História série Far Cry

História série Far Cry

Vydanie nového dielu z rodiny Far Cry sa už neúprosne blíži. Far Cry: New Dawn sa okrem udržania si dobrého mena, pokúsi aj vytvoriť konkurenciu vo sfére post-apokalyptických hier. Pri tejto príležitosti som sa rozhodol spracovať históriu celej série. Poďme si teda povedať, ako celý príbeh značky začal, čo položilo základné kamene v sérii a akou evolúciou prešla až do dnešného dňa.

Far Cry

Rok vydania: 2004/2014

Platformy: PC/PS3/Xbox 360

Celý príbeh sa začína niekedy na začiatku nového milénia. CryTek vytvorilo benchmark demo pre spoločnosť Nvidia. Pôvodné testovacie video dalo vtedy fundamentum prvej Far Cry hre, ale v tom čase ešte netušili ani jeho tvorcovia, kam to celé zájde. O nejaký čas prešlo štúdio CryTek pod vydavateľstvo Ubisoft a tomu sa práca vývojárov zapáčila natoľko, že vznikol prvý CryEngine, ktorý sa stal aj základným kameňom pre Far Cry. Prvá hra v sérii ponúkla perfektnú akciu z pohľadu prvej osoby a my sme sa prevtelili do hlavnej postavy bývalého vojaka Jacka Carvera. Hra ponúkala v dobe, kedy vyšla nadpriemernú grafiku a tropický ostrov, kde sa hra odohrávala perfektne CryEnginu pristal. Prvé Far Cry ešte nepoznalo pojmy ako stealth alebo sandbox. Bola to číra lineárna akcia z prvej osoby odohrávajúca sa na prekrásnom ostrove. Jedinou vecou, ktorá  kazila dokonalú dovolenkovú idylku bol fakt, že po vás išlo asi milión nepriateľov, ktorí v neskoršej fáze hry neboli len ľudského charakteru. Jemne hororovú príchuť dali hre práve zmutovaní nepriatelia, ktorí vznikli sériou pokusov šialeného vedca a ten sa stáva vašim úhlavným nepriateľom. Far Cry, ktorý bol pôvodne vydaný len pre PC, potešil aj hráčov na PS3 a Xbox 360 vo verzii Far Cry Classic. Tá vyšla v roku 2014.

Far Cry Instincts, Far Cry Instincts: Evolution, Far Cry Instincts: Predator

Rok vydania: 2005,2006

Platformy: Xbox Classic, Xbox 360

V roku 2005 prechádza značka do plného vlastníctva Ubisoftu a štúdio Ubisoft Montreál  napĺňa víziu vydavateľa priniesť hru na konzolové zariadenia. Málo kto vie (alebo som to nevedel len ja?:), že Far Cry séria dostala aj tento vedľajší titul. Pôvodné plány vydať hru pre PlayStation 2 a Gamecube sa nenaplnili a tak Far Cry Instincts vyšiel v roku 2005 exkluzívne pre konzolu Xbox. Far Cry posunul hrateľnosť a v sérii sa nám prvý krát začali objavovať stealth prvky. Možnosť likvidovať nepriateľov pomocou nastražených pascí, alebo tichého zabíjania nožom, zadefinovala v sérii ďalší, dnes už neodmysliteľný prvok. Rozšírená verzia s podtitulom Evolution pridávala niekoľko nových zbraní, úrovní a vylepšení do hry. Neskôr v roku 2006 vyšla ultimátna edícia na nové zariadenia Xbox 360. V balíčku dostali fanúšikovia dve hry a vylepšenú grafiku.

Far Cry Vengeance 

Rok vydania: 2006

Platformy: Nintendo Wii

Far Cry neobišlo ani platformu Nintendo. Hra dostala podnázov Vengeance, ale ak by ste si mysleli, že išlo o úplne nový titul, tak ste na omyle. Far Cry Vengeance prišiel s jedinou novinkou a tou bol nový podnázov a optimalizácia pre motion ovládače na Nintendo Wii. V jadre to bola tá istá hra ako na pôvodný Xbox.

Far Cry 2

Rok vydania: 2008

Platformy: PC, Xbox 360, PS3

Rok 2008 bol pre Far Cry prelomový a séria prešla obrovskou zmenou. Vývojári sa rozhodli pre prechod na model otvoreného sveta. Druhý diel sa začínal čím ďalej tým viac meniť na podobu v akej ho poznáme aj dnes. Hra prekvitala naozaj veľkým dôrazom pre detail. Zbrane sa pri streľbe opotrebovávali a postupne sa vám tak mohlo stať, že sa uprostred prestrelky zasekli a niekedy aj úplne zničili. Detailnosť sa prejavila aj na okolí, ktoré bolo hodnoverne stvárnené a oranžové zore vytvorené zapadajúcim slnkom nad africkou vegetáciou, je jedným z najkrajších, aké sa v hrách objavili. Všetky tieto elementy umocňoval aj realisticky stvárnený oheň, ktorý sa neuveriteľným spôsobom rozširoval, až ste si uvedomili, že všetko okolo vás je odrazu v plameňoch. Nadčasové vychytávky, ktoré sa poťažmo objavujú aj v moderných tituloch. Samozrejme hra mala aj svoje mínusy, ale práve „attention to detail“ robí Far Cry 2 nezabudnuteľnou hrou.

