Asi mi dáte za pravdu, keď poviem, že žáner adventúr mal neuveriteľné kúzlo a pocit pri hraní týchto titulov bol skutočne neopísateľný. Adventúry obsahovali mnoho aspektov – mali zaujímavý príbeh a k tomu ste často potrápili svoje mozgové bunky. Dokonca aj z vývojárskeho hľadiska nebolo až tak komplikované vyrobiť takéto hry. Vývojárov, ktorí robili adventúry, bolo mnoho a jedna spoločnosť v 90. rokoch z davu neuveriteľne vytŕčala. Bola to Sierra On-line.
Ako sa stať kráľom?
V roku 1983 vyšla adventúra King’s Quest: Quest for the Crown, ktorá to všetko začala. Teda, pred ňou tu bol kopec iných, obdivuhodných adventúr, no táto bola niečím iná a zapísala sa do sŕdc hráčov. Teraz ma množstvo fanúšikov série istotne znenávidí, no doposiaľ nechápem, čo všetci na jej prvej verzii videli. Hoci som si k nej časom našiel určitý vzťah, nikdy som z nej nebol príliš unesený. King’s Quest ste dokázali prejsť za smiešnu polhodinu, ak ste vedeli, čo máte kde použiť. Dialógy mi taktiež neprišli príliš vtipné a ani chytré. V roku 1983 bola navyše grafickým štandardom EGA, voči čomu som mal v 90. rokoch, keď som tieto hry hrával, vyslovene odpor. Neskôr sa táto séria, našťastie, dočkala aj VGA remaku, ktorý priniesol naozajstný pokrok v grafike a aj v hrateľnosti.
Podobne ako King’s Quest som vnímal aj sériu Leisure Suit Larry. Tá síce prišla pre mňa v rovnako hnusnej EGA grafike, no prinášala nádych niečoho zakázaného, čím boli hlúpy humor a šteklivé momenty. Tu som hre dokázal naozaj odpustiť prvotný vizuál a hrateľnosť (mimochodom, aj Larry sa dočkal VGA remaku). Či to bolo štýlom, akým sa hra prezentovala, alebo dizajnérom Alom Loweom, to povedať neviem, no odporúčam si ju zahrať aj dnes. A ak nie túto starú verziu, tak určite nejakú novšiu či dokonca najaktuálnejšie „zmŕtvychvstanie“ Larryho z roku 2019. Ak ste však obom videohrám dokázali odpustiť niektoré nedostatky, priniesli naozaj podarený zážitok, pričom VGA verzie boli už na úplne inej úrovni.
Tak Ty chceš byť hrdinom?
Písal sa rok 1989 a tvorcovia zo Sierra On-Line prišli s titulom Hero’s Quest: So You Want To Be A Hero. Áno, aj táto hra bola najskôr v EGA grafika, no tu musím povedať, že vyzerala naozaj bravúrne aj napriek tomuto nedostatku. Doposiaľ nechápem, ako sa chcelo tvorcom s EGA grafickým kabátom tak vyhrať, no hra naozaj pôsobila ako vrchol toho, čo EGA ponúkala. Navyše bola fakt skvele spracovaná, trápno-vtipná a plná nečakaných momentov. Okrem nezmyselného klikania ste mohli v Hero’s Quest aj bojovať, hra totiž obsahovala RPG prvky. Tie boli, samozrejme, veľmi primitívne, no aj tak ju poriadne ozvláštňovali. Marketingovo vývojári stavili na to, že ide v podstate o tri rôzne videohry v jednom. Na začiatku ste si totiž mohli vybrať, či chcete hrať za kúzelníka, bojovníka alebo zlodeja. Váš prvotný výber potom ovplyvňoval to, ako ste hrou prechádzali. Aby to nebolo také jednoduché, v EGA verzii ste museli počas hrania spať a jesť, inak by vaša postava mala problémy. Rozhovory boli rovnako dôležité, pretože to, čo vám niekto povedal, ste si museli často zapisovať na papier, aby ste na znenie rozhovoru nezabudli. EGA verzia totiž neobsahovala point and click systém, ale klasický príkazový riadok, kde ste svojej postave zadávali presné inštrukcie, čo má spraviť či povedať.
V roku 1992 sme sa dočkali VGA remaku na PC. Ten už niesol nový názov, pod ktorým túto hru možno pozná viacero hráčov – Quest for Glory: So You Want to Be a Hero. Remake ste si mohli, mimochodom, uchmatnúť aj v časopise SCORE 65 z roku 1999. Príloha na CD okrem Battle Isle 3 obsahovala aj VGA verziu Quest for Glory v ČEŠTINE! Ak ste v tej dobe nerozumeli angličtine, prišli ste k skutočne zaujímavému darčeku k časopisu.
Chytrí Goblini menia žáner adventúr
V roku 1991 vývojári z Coktel Vision (neskôr aj pod hlavičkou Sierra On-Line) vydávajú titul Gobliiins. Hru síce nemá na svedomí priamo Sierra, no vydavatelia zo spomínanej spoločnosti mali skvelý čuch na adventúry a práve táto bola niečím iná ako ostatné. Gobliiins boli totiž zmesou adventúry a puzzle hier. Prechádzali ste v nej určitými časťami, ktoré sa skladali z jednej a viac obrazoviek. Na nich ste vždy museli vyriešiť určitú hádanku, ktorá vás posunula ďalej. Nemusím hovoriť, že mnoho hráčov si na niektorých z nich dlhé hodiny lámalo hlavy.
Interaktívna psychoadventúra?
Pamätáte si ešte čudesný titul Phantasmagoria? Išlo o adventúru z dielne Sierra Online, ktorá stála vývojárov 4,5 milióna amerických dolárov, z čoho 1,5 milióna dolárov bolo investovaného do štúdia, kde sa celá nakrúcala. V hre ste mohli vidieť až dvadsaťpäť hercov. Šlo o mix interaktívneho grafického filmu, ktorý na svoju dobu vyvolal celkom rozporuplné reakcie. Napriek tomu sa táto hra stala najpredávanejšou v roku 1995 a navyše vyšla až na siedmich CD.
Kto by nechcel byť policajtom?
Písal sa rok 1987 a svetlo sveta uvidel Police Quest: In Pursuit of the Death Angel. Rovnako ako predošlé, aj tento titul zadefinoval smerovanie celej série videohier, ktoré prišli neskôr. Police Quest sa ihneď stal obľúbeným. Povedzme si úprimne, kto by ako malý chlapec alebo tínedžer nechcel byť policajtom, chytať zločincov a brániť zákon? Vylepšené verzie navyše pôsobili neuveriteľne zaujímavo. Taký štvrtý diel s podnázvom Open Season zas už takmer pripomínal film.
Mimochodom, táto a aj drvivá väčšina všetkých spomenutých videohier, respektíve ich prvé EGA verzie boli vytvorené v tzv. AGI engine (Adventure Game Interpreter). VGA verzie, ktorých sa dočkali niektoré Sierra adventúry, boli už prerobené v novom SCI Engine (Sierra’s Creative Interpreter).
Horor a adventúra idú do kopy!
Vynikajúcou hororovou adventúrou z dielne Sierra Online bola aj séria Gabriel Knight. Tú by ste si dnes istotne pred spaním nezahrali, pretože by vás v noci strašili nočné mory. Prvý diel bol vynikajúci po všetkých stránkach a kritici si ho nevedeli vynachváliť. Veľmi podobne na tom bolo aj pokračovanie The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery. Žiaľ, tretia časť Gabriel Knight 3: Blood of the Sacred, Blood of the Damned prišla s 3D grafickým kabátom, čo sa mnohým ľuďom nepáčilo. Preto si hra odniesla iba veľmi vlažné hodnotenia.
A to je koniec!
Tu púť adventúr od Sierra Online končí. Niet sa čomu čudovať, pretože sa písal rok 1999. Videoherný svet zažíval „boom“ real-time stratégií, pretekárskych simulátorov či FPS a na adventúry akosi neostal čas. A to vedeli aj v Sierra Online a svetu sa prispôsobili. Dôkazom o tom je aj napríklad Half-Life, ktorý Sierra vydávala, taktická akcia SWAT 3: Close Quarters Battle a mnoho ďalších videohier.
A čo vy? Pamätáte si nejaké point&click adventúru z dielne Sierra Online? Alebo ste preferovali iné adventúry, či nebodaj iný žáner? Dajte nám vedieť do komentárov!