Kompletne iná situácia ako v prípade filmov podľa hier.
Po fiasku so Sonicom, ktorý vo filme vyzeral ako kríženec ježka, ondatry a kocúra v čižmách, sme opäť začali debatovať o jednotlivých filmoch natočených na základe hier. Spomenuli sme si na hrôzy typu Super Mario Bros., Street Fighter (ten s Van Dammom), Mortal Kombat, Warcraft: Prvý stret (áno, je to otrasný film), Dungeon Siege, či House of the Dead alebo aj na tie znesiteľnejšie filmy, ktoré aj dokážeme dopozerať do konca bez toho, aby nám prišlo zle. Do tejto kategórie patrí napríklad pokémon film Detektív Pikaču, Final Fantasy VII: Advent Children, Silent Hill alebo s prižmúrenými očami i najnovší Tomb Raider.
Čo keby sme sa ale na túto tému pozreli z opačného hľadiska? Myslím tým, položiť si otázku, či sú hry vytvárané podľa filmov tiež takto zakliate ako filmy podľa hier a len bazírujú na filmovom mene nemajúc s hernou kvalitou nič spoločné. Hráči, ktorí majú za sebou nejaký ten rôčik, už odpoveď určite vedia. A tí z vás, ktorí nie, dovoľte, aby sme vám prezradili, že ani náhodou nie. Zatiaľ čo filmy podľa hier dosahujú v tých najlepších momentoch maximálne tak priemernú kvalitu z pozície celkového filmového priemyslu, tak hry podľa filmov sú mnohokrát fantastické, famózne, ba niektoré patria medzi najlepšie kusy svojich žánrov.
Do tohto článku som zaradil len priame adaptácie filmov, čiže tu nenájdete napríklad Star Wars: Knights of the Old Republic, nakoľko tá hra má základ v celej filmovej sérii a jej zákonitostiach a nie v jednom konkrétnom filme. Taktiež tu z rovnakého dôvodu nenájdete ani The Chronicles Of Riddick: Assault On Dark Athena a ani The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth. A nezľaknite sa, keď v zozname zočíte doslova prastaré hry. V článku totiž nájdete tie najlepšie hry a to, že sú stále fantastické, nezmení ani ich vysoký vek.
Batman: The Video Game
[platforma: NES rok vydania: 1989 žáner: akčná plošinovka]
Hneď na začiatku sa ponoríme až do herného praveku, do doby, v ktorej hry podľa filmov vychádzali na dennom poriadku. V tom čase veľmi dobre známa firma Sunsoft sa z času na čas zamerala aj na vývoj takýchto hier a aj keď jej portfólio veľa „filmových“ titulov neobsahovalo, práve jedna z toho mála sa stala jednou z najlepších vôbec. Ide o Batman: The Video Game, akčnú plošinovku majúcu základ v prvom filmovom Batmanovi od Tima Burtona.
Batman: The Video Game sa ale svojej filmovej predlohy drží takpovediac voľne. Základná kostra deja filmu tam je a to atmosféricky zachytená v prestrihových scénach medzi jednotlivými úrovňami, no hra si často vypožičiava z mytológie komixov od DC. Preto, aj keď sa dej hry zaoberá 200. výročím mesta Gotham, v ktorom vládne zločin a Jokerov teror a hlavné postavy sa skutočne podobajú na hercov, v hre nájdete nepriateľov, ktorí sa vo filme neobjavovali, napríklad Deadshot, Nightslayer, Firebug alebo aj Killer Moth. Samotná záverečná misia v katedrále ale patrí Jokerovi, presne ako vo filme, a to vrátane detailu na usmievajúcu sa tvár mŕtveho Jokera.
Hrateľnosť hry bola skutočne fantastická, okorenená famóznym soundtrackom. Batman mal okrem svojich oceľových pästí k dispozícii celý bojový arzenál vrátane vystreľujúcej harpúny, bumeragu a troch naraz hodených hviezdic. V hre sa hlavne skákalo, čo obohacoval parádny prvok prichytenia sa na stene, odkiaľ ste sa mohli odraziť vyššie a opäť sa zachytiť na stene a tak ďalej. Tento element umožnil tvorcom pridať do hry pár skutočne zákerných pasáží, v ktorom hra kombinovala prichytávanie sa na stenu, vyhýbanie sa hazardom prostredia a zároveň strieľanie po nepriateľoch.
GoldenEye 007
[platforma: Nintendo 64 rok vydania: 1997 žáner: FPS]
Slávna strieľačka, ktorá definovala modernú podobu žánru FPS, by nevznikla, ak by nebolo bondovského filmu GoldenEye s Pierce Brosnanom. Teraz sa síce môžeme zamýšľať, ako by dnes vyzeral žáner vôbec, ak by film nebol natočený, ale to je námet na iný článok. Späť k hre. GoldenEye 007 vyšlo dva roky po filme, čo je neobvyklé, nakoľko hry podľa filmov sa snažia byť dokončené načas s premiérou filmu. Vývoj hry sa síce začal takmer rok pred premiérou, no problémy ho natiahli až na viac ako dva roky.
Prečo GoldenEye 007 pre Nintendo 64 znamenal pre FPS takú revolúciu? Pretože vsadil na realistickosť. V tejto hre neboli niekedy až nezmyselne popreplietané levely Dooma a nepriatelia zo samotného pekla, tu ste bojovali proti reálnym ľuďom a v reálne nadizajnovaných prostrediach odpovedajúcich logike. V hre ste sa mohli zakrádať, mohli ste sa skrčiť, mohli ste šplhať, mohli ste ostreľovať nepriateľov sniperkou, mohli ste využívať početné množstvo rôznych bondovských gadgetov, čo bolo na míle vzdialené tradičnému doomovskému primitívnemu prístupu „utekaj a zabíjaj všetko naokolo“. Kvalitám na hre pridal aj úžasný multiplayer s mnohými hernými módmi.
Narozdiel od prvého menovaného Batmana sa GoldenEye 007 držal deja filmu úplne presne. Máme tu ruských teroristov, snahy o ovládnutie sveta vojenským satelitom GoldenEye, taktiež začiatok, ktorý sa odohrával približne 10 rokov pred hlavnými udalosťami filmu. Všetko je tu také, ako by ste od priamej adaptácie filmu čakali. Nevídaná hrateľnosť, poctivé sa držanie filmovej predlohy, jednoducho klasika žánru.
{embed_video //}
Star Wars: Episode I – The Phantom Menace
[platforma: PlayStation rok vydania: 1999 žáner: akčná adventúra]
Priznávam, že s The Phantom Menace zachádzam trocha do kontroverzných vôd. Táto hra bola totiž rozporuplne prijatá hlavne kritikmi, ktorí ju častovali predovšetkým priemernými známkami, no hráči ju v prevažnej väčšine milovali. Ja osobne mám túto hru naozaj rád. To, čo The Phantom Menace robí skutočne dobrou, je jej variabilnosť, jej snaha o prekvapovanie hráčov novými prvkami a nebazírovanie len na priamej akcii. Iste, niekotoré jej elementy sú trocha neohrabané, no celkovo ide nepochybne o pozoruhodný prírastok do kategórie hier podľa filmov.
Hra sleduje dej filmu verne a to predovšetkým z pohľadu Jedia Qui-Gon Jinna a mladého padawana Obi-Wan Kenobiho. Určité časti hry ale hráč strávi v koži iných postáv ako napríklad samotnej kráľovny Padmé alebo kapitána Panaka dávajúc tak hráčovi možnosť vidieť, čo sa dialo na iných miestach počas toho, čo si film všímal iné prostredie. Od začiatku na vesmírnej lodi Trade Federation, na ktorej boli prepadnutí Qui-Gon a Kenobi, cez bažinaté oblasti planéty Naboo, kde bohužiaľ stretnete Jar Jar Binksa, cez podmorské mesto Otoh Gunga až po púštnatú planétu Tatooine a megalomanské mesto Coruscant, odvšadiaľ sála duch filmu, duch známych situácií znázornených v prestrihových CGI scénach.
Hrateľnostne je to predovšetkým akčná hra. Ako Jedi použvate svetelný meč a Silu, ako naprklad Panaka využívate strelné zbrane. Levely sú obrovské, posiate nepriateľmi vychádzajúcich z filmu a nechýbajú ani bossfighty ako napríklad proti Darth Maulovi. The Phantom Menace ale prekvapuje svojimi adventúrnymi a prieskumovými pasážami, ktoré vrcholia vo fantastickej šiestej úrovni, v ktorej máte za úlohu získať hyperdrive generátor T-14 pre vašu poškodenú loď. Ste hodení do veľkého otvoreného mesta Mos Espa, po ktorom sa môžete voľne pohybovať a s absenciou akejkoľvek pomoci od hry musíte hovoriť s obyvateľmi, riešiť ich problémy, objavovať tajné zákutia a krôčik po krôčiku sa dostávať k vytúženému generátoru. Za tento level by sa nehanbila žiadna čisto adventúrna hra.
Alien 3
[platforma: NES rok vydania: 1993 žáner: akčná plošinovka/survival horor]
Ultranáročná, ultradepresívna a ultradesivá. Tak, ako sa neskutočne hustou atmosférou prezentoval tretí film Votrelec, tak na to išla aj rovnomenná hra pre viaceré platformy, no obzvlášť tá pre NES. Slabšie povahy nerozdýchajú jej zbesilé tempo, nehostinné prostredie a pachuť všadeprítomnej smrti. Väzenské prostredie z filmu slúži len ako kulisa pre desať levelov plných votrelcov a väzňov čakajúcich na vašu záchranu ešte predtým, než si na nich zgustnú tie najdesivejšie tvory vo vesmíre.
Hra nemohla sledovať filmový dej z dôvodu, že film ako taký je z veľkej časti len konverzačný. Preto sa Probe Software správne rozhodlo vytvoriť hru s levelmi a daným konkrétnym cieľom. V každom leveli máte časomieru, ktorá sa pomaly blíži k nule a za ten čas musíte nájsť všetkých preživších a taktiež východ z prostredia. To ale nie je také jednoduché. Úrovne sú totiž pojaté ako labyrinty s mnohými dvermi, šachtami, výťahmi a rebríkmi. Máte len tradičný senzor ukazujúci polohu väzňa v závislosti od vašej polohy, no ten neukazuje nič iné. Preto ak si už aj myslíte, že ste blízko, zrazu zistíte, že ste celý čas šli len do slepej uličky a vás od záchrany delí neprekonateľná stena. Celá snaha tak vychádza nazmar, nakoľko vrátiť sa dlhou cestou naspäť a skúsiť nájsť inú cestu už jednoducho nestíhate. Zajatec umiera a hra končí.
Nábojov je málo, životov ešte menej a votrelcov sa zdá, že je ich stále viac a viac. Alien 3 je zvláštna hra. Ako keby ju vytvorili samotní démoni. Jej aura v sebe skrýva čosi zlé, čosi, od čoho chcete čo najrýchlejšie uniknúť. Prsty v tom má nepochybne aj špinavá grafika, nasratá Ripleyová s vyholenou hlavou a hudba deptajúca aj tých vnútorne najsilnejších. Zvuk dopadajúceho granátu na podlahu alebo otvárajúcich dverí vám dá vedieť, že ste tam úplne sami. Úplne osamotení v tej desivej prázdnote.
Alien Resurrection
[platforma: PlayStation rok vydania: 2000 žáner: survival FPS horor]
Keď už sa nachádzame medzi votrelcami, nemôžeme zabudnúť ani na hru podľa štvrtého votrelčieho filmu. Oproti GoldenEye 007 tá vyšla dokonca až tri roky po uvedení rovnomenného filmu, doslova na sklonku životnosti prvého PlayStation. Tvorcovia to ale našťastie stihli a my sme tak mohli byť svedkami jednej z najlepších FPS hier pre tento systém, ak nie vôbec tej najlepšej. Quake 2 alebo Alien Resurrection? To bola vždy ťažká otázka. Alien Resurrection je úchvatná hra, ktorá vám nedá spávať dokonca ani dnes.
