Nintendo Switch oslavuje výročie: Ako sa konzola zmenila za dva roky od vydania?

Nintendo Switch oslavuje výročie: Ako sa konzola zmenila za dva roky od vydania?

Sumárne ohliadnutie sa v čase.

Pre Nintendo bola najnovšia hybridná konzola Nintendo Switch trefou do čierneho a spásou po neúspechu s Nintendo Wii U. Predchádzajúca konzola, ktorá bola priamym nástupcom superhitu Wii, stroskotala na tragickom marketingu a neschopnosti predať produkt (zaujať hráčov), a aj kvôli tomu predala celosvetovo len 14 miliónov kusov, čím sa zaradila medzi najhoršie predávané konzoly tejto spoločnosti vôbec.

Nintendo Switch na to šlo inak. Prakticky od prvej ukážky bolo jasne dané a povedané, o čom konzola je, na čo slúži a na koho je zameraná. Ponúkala chytľavý koncept rozložiteľnosti konzoly z normálneho domáceho zariadenia na handheld, ktorému ste mohli dokonca odňať ovládač a využívať tak pohybové ovládanie. Koncept ponúkal bezproblémový a priamočiary prechod z TV na handheld (a naopak), pričom v handheldovom móde ste narozdiel od Wii U nemuseli používať dodatočné zariadenie zapojené v elektrickej sieti, ale zariadenie fungovalo ako samostatná handheldová jednotka.

Prvý rok

Koncept zaujal, predaje sa po vydaní 3. marca 2017 rozbehli a obľúbenosť konzoly začala stúpať závratnou rýchlosťou. Po pachuti z neúspechu Nintendo Wii U nebolo už ani chýru ani slychu. Nintendo trafilo presne kinček po hlavičke.

Nebola to len ale konzola samotná, ktorá postarala o raketový úspech. Prvý rok jej existencie bol totiž rokom snov, o ktorom sníva snáď každá jedna konzola, aj z hľadiska vydania hier. Hneď dve sa zapísali do histórie nielen ako jedny z najlepších hier svojich žánrov, ale tie hry sa dokonca usmietnili na absolútnej špičke z pohľadu hodnotení či už na Metacritic alebo Gamerankings. Hovorím  teraz o The Legend of Zelda: Breath of the Wild (recenzia), famóznej akčnej adventúre odohrávajúcej sa v otvorenom svete, a o Super Mario Odyssey (recenzia), takmer geniálnej plošinovke s množstvom originálnych nápadov.

Z veľkých exkluzivít stihlo v prvý rok vyjsť aj vynikajúce open-world Xenoblade Chronicles 2 (recenzia), nadupaný kart racing Mario Kart 8 Deluxe (recenzia), originálna farebná šialenosť predovšetkým pre viacerých hráčov Splatoon 2 (recenzia) a prekvapivo kvalitná ťahová stratégia Mario + Rabbids: Kingdom Battle (recenzia). Pre Breath of the Wild vyšla aj dvojica vynikajúcich rozšírení Expansion Pass (recenzia). Vskutku, prvý rok ako z ríše snov.

Keď hovoríme o hrách v roku 2017 pre Switch, prirodzene to všetko neboli len exkluzivity. Konzola ponúkla priehršte indie titulov a porty third-party AAA nárezov ako Axiom Verge, The Elder Scrolls V: Skyrim, Doom, Disgaea 5 Complete alebo aj Rayman Legends.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild sa zaradilo medzi najlepšie launch tituly všetkých čias

 Druhý rok

Druhý rok bol v znamení útlmu (očakávaného?). Nintendo už nedokázalo priniesť tak výnimočnými exkluzivitami nabitých 12 mesiacov ako predtým, čo možno niektorým fanúšikom ohlásených exkluzivít nebolo po chuti. Ani totiž počas tohto obdobia neboli vydané očakávané exkluzivity Metroid Prime 4 (vývoj bol reštartovaný v 2019), Luigi's Mansion 3, Bayonetta 3, Shin Megami Tensei V alebo noví Pokémoni (tí boli ohlásení len pred pár dňami). To ale neznamená, že by Switch znova neponúkol niekoľko zaujímavých a výborných exkluzivít (napríklad Nintendo Labo (recenzia), hoci to nebola hra ako taká), byť už nie všetky dosiahli na monumentálne kvality hier z prvého roka.

