. A tu opäť prichádza na rad ESET spolu so svojím pokročilým riešením Internet Security a antivírusom NOD32. Rozhodne je najlepšie nielen skontrolovať všetky súbory ešte pred ich inštaláciou, ale byť v bezpečí aj na stránkach, z ktorých ich sťahujete. ESET Internet Security definitívne zvláda ochranu ako na internete, tak aj ochranu lokálnych súborov na počítači, takže nezabúdajte na bezpečnosť a nechajte sa chrániť jedným z najlepších systémov na svete.
2. Bugy/Glitche/Exploity
Nie je pravidlom, aby malo herné štúdio dostatok času otestovať každú jednu možnosť titulu, ktorý pripravuje. Niekedy sa štúdio ani nesnaží odhaliť všetky potenciálne problémy. Preto sa do rúk hráčov sem-tam dostávajú hry, ktoré majú od dokonalosti ďaleko a mali by byť považované za Beta, ak nie rovno za Alpha verzie a určite nie za plnohodnotné kúsky softvéru hodné 60 eur. Na rad prichádzajú takzvané Day One Patche, ktoré niekedy zaberajú viac miesta ako samotná hra alebo prinajhoršom ignorovanie zo strany štúdia a nutnosť spoliehať sa na nadšencov, ktorí prinášajú záplaty na tie najhoršie problémy. Neskutočne frustrujúce sú bugy, ktoré sa objavia v druhej polovici prechádzania hry alebo nebodaj takmer pri konci a kvôli nim zrazu nie je možné hru dohrať. A ešte nepríjemnejšie pre prevažnú väčšinu hráčov sú bugy, glitche či exploity v multiplayerových hrách, vďaka ktorým môžu ľudia bez štipky svedomia či chrbtovej kosti znepríjemňovať život ostatným osadníkom herného sveta. Od cheaterov, ktorí sú schopní ukradnúť všetky ťažko nadobudnuté peniaze v GTA V, cez ľudí, čo zneužívajú chyby v hernom kóde na strpčovanie života bežných hráčov, až po neschopných a lenivých hlupákov, ktorí si radšej zaplatia za softvér na cheatovanie než by mali obetovať svoj čas na vlastné zlepšovanie. Hanba im a hanba herným štúdiám, ktoré takéto správanie povoľujú a ignorujú.
1. Kúpou hry to nekončí
Kde sú časy, keď hráči dostali po zaplatení 40 až 60 eur plnú hru so všetkými možnosťami a celým príbehom? Teraz svojich fanúšikov zneužívajú herné štúdiá nielen pred kúpením hry, konkrétne, ponúkaním špeciálnych a ultra edícií, v ktorých jediný rozdiel je v tom, kedy bude možné hru spustiť a v niekoľkých virtuálnych kozmetických doplnkoch do hry, ale aj po ňom. V nie tak vzdialenej minulosti to už zašlo tak ďaleko, až sa zdvihla masívna vlna odporu od hráčov, ktorí menovite spoločnosti EA ukázali vztýčený prostredník. Túto problematiku a nekalé praktiky si, dokonca, všimli aj štáty po celom svete, ktoré sa rozhodli prijímať zákony, ktoré by hráčov pred vydieraním virtuálnym obsahom a hazardom s reálnymi peniazmi ochránili. Či už ide o umelo vytvorenú nutnosť míňať reálne peniaze na získanie výhody v hrách a odomykanie všetkých postáv a možností alebo DLC ktoré za 10 – 20 eur pridá do titulu prinajlepšom pár hodín herného času. Žiaľ, časy datadiskov, ktoré hry obohacovali o obrovské množstvo obsahu, sú, pravdepodobne, nenávratne preč, no my, hráči, sa jednoducho neuspokojíme s nutnosťou platiť ďalšie desiatky až stovky eur na odomknutie celej hry. Toto je, teda aspoň čo sa herného segmentu týka, momentálne asi najviac diskutovaná téma a deje sa to tak plným právom. Kým sa však hráči nespoja a neukážu, že takého prístupu stačilo, budú herné štúdia skúšať, ako z nich vymámiť ďalšie peniaze len preto, že sú zapálenými fanúšikmi ich tvorby.
Gamers‘ reaction to EA’s microtransactions.
Bonus – Hry, ktorých sa už asi nikdy nedočkáme a hry, ktoré ani nemali vyjsť
Čo by to bol za zoznam bez bonusového bodu? Určite tušíte, čo mám na mysli, keď poviem, že ide o hry, ktorých sa asi už nedočkáme. Je to meme, je to sen a je to niečo, na čo už väčšina hráčov rezignovala. Half-Life 3. Ak by bol tento titul oznámený, tak asi nikdy nenaplní očakávania hráčov, ktorí si ho za tie roky dali na piedestál nedosiahnuteľných predstáv. Navyše, Valve už tak trochu nie je herným štúdiom produkujúcim kvalitné tituly, ale skôr mašinériou a platformou, ktorá prináša tituly iných štúdií na počítače hráčov. Iskierka nádeje však stále existuje, hlavne vďaka oznámeniam z nedávnej minulosti, ktoré poukazujú na snahu štúdia Valve vrátiť sa do hry tvorbou softvéru a nielen jeho predajom. A na druhej strane, nemôžem nespomenúť minimálne jednu hru, ktorá sa svojou legendárnosťou takmer priblížila k hviezde menom Half-Life 3. Nanešťastie, tohto titulu sa hráči nakoniec dočkali a jeho meno je Duke Nukem Forever. Prihliadnuc na tradičné vtipy narážajúce na skratku mena titulu DNF, ktorá po anglicky znamená Did Not Finish, teda môžeme konštatovať, že skutočne nedošiel do cieľa. Samotné meno Forever (Navždy) používajú hráči ako odpoveď na otázku: „Ako dlho mala ostať táto hra vo vývoji?” Ide teda o titul, ktorý sklamal také množstvo hráčov, že pokračovania sa už asi nikdy (našťastie) nedočkáme. Tieto slová ako fanúšik tradičných Duke Nukem strieľačiek, ale aj platformera Duke Nukem Manhattan Project, síce píšem s ťažkým srdcom, no pravda niekedy bolí. A oveľa radšej ako totálne sklamanie z nenaplnených očakávaní potenciálnych pokračovaní si radšej ponechám pekné spomienky na dobré diely množstva herných sérií.