Hra sa verne drží deja filmu a ponúka hneď niekoľko hrateľných postáv, ktoré spolu komunikujú cez terminály, čím sa posúva vpred príbeh, a navzájom riešia rôzne problémy slúžiace ako hlavné ciele misií. Úrovne sú doslova mamutie a ich veľkosť hravo prekonáva všetko, čo bolo vrámci žánru na PlayStation k videniu. Úrovne boli obrovské, save pointov bolo ako šafránu, blízko smrti ste boli prakticky všade, kde ste sa nachádzali. Nikdy ste nevedeli, odkiaľ sa na vás vyrútia ako blesk rýchli votrelci, kedy na vás skočí facehugger a uloží do vás vajíčka, kedy vás prepadnú ľudskí nepriatelia, ktorí boli rovnako nebezpeční ako xenomorfovia.
Graficky táto hra vyšťavila z PlayStationu absolútne maximum, čo sa pretavilo do nádherných detailov, pôsobivej hry svetla a tieňov a kinematických skriptovaných scén. Alien Resurrection taktiež platí za jednu z najnáročnejších FPS hier vôbec a to naprieč všetkými platformami. Obrovské zložité levely, neustály strach zo smrti, votrelci číhajúci v šachtách, za rohmi i na stropoch, absolútne žiadna hudba, len zvuk vašich krokov, okolitého prostredia a rev útočiacich votrelcov.
Podrobne rozobraný Alien Resurrection môžete nájsť v našom retro článku.
Prečítajte si tiež
Retro: Alien: Resurrection
Disney’s Aladdin
[platforma: SNES rok vydania: 1993 žáner: plošinovka]
Deväťdesiate roky boli zlatým obdobím hier na motívy filmov. Aj keď vzniklo mnoho zaujímavých kúskov, predovšetkým hry od Disneyho boli tie najpopulárnejšie. A medzi nimi práve Aladdin. Táto krásna plošinovka s nádhernou hudbou a úžasnou grafikou robila svojej filmovej predlohe výborné meno. Na hráčov čakalo zábavné plošinovkové dobrodružstvo s podmanivou atmosférou Orientu a chytľavou hudbou. Za zmienku určite stojí aj to, že za dizajnom tejto hry stojí Šindži Mikami. Áno, presne ten, ktorý nám o 3 roky neskôr priniesol Resident Evil. Vcelku pekný medzižánrový posun, však?
Disney’s Aladdin stavil presne na tie isté karty ako film. Je plný hravosti, zábavy, humoru a šialených scén. Nepriatelia tu preto pôsobia skôr ako nemotorné groteskné karikatúry než skutočná hrozba, hoci ublížiť samozrejme dokážu. Z každého metra sála radosť a nové nápady. Ťarbaví lukostrelci, ktorí dostrelia tak asi tri metre pred seba, kamene zdvíhajúce sa z lávy, cez ktoré robíte premety, tancujúce meče, útek pred valiacou sa lávou naprieč jaskyňou na lietajúcom koberci, podobizne Jinnovej hlavy slúžiace ako trampolíny a tak ďalej.
Aladdin kopíruje dej filmu verne a ponúka dokonca pasáž, v ktorej jazdíte s Aladinom a Jasmínou na koberci uprostred noci a hrá vám do toho legendárna skladba A Whole New World. Tento level je prakticky jediný, v ktorom nemôžete umrieť a hrateľnostne ponúka len zbieranie diamantov. Zahrať si ale konkrétnu scénu z filmu bolo na nezaplatenie. Krásne nostalgické a dojemné.
Jurassic Park
[platforma: NES rok vydania: 1993 žáner: top-down strieľačka]
Za touto dinosauriou exkluzivitou konzoly NES stálo v tom čase významné štúdio Ocean Software. To patrilo medzi popredných vývojárov špecializujúcich sa na vývoj hier na motívy filmov a to nielen čo sa týka kvantity ale predovšetkým kvalít. Jurassic Park je hernou adaptáciou známeho filmu od Stevena Spielberga, hoci si čo to vypožičiava i z knižnej predlohy. Hra bola vydaná už poslednej životnej fáze NESu a to sa odrazilo na kvalite grafiky, hlavne čo sa týka spritov dinosaurov, i kvalite zvuku.
Najväčšou devízou hry, ktorá nebola tak častá v tej dobe, bolo, že hra ponúkala veľké otvorené levely. Nebola to tradičná strieľačka s lineárnym postupom a prísnym pohybom zľava doprava, respektíve naopak, ale mohli ste sa voľne pohybovať po častiach parku, plniť dané úlohy, skúmať prostredie a objavovať jeho zákutia. Tie boli síce plné krvilačných dinosaurov, obzvlášť Velociraptory boli veľmi rýchle a odolné, no keďže sme už boli v tom parku, kto by odolal voľnosti sa zatúlať za ten strom či do tej alebo onej miestnosti.
V hre zažijete záchranu súrodencov Tima a Lex pred Tyranosaurom a to dokonca dvakrát, útek medzi rozzúreným stádom Triceratopsov, budete sa člnkovať a vyhýbať sa jedovaými pľuvancom dilophosaura, budete pracovať s terminálmi a počítačmi. Z tohto zoznamu ide možno o tú najslabšiu hru, na nejakú predsa len musí padnúť ten neblahý status, no stále je to pozoruhodná hra podľa filmu, ktorá si zaslúži pozornosť.
O samotnej hre sme napísali aj samostatný retro článok.
Prečítajte si tiež
Retro: Jurassic Park
Peter Jackson’s King Kong: The Official Game of the Movie
[platforma: PlayStation 2 rok vydania: 2005 žáner: FPS/akčná adventúra]
Nakoniec tu máme prekvapivý hit spred 14 rokov, kedy bol vypustený do kín film King Kong od Petera Jacksona. Hra nesie režisérovo meno preto, lebo sám na tejto hre úzko spolupracoval s Ubisoftom. Výsledkom bola svieža hra, ktorá svojimi kvalitami očarila hráčsku obec ponúkajúc zábavnú hrateľnosť, možnosť hrať za samotného Konga a kinematický feeling. Má síce svoje chyby, no zároveň je podmanivá a dokáže zabaviť okamžite, a to i pri niekoľkonásobnom prechádzaní.
Asi len 5 hodín trvajúca hra strieda FPS pasáže, v ktorých hráte za Jacka snažiaceho sa zachrániť Ann a pasáže z tretej osoby, v ktorých ovládate Konga bojujúcho proti dinosaurom a rôznym iným potvorám, aby ste ochránili Ann. Hra sleduje filmový dej prakticky verne, aj keď jej určité časti sú prispôsobené plynulosti hry. Od vylodenia sa na ostrov, cez odchyt samotného Konga až po neblahé udalosti v centre zasneženého New Yorku. Z dôvodu, že hra nie je veľmi dlhá, prakticky nemá hluché miesto a krásne odsypáva. Akčné pasáže striedajú ďalšie akčné pasáže, adrenalín pri boji proti exotickej faune stúpa na maximálnu hranicu.
Vizuálne bola hra podarená, hoci nešlo o grafickú špičku. Prostredia boli nadizajnované veľmi umne a pôsobivé výhľady evokovali v hráčoch mohutnosť džungle. Keď ste stretli stádo brontosaurov brodiac sa v rieke, doslova ste ani nedýchali nad masívnosťou celej situácie, keď ste s Kongom šplhali po budovách v New Yorku, tajne ste si priali aby celá pasáž bola minimálne dvakrát dlhšia. King Kong od Petera Jacksona je svetlou výnimkou v tom, že i filmový režisér môže stáť za parádnou videohrou.