Far Cry 3

Rok vydania: 2012

Platformy: PC, Xbox 360, PS3, PS4, XBO

Far Cry 3 definitívne preniesla sériu do podoby, akú poznáme dnes. Hra už ponúka absolútnu voľnosť pohybu a možnosť voľby prístupu k nepriateľovi. Pribudlo nám aj vyrábanie predmetov a vylepšovanie zbraní. Hrateľnosť veľmi dobre oživuje perfektne zapracovaný RPG systém. Návrat na tropický ostrov sa po ôsmych rokoch vydaril parádne. Celý koncept už len umocňoval komplexne spracovaný systém fauny a flóry. No a napokon nezabudnuteľný záporný hrdina Vass, ktorý bol podľa mnohých aj najcharizmatickejším. 

Far Cry 3: Blood Dragon

Rok vydania: 2013

Platformy: PC, Xbox 360, PS3, PS4, XBO

Samostatne hrateľné DLC Blood Dragon bolo na počiatku len prvoaprílovým žartíkom a všetci brali vydaný trailer len ako snahu Ubisoftu zapojiť sa do šialeností, ktoré bombardovali internet. Nakoniec vysvitlo, že Ubi to myslí s pridaným obsahom vážne a z pôvodného vtipu sa stal reálny počin. Far Cry 3: Blood Dragon naozaj vyšiel a bol šialený presne ako jeho nástup na scénu. Táto samostatne hrateľná vedľajšia hra neulahodila každému. Avšak fanúšikovia cyberpunku a legendárnych akčných filmov ako Terminátor (ktorým hra vzdávala hold) si pokrochkávali blahom.

Far Cry 4

Rok vydania: 2014

Platformy: PC, Xbox 360, PS3, PS4, XBO

Čo urobiť, ak už máte zabehnutý koncept, ktorý zarába peniaze a je návykový? Recyklovať, recyklovať, recyklovať. Far Cry 4 bol vo svojom čase terčom mnohých útokov ako pri hrách od Ubisoftu býva často krát zvykom. Napriek tomu to nebola v žiadnom prípade zlá hra. Aj keď tvorcovia použili vybehané chodníčky, štvrtý diel dostal mnoho vylepšení a nový hlavný záporák bol pre viacerých zaujímavejší ako jeho predchodca. Do série vo štvrtom diele pribudol grapling hook, možnosť lietania na helikoptérach a nelineárna príbehová línia.

Far Cry: Primal

Rok vydania: 2016

Platformy: PC, PS4, XBO

Po dvoch rokoch prichádza do série ďalší vedľajší titul. Far Cry Primal je jednou z najzaujímavejších, hlavne vďaka dobovému zasadeniu. V hre sa dostávame do roku 10 000 pred Kristom. A aj keď koncept ťaží opäť zo zaužívaných elementov, Primal dokáže osloviť najmä vďaka perfektnému výberu obdobia. Hra sa zas posúva hrateľnosťou a možnosťami o kúsok dopredu Pod závojom prehistorického sveta sa však opäť skrýva len starý známy stereotyp. Ten hry od Ubisoftu začínal v tomto období ťažiť čím-ďalej tým viac. Napriek tomu bol Primal veľmi zaujímavým počinom. Hra priniesla do série inovácie ako ochočenie zvieraťa, alebo odhaľovanie nepriateľov pomocou sovy. Mimochodom toto bolo po prvý krát, čo sa v hrách od Ubi objavil tento mechanizmus a v neskoršom čase si ho osvojuje aj séria Assassin’s Creed.

Far Cry 5

Rok vydania: 2018

Platformy: PC, PS4, XBO

Piatym pokračovaním Far Cry sa dostávame na koniec našej púte naprieč vývojom celej série. Piaty diel prichádza 4 roky po poslednom veľkom pokračovaní a aj napriek skeptickým predpovediam si dokázal udržať kvalitnú úroveň. Prvky hrateľnosti opäť posúva na novú úroveň. Do hry sa dostali pomocníci vo forme bojovníkov, ktorých si môžete naverbovať a takisto nám bude nápomocný pes Boomer. V hre sa nachádza niekoľko typov vozidiel a lietadiel, takže pohyb po otvorenom priestranstve sa stáva ešte zábavnejším. Far Cry 5 vám dovolí odreagovať sa pri love zvery, alebo rybárčení. Diktátorský koncept nám zostáva a tak budeme opäť oslobodzovať zem sužovanú násilným fanatickým vodcom.

Milovaná aj nenávidená séria od rovnakými prívlastkami častovaného štúdia. Fanúšikovia, ktorí zabehnutý koncept milujú a kritici, ktorých nudí. Napriek všetkému sa sérii stále darí a podáva slušné výkony v predajnosti a hrateľnosti. Najnovšie sa pozrieme vo vedľajšom pokračovaní New Dawn na post-apokalyptický svet. Uvidíme ako sa tento spin-off Ubisoftu vydarí.

 

 

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk