Do tretice všetko dobre, alebo inak povedané, dostávame sa do finále, kedy sa misky váh konečne začali nakláňať na stranu spoločnosti.
Ešte predtým ako sa pustíte do posledného dielu, tu môžete nájsť prvé dva!
Prečítajte si tiež
História spoločnosti Bethesda (Časť 1.)
Prečítajte si tiež
História spoločnosti Bethesda (Časť 2.)
Prvé DLC
Nakoniec sa Fallout 3 ukázal ako jedna z najpredávanejších RPG hier vôbec a štúdio sa stalo nezastaviteľným. Pozornosť Bethesdy na detaily, atmosféru a kvalitu sa vyplatila a teraz zbierali ovocie svojej tvrdej práce. Ale akonáhle sa hráči dostali cez obrovský svet a hlavný príbeh, objavili niečo šokujúce. Niečo, čo nikto neočakával. Koniec. Ak bol hlavná úloha splnená, spustili sa titulky a hráči boli vrátení do hlavného menu. Žiadne ďalšie objavovanie, žiadne vedľajšie úlohy. Na rozdiel od Oblivionu, keď Fallout 3 skončil, skončil aj zážitok. Mierne povedané, také prekvapenie nebolo príliš dobre prijaté a zničilo jeden z hlavných pilierov úspechu Bethesdy. Okrem toho, engine GameBryo, ktorý používali od Morrowindu, začal starnúť. Rýchlo. No aj tak, rovnako ako Elder Scrolls predtým, celková kvalita Falloutu 3 prevážila túto kritiku hráčov.
Medzitým Bethesda už tvrdo pracovala na novom obsahu hry. Časom vydali päť DLC a žiadne z nich neobsahovalo konské brnenie. Miesto toho bolo DLC k hre plné obsahu, ktorý pridal nové miesta, nové úlohy, nové postavy a hodiny a hodiny ďalšieho času k zabíjaniu. Jedno z nich zmenilo koniec hry tak, aby mohli hráči pokračovať v hre aj po dokončení hlavnej línie. Opravili tak najväčší problém, na ktorý sa všetci sťažovali. Celkovo boli DLC, vydané pre tento titul, označované za jedny z najlepších, čo kedy boli.
S neočakávaným prísunom peňazí z Falloutu a jeho DLC sa vydavateľská divízia Bethesda Softworks masívne rozrástla. V roku 2009 vydala Wet a Rogue Warrior, bohužiaľ ani jedna hra nebola veľmi dobre prijatá. Obzvlášť Rogue Warior bol kritizovaný tlačou. No v júni toho roku Bethesda oznámila prekvapenie a stálo to za to. Ich majiteľ ZeniMax Media získal samotný id Software. Bolo to legendárne štúdio stojace za vznikom strieľačiek z pohľadu prvej osoby, ktorých hry Doom a Quake zmenili priemysel v 90. rokoch. Tiež ale boli zadubení a robili tie isté chyby, čo ich takmer stálo spoločnosť. Nakoľko ich históriu už napísanú máme, články vám nechám na konci.
Krátko po tom Bethesda taktiež odkúpila distribučné práva k ich vtedajšiemu súčasnému projektu – Rage. Naďalej bude všetko od id Software vydávať Bethesda, vrátane ich starších klasík, ktoré nedávno Bethesda priviedla na Xbox Live Arcade a PlayStation Network. Ale po týchto dobrých správach, prichádza zlá. V septembri 2009 Bethesda podala žalobu proti predchádzajúcim majiteľom Interplay. Mali vytvoriť Fallout MMO. Za predpokladu, že si peniaze zarobia sami a začnú s prácami na hre do dvoch rokov. Dva roky ubehli a Bethesda chcela aby Interplay prestal skúšať získavať peniaze. Interplay odporoval a tvrdil, že naozaj na hre pracovali a Bethesda sa mýli. Celé to išlo na súd a niekoľko rokov sa to naťahovalo. Žiaľ, nepodarilo sa mi dopátrať, ako to celé skončilo a či vôbec. V prípade nálezu článok aktualizujem.
Nič z toho, čo sa stalo, nezastavilo Bethesdu od vydania nového Falloutu v roku 2010. Fallout New Vegas nebol vytvorený divíziou Game Studios, ale externým vývojárom Obsidian Entertaiment. Nebola to žiadna náhoda. Obsidian bol založený bývalým tímom z Interplay, ktorý pôvodný Fallout vytvorili. Bethesda im teraz umožňovala rozprávať príbeh, ktorý v Interplay nemohli. New Vegas používal ten istý Engine a štýl ako Fallout 3. Prostredie sa zmenilo z Washingtonu DC na zničený americký západ, čo umožňovalo vítanú zmenu farebného tónu. Fallout New Vegas obsahoval rovnaké prostredie, ako zrušený projekt Van Buren, na ktorom pracovali pred pár rokmi. Zatiaľ čo svet a príbeh bol stále obrovský, ako fanúšikovia očakávali, grafika začala byť naozaj zastaralá a pri vydaní mala hra kopu chýb ako… hra od Bethesdy. Napriek tomu sa New Vegas stalo hitom na rovnakej úrovni ako Fallout 3.
Budeme vydávať dovtedy, kým to neklapne
V roku 2011 Bethesda vydala viacero hier od externých štúdií – strieľačka Brink od Splash Damage a RPG Hunted: Demon‘s Forge od štúdia inXile. Bohužiaľ ani jedna z hier nezabodovala u kritikov. Do tej doby Bethesda nevydala ani jeden úspešný externý titul. To sa ale zmenilo ešte v tom roku, kedy vyšla hra Rage. S prvkami RPG, pretekov a klasickej strieľačky ukáže hra posledný idTech engine a pripomenie hráčom ešte raz, prečo id vládol hernému svetu. Hra založená na strieľačke z pohľadu prevej osoby v post apokalyptickej púšti by mohla konkurovať domácej značke Fallout. Taktiež je možné, že práve vďaka Falloutu sa mohol prejaviť záujem o tento typ hier.
Samozrejme, okrem toho má Bethesda pripravovaných viacero titulov, vrátane Elder Scrolls V od Todda Howarda a tímu Bethesda Game Studios. Bethesda využíva túto príležitosť k napraveniu problémov, ktoré mali hráči, začínajúc grafikou. Zbavili sa konečne starého GameBryo enginu a po prvýkrát od roku 1995 si vytvorili svoj vlastný. Tento nový Creation engine sa snaží zlepšiť animácie tváre a vykreslovanie vzdialených objektov, no pritom poskytnúť kvalitu, uhladený vzhľad v každom detaile. Pomocou tohto nástroja Bethesda znova ručne vytvárala celý svet. Taktiež hra sľubovala boje s drakmi. Jej názov je Skyrim. A aj tu mala Bethesda voľné ruky, tak ako aj id Software vo svojich veciach, tí plánovali nový Doom 4.
Skutočnosť, že sme zostali súkromní, vydávali si vlastné veci a mohli tvoriť bláznivé hry a že to môžeme robiť aj naďalej vo väčšom merítku, je proste… Myslím, že je to veľmi vzácne. Všetci sú motivovaní vytvárať hru, ktorú by chceli sami hrať. Dokonca i v tých dňoch sme boli naozaj šťastní, že sme súkromná spoločnosť, ktorá vydáva naše vlastné hry, a že máme možnosť vydávať proti každému a môžeme našu hru vydávať celosvetovo v toľko kópiách, v koľkých potrebujeme. Takže kreatívne si môžeme robiť čo chceme.
Todd Howard
Skyrim prišiel na trh v novembri 2011 na PC, PS3 a Xbox 360. Hra mala vyše 70 dablérov a viac ako 60 000 dialógov. Bola jedným slovom obrovská. Bola to rozhodne ich najúspešnejšia hra, ktorú mnoho ľudí vlastne hrá doteraz. Tak obrovská a zábavná je. Vyšli k nej aj tri DLC – Dawnguard, Hearthfire a Dragonborn. Samozrejme, ako každá hra od Bethesdy, aj táto obsahovala plno chýb. Nakoľko doba pokročila, Bethesda vydávala opravy chýb online, takže to už nebol taký problém, ako kedysi. Navyše zábava oveľa viac prevládala nad zlými vlastnosťami, takže sa predávala ako teplé rožky. Za prvé dva dni sa predalo 3,4 milióna fyzických kópií. Steam ukázal, že prvý deň ju hralo viac ako 230 000 ľudí. Do januára 2012 bolo na Steame cez 5 miliónov hrajúcich užívateľov. Do novembra 2016 bolo predaných viac ako 30 miliónov kópií.
Bethesda Softwork pokračovala vo vydávaní externých titulov a konečne si začali vyberať tie správne. Prvým bol Rage, ktorý pôvodne vyšiel v októbri 2012, no nakoľko sa dobre predával, tak v auguste 2015 prišiel aj na súčasnú generáciu konzol. Ďalej sme sa mohli tešiť tomu, že Doom 3 BFG Edition prišiel na všetky platformy. Toto balenie obsahovalo všetky 3 časti Doomu a v obchodoch sa po ňom len zaprášilo. Bethesda si verila čoraz viac a chcela obnoviť ďalšie známe značky, pretože videli záujem ľudí aj o tieto staršie hry. Pokračovanie Doomu už bolo ohlásené, tak sa rozhodli vzkriesiť Wolfenstein. Medzitým na jar 2014 vyšla online verzia Skyrimu. Ako bola úspešná? V lete 2017 ešte stále mala viac ako 2,5 milióna aktívnych hráčov, ktorí ju hrali minimálne raz mesačne.
Návrat k starým značkám
2014 bol celkovo úspešný rok pre Bethesdu. Vyšli tri veľké tituly, z toho dva neboli od Bethesda Game Studios. Prvý bol v máji Wolfenstein: The New Order. Táto strieľačka z prvej osoby v alternatívnej minulosti sa dočkala veľmi pozitívneho prijatia a netrvalo dlho, vlastne skoro presne rok na to, a vyšiel „datadisk“ Wolfenstein: The Old Blood, ktorý bol povinnosťou každého, kto originál vlastnil. Novinkou ale bolo The Evil Within, survival horor, ktorý bol vytvorený štúdiom Tango Gameworks. Až kým ho nevystriedal o rok neskôr Dying Light, držal rekord v rýchlosti predajov hororovej hry. Bethesda Softworks zažila doslova obrat. O peniaze bolo prakticky postarané, už len stačilo, aby robili to, čo vedeli najlepšie. Kvalitné hry. Žiaľ, nedá sa povedať, žeby toto splnili.
Na E3 2015 bol ohlásený Fallout 4. Fanúšikovia jasali. Až kým hra nevyšla ešte ten istý rok v novembri. Medzitým vyšiel aj prvý Fallout na mobily – Fallout Shelter. Bol zadarmo a celkom vedel skrátiť čakanie na plnohodnotný diel, navyše vyšiel v deň oznámenia, čo značne pomohlo k množstvu stiahnutí. Nehovoriac o tom, že obsahovala mikrotransakcie, ktoré síce neboli potrebné, vedeli ste fungovať aj bez nich, no za prvý týždeň zarobili spoločnosti viac ako 5 miliónov dolárov. Mobilná hra. Ale vráťme sa späť k Falloutu. Bethesda použila ten istý engine, na ktorom bežal Skyrim. Hra vyzerala stará. Áno, bola obsiahla, príbeh zaujímavý ale zase tie isté chyby. Vizuál nič moc, optimalizácia absolútne mizerná, hlavne na konzoly a aby toho nebolo málo, zase raz plno chýb. Aj keď predaje boli perfektné – podľa Steamu sa za 24 hodín predalo 1,2 milióna kusov. Na začiatku 2017 už mal viac predaných kópií ako Skyrim za tú istú dobu. A to napriek všetkým tým problémom.
Poďme sa pozrieť ešte na rok 2016. Vtedy vyšli dve parádne hry. Na jar to bol Doom, ktorý sa vrátil po tak kritizovanej tretej časti späť ku koreňom a stala sa z neho klasická rýchla strieľačka ako to bolo v časti 1 a 2. Samozrejme v novom a brutálnom vizuále. Skvelá hudba, parádna grafika a stará dobrá zábava urobili z tejto hry jeden z najlepšie predávaných titulov v ten rok. Všetkým bolo jasné, že skôr či neskôr príde pokračovanie.
Na jeseň vyšiel Dishonored 2. A takto má vyzerať pokračovanie. Nové, lepšie, čistejšie. To, čo chýbalo jednotke, to dvojka dostala. Čo bolo v jednotke zlé, to dvojka nemala. Absolútna voľnosť, skvelé nápady a kopy vedľajšieho obsahu. Hra síce netrhala rebríčky, no bola naozaj kvalitná. Mala však chyby. Chyby hry. Aj keď ju vytvorilo Arkane Studios, publikovala ju Bethesda, takže sa to dalo očakávať. Na zábave jej ale neubrali a to je to hlavné.
Súčasnosť patrí hlavne overeným klasikám
Rok 2017 bol pre Bethesdu ďalším úspechom. Vyšla mobilná hra The Elder Scrolls: Legends, ktorá bola potom dostupná aj na PC. Ničím neohúrila, no priniesla to, čo Bethesda sľúbila. Skalní fanúšikovia série však chceli poriadnu hru a tejto sa zrejme vyhli. Až v máji vyšiel Prey, a ten už stál za to. Otvorené prostredie vesmírnej stanice si ozaj pýta preskúmanie. Prostredie je interaktívne a poskytne zábavu na niekoľko desiatok hodín, čo je pri tomto type hier výnimka. Súboje sú síce niekedy náročné a dlhé loadingy medzi úrovňami vedia otravovať, no celkový výsledok bol viac ako pozitívny a hráči aj kritici hru hodnotili ako veľmi podarenú.
V októbri toho roku sme sa dočkali expanzie Dishonored: Death of the Outsider, ktorá bola aj standalone, takže ste nepotrebovali pôvodnú hru aby ste si zahrali. Bolo to trošku krátke ale rovnako zábavné. Mesiac na to vyšiel The Evil Within 2 a zatienil Dishonored. Pokračovanie nám ponúklo to, čo by ste čakali. Predaje nijako neohúrili, aj keď mal titul rýchly štart, pokračovalo to potom voľne. Kto si však hru kúpil, určite neľutoval. Vývojári stavili na istotu a vypočuli komunitu, opravili, čo bolo zlé v prvej časti a vyzdvihli do popredia hlavne atmosféru, ktorá je v tejto hre vynikajúca. Predaje možno neboli také veľké aj z dôvodu, že o dva týždne prišiel nový Wolfenstein II: The New Colossus, ktorý bol minimálne tak dobrý, ak nie lepší, ako prvý diel. Skvelý vizuál, parádny príbeh a aj keď obsahoval nejaké tie chyby, je to predsalen hra od Bethesdy, takže ak by nemala, ľudia by zrejme pochybovali, či kúpili správne.
Poďme sa pozrieť na rok 2018. Tento rok sme zažili parádne E3, kde Bethesda mala jednu z najlepších konferencií. No ale tam to asi aj ostalo. Koncom júna sme sa dočkali Wolfensteinu II na Nintendo Switch a to je asi aj všetko. Teda… nie je. Bohužiaľ. 14. novembra vyšiel Fallout 76. Mal to byť prvý multiplayer Fallout. Mapa mala byť obrovská a každá osoba, ktorú stretnete je reálny človek. Tých na mape malo byť len pár. Toto všetko hra splnila. Všetci skeptici ale zrušili predobjednávky a dobre urobili. Hra je katastrofa. Ako už býva zvykom, priniesla toľko chýb, že na konzoly vyšiel opravný balíček s veľkosťou samotnej hry. Nehovoriac o tom, že tam nie je vlastne žiadny príbeh, dookola robíte to isté a pokiaľ nechcete, nemá vás tam ani kto zabiť. Aby toho nebolo málo, vizuál je hrozný. Takto vyzerali hry pred desiatimi rokmi. Toto je doslova podraz pre všetkých fanúšikov a Bethesda navyše odmieta vracať peniaze, ak by ste chceli hru vrátiť.
Uvidíme, čo nám prinesie budúcnosť, no značka Fallout je veľmi ohrozená. Predaje sú žalostné, fanúšikovia nervózni. Snáď sa môžeme tešiť na Rage 2, ktorý by mal prísť do polovice roka 2019 a taktiež sa chystá nový Doom Eternal, či pokračovanie Wolfenstein: Youngblood. Pre skalných fanúšikov tu je aj nádej na nový The Elder Scrolls VI, o ktorom ale žiaľ veľa nevieme. Tieto značky majú nádej, pretože pôvodné hry boli perfektné. Ako to bude s Falloutom, zatiaľ nikto nevie. No nádej umiera posledná. Okrem toho, Bethesda oznámila aj úplne nový titul Starfield, takže nám neostáva nič iné, len veriť, že predaje a komunita dajú spoločnosti poriadnu facku, aby chystané tituly boli dobré a stáli za kúpu. Koniec koncov, Bethesda tu je viac ako 30 rokov, prežila vzostupy aj pády, kvôli chybám sa ocitla na pokraji bankrotu a aj keď sú teraz obrovská firma s kopou peňazí, hráči v poslednej dobe ukázali aj väčším štúdiám, že si nenechajú skákať po hlave a dvíhajú varovný prst.
Prečítajte si tiež
História spoločnosti BioWare
Prečítajte si tiež
História spoločnosti DICE
Prečítajte si tiež
História spoločnosti id Software (časť 1.)
Prečítajte si tiež