Začnime hneď z ostra so Super Smash Bros. Ultimate (recenzia), excelentnou bojovkou a ako som osobne v recenzii vyhlásil, aj zo všeobecného hľadiska najlepšou hrou pre toto zariadenie vôbec. Úvod roka znova ako zo snov? To ani nie. Táto špičková hra vyšla totiž až na konci roka, čo znamená, že predchádzajúce mesiace neboli svedkami výraznejšej exkluzívnej novinky. Záver roka 2018 sa Nintendu určite vydaril. Rok má ale mesiacov 12 a do vydania Super Smash Bros. Ultimate to až taká výrazná sláva znova nebola.

Super Smash Bros. Ultimate zachránil pre Switch pomerne vlažný rok 2018

Octopath Traveller bola určite výborná a netradičná hra, no JRPG, obzvlášť neznáme značky, nie sú tým, čo by zaujalo širokú verejnosť a navyše hra sama o sebe nebola bez chýb. Super Mario Party nenaplnila kýžené očakávania, na Mario Tennis Aces sa zabudlo už krátko po vydaní a plošinovka Kirby Stars Allies len potvrdila béčkovosť série Kirby. Tak snáď až dvojica podarených Pokémon hier Pokémon: Let's Go, Pikachu! a Pokémon: Let's Go, Eevee! výraznejšie zamiešala karty. Aj tu je ale treba povedať, že do akej miery ony sami, nakoľko sú to "len" remaky obľúbených dielov Pokémon Red, Pokémon Blue a Pokémon Yellow. K Pokémonom, Octopathu a Smash Bros. môžeme k ako najlepším exkluzivitám za rok 2018 zaradiť aj vynikajúci datadisk pre Xenoblade Chronicles 2 Torna ~ The Golden Country.

Dá sa povedať, že v roku 2018 boli ťahúňom skôr porty rôznych iných hier, či už z Wii U alebo multiplatformových titulov. Parádne dopadol vynikajúci port Diablo III: Eternal Collection (recenzia), Dark Souls Remastered, Bayonetta, Bayonetta 2, Underdale, INSIDEFirewatch, Okami HD, The Banner Saga 3, Captain Toad: Treasure Tracker, či Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Z tohto hľadiska Switch nepochybne bodoval.

Druhý rok konzoly bol predovšetkým v znamení portov multiplayerových hier

Užívateľské rozhranie je ako stará dáma

Prvý rok sme nejako neočakávali nejaké výrazné zmeny v systéme a užívateľskom rozhraní konzoly, no v roku 2018 sme už tak nejako dúfali, že by novinky prísť mohli. Niečo sa aj nakoniec objavilo, no vizuálne a tématicky je aj dnes pohľad na Switch úplne totožný s pohľadom na Switch v prvý deň svojho vydania. Nintendo sa do veľkých zmien bohužiaľ zatiaľ neodhodlalo pustiť a aj preto hlavná obrazovka vyzerá bez zmien. Systém je síce funkčný a rýchly, no minimálne zmena tapety by oživila už to dávno opozerané prostredie zložené z prázdneho striebristého pozadia a veľkých ikon hier. Updaty konzoly sa v drvivej väčšine zameriavajú na zvyšovanie stability zariadenia.

Užívateľské rozhranie stále bezo zmeny

Na začiatku kritizovaný eShop bol v niečom vylepšený, no stále je pomerne neprehľadný a často sa pri prezeraní hier zvykne trhať. Mne osobne najvic v eShope vadí neprítomnosť určitých kategórii a zbytočne veľké ikony jednotlivých hier. Ak by boli ikony menšie, hier by sa na obrazovku zmestilo viac a celé by to bolo zrazu prehľadnejšie. Tak ako v prípade Wii U a Nintendo 3DS, tak i pri Nintendo Switch mi vadí to ako užívateľsky neprístupný dokáže eShop byť. Prečo to nemôže byť ako na Steame a kúpené hry by sa mi zaradili do môjho profilu, kde by som ich mohol napríklad zaradzovať do rôznych kategórií?

Užívateľské rozhranie je ako stará dáma. To sa bojí zmeniť. Alebo sú ako staré dámy tí zodpovední za celkových vzhľad a chod konzoly? Po dvoch rokoch sa Switch neposunul ďalej ani o píď. Zabudnite napríklad na internetový prehliadač alebo priehršte rôznych zaujímavých aplikácií, na Switchi nájdete tak nanajvýš YouTube. Na jednej strane to môže naznačovať, že Nintendo z konzoly nechce spraviť multimediálne centrum, no na druhej strane sa mi zdá, že to, čo Switch ponúka, je predsa len na rok 2019 trocha málo.

Najvýraznejšia novinka

Spustenie Nintendo Switch Online je bez diskusií tou najväčšou novinkou od vydania konzoly. Toto latené online hranie (pre niektoré tituly) s možnosťou sa dostať ku postupne každý mesiac vydávaným NES hrám je lacné a praktické. Kto to s hrami a predovšetkými online zápolením myslí vážne, tých pár eur mesačne je úplne malá daň, hoci snáď len tá odmena v podobe NES hier je troška poddimenzovaná. Veľmi by to chcelo posun smerom k SNES hrám, hrám z Nintendo 64, GameCube alebo aj dokonca Wii. S tým by šli prirodzene hore aj mesačné poplatky za službu, no z mnohých fór na internete je evidentné, že by nejaké to euro naviac hráčom vôbec nevadilo, ak by sa tým zabezpečili atraktívnejšie tituly.

Nintendo Switch Online je OK, len NES hry sú už trocha obohrané

Čo bude ďalej?

Hry, hry a hry. To najistejšie, čo môžeme od Switch čakať, sú hry. Tento rok sa na konzole objaví hneď očakávaných titulov ako plošinovka Yoshi's Crafted World, mecha akcia Daemon X Machina, excelentne vyzerajúca cyberpunková akcia Astral Chain, krásna ťahová stratégia Fire Emblem: Three Houses, hororová komédia Luigi's Mansion 3, nádherne vyzerajúci remake The Legend of Zelda: Link's Awakening, dvojica Pokémon hier Pokémon Shield a Pokémon Sword s pre sériu viacerými novinkami, či pokračovanie úspešne prijatého editora Super Mario Maker 2. A to ešte počkajme na E3 2019, na ktorom budú určite ohlásené ďalšie nové tituly. Ak sa očakávania z hier naplnia, rok 2019 bude reprízou roku 2017.

Niečo sa taktiež šuškalo ohľadom revízie samotnej konzoly a vydania vylepšenej a predovšetkým hardvérovo silnejšej verzie. Aj keď Nintendo toto tvrdenie dementovalo, šuškanie stále pretrváva. Spoločnosť navyše má s revíziami konzol svoje skúsenosti. Veď spomeňte na Super FX koprocesor pre SNES alebo New Nintendo 3DS. Ak bude chcieť Switch držať krok s dobou, skôr či neskôr nejaká tá revízia prísť bude musieť. Hovorí sa taktiež aj niečo o spolupráci Nintenda a Microsoftu. Na Switch by sa vraj mali dostať aplikácie Xbox App a GamePass, ktoré by umožnili hrať hry od Microsoftu prostredníctvom streamovania. Budúcnosť teda znie veľmi zaujímavo.

Remake Link's Awakening potešil všetkých divákov februárového Nintendo Direct

Ako sa teda zmenil Switch za dva roky?

Z textu je poznať, že bohužiaľ vlastne nijako. Na prvý pohľad sa Switch nezmenil za to obdobie vôbec. A ani na druhý pohľad váš názor nebude iný. Pár prvkov síce pribudlo, no Nintendo sa skôr zameriavalo na zvyšovanie stability zariadenia než na vylepšovanie a zatraktívňovanie prostredia v konzole a to je škoda, nakoľko Switch má veľký potenciál. Boja sa tvorcovia návratu sťažností na pomalé systémy v 3DS a Wii U? Netuším, no možno na tej otázke aj niečo je. Hlavne 3DS trpelo z pomalého užívateľského rozhrania, hoci za to mohol skôr nízky výkon handheldu, než nejaká jeho prečačkanosť. Nintendo by sa nemalo báť a mohlo by zaexperimentovať. Veď taký Xbox One dostal za tie roky už niekoľko faceliftingov, ktoré výrazne vylepšili a omladili konzolu.

Nintendo hlavne nesmie zaspať a neustále tlačiť nové prvky. Teda skôr začať tlačiť, nakoľko za tie dva roky sa spoločnosť príliš nevytiahala. Osobne mám Switch rád, no zároveň ma desí zistenie, že koľko z vecí, ktoré som konzole vo svojej recenzii vytýkal, Switch stále má. Dizajnovo odpudivá dokovacia stanica, prázdne užívateľské rozhranie, chýbajúca knižnica kúpených hier na eShope, obrázky/videá sa stále dajú uploadovať len na Facebook alebo Twitter, tieto všetké neduhy tu stále sú a zároveň nie sú jediné.

Tak či onak, Nintendo Switch nedosiahlo stále ani polovicu klasickej životnosti konzoly, čiže čas a priestor pre vylepšenia tu stále sú.

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk