Xbox v roku 2019

Xbox v roku 2019

Čo môžeme a nemôžme očakávať od Microsoftu v roku 2019? Dočkáme sa nových exkluzivít? Dočkáme sa nového hardvéru?

Buďme k sebe úprimní. Všetci vieme, že Microsoft túto bitku prehral. Bez ohľadu na dôvody. Bez ohľadu na to, na koho hodíme vinu (špekuluje sa, že Xbox divízia bola kvôli určitým ľudom dlhodobo podfinancovaná a práve preto bol Microsoft na tom ta zle, čo sa týka exkluzívnych hier a štúdií a až v roku 2017 sa situácia zlepšila). A rok 2018 nebol iný. V exkluzivitách dominoval Playstation a Nintendo Switch a Microsoft má síce najvýkonnejšiu konzolu v podobe Xbox One X, no to nie je záplata na všetky problémy.

Každopádne. To že Microsoft je druhý, neznamená, že platforma nemá milióny hráčov. A tí chcú hry. Veľa hier. A kvalitné služby. A aj keď si osobne myslím, že rok 2019 bude ticho pred búrkou a Microsoft sa bude snažiť so cťou dobojovať túto bitku, no orientovať sa bude na rok 2020, tak to neznamená, že sa v podaní Xboxu nemáme v roku 2019 na čo tešiť.

Hardvér

Teraz vynecháme špekulácie o budúcej generácii Xbox Scarlett konzol, ktoré budú pravdepodobne ohlásené až v roku 2020 a sústredíme sa na túto generáciu. Ohľadom Microsoftu je to síce trochu viac komplikované, pretože vo vývoji majú často mnoho projektov, ktoré neuzrú svetlo sveta a kódové označenia sa používajú tak často, že sa o chvíľu z nich nebudeme vedieť vysomáriť, no vyskúšame to.

Podľa informácií z viacerých zdrojov chystá Microsoft v roku 2019 vydanie konzoly. Malo by ísť o ultra lacnú verziu Xbox One S, ktorá by mala prísť bez optickej mechaniky. Toto dáva zmysel z niekoľkých dôvodov.

  • Po prvé: Microsoft má určite na skladoch hromadu objednaných SoC čipov z Xbox One S, ktoré by bolo fajn predať.
  • Po druhé: Absencia optickej mechaniky zmenší rozmery konzoly a taktiež výrazne zníži výrobnú cenu, čo sa samozrejme automaticky premietne aj do predajnej ceny.
  • Po tretie: Koniec konzolovej generácie je ideálny na vyskúšanie, či o takéto zariadenie vôbec je záujem smerom do budúcnosti. Veľké množstvo hráčov prechádza na čisto digitálne hry a preto je dobré otestovať, či je trh na konzolu bez mechaniky pripravený. 

Osobne si myslím, že Microsoft túto konzolu vydá. Cena bude na úrovni 150 alebo 120€, no je asi veľmi predčasné povedať, či sa táto konzola uchytí. Každopádne, ako som spomínal, na otestovanie trhu je to dobrá voľba. A ak sa pýtate, čo s vašou policou plnou hier, podľa všetkého bude existovať program, kde si fyzickú kópiu hry budete vedieť zameniť za digitálnu. Otázne však je, ako to bude v praxi fungovať v krajinách, ktoré nemajú fyzické Microsoft Store obchody.

Ináč to ale bude klasika. Bundle s Gears 5 je asi očakávaný, zopár ďalších bundlov taktiež a nejaký ten nový gamepad. Ale nič šialené. 

Služby

Xbox Game Pass sa rozbehol veľmi dobre. Momentálne ponúka viac ako 170 hier za jeden mesačný poplatok, pričom fakt, že všetky hry od first-party štúdií sú tam už v deň vydania (a aj niektoré third-party hry) robí celú ponuku ešte atraktívnejšou. Chcete si zahrať Gears 5 a nechcete platiť 60€? Zaplatíte si 10€ mesačne a okrem Gears 5 si zahráte stovky ďalších hier. Preto očakávam, že Microsoft bude na túto službu tlačiť aj naďalej. Viac hier, ktoré do služby pribudnú v deň vydania, viac exkluzivít, lepšia ponuka a tým pádom lepšie vyhliadky do budúcnosti.

Microsoft explicitne povedal, že štúdia kupuje najmä kvôli tomu, že chce byť Netflixom herného priemyslu. Mať službu, ktorá stojí malý mesačný poplatok a do ktorej budú first-party štúdiá neustále prispievať novými hrami. To je plán, to je budúcnosť.

Osobne očakávam, že Microsoft vytvorí v roku 2019 balíček, ktorý spojí Xbox Live Gold a Xbox Game Pass do jedného mesačného, alebo ročného poplatku (momentálne stojí Gold 60€ ročne a Game Pass 99€ ročne). Prihodiť k tomu nejakú zľavu a verím, že sa to bude predávať ako teplé rožky.

Taktiež neočakávam že by Microsoft opustil program spätnej kompatibility, práve naopak. Podpory sa dočká aj ich streamovacia platforma Mixer.

Štúdiá a hry

Asi najväčší problém a achilova päta Xboxu v posledných rokoch. No dobrou správou je, že všetko je v štádiu riešenia. Zlou správou je, že v roku 2019 ešte ovocie neuvidíme. Poďme si rozobrať všetky štúdiá, ktorá Microsoft mal alebo už má a to, na čom pracujú a kedy sa tých hier môžeme dočkať. Ak by som však chcel príliš generalizovať, tak poviem, že 2019 pôjde ešte v starých koľajách. Je však na to dobrý dôvod, ktorý vás síce zaujímať nemusí, ale aj tak vám ho poviem.

343 Industries – Štúdio, ktoré od Bungie prevzalo rolu strážcov Halo série momentálne pracujú na dvoch známych projektoch. V prvom rade je Halo: The Master Chief Collection. Vylepšovanie tejto kolekcie je v poslednej dobe prioritou a v roku 2019 sa očakáva niečo v štýle pridania Halo: Reach v 60FPS do kolekcie, alebo port kolekcie na PC. Druhým projektom je Halo: Infinite, čiže ďalší diel ságy. Ten však v roku 2019 uvidíme maximálne tak prostredníctvom multiplayerovej bety a vydanie je naplánované skôr na rok 2020 ako cross gen hra.

The Coalition – Štúdio, ktoré má na starosti Gears of War sériu chystá niekoľko hier. Gears 5 príde určite v roku 2019 ako pokračovanie hlavnej ságy. Strategický spin-off Gears Tactics príde taktiež možno v tomto roku, aj keď tu to nie je tak isté a mobilná hra Gears Pop! je už teraz v bete, no je to mobilná hra, takže...No proste sa presuňme ďalej. Okrem toho sa špekuluje o ďalšom projekte mimo Gears ságu, no ak je vôbec reálny, tak ten uvidíme pravdepodobne až na budúcu generáciu konzol.

Turn 10 – Pretekárske štúdio stojace za sériou Forza Motorsport s tým, že vypomáhajú Playground aj s Forzou Horizon. Toto štúdio bude pravdepodobne v roku 2019 spať spánkom pokoja, pretože už dávnejšie sa vyjadrili, že v roku 2019 sa budú venovať podpore Forzy Motorsport 7, ktorá vyšla v roku 2017. Čo to znamená? Že ďalšej Forzy sa dočkáme až na novom Xboxe.

Rare – Tvorcovia Sea of Thieves, ktorý vyšiel v roku 2018 pracujú spolu so štúdiom Dlala na remaku Battletoads hry, ktorú očakávame v tomto roku. Okrem toho sa ešte dávnejšie špekulovalo, že okrem Sea of Thieves pracujú na ďalších dvoch projektoch, takže je ťažké predpokladať, že niečo ďalšie v roku 2019 príde. Skôr sa taktiež sústredia na budúcu generáciu

Mojang – Fenomén Minecraft je plne v rukách Microsoftu, ktorý v prípade tejto značky narazil na zlatú baňu. Na rok 2019 je naplánované vydanie Minecraft Dungeons, ktorý je ohlásený zatiaľ iba na PC, no jeho príchod minimálne na platformu Xbox je asi len otázkou času. A ďalšie projekty? Asi ťažko predpokladať, že Mojang sa bude venovať niečomu inému, no nikdy nehovor nikdy.

Playground Games – Nedávno odkúpené štúdio zažíva boom, čo sa týka počtu zamestnancov. Otvorili nové štúdio, kde prilákali mnoho skúsených vývojárov a podľa rôznych zdrojov pracujú na troch hrách. No tie pravdepodobne uvidíme najskôr v roku 2020. Dal by som ruku do ohňa, že jeden z tých projektov je ďalšia Forza Horizon. Druhým bude RPG hra, ktorá možno dostane Fable licenciu a tretí projekt je úplne neznámy.

Ninja Theory – Tvorcovia skvelej hry Hellblade: Senua Sacrifice vo veľkom pracujú na novom projekte. Jeho povaha je však neznáma, rovnako ako jeho názov, no spoločnosť má registrované trademarky ako Bleeding Edge, Fightback a Uprez. No v roku 2019 asi ťažko očakávať niečo konkrétne a štúdio sa pravdepodobne sústredí na novú generáciu.

The Initiative – Štúdio vytvorené za cieľom vytvoriť pre Microsoft novú silnú hernú sériu po vzore Halo a Gears. Vzhľadom a to, že štúdio bolo ešte len založené v roku 2018, asi ťažko realisticky očakávať hotovú hru v roku 2019. Skôr vidím prvé info v roku 2020 a vydanie neskôr. Čo to bude za hru, však netušíme, no dúfam, že minimálne v štúdiu to už tušia.

Undead Labs – Tvorcovia State of Decay série vydali v minulom roku druhý diel. Preto si v roku 2019 dajú pauzu a začnú pracovať pravdepodobne na treťom diely tejto populárnej série, ktorý však uvidíme až v budúcej konzolovej generácii.

Compulsion Games – Francúzske štúdio vydalo v roku 2018 hru We Happy Few na ktorej pracovali ešte pred akvizíciou zo strany Microsoftu. Je preto odvážne tvrdiť, že v roku 2019 od tohto štúdia niečo uvidíme, takže osobne by som stavil, že novej hry sa dočkáme až v budúcej generácii konzol. Ale možno prekvapia.

Obsidian – Jedno z najtalentovanejších RPG štúdií sa stalo členom štúdií Microsoftu koncom roka 2018. Problémom však je, že momentálne vyvíjajú RPG hru The Outer Worlds, no v spolupráci s vydavateľom Private Division a ide o multiplatformovú hru. Microsoft podľa všetkého ctí minulé kontrakty a preto bude hra vydaná tak, ako bola sľúbená a pre Microsoft budú vyvíjať až nasledujúce hry. To však znamená to, že v roku 2019 sa síce dočkáme novej hry od štúdia, ale nebude to exkluzivita.

inXile – Ďalšie RPG štúdio s rovnakým problémom. V roku 2018 vydali The Bard’s Tale IV: Barrows Deep a momentálne pracujú na Wasteland 3, ktorý je však multiplatformový, pretože bol financovaný cez Kickstarter a tak vyjde ako multiplatformový titul. Takže rovnako ako Obsidian, pravdepodobne vydá novú hru v roku 2019, no nie exkluzivitu.

Takže si to zhrňme: Od first-party štúdií sa v roku 2019 až tak veľa hier nedočkáme a ak áno, pravdepodobne pôjde v mnohých prípadoch o multiplatformové hry. Konkrétne v tomto prípade sa dá očakávať vydanie Gears 5 (možno aj Gears Tactics), Battletoads, Wasteland 3, The Outer Worlds a Minecraft Dungeons. Zvyšok je už zameraný na budúcu generáciu konzol. Predpokladám, že Microsoft nájde spôsob ako Wasteland 3 a The Outer Worlds zakomponovať do Game Passu a to čo najrýchlejšie.

Zvyšok exkluzivít príde od second-party vývojárov v podobe Crackdown 3 a Ori and the Will of the Wisps. A na E3 sa možno dočkáme ďalších.

TL;DR: Microsoft síce neopustil túto konzolovú generáciu, ale zjavne sa sústreďuje na tú ďalšiu a všetky kúpy štúdií tomu nasvedčujú.

Okay. Posledná vec. Nové štúdiá. Aj Microsoft a aj rôzne ďalšie zdroje tvrdia, že s nákupom štúdií neskončili. Chcú ďalej budovať sieť štúdií po celom svete, ktorí budú dodávať pravidelný obsah do Game Passu. Viaceré informácie naznačujú, že Microsoft rokuje so štúdiami Asobo Studio (ReCore, Zoo Tycoon), IO Interactive (Hitman), Platinum Games (Nier: Automata, Bayonetta), Turtle Rock Studios (Evolve), Bluepoint Games, Relic Entertainment (Company of Heroes, Warhammer 40,000: Space Marines), The Farm 51 (World War 3) o potencionálnych možnostiach. Takže buď na E3, alebo pred E3 sa možno rady Microsoft Studios rozšíria o ďalšie mená.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk